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市場調査レポート
商品コード
1766088
グリーンメタノールの世界市場:将来予測 (2032年まで) - 製品別・材料別・技術別・エンドユーザー別・地域別の分析Green Methanol Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Product (Exterior Products, Interior Products, Building Systems, Solar Products and Other Products), Material, Technology, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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グリーンメタノールの世界市場:将来予測 (2032年まで) - 製品別・材料別・技術別・エンドユーザー別・地域別の分析 |
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のグリーンメタノール市場は2025年に29億8,000万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは32.4%で、2032年には212億5,000万米ドルに達する見込みです。
バイオマス、グリーン水素、回収二酸化炭素を含む再生可能資源から作られる持続可能な燃料は、"グリーンメタノール"と呼ばれます。グリーンメタノールは、化石資源から作られる従来のメタノールとは対照的に、温室効果ガスの排出を大幅に削減する低炭素の代替燃料を提供します。海運、発電、輸送、化学物質の原料など、さまざまなプロセスで使用されています。クリーンな燃焼が可能なため、循環型経済や脱炭素経済への移行を促進します。その製造には再生可能エネルギー技術が取り入れられているため、気候変動と闘い、環境への影響を軽減するための国際的な取り組みには欠かせないものです。
国際エネルギー機関(IEA)によると、2021年の炭素排出量の3分の1以上は運輸産業が占めています。E-メタノールは炭素排出を削減し、既存のインフラに変更を加えることなく使用することができます。
海運・輸送分野での需要の高まり
グリーンメタノールは二酸化炭素排出量を最小限に抑えることができるため、船舶用燃料の排出量に関する国際的な規制が強化される中、代替燃料として有望視されています。IMOの2030年および2050年の排出量目標を達成するため、海運会社による採用が増加しています。グリーンメタノールは、輸送業界のトラック、バス、ハイブリッドカーにとって、よりクリーンな代替燃料です。また、現在のインフラとの互換性があるため、シフトも容易です。世界の市場拡大は、この輸送モード全体における使用の増加によって加速されています。
高い生産コストと資本コスト
CO2やグリーン水素のような再生可能な原料の必要性と、複雑な合成プロセスにより、運転コストが上昇します。製造プラントの設立には、炭素回収と電解技術に多額の出費が必要となります。スケーラビリティは制限され、新規市場参入企業はこのような高額な初期費用に二の足を踏みます。さらに、グリーンメタノールはインフラにコストがかかるため、従来の燃料よりも高価です。このように、コスト競合は、広範な採用を阻む大きな障害であり続けています。
規模の経済と技術革新
生産量が増加するにつれて単位あたりのコストは低下し、より広範な市場受容が促進されます。技術革新は、電気分解、CO2回収、バイオマスの変換効率を向上させることで、生産量と持続可能性を増大させます。プロセスを最適化し、高度な触媒を使用することで、エネルギー消費を抑えながら収率を向上させることができます。メタノールのグリーン・プロファイルは、再生可能エネルギー源を取り入れることでさらに強化されます。これらの要素が組み合わさることで、グリーンメタノール市場の商業化と世界的成長が促進されます。
規制支援や補助金の変化
一貫性のない政策は、長期計画の妨げとなり、プロジェクト承認の遅れの原因となります。補助金の削減や廃止は生産コストを上昇させ、化石燃料由来の代替品と比較してグリーンメタノールの競合力を低下させます。また、規制の変更により、契約が取り消されたり、インフラ建設が中止されたりする可能性もあります。このような予測不能な事態により、各分野やエンドユーザーによる技術革新や採用が阻害されます。あらゆることを考慮すると、市場の信頼は弱まり、政策の不確実性によって持続可能な燃料へのシフトは遅れます。
COVID-19の影響
COVID-19の大流行は、製造とサプライチェーンを混乱させ、プラント建設を遅らせ、海運、運輸、工業用燃料のような中核セクターからの需要を減少させることによって、グリーンメタノール市場を著しく停滞させました。ヘルスケアへの投資転換により、再生可能エネルギープロジェクトへの資金供給も延期されました。短期的な需要は減退したもの、企業はこの休止期間を利用してパイロット試験やフィージビリティ・スタディを進めました。閉鎖が緩和されるにつれて勢いが戻り、パンデミック後の力強い成長の舞台が整いました。
予測期間中、建築システム部門が最大となる見込み
建築システム分野は、持続可能な建築材料とエネルギーソリューションの需要を牽引することで、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。グリーンメタノールは、環境に優しい断熱材、接着剤、コーティング剤を製造するためのクリーン燃焼燃料および原料として機能します。二酸化炭素排出量が少ないため、グリーンビルディング認証や環境規制にも適合しています。グリーンメタノールをHVACや電力システムに組み込むことで、建物のエネルギー効率が高まります。このような採用の拡大は、ネット・ゼロ・エミッション構造への移行をサポートし、市場の成長を後押しします。
予測期間中、太陽光発電統合分野が最も高いCAGRが見込まれる
メタノール生産のための再生可能エネルギー源であるため、予測期間中、太陽光発電統合分野が最も高い成長率を示すと予測されます。太陽光発電は化石燃料への依存を減らし、炭素排出を最小限に抑え、グリーンメタノールの環境面での利点を高めます。この統合はまた、長期的な運用コストを下げ、グリーンメタノールをより経済的に実行可能なものにしています。ソーラーパネルと電解システムの技術的進歩は、生産効率をさらに高めます。各国が脱炭素化を推進する中、太陽電池一体型メタノール・プラントは、世界のエネルギー転換の牽引役となっています。
予測期間中、アジア太平洋が最大の市場シェアを占めると予想されますが、これは特に脱炭素目標の達成を目指す海運セクターにおける低排出ガス燃料の需要増加によるものです。中国は、大幅な生産能力拡大計画と持続可能なエネルギーを推進する政府の支援政策により、地域の消費と生産をリードしています。インドと日本も、新規プロジェクトで主要なプレーヤーとして台頭してきています。生産コストの高さ、原料調達の不安定さ、インフラストラクチャーの制約が課題となる一方で、国家的なインセンティブや炭素回収・グリーン水素技術の進歩が導入を加速しており、APACは世界のグリーンメタノール市場において支配的な地位を占めています。
