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市場調査レポート
商品コード
1776705
Vehicle-to-Grid(V2G)技術市場の2032年までの予測: コンポーネント別、充電タイプ別、車両タイプ別、用途別、地域別の世界分析Vehicle-To-Grid Technology Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Component, Charging Type, Vehicle Type, Application and By Geography |
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カスタマイズ可能
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Vehicle-to-Grid(V2G)技術市場の2032年までの予測: コンポーネント別、充電タイプ別、車両タイプ別、用途別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のVehicle-to-Grid(V2G)技術市場は、2025年に44億8,000万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは40%で成長し、2032年には472億2,000万米ドルに達すると予測されています。
電気自動車(EV)と送電網は、Vehicle-to-Grid(V2G)として知られる技術により、双方向でエネルギーを交換することができます。V2Gは、EVが余分な電力を蓄え、需要の多い時間帯に再び系統に供給できるようにすることで、系統の安定性とエネルギー効率を向上させる。V2Gは再生可能エネルギー源の統合を促進し、電力コストを下げ、負荷のバランスをとる。V2Gを搭載したEVは、移動可能なエネルギー貯蔵デバイスとして機能し、エネルギーエコシステムの回復力と持続可能性を高めるため、スマートグリッドとクリーンエネルギー・プロジェクトに不可欠な要素です。
ウォーリック大学の調査によると、電気自動車用バッテリーの充放電にVehicle-to-Grid(V2G)を利用しても、バッテリーの性能や容量が長期的に損なわれるとは限らず、逆に寿命が延びる可能性もあります。
送電網の安定性と再生可能エネルギーの統合
ピーク時には、V2GシステムがEVの蓄電エネルギーを送電網に戻し、電力需給のバランスをとるのに役立ちます。この機能は、風力や太陽光のような散発的な再生可能エネルギーの導入を促進することで、システムの安定化に役立ちます。分散型エネルギー資源であるEVは、従来の送電網インフラに手を加える必要性を減らします。電圧変動や周波数調整を制御するため、電力会社や系統運用者はV2Gシステムの利用を増やしています。V2G技術のニーズは、再生可能エネルギーの利用とともに高まっています。
バッテリーの劣化懸念
V2Gシステムの寿命は、充電と放電の頻繁なサイクルによって短くなり、バッテリーの摩耗を加速させる。バッテリーの早すぎる交換を心配するEVオーナーにとって、これは経済的な問題を引き起こします。保証や性能に影響を及ぼす可能性があるため、メーカーはV2G統合を完全に可能にすることに消極的です。長期的なバッテリーの健康への影響が明確でないため、潜在的なユーザーはさらに落胆します。こうした懸念が消費者の抵抗につながり、市場導入の速度が遅くなります。
アグリゲーターと電力会社の収入源
需要が高い時期には、アグリゲーターはEVからのエネルギーを組み合わせ、グリッドに販売することで収益を上げます。電力会社にとっては、送電網の混雑が緩和され、高価なインフラの更新が延期されます。この収益ポテンシャルにより、インフラ投資とEVの統合が促進されます。さらに、EVユーザーは、使用時間帯別料金制度を通じて、インテリジェントな充放電から利益を得ることができます。一般的に、市場導入とV2G導入は、利害関係者の収益性によって加速されます。
代替ストレージとの競合
グリッドサービスに電気自動車を採用する魅力は、寿命が長くエネルギー効率に優れることが多い代替品によって低下します。さらに、統合や制御が容易なため、電力会社や系統運用者には集中型の蓄電ソリューションが好まれるかもしれないです。V2Gの競合は、高額な初期投資とインフラが必要なため、さらに制限されます。また、技術的な懸念や既存のEVとの相互運用性の問題も、普及を妨げています。その結果、V2G産業の拡大は、確立された代替手段の存在によって鈍化しています。
COVID-19の影響
COVID-19の大流行は、Vehicle-to-Grid(V2G)技術市場にさまざまな影響を与えました。自動車生産における初期の混乱、サプライチェーンの故障、経済不安による電気自動車(EV)導入の減少が市場の成長を鈍化させました。しかし、パンデミックはデジタルトランスフォーメーションを加速させ、強靭なエネルギーインフラの必要性を浮き彫りにしました。各国政府はグリーンテクノロジーと持続可能なモビリティへの投資を増やし、V2Gイニシアチブを間接的に支援しました。パンデミック後の回復により、EVとエネルギー管理への関心が再び高まり、V2G市場の軌道にプラスの影響を与えています。
予測期間中、充電ステーション分野が最大になる見込み
充電ステーション分野は、双方向のエネルギーフローに不可欠なインフラであるため、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。これらのステーションは、電気自動車(EV)が電力を受け取るだけでなく、余剰エネルギーをグリッドに供給することも可能にします。急速充電やスマート充電ネットワークの拡大により、都市部や住宅地へのV2G統合が加速しています。政府のインセンティブとEVインフラへの民間投資は、V2G対応充電ステーションの展開をさらに促進します。この成長は、送電網の安定性とエネルギー効率をサポートし、V2G技術を消費者にとっても電力会社にとってもより現実的で魅力的なものにしています。
予測期間中、非常用バックアップ電源分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、系統停電時に信頼できるエネルギーを提供する非常用バックアップ電源分野が最も高い成長率を示すと予測されます。V2G機能を搭載した電気自動車(EV)は、必要なときに家庭、企業、または重要なインフラに蓄電された電力を供給することができます。この両用機能はEVの価値提案を強化し、より広い普及を促します。自然災害の増加や送電網の不安定化により、分散型バックアップ・ソリューションとしてのV2Gへの需要がさらに高まっています。その結果、エネルギー回復力がこの分野の市場成長の重要な原動力となっています。
