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市場調査レポート
商品コード
1744655
V2G(Vehicle To Grid)技術市場の2032年までの予測: タイプ別、車両タイプ別、充電インフラ別、コンポーネント別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Vehicle To Grid Technology Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Type (Unidirectional V2G and Bidirectional V2G), Vehicle Type, Charging Infrastructure, Component, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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V2G(Vehicle To Grid)技術市場の2032年までの予測: タイプ別、車両タイプ別、充電インフラ別、コンポーネント別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年06月06日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のV2G(Vehicle To Grid)技術市場は2025年に56億米ドルを占め、予測期間中のCAGRは28.4%で成長し、2032年には322億米ドルに達する見込みです。
ビークル・ツー・グリッド(V2G)技術は、電気自動車(EV)と送電網の相互作用を可能にし、最適な配電のための双方向のエネルギーの流れを可能にします。EVは余剰エネルギーを蓄え、ピーク時にグリッドに供給することで、グリッドの安定性と効率を高めることができます。この技術は、再生可能エネルギーの統合をサポートし、電力インフラへの負担を軽減し、車両所有者に経済的なインセンティブを与えます。先進的なスマートグリッドシステムと通信プロトコルは、シームレスなエネルギー伝送を促進し、V2Gを現代のエネルギー管理における重要な要素にしています。
国際エネルギー機関(IEA)によると、電気自動車は1,400万台が販売される見込みで、前年比35%増となります。
電気自動車(EV)の普及拡大
道路を走るEVの数が増加の一途をたどるにつれて、V2Gアプリケーションに利用可能なモバイル・エネルギー・ストレージのリザーバーが大幅に増加しています。拡大するEV車両は、バッテリーをグリッド・サポートに活用するまたとない機会を提供します。市場参入企業は、世界のEV販売台数の持続的な増加を示しており、その結果、V2Gへの広範な参加の可能性が増幅され、グリッド管理とエネルギー配給への有益な影響が市場成長を後押ししています。
V2Gサービスに伴う頻繁な充放電
V2G(Vehicle To Grid)技術の普及を妨げる顕著な要因は、V2Gサービス特有の頻繁な充放電サイクルによってバッテリーの劣化が加速する可能性をめぐる懸念にあります。バッテリーの寿命が短くなり、車両全体の寿命が短くなるのではないかという懸念は、EVの所有者がV2Gプログラムに積極的に参加することを躊躇させ、市場の成長を阻害する可能性があります。
高度な双方向充電技術の開発
双方向充電のハードウェアとソフトウェアの両側面における技術革新は、効率改善、コスト削減、よりシームレスなユーザー体験への道を開いています。これらの技術的飛躍は、車両とグリッド間のエネルギーの流れを最適化し、同時に充電速度とシステム全体の信頼性を高めることを目的としています。この分野の開発がさらに進めば、V2Gインフラの商業的実現可能性と普及が大幅に加速し、EV所有者と系統運用者の双方にとって、より魅力的で実用的なソリューションになる可能性があります。
電力会社からの抵抗
電力会社の中には、多数の分散電源からの双方向エネルギーの流れを管理することの複雑さ、V2Gに対応するための大幅なインフラのアップグレードの必要性、既存のビジネスモデルや運用の枠組みを混乱させる可能性について懸念を示すところもあるかもしれないです。さらに、従来の集中型送電網から分散型エネルギーネットワークへの移行には多額の投資が必要であり、市場の拡大が遅れます。
パンデミックは、エネルギー消費パターンを変化させ、EVインフラ投資を遅らせることで、V2G市場に影響を与えました。初期の混乱は普及を遅らせたが、持続可能なエネルギー・ソリューションへの関心の高まりが、パンデミック後の回復を加速させました。各国政府が景気刺激策でクリーンエネルギーへの取り組みを強調する中、V2G(Vehicle To Grid)技術は再生可能エネルギーの枠組みで支持を集めています。
予測期間中、一方向性V2Gセグメントが最大になる見込み
一方向V2Gセグメントは、その簡素化されたエネルギーフロー・メカニズムにより、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。一方向充電は、バッテリーの劣化リスクを最小限に抑えながらグリッド需要管理をサポートするため、初期採用者にとってより利用しやすいものとなっています。さらに、需要応答サービスに対する規制当局のサポートが増加していることも、一方向充電V2Gアプリケーションの関連性を強化し、普及を確実なものにしています。
予測期間中、電気自動車供給装置(EVSE)分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、電気自動車供給設備(EVSE)分野は、スマート充電ステーションとインフラ拡張の進歩に後押しされ、最も高い成長率を記録すると予測されます。EVSEの機能強化により接続性が向上し、車両とグリッド間のシームレスな双方向エネルギー伝送が可能になります。さらに、ワイヤレス充電とAI主導のエネルギー管理におけるイノベーションが効率を最適化し、V2G統合におけるEVSEの役割を強化しています。
予測期間中、北米地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。この地域は、スマートグリッド開拓とEV導入を支援する政府の積極的な取り組みに加え、高度な技術インフラが存在し、電気自動車の普及率が比較的高いためです。さらに、北米では送電網の近代化と再生可能エネルギー源の統合に注力する傾向が強まっており、V2G(Vehicle To Grid)技術の展開と成長に有利な環境が整っています。
予測期間中、アジア太平洋地域は最も高いCAGRを示すと予想されます。この地域は電気自動車市場が急成長しており、スマートグリッドインフラへの投資が増加し、エネルギー効率とグリッドの安定性を促進することを目的とした政府の政策が後押ししています。アジア太平洋地域の国々は、増大するエネルギー需要に対応し、再生可能エネルギー源を効果的に統合するために、V2Gパイロット・プロジェクトやプログラムを積極的に調査・実施しており、この地域をV2G(Vehicle To Grid)技術採用の高成長地域と位置付けています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Vehicle To Grid Technology Market is accounted for $5.6 billion in 2025 and is expected to reach $32.2 billion by 2032 growing at a CAGR of 28.4% during the forecast period. Vehicle-to-Grid (V2G) technology enables electric vehicles (EVs) to interact with the power grid, allowing bidirectional energy flow for optimized electricity distribution. EVs can store excess energy and supply it back to the grid during peak demand, enhancing grid stability and efficiency. This technology supports renewable energy integration, reduces strain on power infrastructure, and provides financial incentives for vehicle owners. Advanced smart grid systems and communication protocols facilitate seamless energy transfer, making V2G a key component in modern energy management.
