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市場調査レポート
商品コード
1787898
ATJ(Alcohol-To-Jet)市場の2032年までの予測:原料タイプ、燃料タイプ、製造プロセス、原料供給源、流通チャネル、エンドユーザー、地域別の世界分析Alcohol to Jet Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Feedstock Type, Fuel Type, Production Process, Feedstock Source, Distribution Channel, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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ATJ(Alcohol-To-Jet)市場の2032年までの予測:原料タイプ、燃料タイプ、製造プロセス、原料供給源、流通チャネル、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年08月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のATJ(Alcohol-To-Jet)市場は2025年に520万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは12.9%で成長し、2032年には1,230万米ドルに達する見込みです。
ATJ(Alcohol-To-Jet)は、サステイナブル航空燃料(SAF)製造経路であり、エタノールやイソブタノールに代表されるアルコールをジェットグレードの炭化水素に変換します。このプロセスには、脱水、オリゴマー化、水素化、分留などの触媒プロセスが含まれ、合成パラフィンケロシン(ATJ-SPK)が得られます。既存の航空機エンジンとインフラに適合するATJ燃料は、ライフサイクルでの温室効果ガス排出量を削減できます。原料にはバイオマス、農業残渣、工業製品別が含まれ、ATJは航空部門の脱炭素化において化石ベースジェット燃料に代わる実行可能な燃料となります。
Renewable and Sustainable Energy Reviews誌(2024年)によると、ATJ(Alcohol-To-Jet)燃料経路は、使用するアルコール原料タイプや製造プロセスの効率にもよりますが、従来型ジェット燃料に比べてライフサイクル温室効果ガス排出量を最大70%削減できます。
航空産業における脱炭素化の世界の推進
政府と産業の利害関係者は、世界の気候変動目標に沿って、化石ベースジェット燃料に代わる低炭素の代替燃料を優先しています。ATJ-SAFのようなアルコールからジェット燃料への変換経路は、既存の航空機エンジンへのドロップイン適合性が評価されています。さらに、航空会社が長期引取契約を締結しており、市場の信頼が高まっています。大手航空会社によるネットゼロコミットメントの推進は、先進国市場と市場全体で商業的採用を加速させると予想されます。
施策と規制の不確実性/矛盾
SAF適格性基準、補助金アクセス、ライフサイクル排出量会計のばらつきが投資決定を遅らせる。長期的な施策支援、特に低炭素エタノールとブタノールの原料に関する不確実性は、スケーラビリティに影響します。特定の地域では、調和されたインセンティブがないため、代替SAFルートと比べてATJの競合が劣る。航空会社のSAF混合に対する明確な義務付けがないことが、商業化のスケジュールをさらに複雑にしています。
既存のエタノール生産インフラとの統合
既存のエタノール工場は、変換モジュールを組み込むために改修または拡大することができ、資本支出を大幅に削減できます。この統合は、特に余剰エタノール原料を抱える農業経済圏において、操業効率とサプライチェーンの継続性を記載しています。エタノール生産業者と航空燃料開発業者との戦略的提携により、実証プロジェクトが加速しています。さらに新興市場では、脱炭素化目標を支援すると同時に農村経済を活性化するために、分散型ATJ施設を模索しています。
電気または水素を動力源とする航空機の急速な開発
航空機メーカーが次世代ゼロエミッションプラットフォームの開発にしのぎを削る中、短・中距離路線以外ではSAFへの依存度が低下する可能性があります。政府資金はますます代替推進力の研究開発に振り向けられつつあり、ATJエコシステムに戦略的課題を突きつけています。社会の認識と施策は、ドロップイン燃料による漸進的な脱炭素化ではなく、直接的な電動化へと徐々にシフトしていく可能性があります。商用化が遅れれば、こうした破壊的技術による競合圧力がATJの将来の市場シェアを制限する可能性があります。
パンデミックは世界の航空燃料需要の混乱を招き、航空便の減少や資本制約のために多くのATJプロジェクトが遅延しました。しかし、この危機はまた、エネルギー安全保障とサプライチェーン多様化の必要性を浮き彫りにし、現地でのSAF生産経路を促進しました。いくつかの国の景気刺激策にはグリーン復興の要素が含まれており、SAFの取り組みに新たな機運をもたらしました。さらに、コビド後の気候変動に対する回復力の重視は、航空会社や規制当局に持続可能性ロードマップの見直しを促しています。
予測期間中、イソブタノール-to-ジェット(IBTJ)セグメントが最大となる見込み
イソブタノール-to-ジェット(IBTJ)セグメントは、その先進的な開発状況とパイロット展開の成功により、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。イソブタノール由来の燃料は、高いエネルギー密度と改善された低温流動特性という利点があり、長距離航空にとって商業的に魅力的です。対照的に、オリゴマー化ルートは予測期間中に最も速いCAGRを示すと予測されています。複数のアルコール原料を使用できる柔軟性と、簡素化された反応ステップが、技術開発者の注目を集めています。
オリゴマー化セグメントは予測期間中最も高いCAGRが見込まれる
