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市場調査レポート
商品コード
1803038
P2P電動キックボード市場の2032年までの予測: ビジネスモデル別、展開モデル別、キックボード別、シェアリングプラットフォーム別、接続性別、バッテリー別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Peer-to-Peer E-Scooter Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Business Model, Deployment Model, Scooter, Sharing Platform, Connectivity, Battery, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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P2P電動キックボード市場の2032年までの予測: ビジネスモデル別、展開モデル別、キックボード別、シェアリングプラットフォーム別、接続性別、バッテリー別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年09月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のP2P電動キックボード市場は2025年に1億2,890万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは11.8%で成長し、2032年には2億8,140万米ドルに達すると予想されています。
ピアツーピア(P2P)電動キックボードーシステムは、従来のフリートオペレーターをバイパスして、デジタルプラットフォームを通じて個人同士が直接電動キックボードをレンタルまたは共有することを可能にします。ユーザーは個人所有のキックボードを短期間使用するためにリストアップすることができ、レンタルする側はモバイルアプリを介してキックボードにアクセスします。この分散型モデルは、資産の活用を促進し、インフラコストを削減し、コミュニティベースのモビリティ・ソリューションを促進します。柔軟で低排出ガスな交通手段がラストワンマイルの接続や短距離移動に求められている都市環境では、特に効果的です。
都市の混雑とファーストマイル/ラストマイル需要
P2P電動キックボード・シェアリングは、特に人口密集地において、ファーストマイルとラストマイルの接続性に対処する柔軟で効率的な方法を提供します。こうしたサービスは、自家用車への依存を減らし、公共交通機関への圧力を軽減します。さらに、アプリを使ったレンタルの利便性は、通勤客や観光客の自発的な利用を促しています。このようなシフトは、現代的な都市のライフスタイルに合わせたマイクロモビリティの新たなエコシステムを育んでいます。
規制の不確実性が地方の政策決定を遅らせる
地方自治体は、マイクロモビリティの急速な進化に対応するのに苦労することが多く、その結果、政策の実施が遅れています。ライセンシング、駐車基準、安全基準もさまざまで、プラットフォーム・プロバイダーにとって運営上の課題となっています。一部の都市では、不明確なガイドラインが一時的な禁止や制限につながり、市場の勢いを削いでいます。さらに、統一されたルールがないため、グローバル・プレーヤーの国境を越えた拡大戦略が複雑になっています。
公共交通機関やモビリティ・アズ・ア・サービス(MaaS)との統合
電動キックボードー・シェアリングがより広範なモビリティ・エコシステムと融合することで、大きな成長機会がもたらされます。公共交通網やMaaSプラットフォームと統合することで、P2P電動キックボードはマルチモーダルな移動のシームレスな延長となります。交通機関アプリとキックボード・プラットフォーム間のリアルタイムのデータ共有は、よりスマートなナビゲーションと最適化された車両配置を可能にします。都市は、このような統合をサポートするデジタルインフラへの投資を増やしており、民間事業者と自治体当局の間の協力を促進しています。
基準厳格化の引き金となる安全事故
ライダーや歩行者を巻き込む事故が発生すると、ヘルメット着用義務化、速度制限、運行停止など、迅速な規制対応が求められます。このような事故はしばしばメディアの詮索や世論の反発を招き、利用者の信頼や乗車率に影響を与えます。不十分なライダー教育や貧弱な道路インフラは、さらにリスクを悪化させます。都市が安全プロトコルを強化するにつれて、運行会社はコンプライアンス・コストの増加や運行上の制約に直面する可能性があります。
当初、封鎖と移動制限は利用者の激減を招き、運行にも支障をきたしました。しかし、都市が再開されるにつれて、電動キックボードーは社会的に距離のある交通手段として好まれるようになりました。非接触型レンタルモデルや屋外での利用により、混雑した公共交通機関よりも安全な代替手段となりました。運行会社は、利用者を引きつけるため、衛生プロトコルを強化し、柔軟な価格設定を導入することでこれに対応しました。また、この危機はデジタルの普及を加速させ、利用者はナビゲーションや支払いにモバイルアプリをますます利用するようになりました。
予測期間中、P2P(ピアツーピア)シェアリング分野が最大となる見込み
P2P(ピアツーピア)シェアリング・セグメントは、その分散型かつ費用対効果の高いモデルにより、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。従来のフリートベースのシステムとは異なり、P2Pプラットフォームでは個人が個人用の電動キックボードーを貸し出すことができるため、多額の資本投資をすることなく利用可能性が拡大します。このモデルはコミュニティーの参加を促進し、特にサービスが行き届いていない地域の地理的カバー率を高めます。P2Pシェアリングの柔軟性は、ダイナミックな価格設定と個別化されたサービス提供にも対応します。