予測期間中、北米地域が最も高いCAGRを示すと予測されます。これは、厳しい脱炭素化目標と再生可能エネルギーへの多額の投資によるものです。同地域、特に米国は、クリーン燃料生産に対する税額控除を提供するインフレ抑制法(IRA)のような政府の支援政策に後押しされ、市場シェアをリードしています。化石燃料に代わる持続可能な燃料を求める海運セクターや化学セクターからの需要の増加が、この拡大をさらに後押ししています。生産コストの高さが課題として残る一方で、炭素回収やグリーン水素の技術的進歩が続いており、実現可能性が高まり、ダイナミックな市場環境が醸成されつつあります。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Green Methanol Market is accounted for $2.98 billion in 2025 and is expected to reach $21.25 billion by 2032 growing at a CAGR of 32.4% during the forecast period. A sustainable fuel made from renewable resources including biomass, green hydrogen, and collected carbon dioxide is called "green methanol." Green methanol provides a low-carbon substitute that drastically lowers greenhouse gas emissions in contrast to traditional methanol made from fossil sources. It is employed in many different processes, including as shipping, power generating, transportation, and as a feedstock for chemicals. It facilitates the shift to a circular and decarbonised economy because it burns cleanly. It is an essential part of international efforts to fight climate change and lessen environmental impact because its manufacture incorporates renewable energy technologies.
According to the International Energy Agency (IEA), the transportation industry alone was responsible for over one-third of the carbon emissions in 2021; thus, finding an alternate solution is crucial. E-methanol reduces the carbon emission and can be used without making any changes to existing infrastructure.
Rising demand in maritime & transport
The minimal carbon footprint of green methanol makes it a viable substitute as international limits on naval fuel emissions tighten. It is being adopted by shipping firms more and more in order to meet the IMO 2030 and 2050 emission targets. Green methanol is a cleaner fuel alternative for trucks, buses, and hybrid cars in the transportation industry. The shift is also made easier by its compatibility with current infrastructure. Global market expansion is being accelerated by this increasing use across transportation modes.
High production and capital cost
The necessity for renewable feedstocks like CO2 and green hydrogen, as well as the intricate synthesis process, raise operating costs. Production plant establishment necessitates significant expenditures in carbon capture and electrolysis technologies. Scalability is restricted and new market participants are discouraged by these high upfront expenses. Furthermore, green methanol is more expensive than traditional fuels due to the costly infrastructure. Cost competitiveness thus continues to be a significant obstacle to broad adoption.
Scale economies & tech innovations
Costs per unit go down as production volumes rise, which promotes wider market acceptance. Technological advancements increase output and sustainability by improving conversion efficiencies in electrolysis, CO2 capture, and biomass. Optimising the process and using advanced catalysts increase yield while consuming less energy. Methanol's green profile is further enhanced by the incorporation of renewable energy sources. When combined, these elements hasten the green methanol market's commercialisation and worldwide growth.
