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市場調査レポート
商品コード
1787864
空対空給油市場の2032年までの予測:システムタイプ別、コンポーネント別、航空機タイプ別、給油タイプ別、ミッション別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Air-to-Air Refueling Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By System Type, Component, Aircraft Type, Refueling Type, Mission, End User, and By Geography |
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カスタマイズ可能
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空対空給油市場の2032年までの予測:システムタイプ別、コンポーネント別、航空機タイプ別、給油タイプ別、ミッション別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年08月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の空対空給油市場は2025年に8億7,001万米ドルを占め、2032年には19億2,332万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは12.0%で成長する見込みです。
空対空給油は、飛行中にある航空機(タンカー)からによる航空機(レシーバー)に燃料を移送するプロセスであり、着陸の必要なく長時間の空中作業を可能にします。この技術は軍用機の航続距離、耐久性、柔軟性を高め、長距離や遠隔地での任務を支援します。戦略的、戦術的な作戦には欠かせないもので、使用するシステムによってはブーム、ドローグ、レセプタクルといった特殊な装置が必要になります。
世界の軍事作戦の増加
現代の空軍は、作戦準備態勢を維持するために空対空給油を必要とする長距離任務にますます依存するようになっています。各国は、マルチロール航空機やタンカーフリートに投資することで、航空能力をアップグレードしています。この需要は、持続的な空中作戦を支援するための空対空給油システムの調達を後押ししています。合同演習や多国間の防衛協力も、強固な給油インフラを必要とします。その結果、世界の空対空給油市場は、軍事活動の活発化によって拡大する態勢を整えています。
空域規制と安全への懸念
軍と民間航空当局の両方が実施する厳格な規制の枠組みは、空中での燃料補給のための厳格な手順を規定しています。これらの手順は、近接飛行、燃料漏れの可能性、悪天候に関連するリスクを軽減するために極めて重要です。しかし、このような厳しい要件は、必然的に運用コストを増加させ、軍事力の任務の柔軟性を低下させています。さらに、新技術、特に自律型AARシステムの承認プロセスには時間がかかり、複雑に入り組んでいるため、大幅な障害となっています。このような規制の重荷は、技術革新と先進給油能力の幅広い採用を遅らせる可能性があります。
技術の進歩
自動給油技術と半自律給油技術の統合は、運航中の安全性と効率を高めています。ブームやプローブ/ドログシステムなどの燃料移送機構の進歩は、多様なミッションプロファイルに対応する柔軟性を記載しています。新材料と設計の強化により、燃料補給コンポーネントの耐久性と空力性能が向上しています。AIとリアルタイムのデータ分析は、給油のスケジューリングとロジスティクスを最適化するために研究されています。このような技術的進歩により、産業は将来の持続的な成長と卓越した運用を実現できるようになります。
調達サイクルの長期化
政府の複雑な承認プロセスは、新しい空対空給油システムの展開を遅らせる可能性があります。さらに、航空機プラットフォームによるカスタマイズ要件により、設計と検査段階が長期化します。ベンダー間の競争や入札手続きの長期化により、調達がさらに複雑になります。タンカー航空機の生産に遅れが生じると、サプライチェーンや軍の即応性にまで波及します。その結果、長く不透明な調達サイクルが市場の勢いに悪影響を及ぼす可能性があります。
COVID-19パンデミックは一時的に国防調達を混乱させ、航空機の生産ラインを遅らせた。サプライチェーンのボトルネックが給油システムに必要な主要部品に影響し、進行中のプロジェクトが遅延しました。しかし、国家安全保障と強靭なインフラへの新たな重点が、航空能力への回復と投資を促進しています。機敏で自立的な防衛活動の必要性が明らかになり、空対空給油の価値が強調されました。パンデミック後の市場は、戦略的防衛構想に支えられて着実に回復しています。
予測期間中、プローブ/ドローグシステム部門が最大となる見込み
プローブ/ドローグシステムセグメントは、その簡便性、費用対効果、幅広い航空機との互換性により、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。ブームシステムと比較して複雑なハードウェアを必要とせず、既存のプラットフォームへの統合が容易です。NATOやいくつかの連合軍で広く使用されているこのシステムは、ホース・アンド・ドローグ・ポッドを通じて複数の航空機への給油をサポートし、戦術的・戦略的ミッションの両方でより高い運用柔軟性を記載しています。
予測期間中、固定翼機セグメントのCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、戦闘任務で中心的な役割を果たす固定翼機セグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。これらのプラットフォームは、長時間の偵察や攻撃作戦を実行するために、頻繁かつ長距離の燃料補給を必要とします。国防の近代化計画では、給油機能を統合した固定翼のアップグレードが優先されています。ペイロード容量の増強と任務の多用途化は、給油システムの需要をさらに高めています。
予測期間中、アジア太平洋が最大の市場シェアを占めると予想されます。これは、アジア太平洋の全体、特にインド、中国、韓国などの国々で防衛予算が増加しているためです。インド太平洋における地域的緊張と戦略的優先事項が、航空能力への投資を促しています。航空艦隊の近代化とマルチロール戦闘機の獲得には、強固な給油インフラが必要です。合同軍事演習と地域同盟は、市場の成長をさらに後押しします。
予測期間中、北米の地域は、技術的リーダーシップと防衛の近代化によって、最も高いCAGRを示すと予測されます。米国空軍は、KC-46 Pegasusのような先進タンカーを積極的に調達しています。給油システムの継続的なアップグレードは、相互運用性と任務の柔軟性を高めています。航空宇宙OEMや研究機関の強力なプレゼンスが、迅速な技術革新サイクルを支えています。JADC2(Joint All-Domain Command and Control)のような国防イニシアティブは、戦闘地域全体の給油ロジスティクスを強化しています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Air-to-Air Refueling Market is accounted for $870.01 million in 2025 and is expected to reach $1923.32 million by 2032 growing at a CAGR of 12.0% during the forecast period. Air-to-air refueling is the process of transferring fuel from one aircraft (the tanker) to another (the receiver) during flight, allowing extended airborne operations without the need to land. This technique enhances the range, endurance, and flexibility of military aircraft, supporting missions over long distances or in remote areas. It is crucial for strategic and tactical operations, involving specialized equipment like booms, drogues, and receptacles depending on the system used.