予測期間中、アジア太平洋地域は、中国、日本、韓国などの国々における旺盛なEV導入、政府補助金、送電網近代化の取り組みにより、最大の市場シェアを占めると予想されます。これらの国々では、再生可能エネルギーをスマートグリッドシステムと統合し、電力需要と蓄電のバランスを取る上でV2Gの役割を強化しています。日本は、V2G対応EVと家庭用充電システムの早期導入でリーダー的存在であり続けています。自動車メーカーと電力会社間の協力、双方向充電に対する支援政策が、この地域の市場成長とインフラ開発をさらに後押ししています。
予測期間中、北米地域は、規制上の課題、細分化された公益事業構造、限定的なインフラ整備により、最も高いCAGRを示すと予測されます。米国とカナダでは関心が高まっているもの、導入の大部分はパイロット段階にとどまっています。クリーンエネルギー法に基づく連邦政府の優遇措置と資金援助は、普及を後押しすることを目的としているが、商業的な拡張性はまだ達成されていないです。電力会社とフォードやGMのような自動車メーカーとのパートナーシップは、特にカリフォルニアとニューヨークでパイロットプログラムを開始しているが、V2Gの広範な導入は標準化と消費者認知のハードルに直面しています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market is accounted for $4.48 billion in 2025 and is expected to reach $47.22 billion by 2032 growing at a CAGR of 40% during the forecast period. Electric vehicles (EVs) and the power grid may exchange energy in both directions thanks to technology known as vehicle-to-grid (V2G). It improves grid stability and energy efficiency by enabling EVs to store extra electricity and feed it back into the system during times of high demand. V2G promotes the integration of renewable energy sources, lowers power costs, and balances load. EVs with V2G are an essential part of smart grid and clean energy projects because they serve as mobile energy storage devices, enhancing the resilience and sustainability of the energy ecosystem.
According to the research conducted by the University of Warwick, the utilization of vehicle to grid for charging and discharging electric vehicle batteries does not necessarily harm the performance and capacity of the battery over time, on the other hand, it may increase its life span.
Grid stability & renewable integration
During peak hours, V2G systems transmit stored energy from EVs back to the grid, helping to balance the supply and demand for electricity. This feature helps stabilise the system by facilitating the incorporation of sporadic renewable energy sources like wind and solar. As distributed energy resources, EVs lessen the requirement for modifications to the conventional grid infrastructure. In order to control voltage fluctuations and frequency regulation, utilities and grid operators are using V2G systems more and more. The need for V2G technology is increasing in tandem with the use of renewable energy.
Battery degradation concerns
The longevity of V2G systems is shortened by frequent cycles of charging and discharging, which accelerate battery wear. For EV owners who worry about having to replace their batteries too soon, this creates financial issues. Because of the potential effects on warranty and performance, manufacturers are reluctant to fully enable V2G integration. Potential users are further discouraged by the lack of clarity on long-term battery health effects. These worries thus lead to consumer resistance and a slower rate of market adoption.