予測期間中、その柔軟性と技術的優位性により、オリゴマー化セグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。この変換プロセスは、エタノールやブタノールを含む多様なアルコール原料の使用を可能にし、さまざまな地域にわたって拡大性を記載しています。操作の複雑性が低く、モジュール型のセットアップが可能なため、小規模から中規模のSAF製造装置に有利です。さらに、触媒設計とリアクタの最適化における進歩が、変換効率と処理能力の向上に役立っています。
予測期間中、北米の地域は強力な研究開発、有利なSAF施策、強固な航空インフラに支えられ、最大の市場シェアを占めると予想されます。同地域には最先端のATJ実証プラントがいくつかあり、低炭素燃料基準や連邦税額控除といった規制上の優遇措置も享受しています。一方、アジア太平洋は、同地域の航空交通量の急速な伸びとSAF国内生産への関心の高まりに後押しされ、最も高いCAGRを記録すると予測されます。
予測期間中、アジア太平洋は、航空燃料需要の急増と政府の支援策により、最も高いCAGRを示すと予測されます。インド、中国、日本などの国々は、輸入への依存を減らし、気候変動規制に対応するため、国内のサステイナブル航空燃料(SAF)生産に積極的に投資しています。急速な都市化と東南アジア全域で拡大する格安航空会社の航空機は、低炭素ジェット燃料への関心をさらに高めています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Alcohol to Jet (ATJ) Market is accounted for $5.2 million in 2025 and is expected to reach $12.3 million by 2032 growing at a CAGR of 12.9% during the forecast period. Alcohol-to-Jet (ATJ) is a sustainable aviation fuel (SAF) production pathway that converts alcohols typically ethanol or isobutanol into jet-grade hydrocarbons. The process involves catalytic steps such as dehydration, oligomerization, hydrogenation, and fractionation to yield synthetic paraffinic kerosene (ATJ-SPK). Compatible with existing aircraft engines and infrastructure, ATJ fuels offer reduced lifecycle greenhouse gas emissions. Feedstocks may include biomass, agricultural residues, or industrial byproducts, making ATJ a viable alternative to fossil-based jet fuels in decarbonizing the aviation sector.
According to journal Renewable and Sustainable Energy Reviews (2024), Alcohol-to-Jet (ATJ) fuel pathways can reduce lifecycle greenhouse gas emissions by up to 70% compared to conventional jet fuel, depending on the type of alcohol feedstock used and production process efficiency.
Global push for decarbonization in aviation
Governments and industry stakeholders are prioritizing low-carbon alternatives to fossil-based jet fuels in line with global climate targets. Alcohol-to-jet pathways, such as ATJ-SAF, are being recognized for their drop-in compatibility with existing aircraft engines. Additionally, airlines are signing long-term offtake agreements, reinforcing market confidence. The push for net-zero commitments from major carriers is expected to accelerate commercial adoption across developed and emerging markets.
Policy and regulatory uncertainty/inconsistency
Variations in SAF qualification standards, subsidy access, and lifecycle emission accounting slow down investment decisions. Uncertainty around long-term policy support, especially for low-carbon ethanol and butanol feedstocks, affects scalability. In certain regions, lack of harmonized incentives makes ATJ less competitive compared to alternative SAF routes. The absence of clear mandates for airline SAF blending further complicates commercialization timelines.
