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市場調査レポート
商品コード
1766113
超軽量および軽量飛行機市場の2032年までの予測:航空機タイプ、推進タイプ、素材タイプ、所有モデル、システムタイプ、用途、地域別の世界分析Ultralight and Light Aircraft Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Aircraft Type (Ultralight Aircraft, Light Aircraft, and Other Aircraft Types), Propulsion Type, Material Type, Ownership Model, System Type, Application, and By Geography |
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カスタマイズ可能
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超軽量および軽量飛行機市場の2032年までの予測:航空機タイプ、推進タイプ、素材タイプ、所有モデル、システムタイプ、用途、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の超軽量および軽量飛行機市場は2025年に115億1,000万米ドルを占め、予測期間中にCAGR 13.2%で成長し、2032年には274億2,000万米ドルに達する見込みです。超軽量航空機は、主にレクリエーション飛行、飛行訓練、短距離輸送用に設計された軽量航空機です。超軽量航空機の最大離陸重量は通常600キログラム以下で、シンプルな構造と低運用コストが特徴です。軽飛行機はやや大型で、より多くの乗客や貨物を運ぶことができ、一般的な航空セグメントで広く使用されています。どちらのタイプも、個人、商業、実用の目的で、利用しやすく費用対効果の高い飛行オプションを提供しています。
レクリエーション航空への関心の高まり
レクリエーショナル航空は、可処分所得の増加や個人的な飛行体験への情熱の高まりを背景に、人気が急上昇しています。超軽量機や軽飛行機は、愛好家や趣味愛好家にとって手ごろなエントリーポイントを提供し、市場の需要を煽っています。材料とアビオニクスの進歩により、これらの航空機はかつてないほど安全で使い勝手がよくなっています。さらに、飛行クラブや民間航空学校が都市部や半都市部で拡大し、関心をさらに高めています。このようなレジャーフライトへの強い傾倒は、このセグメントの主要な促進要因です。
限られたペイロードと航続距離
超軽量および軽量飛行機は、主に短距離移動やレクリエーション用に設計されているため、商業運航や長距離運航での実用性は限られています。ペイロードが制限されているため、追加の乗客や貨物、先進的アビオニクスを搭載する能力が妨げられ、汎用性が低下します。さらに、航続距離が比較的短いため、長時間の航続が必要な任務や、頻繁に燃料を補給せずに遠隔地を移動する任務には適さないです。こうした制約は、コストとメンテナンスを低く抑える一方で、市場の拡大や、ロジスティクスや救急サービスなど、より広範な航空セグメントでの採用を制限しています。
飛行訓練セグメントの拡大
超軽量および軽量飛行機は、従来型訓練機に代わる費用対効果の高い選択肢であり、運用経費の削減を目指す飛行学校を惹きつけています。操縦が簡単で基本的な飛行システムを備えているため、初心者レベルの訓練に最適です。政府や民間の訓練機関は、生徒数の増加に対応するため、インフラ整備に投資しています。さらに、シミュレーションやハイブリッド技術の進歩により、訓練はより効率的で利用しやすくなっています。その結果、飛行訓練部門は超軽量および軽量飛行機メーカーにとって力強い成長経路となっています。
ドローンやUAVとの競合
ドローンや無人航空機(UAV)の台頭は、従来型超軽量航空機が担ってきた役割を侵し始めています。航空測量、モニタリング、写真撮影などの業務は、その低コストと優れた操縦性により、ドローンによって処理されることが多くなっています。自律技術の急速な革新により、ドローンはよりインテリジェントで自立的になっています。規制支援と商用ドローンライセンスが拡大し、新たな市場力学を生み出しています。このような無人システム嗜好の高まりは、実用途の粗製超軽量航空機の需要を減少させる恐れがあります。
COVID-19の影響
COVID-19の大流行は、超軽量および軽量飛行機市場にさまざまな影響を与えました。規制や封鎖によってレクリエーショナル航空は一時的に立ち行かなくなったが、人々が孤独で安全な移動手段を求めたため、関心は急激に回復しました。農村部での飛行や自家用パイロット訓練への需要が高まり、個人用航空機の販売は特定の地域で急増しました。パンデミック(世界的大流行)はまた、新たな安全プロトコルと航空機の衛生管理の革新を促しました。パンデミック後は、消費者が個人的な移動手段やより安全な旅行手段を優先するようになり、このセグメントは勢いを取り戻しつつあります。
超軽量航空機セグメントは予測期間中最大となる見込み
超軽量航空機セグメントは、その手頃な価格、使いやすさ、アマチュアパイロットへの訴求力から、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。多くの初めての航空愛好家や飛行学校は、基本的な飛行体験や訓練目的で超軽量航空機を好みます。複合材料と空気力学の進歩により、飛行安定性と燃料効率が向上しています。レクリエーション飛行ブームと航空観光部門の拡大が、超軽量機の成長をさらに後押ししています。
予測期間中、ハイブリッド電気セグメントが最も高いCAGRが見込まれます。