Increased military operations globally
Modern air forces are increasingly relying on long-range missions that require mid-air refueling to maintain operational readiness. Nations are upgrading their aerial capabilities by investing in multi-role aircraft and tanker fleets. This demand is boosting procurement of air-to-air refueling systems to support sustained aerial operations. Joint exercises and multinational defense collaborations also necessitate robust refueling infrastructure. As a result, the global air-to-air refueling market is poised for expansion driven by heightened military activity.
Airspace regulation and safety concerns
Strict regulatory frameworks, enforced by both military and civil aviation authorities, dictate rigorous procedures for mid-air fuel transfers. These protocols are crucial for mitigating risks associated with close-proximity flying, potential fuel leaks, and adverse weather conditions. However, such stringent requirements inevitably increase operational costs and reduce mission flexibility for military forces. Furthermore, the slow and intricate approval processes for new technologies, particularly autonomous AAR systems, are significantly hampered. This regulatory burden can delay innovation and the broader adoption of advanced refueling capabilities.
Technological advancements
The integration of automated and semi-autonomous refueling technologies enhances safety and efficiency during operations. Advancements in fuel transfer mechanisms, like boom and probe-and-drogue systems, offer flexibility across diverse mission profiles. New materials and design enhancements are improving the durability and aerodynamic performance of refueling components. AI and real-time data analytics are being explored to optimize refueling scheduling and logistics. These technological strides position the industry for sustained future growth and operational excellence.
Longer procurement cycles
Complex government approval processes can delay deployment of new air-to-air refueling systems. Additionally, customization requirements based on aircraft platforms extend design and testing phases. Vendor competition and lengthy tendering procedures add further complications to procurement. Any delays in tanker aircraft production ripple across the supply chain and military readiness. As a result, long and uncertain procurement cycles can adversely affect market momentum.
The COVID-19 pandemic temporarily disrupted defense procurement and slowed down aircraft production lines. Supply chain bottlenecks affected key components required for refuelling systems, delaying ongoing projects. However, renewed emphasis on national security and resilient infrastructure is driving recovery and investment in aerial capabilities. The need for agile and self-sustaining defense operations became apparent, emphasizing the value of air-to-air refuelling. Post-pandemic, the market is experiencing steady rebound backed by strategic defense initiatives.
The probe and drogue system segment is expected to be the largest during the forecast period
The probe and drogue system segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to its simplicity, cost-effectiveness, and compatibility with a wide range of aircraft. It requires less complex hardware compared to boom systems and is easier to integrate into existing platforms. Widely used by NATO and several allied forces, it supports multi-aircraft refueling through hose-and-drogue pods, offering greater operational flexibility in both tactical and strategic missions.
The fixed-wing aircraft segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the fixed-wing aircraft segment is predicted to witness the highest growth rate, due to their central role in combat missions. These platforms require frequent and long-range refueling to perform extended reconnaissance and strike operations. Defense modernization programs are prioritizing fixed-wing upgrades with integrated refueling capabilities. Enhanced payload capacities and mission versatility further fuel demand for refueling systems.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, due to rising defense budgets across Asia Pacific, especially in countries like India, China, and South Korea. Regional tensions and strategic priorities in the Indo-Pacific are prompting investments in aerial capabilities. Modernization of air fleets and acquisition of multi-role combat aircraft require robust refueling infrastructure. Joint military exercises and regional alliances further support market growth.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by technological leadership and defense modernization. The U.S. Air Force is actively procuring advanced tanker aircraft like the KC-46 Pegasus. Ongoing upgrades to refueling systems are increasing interoperability and mission flexibility. Strong presence of aerospace OEMs and research institutions supports rapid innovation cycles. Defense initiatives like Joint All-Domain Command and Control (JADC2) are enhancing refueling logistics across combat zones.
Key players in the market
Some of the key players in Air-to-Air Refueling Market include Boeing, Omega Air Refueling Services Inc., Airbus Defence and Space, Parker Hannifin Corp, Lockheed Martin, Jeppesen, Northrop Grumman, Embraer, Cobham Limited, Safran S.A., Eaton Corporation, GE Aviation, Marshall Aerospace and Defence Group, BAE Systems, and Draken International.
In June 2025, Parker Hannifin Corporation announced that it has agreed to acquire Curtis Instruments, Inc. from Rehlko, for approximately $1 billion in cash. The transaction is subject to customary closing conditions, including receipt of applicable regulatory approvals, and is expected to close by the end of calendar year 2025.
In June 2025, Lockheed Martin Skunk Works(R) and Electra.aero Inc. ("Electra") signed a Memorandum of Understanding to explore opportunities for Electra's EL9 ultra-short takeoff and landing (Ultra-STOL) aircraft. Lockheed Martin will collaborate with Electra to explore ways to accelerate the development of the EL9 in areas including digital engineering, manufacturing, supply chain, sustainment and global business development.