Revenue streams for aggregators & utilities
During periods of high demand, aggregators make money by combining the energy from EVs and selling it to the grid. Reduced grid congestion and postponed expensive infrastructure upgrades are advantageous to utilities. Infrastructure investment and more EV integration are encouraged by this revenue potential. Additionally, EV users can benefit from intelligent charging and discharging through time-of-use pricing schemes. In general, market adoption and V2G implementation are accelerated by stakeholder profitability.
Competition from alternative storage
The allure of employing electric vehicles for grid services is diminished by these substitutes, which frequently have longer lifespans and superior energy efficiency. Furthermore, centralised storage solutions might be preferred by utilities and grid operators due to their ease of integration and control. The competitiveness of V2G is further restricted by the expensive initial investment and infrastructure required. Adoption is also hampered by technological concerns and problems with interoperability with existing EVs. Consequently, the expansion of the V2G industry is slowed down by the existence of established alternatives.
Covid-19 Impact
The COVID-19 pandemic had a mixed impact on the Vehicle-To-Grid (V2G) technology market. Initial disruptions in automotive production, supply chain breakdowns, and decreased electric vehicle (EV) adoption due to economic uncertainty slowed market growth. However, the pandemic also accelerated digital transformation and highlighted the need for resilient energy infrastructure. Governments increased investments in green technologies and sustainable mobility, indirectly supporting V2G initiatives. Post-pandemic recovery has driven renewed interest in EVs and energy management, positively influencing the V2G market trajectory.
The charging stations segment is expected to be the largest during the forecast period
The charging stations segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to the essential infrastructure for bidirectional energy flow. These stations enable electric vehicles (EVs) to not only receive power but also supply excess energy back to the grid. The expansion of fast-charging and smart charging networks accelerates V2G integration into urban and residential areas. Government incentives and private investments in EV infrastructure further drive the deployment of V2G-enabled charging stations. This growth supports grid stability and energy efficiency, making V2G technology more viable and attractive to consumers and utilities alike.
The emergency backup power segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the emergency backup power segment is predicted to witness the highest growth rate by offering reliable energy during grid outages. Electric vehicles (EVs) equipped with V2G capabilities can supply stored power to homes, businesses, or critical infrastructure when needed. This dual-use functionality enhances the value proposition of EVs, encouraging wider adoption. Increasing natural disasters and power grid instabilities further drive demand for V2G as a decentralized backup solution. As a result, energy resilience becomes a key driver for market growth in this segment.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to robust EV adoption, government subsidies, and grid modernization initiatives in countries like China, Japan, and South Korea. These nations are integrating renewable energy with smart grid systems, enhancing the role of V2G in balancing electricity demand and storage. Japan remains a leader with its early deployment of V2G-compatible EVs and home-charging systems. Collaborations between automakers and utility providers, along with supportive policies for bidirectional charging, are further propelling market growth and infrastructure development in the region.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR by regulatory challenges, fragmented utility structures, and limited infrastructure readiness. While the U.S. and Canada show growing interest, deployments remain largely in pilot stages. Federal incentives and funding under clean energy acts aim to boost adoption, but commercial scalability is yet to be achieved. Partnerships between utilities and automakers like Ford and GM are initiating pilot programs, especially in California and New York, yet widespread V2G implementation faces hurdles in standardization and consumer awareness.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market include NUVVE Holding Corp., Denso Corporation, ABB Ltd., The Mobility House GmbH, Hitachi Energy Ltd., Mitsubishi Electric Corporation, Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co., Ltd., Tesla, Inc., EVBox Group, Fermata Energy, NextEra Energy, Inc., Siemens AG, Wallbox Chargers, S.L. and Hyundai Motor Company.
In May 2025, Denso and ROHM Co., Ltd. reached a basic agreement to establish a strategic partnership in the semiconductor field, focusing on enhancing analog ICs critical for vehicle electrification and intelligence. This collaboration is expected to support next-generation vehicle systems, including electrification and automated driving, which are foundational for V2G technologies.
In January 2025, NUVVE launched a new product line of advanced bidirectional and unidirectional chargers ranging from 20 kW to 360 kW. These chargers are designed for diverse applications including school buses, commercial fleets, public infrastructure, and microgrids.
In October 2024, NUVVE collaborated with Exelon's Delmarva Power to demonstrate the industry's first three-phase AC Vehicle-to-Grid (V2G) chargers using Ford Mach-E vehicles, operating under the SAE J3068/2 standard, showcasing cost-effective, scalable grid services from electric vehicles.