Integration with existing ethanol production infrastructure
Existing ethanol plants can be retrofitted or expanded to incorporate conversion modules, significantly lowering capital expenditure. This integration offers operational efficiencies and supply chain continuity, particularly in agrarian economies with surplus ethanol feedstock. Strategic collaborations between ethanol producers and aviation fuel developers are accelerating demonstration projects. Moreover, emerging markets are exploring decentralized ATJ facilities to stimulate rural economies while supporting decarbonization goals.
Rapid development of electric or hydrogen-powered aviation
As aircraft manufacturers race to develop next-generation zero-emission platforms, reliance on SAF may diminish beyond short-to-medium haul routes. Government funding is increasingly being diverted to alternative propulsion R&D, posing strategic challenges to the ATJ ecosystem. Public perception and policy may gradually shift toward direct electrification rather than incremental decarbonization via drop-in fuels. Competitive pressure from these disruptive technologies could limit ATJ's future market share if commercialization lags.
The pandemic disrupted aviation fuel demand globally, delaying many ATJ projects due to reduced air travel and capital constraints. However, the crisis also spotlighted the need for energy security and supply chain diversification, favoring local SAF production pathways. Stimulus packages in several countries included green recovery components, providing renewed momentum for SAF initiatives. Additionally, the post-Covid emphasis on climate resilience is prompting airlines and regulators to revisit sustainability roadmaps.
The isobutanol-to-jet (IBTJ) segment is expected to be the largest during the forecast period
The isobutanol-to-jet (IBTJ) segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to its advanced development status and successful pilot deployments. Isobutanol-derived fuels benefit from high energy density and improved cold flow properties, making them commercially attractive for long-haul aviation. In contrast, the oligomerization route is projected to exhibit the fastest CAGR during the forecast period. Its flexibility in using multiple alcohol feedstocks and simplified reaction steps is drawing attention from technology developers.
The oligomerization segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the oligomerization segment is predicted to witness the highest growth rate owing to its flexibility and technical advantages. This conversion process allows the use of a diverse range of alcohol feedstocks, including ethanol and butanol, offering scalability across different regions. Lower operational complexity and modular setup potential make it favorable for small-to-medium-scale SAF production units. Additionally, advancements in catalyst design and reactor optimization are helping improve conversion efficiency and throughput.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share supported by strong R&D, favorable SAF policies, and a robust aviation infrastructure. The region hosts some of the most advanced ATJ demonstration plants and enjoys regulatory incentives like the Low Carbon Fuel Standard and federal tax credits. Meanwhile, the Asia Pacific region is forecasted to register the highest CAGR, propelled by rapid regional air traffic growth and rising interest in domestic SAF production.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR driven by a surge in aviation fuel demand and supportive government initiatives. Countries such as India, China, and Japan are actively investing in domestic sustainable aviation fuel (SAF) production to reduce reliance on imports and address climate mandates. Rapid urbanization and expanding low-cost carrier fleets across Southeast Asia are further boosting interest in low-carbon jet fuels.
Key players in the market
Some of the key players in Alcohol to Jet (ATJ) Market include Suncor Energy, LanzaJet, Gevo, Neste Oyj, Honeywell UOP, Sasol, Enerkem, Virent, SkyNRG, TotalEnergies, Shell, FLITE Consortium, Mitsui & Co., Cosmo Oil, Hypoint and Cosmo Oil.
In June 2025, LanzaJet signed a memorandum of understanding with ATOBA Energy to develop new commercial models for scaling Sustainable Aviation Fuel (SAF) procurement using LanzaJet's ATJ pathway.
In June 2025, LanzaJet deepened partnership with Microsoft to adopt Azure as LanzaJet's preferred cloud platform, supporting global scalability. Collaboration spans climate investments, renewable fuel offtake, and now digital infrastructure.
In April 2025, Gevo, Inc signed a voluntary Scope 1 and Scope 3 carbon credit offtake agreement with Future Energy Global. Designed to accelerate SAF's book-and-claim market and promote low-carbon aviation.