According to the International Energy Agency (IEA), a total number of 14 million electric cars are expected to be sold, representing a year on year growth of 35%.
Increasing adoption of electric vehicles (EVs)
As the number of EVs on roadways continues its upward trajectory, a substantial and growing reservoir of mobile energy storage becomes readily available for V2G applications. This expanding fleet of EVs presents a unique opportunity to leverage their batteries for grid support. Projections indicate a sustained rise in global EV sales, consequently amplifying the potential for widespread V2G participation and its beneficial impact on grid management and energy distribution boosting the market growth.
Frequent charging and discharging associated with V2G services
A notable impediment to the widespread adoption of Vehicle-to-Grid (V2G) technology lies in the concerns surrounding the potential for accelerated battery degradation due to the frequent charging and discharging cycles inherent in V2G services. This apprehension about reduced battery lifespan and overall vehicle longevity can deter EV owners from actively participating in V2G programs impede the market growth.
Development of advanced bidirectional charging technology
Innovations in both the hardware and software aspects of bidirectional charging are paving the way for improved efficiency, reduced costs, and a more seamless user experience. These technological leaps aim to optimize the flow of energy between the vehicle and the grid, while also enhancing charging speeds and overall system reliability. Further development in this area could significantly accelerate the commercial viability and widespread deployment of V2G infrastructure, making it a more attractive and practical solution for both EV owners and grid operators.
Resistance from utility companies
Some utilities might express concerns regarding the complexities of managing bidirectional energy flow from a large number of distributed sources, the necessity for significant infrastructure upgrades to accommodate V2G, and the potential disruption to their existing business models and operational framework. Additionally, the transition from conventional centralized grids to decentralized energy networks requires significant investment, delaying market expansion.
The pandemic influenced the V2G market by altering energy consumption patterns and delaying EV infrastructure investments. While initial disruptions slowed adoption, growing interest in sustainable energy solutions accelerated post-pandemic recovery. As governments emphasize clean energy initiatives in economic stimulus plans, V2G technology is gaining traction in renewable energy frameworks.
The unidirectional V2G segment is expected to be the largest during the forecast period
The unidirectional V2G segment is expected to account for the largest market share during the forecast period driven by its simplified energy flow mechanism. Unidirectional charging supports grid demand management while minimizing battery degradation risks, making it more accessible for initial adopters. Additionally, increasing regulatory support for demand response services is reinforcing the relevance of unidirectional V2G applications, ensuring widespread deployment.
The electric vehicle supply equipment (EVSE) segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the electric vehicle supply equipment (EVSE) segment is predicted to witness the highest growth rate fueled by advancements in smart charging stations and infrastructure expansion. Enhanced EVSE capabilities improve connectivity, enabling seamless bidirectional energy transfer between vehicles and the grid. Additionally, innovations in wireless charging and AI-driven energy management are optimizing efficiency, strengthening the role of EVSE in V2G integration.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share attributed to the region's proactive government initiatives supporting smart grid development and EV adoption, coupled with the presence of advanced technological infrastructure and a relatively high penetration of electric vehicles. Furthermore, the increasing focus on grid modernization and the integration of renewable energy sources in North America creates a favorable environment for the deployment and growth of V2G technologies.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR fueled by the region's burgeoning electric vehicle market, increasing investments in smart grid infrastructure, and supportive government policies aimed at promoting energy efficiency and grid stability. Countries within the Asia Pacific region are actively exploring and implementing V2G pilot projects and programs to address their growing energy demands and integrate renewable energy sources effectively, positioning the region as a high-growth area for V2G technology adoption.
Key players in the market
Some of the key players in Vehicle To Grid Technology Market include General Motors Company, Daimler AG, Ford Motor Company, Tesla, Inc., BMW Group, Honda Motor Co., Ltd., Mitsubishi Motors Corporation, Edison International, AC Propulsion, Inc., Denso Corporation, Toyota Industries Corporation, EnerDel, Boulder Electric Vehicle, Wallbox USA Inc., Nissan Motor Co., NRG Energy, Inc., and Hitachi, Ltd.
In May 2025, Daimler Truck AG and Volvo Group signed a binding agreement to establish a joint venture focused on large-scale production of fuel-cell systems. This collaboration aims to accelerate the commercialization of hydrogen-based fuel-cell technology for heavy-duty vehicles.
In May 2025, DENSO Corporation and ROHM Co., Ltd. reached a basic agreement to establish a strategic partnership in the semiconductor field. This collaboration aims to enhance the development of advanced automotive technologies.
In May 2025, Wallbox and Nissan Canada launched a nationwide home EV charging partnership, aiming to enhance EV adoption by providing convenient charging solutions. The collaboration includes bundled offers with new EV purchases, making home charging more accessible and affordable for consumers.