予測期間中、モバイルアプリベースのプラットフォーム分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、デジタル技術とユーザーインターフェイスデザインの進歩により、モバイルアプリベースのプラットフォーム分野が最も高い成長率を示すと予測されます。これらのプラットフォームは、リアルタイムの追跡、シームレスな支払い、パーソナライズされた乗車推奨を提供し、ユーザーエンゲージメントを高めます。GPS、AIベースのフリート管理、予測分析との統合は、キックボードの可用性を最適化し、アイドル時間を短縮しています。アプリベースのレンタルの利便性は、迅速で手間のかからない交通手段を求める技術に精通した都市生活者にとって特に魅力的です。
予測期間中、北米地域は、強固なインフラと超小型モビリティ・ソリューションの早期導入に支えられ、最大の市場シェアを占めると予想されます。ロサンゼルス、オースティン、ワシントンD.C.などの都市は電動キックボードーのシェアリングを受け入れており、有利な規制環境と専用レーンを提供しています。大手プラットフォーム・プロバイダーの存在とベンチャーキャピタルからの投資が、イノベーションとサービス拡大を加速させています。また、持続可能な交通手段や都市モビリティに対する消費者の意識は高く、一貫した需要を牽引しています。
予測期間中、アジア太平洋地域は、急速な都市化、スマートフォン利用の増加、環境意識の高まりを背景に、最も高いCAGRを示すと予測されます。中国、インド、インドネシアなどの国々では、手頃な価格で効率的な代替交通手段に対する需要が急増しています。現地の新興企業は、低コストのキックボードや現地語のアプリ・インターフェイスなど、地域に特化したモデルで革新を進めています。インフラが整備され、規制が明確になるにつれて、アジア太平洋地域は世界のP2P 電動キックボードー市場にとって重要な成長エンジンになることが予想されます。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Peer-to-Peer E-Scooter Market is accounted for $128.9 million in 2025 and is expected to reach $281.4 million by 2032 growing at a CAGR of 11.8% during the forecast period. Peer-to-peer (P2P) e-scooter system enables individuals to rent or share electric scooters directly with one another through a digital platform, bypassing traditional fleet operators. Users can list their privately owned scooters for short-term use, while renters access them via mobile apps. This decentralized model promotes asset utilization, reduces infrastructure costs, and fosters community-based mobility solutions. It is particularly effective in urban environments where flexible, low-emission transport options are in demand for last-mile connectivity and short-distance travel.
Urban congestion & first/last-mile demand
Peer-to-peer e-scooter sharing offers a flexible and efficient way to address first- and last-mile connectivity, especially in densely populated areas. These services reduce dependence on personal vehicles and alleviate pressure on public transport systems. Moreover, the convenience of app-based rentals is encouraging spontaneous usage among commuters and tourists alike. This shift is fostering a new ecosystem of micro-mobility tailored to modern urban lifestyles.
Regulatory uncertainty slow local policy decisions
Local governments often struggle to keep pace with the rapid evolution of micro-mobility, resulting in delayed policy implementation. Licensing, parking norms, and safety standards vary widely, creating operational challenges for platform providers. In some cities, unclear guidelines have led to temporary bans or restrictions, stalling market momentum. Additionally, the lack of harmonized rules complicates cross-border expansion strategies for global players.
