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市場調査レポート
商品コード
1487709
リチウムイオン二次電池負極材料の技術動向と市場見通し<2024> Technology Trends and Market Outlook of Lithium-ion Secondary Battery Anode Materials |
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リチウムイオン二次電池負極材料の技術動向と市場見通し |
出版日: 2024年05月21日
発行: SNE Research
ページ情報: 英文 607 Pages
納期: お問合せ
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二次電池の負極材料については、引き続き以下の3つが課題となっています。
まず、(1)シリコン負極材料は、高比容量によるエネルギー密度の向上と高速充電へのニーズから強力に推進されていますが、最大の問題は、有力なシリコン負極材料プラットフォームがまだ登場していないことです。
現在主流のシリコン負極材料であるSiOxやSi-Cはまだかなり高価であり、現在研究開発されている新技術、新製品、新製法と比べて技術的および価格的な優位性が確立されているとは言いがたいです。現在、世界では100社を超える電池メーカー、材料メーカー、中堅企業、ベンチャー企業、あるいは学術/研究機関がシリコン負極材料に関するさまざまな研究開発や製品化を進めており、今後、先進技術を利用した製品や製法が登場してくると見られます。
次に、(2)中国以外の黒鉛負極材料の調達先の発掘です。現在、LIB負極材料の98%は黒鉛であり、黒鉛供給の90%超を中国企業が占めています。米国が提案したIRA法案に基づき、当初は2025年1月から中国などのFEOC(Foreign Entity Of Concern)の企業が製造した負極材料を含むxEV用電池には補助金を支給しないことが決まっていましたが、現実には適用が困難でした。そこで2024年5月、この条件の発動を2年延期し、2027年1月から適用することを決定しました。
2年間時間ができたとはいえ、中国以外の黒鉛負極材料の調達先を早急に見つけなければなりません。そこで、米国や欧州の黒鉛企業を探す必要がありますが、技術や量の面で適切な供給先を見つけることは容易ではありません。
最後に、(3)SIBまたはASB負極材料の研究開発です。ハードカーボンは主にナトリウムイオン電池の負極材料として使用されており、採掘量が限られているリチウム(Li)の代わりにナトリウム(Na)を電池の輸送材料として採用しています。また、シリコン負極材料では、ナノシリコンの担体として多孔質のハードカーボンが使用されるケースもあり、ハードカーボンはグラファイトやシリコン以外の材料の中でも負極材料として使用できる重要な材料と考えられています。
全固体電池(ASSB)の負極材料として炭素系材料(グラファイト、ハードカーボン)やシリコンを使用するケースもありますが、Li金属も継続的に検討されており、Li金属が使用されれば、二次電池負極材料の幅が広がることが予測されます。アモルファス炭材料料であるハードカーボンや、完全金属であるリチウム負極材料の動向に注目すべきです。この動向に沿って研究開発または一部応用が進められている代表的な新負極材料候補としては、シリコン系とLi金属があり、既存の炭素系負極材料の改良も並行して進められているほか、無負極や急速充電技術の研究も活発に進められています。
当レポートでは、リチウムイオン二次電池負極材料について調査分析し、各地域のシリコン負極材料企業の状況や、シリコン系材料とLi金属を中心とした最新の技術動向、急速充電技術設計と無負極技術の業界動向などを提供しています。
There are three issues below that continue to be issued regarding anode materials for secondary batteries.
First, 1) Silicon anode materials are being driven strongly due to the need for improved energy density and fast charging due to high specific capacity, but the biggest issue is that a dominant silicon anode material platform has not yet emerged.
SiOx and Si-C, which are currently the mainstream silicon anode materials, are still quite expensive, and it is difficult to say that technological and price superiority has yet been established compared to new technologies, products, and manufacturing methods currently being researched or developed. Currently, more than 100 battery companies, material companies, mid-sized companies, start-ups, or academic/research institutes around the world are conducting various research and development and product launches on silicon anode materials, so technologically advanced products and manufacturing methods will emerge in the future. In this report, we investigated these silicon anode material companies in detail.
Second, 2) discovering sourcing sources for graphite anode materials outside of China. Currently, 98% of LIB anode materials are graphite, and Chinese companies account for more than 90% of graphite supply. In accordance with the IRA bill proposed by US, it was initially decided not to provide subsidies for xEV batteries containing anode materials manufactured by companies in foreign countries of concern (FEOC) such as China from January 2025, but it was difficult to apply this in reality. Therefore, in May 2024, they decided to postpone the triggering of these conditions for two years and apply them from January 2027.
Although we have gained two years of time, we must immediately discover sources for graphite anode materials outside of China. Therefore, we need to look for graphite companies in the US or Europe, but it is not easy to find a suitable supplier in terms of technology and quantity. In this report, we also investigated the status of non-Chinese graphite anode material companies in detail, such as in Australia, Europe, and the United States.
Lastly, 3) R&D on SIB or ASB anode materials. Hard carbon is mainly used as the anode material for sodium-ion batteries, which adopted sodium (Na) as a transport material in batteries instead of lithium (Li), which has a limited amount of mining. In addition, in some silicon anode materials, porous hard carbon is used as a support for nano silicon, so hard carbon is considered an important material that can be used as the anode material among materials other than graphite and silicon.
In some cases, carbon-based materials (graphite, hard carbon) or silicon are used as anode materials for all-solid-state batteries (ASSB), but Li-metal is also being continuously reviewed, so if Li-metal is used, the scope of secondary battery anode materials is expected to be expanded. We should be interested in the trend of hard carbon, which is an amorphous carbon material, or lithium anode material, a complete metal. Representative new anode material candidates that are being researched/developed or partially applied in line with this trend include silicon-based and Li metal, and improvements to existing carbon-based anode materials are also being carried out in parallel, and research on anode-free and fast charging technology is actively underway. This report reflects these recent trends and R&D status.
In particular, the latest technological trends centered on silicon-based materials and Li metal were discussed in depth, and the performance improvement of existing and new materials and the R&D status of hybrid products were also examined. This report also looked at industry trends in fast charging technology design and anode-free technology.
In addition, this report analyzed the use of anode materials and SCM of major battery companies in detail for the past three years. Each type (natural graphite, artificial graphite, silicon-based) of supply-chain companies were divided into Tier1, Tier2, and countries, and more than 100 companies were analyzed in detail.
We hope this report will be helpful in analyzing the global secondary battery market, anode material market and in business strategy.