予測期間中、エコフレンドリー航空ソリューションへの需要の高まり、燃料コストの削減、バッテリーと推進技術の進歩により、ハイブリッド電気セグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。これらのシステムは、エネルギー効率の改善、低排出、より静かな運航を提供し、世界の持続可能性の目標に合致しています。さらに、ハイブリッド電気は、純粋な電気システムと比べて航続距離と信頼性を高め、軽飛行機の進化する性能と環境要件に対する実用的なソリューションとなっています。
予測期間中、アジア太平洋のは、地域全体の可処分所得の上昇と観光セクタの拡大により、最大の市場シェアを占めると予想されます。レクリエーション飛行への関心の高まりは、パイロット養成学校への入学者数の増加と相まって、需要をさらに促進しています。さらに、空撮、農業調査、モニタリングなど多様な業務用途に軽飛行機が広く採用されていることも、市場拡大に大きく寄与しています。
予測期間中、北米の地域は最も高いCAGRを示すと予測されます。これは、航空文化が深く根付いており、レクリエーションパイロットの大規模で活発なコミュニティがあるためです。特にLSA(Light Sport Aircraft:軽量スポーツ飛行機)に対する規制環境が良好であるため、飛行がより身近で手頃なものとなっています。さらに、費用対効果の高い指導のために軽飛行機を利用することが多い、堅実なパイロット訓練プログラムが継続的に拡大しており、新しい航空機に対する安定した需要を生み出しています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Ultralight and Light Aircraft Market is accounted for $11.51 billion in 2025 and is expected to reach $27.42 billion by 2032 growing at a CAGR of 13.2% during the forecast period. Ultralight and light aircraft are small, lightweight airplanes designed primarily for recreational flying, flight training, and short-distance transport. Ultralight aircraft typically have a maximum take-off weight of under 600 kilograms and feature simple structures and low operating costs. Light aircraft, slightly larger, can carry more passengers or cargo and are widely used in general aviation. Both types offer accessible, cost-effective flight options for personal, commercial, and utility purposes.
Growing interest in recreational aviation
Recreational aviation is witnessing a surge in popularity, driven by rising disposable incomes and a growing passion for personal flying experiences. Ultralight and light aircraft offer an affordable entry point for enthusiasts and hobbyists, fuelling market demand. Advances in materials and avionics have made these aircraft safer and more user-friendly than ever before. Additionally, flying clubs and private aviation schools are expanding in urban and semi-urban areas, further boosting interest. This strong inclination toward leisure flying is a major growth driver for the segment.
Limited payload and range
The ultralight and light aircrafts are primarily designed for short-distance travel and recreational use, which limits their utility in commercial and long-haul operations. The restricted payload hampers their ability to carry additional passengers, cargo, or advanced avionics, reducing their versatility. Moreover, their relatively short operational range makes them unsuitable for missions requiring extended endurance or travel over remote regions without frequent refuelling. These constraints, while keeping costs and maintenance low, also restrict market expansion and adoption across broader aviation sectors such as logistics or emergency services.