Integration with public transit & mobility-as-a-service (MaaS)
The convergence of e-scooter sharing with broader mobility ecosystems presents a significant growth opportunity. By integrating with public transit networks and MaaS platforms, P2P e-scooters can become a seamless extension of multimodal travel. Real-time data sharing between transit apps and scooter platforms enables smarter navigation and optimized fleet deployment. Cities are increasingly investing in digital infrastructure to support such integrations, fostering collaboration between private operators and municipal authorities.
Safety incidents that trigger stricter standards
Accidents involving riders or pedestrians can prompt swift regulatory responses, including mandatory helmet laws, speed restrictions, and operational curfews. Such incidents often attract media scrutiny and public backlash, affecting user trust and ridership levels. Inadequate rider education and poor road infrastructure further exacerbate risks. As cities tighten safety protocols, operators may face increased compliance costs and operational constraints.
Initially, lockdowns and mobility restrictions led to a sharp decline in ridership and disrupted fleet operations. However, as cities reopened, e-scooters emerged as a preferred mode of socially distanced transport. Their contactless rental model and outdoor usage made them safer alternatives to crowded public transit. Operators responded by enhancing sanitation protocols and introducing flexible pricing to attract users. The crisis also accelerated digital adoption, with users increasingly relying on mobile apps for navigation and payment.
The P2P (peer-to-peer) sharing segment is expected to be the largest during the forecast period
The (peer-to-peer) sharing segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to its decentralized and cost-effective model. Unlike traditional fleet-based systems, P2P platforms allow individuals to rent out their personal e-scooters, expanding availability without significant capital investment. This model fosters community participation and enhances geographic coverage, especially in underserved areas. The flexibility of P2P sharing also supports dynamic pricing and personalized service offerings.
The mobile app-based platforms segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the mobile app-based platforms segment is predicted to witness the highest growth rate driven by advancements in digital technology and user interface design. These platforms offer real-time tracking, seamless payments, and personalized ride recommendations, enhancing user engagement. Integration with GPS, AI-based fleet management, and predictive analytics is optimizing scooter availability and reducing idle time. The convenience of app-based rentals is particularly appealing to tech-savvy urban dwellers seeking quick and hassle-free transport options.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share supported by robust infrastructure and early adoption of micro-mobility solutions. Cities like Los Angeles, Austin, and Washington D.C. have embraced e-scooter sharing, offering favorable regulatory environments and dedicated lanes. The presence of leading platform providers and venture capital investment has accelerated innovation and service expansion. Additionally, consumer awareness around sustainable transport and urban mobility is high, driving consistent demand.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR fueled by rapid urbanization, rising smartphone usage, and growing environmental consciousness. Countries such as China, India, and Indonesia are witnessing a surge in demand for affordable and efficient transport alternatives. Local startups are innovating with region-specific models, including low-cost scooters and vernacular app interfaces. As infrastructure improves and regulatory clarity emerges, Asia Pacific is set to become a key growth engine for the global P2P e-scooter market.
Key players in the market
Some of the key players in Peer-to-Peer E-Scooter Market include Bird, Lime, Spin, Tier Mobility, Voi Technology, Dott, Bolt Mobility, Wind Mobility, Scoot Networks, Helbiz, Revel Transit, Beam Mobility, Neuron Mobility, Ryde Technology, Go X, Grin Scooters, and Ridecell.
In June 2025, Bird unveiled an enhanced fleet of scooters and e-bikes designed for higher comfort, durability and safety; deployments began across multiple U.S. cities. The announcement highlights new vehicle models, improved braking/lighting and onboard sensors aimed at increasing ridership and reliability.
In May 2025, Beam announced Hobart fleet expansionadding 100 Apollo Lite e-bikes to its existing mix of scooters and seated scooters, the e-bike addition as improving accessibility and commuter options done in partnership with the City of Hobart.
In April 2025, Lime announced the public launch of two new vehicles the LimeBike and LimeGlider rolling out to ~a dozen cities following 2024 pilots. These models as more inclusive / accessible, and notes a staged deployment of ~10,000 vehicles across Europe and North America.