Shifting regulatory support or subsidies
Inconsistent policies might interfere with long-term planning and cause delays in project approvals. Reducing or eliminating subsidies raises production costs, which lowers the competitiveness of green methanol relative to alternatives derived from fossil fuels. Changes in regulations may also result in contracts being cancelled or infrastructure construction being stopped. Innovation and adoption by sectors and end users are discouraged by this unpredictability. All things considered, market confidence is weakened and the shift to sustainable fuels is slowed by policy uncertainty.
Covid-19 Impact
The COVID-19 pandemic significantly stalled the green methanol market by disrupting manufacturing and supply chains, delaying plant construction, and reducing demand from core sectors like maritime, transportation, and industrial fuels cf. reports. Investment diversion toward healthcare also deferred funding for renewable energy projects. Although short-term demand waned, companies used the pause to advance pilot and feasibility studies. As lockdowns eased, momentum returned, setting the stage for robust post-pandemic growth.
The building systems segment is expected to be the largest during the forecast period
The building systems segment is expected to account for the largest market share during the forecast period by driving demand for sustainable construction materials and energy solutions. Green methanol serves as a clean-burning fuel and feedstock for producing eco-friendly insulation, adhesives, and coatings. Its low carbon footprint aligns with green building certifications and environmental regulations. Integration of green methanol into HVAC and power systems enhances energy efficiency in buildings. This growing adoption supports the transition toward net-zero emission structures, boosting market growth.
The solar power integration segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the solar power integration segment is predicted to witness the highest growth rate, due to the renewable energy source for methanol production. It reduces reliance on fossil fuels, thereby minimizing carbon emissions and enhancing the environmental benefits of green methanol. This integration also lowers operational costs over time, making green methanol more economically viable. Technological advancements in solar panels and electrolysis systems further boost production efficiency. As countries push for decarbonization, solar-integrated methanol plants gain traction in the global energy transition.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to increasing demand for low-emission fuels, particularly in the maritime sector seeking to meet decarbonization targets. China leads regional consumption and production with significant capacity expansion plans and supportive government policies promoting sustainable energy. India and Japan are also emerging as key players with new projects. While high production costs, inconsistent feedstock availability, and infrastructural limitations pose challenges, national incentives and advancements in carbon capture and green hydrogen technologies are accelerating adoption, positioning APAC as a dominant force in the global green methanol landscape.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, owing to stringent decarbonization targets and significant investments in renewable energy. The region, particularly the U.S., holds a leading market share, driven by supportive government policies like the Inflation Reduction Act (IRA), which offers tax credits for clean fuel production. Increasing demand from the maritime and chemical sectors, seeking sustainable alternatives to fossil fuels, further propels this expansion. While high production costs remain a challenge, ongoing technological advancements in carbon capture and green hydrogen are enhancing viability and fostering a dynamic market landscape.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Green Methanol Market include Carbon Recycling International (CRI), Climeworks, Johnson Matthey plc, thyssenkrupp Uhde GmbH, KBR, Inc., Methanex Corporation, OCI N.V., Enerkem, BASF SE, Proman, SunGas Renewables Inc., ABEL Energy Pty Ltd, Avaada Group, Cepsa, Mitsubishi Gas Chemical Company, Carbon Clean Solutions and Veolia.
In March 2025, BASF and Forestal signed an Early Disclosure Agreement (EDA) to advance e-methanol production using BASF's proprietary OASE(R) blue technology for efficient CO2 removal. This partnership supports Forestal's Triskelion project in Galicia, Spain, which aims to produce 156 metric tons of e-methanol per day by capturing CO2 from turbine exhaust and combining it with renewable hydrogen. BASF will provide technical input for the project's Front End Engineering Design.
In January 2025, CRI signed a major agreement with China's Tianying Group to supply its proprietary CO2-to-methanol technology for one of the world's largest e-methanol plants in Liaoyuan, China. The agreement covers technology licensing, engineering design, proprietary equipment supply, and operational support, marking the third commercial-scale CRI plant in China and the first large-scale deployment of its technology in the country.
In March 2023, CRI completed a feasibility study for a methanol-to-jet (e-SAF) pathway at Iceland's largest planned e-fuel facility (IdunnH2, 300MW). The project aims to produce up to 70,000 tons of sustainable aviation fuel annually from 2029, combining green hydrogen from wind energy with recycled CO2.