Expanding flight training sector
Ultralight aircraft are cost-effective alternatives to traditional training planes, attracting flight schools aiming to reduce operational expenses. Their easy maneuverability and basic flight systems make them ideal for beginner-level training. Governments and private training institutes are investing in infrastructure to meet increasing student enrollments. Additionally, advances in simulation and hybrid technologies are making training more efficient and accessible. As a result, the flight training sector presents a robust growth path for ultralight and light aircraft manufacturers.
Competition from drones and UAVs
The rise of drones and unmanned aerial vehicles (UAVs) is beginning to encroach on roles traditionally served by ultralight aircraft. Tasks such as aerial surveying, monitoring, and photography are increasingly handled by drones due to their lower cost and better maneuverability. Rapid innovation in autonomous technology is making drones more intelligent and self-sufficient. Regulatory support and commercial drone licenses are expanding, creating new market dynamics. This growing preference for unmanned systems threatens to reduce demand for crude ultralight aircraft in utility applications.
Covid-19 Impact
The COVID-19 pandemic had a mixed impact on the ultralight and light aircraft market. While restrictions and lockdowns grounded recreational aviation temporarily, interest rebounded sharply as people sought solitary and safe travel modes. Sales of personal aircraft spiked in certain regions, with increased demand for rural flights and private pilot training. The pandemic also prompted new safety protocols and innovations in aircraft sanitation. Post-pandemic, the sector is regaining momentum as consumers prioritize personal mobility and safer travel alternatives.
The ultralight aircraft segment is expected to be the largest during the forecast period
The ultralight aircraft segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to its affordability, ease of use, and appeal to amateur pilots. Many first-time aviation enthusiasts and flight schools prefer ultralight aircraft for basic flight experiences and training purposes. Advances in composite materials and aerodynamics have enhanced flight stability and fuel efficiency. The recreational flying boom and expanding air tourism sector are further supporting their growth.
The hybrid-electric segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the hybrid-electric segment is predicted to witness the highest growth rate, due to growing demand for eco-friendly aviation solutions, reduced fuel costs, and advancements in battery and propulsion technologies. These systems offer improved energy efficiency, lower emissions, and quieter operations, aligning with global sustainability goals. Additionally, hybrid-electric propulsion enhances range and reliability compared to purely electric systems, making it a practical solution for light aviation's evolving performance and environmental requirements.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to rising disposable incomes and expanding tourism sectors across the region. A growing interest in recreational flying, coupled with increasing enrolments in pilot training academies, further fuels demand. Additionally, the broader adoption of light aircraft for diverse commercial applications like aerial photography, agricultural surveying, and surveillance contributes substantially to market expansion.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by a deeply ingrained aviation culture and a large, active community of recreational pilots. Favourable regulatory environments, particularly for Light Sport Aircraft (LSA), make flying more accessible and affordable. Additionally, robust pilot training programs, often utilizing light aircraft for cost-effective instruction, are continuously expanding, creating a steady demand for new aircraft.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Ultralight and Light Aircraft Market include Textron Inc., Costruzioni Aeronautiche TECNAM S.p.A., Flight Design General Aviation GmbH, Aeropro s.r.o., Pipistrel, CubCrafters Inc., Pilatus Aircraft Ltd., Piper Aircraft, Inc., Diamond Aircraft Industries, Evektor-Aerotechnik, Zenith Aircraft Company, AutoGyro GmbH, Joby Aviation, Archer Aviation, and EHang Holdings.
In June 2025, Textron Aviation Defense LLC. and Thai Aviation Industries Co., Ltd. signed a Memorandum of Agreement to work together on a sustainment program for the Royal Thai Air Force (RTAF). This program will support RTAF's fleets of Beechcraft T-6TH and AT-6TH aircraft.
In May 2025, FSTC Europe expands its training fleet with TECNAM aircraft. Tecnam and FSTC EUROPE announced the purchase of six (6) Tecnam aircraft (four (4) P-MENTOR and two (2) P2006T NG twin-engine aircraft), as part of a total of twenty-five (25) brand new training aircraft, to be progressively acquired by the end of 2027.