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市場調査レポート
商品コード
1725064
宇宙軌道上燃料補給市場の2032年までの予測: 推進剤、燃料補給技術タイプ、機能、プラットフォーム、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析Space In-Orbit Refueling Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Propellant Type, Refueling Technology Type, Capability, Platform, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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宇宙軌道上燃料補給市場の2032年までの予測: 推進剤、燃料補給技術タイプ、機能、プラットフォーム、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年05月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の宇宙軌道上燃料補給市場は2025年に15億3,266万米ドルを占め、2032年には39億3,032万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは14.4%で成長する見込みです。
軌道上給油は、宇宙船が宇宙空間にいる間に給油することを可能にする新技術であり、宇宙船の運用寿命を大幅に延ばし、ミッション能力を拡大します。この方法によって、まったく新しいシステムを立ち上げる必要性が低くなり、衛星、宇宙望遠鏡、さらには有人ミッションが地球に戻ることなく燃料を補給できるようになることで、より持続可能な宇宙運用が促進されます。
欧州宇宙機関(ESA)によると、ASSIST(Autonomous and SpacE Interface for Satellite Servicing and Transfer)プロジェクトには、欧州4カ国の6つのパートナー組織が参加しており、衛星の15年の寿命の間に何度も燃料補給を可能にする標準化されたドッキングメカニズムの構築を目指しています。
高まる衛星寿命延長への関心
通信衛星の寿命は通常10年から15年で、そのほとんどは操縦と定点保持のための燃料の利用可能性に依存します。それにもかかわらず、これらの衛星の多くは、燃料が尽きた後も、ペイロード、太陽電池アレイ、プロセッサーなどのサブシステムを完全に稼動させたまま維持しています。さらに、軌道上での燃料補給を可能にすることで、退役や代替衛星の打ち上げを遅らせる軌道上燃料補給という画期的なソリューションもあります。運用期間が1年延びるごとに数,000万米ドルの収益増につながるGEOの高価値衛星では、これは非常に有益です。
開発と運用のための高いスタートアップ費用
軌道上での宇宙燃料補給には長期的なメリットがあるとはいえ、ミッションの実施、試験、技術開発には多額の初期投資が必要です。微小重力下でのロボット・サービス、流体移送、正確なドッキングを管理できる宇宙船の設計には、数億米ドルかかることが多いです。これには高度なエンジニアリングと厳格な宇宙資格認定手順が必要となります。さらに、特に深宇宙や地球低軌道外でのミッションの場合、これらの補給機が軌道に打ち上げられる際に費用が発生します。軌道上給油ソリューションの広範な導入は、このような資本要件によって遅々として進まず、多くの民間事業者、特に小規模な事業者にとっては参入への大きな障壁となっています。
保守可能なモジュール式衛星設計の開発
宇宙産業が標準化とモジュール型アーキテクチャに移行するにつれて、保守・補給を念頭に置いて設計される新型衛星の数が増えています。この変化は、ESAのSPACECRAFTプログラムやNASAのCSA(Cooperative Servicing Aids)に見られるような、業界全体のドッキング・補給ガイドラインを作成する道を開きます。さらに、プラグアンドプレイの電源モジュールや交換可能な推進ユニットなど、軌道上でアップグレードやメンテナンスが可能なモジュール部品が、メーカーによって使用され始めています。定期的なメンテナンス、アップグレード、燃料補給が、特別な出来事ではなく、当たり前のことになるにつれて、この動向は、軌道上給油事業者に、より広範な軌道上サービス・エコシステムに統合する大きなチャンスを提供しています。
高いミッションの複雑性と技術的リスク
軌道上での燃料補給には、極めて精密なドッキング、流体の移送、漏れの検出、熱管理のすべてが必要です。なぜなら、これらの作業は、修理が事実上不可能な真空状態の宇宙空間で完了しなければならないからです。機械的な不具合や些細なズレがあれば、ミッション全体が危険にさらされる可能性があります。さらに、技術は無重力状態での流体力学を考慮する必要があり、地球上のシステムとはまったく異なる特別設計のポンプやバルブが必要となります。宇宙空間での検証にはコストと時間がかかり、これらのシステムで利用できる地上試験はほとんどないです。
サプライチェーンの中断、重要なミッションの延期、研究開発の遅れにより、COVID-19の大流行は当初、宇宙軌道上補給市場の進展を遅らせた。新技術の試験と配備は、閉鎖と制限によって妨げられ、いくつかの宇宙プロジェクトの資金は、より差し迫った要件に流用されました。衛星の寿命を保証し、新規打ち上げの頻度を下げるために、パンデミックはまた、より強靭な宇宙インフラと、より長持ちする衛星コンステレーションの必要性を浮き彫りにしました。さらに、自律的な宇宙運用に対する需要の高まりによってもたらされた、このような焦点の変更、新たな投資、戦略的パートナーシップの結果として、市場はパンデミック後の時代に成長すると位置づけられました。
予測期間中、化学推進剤セグメントが最大となる見込み
化学推進剤セグメントは、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。ヒドラジン、液体水素、ヒドラジン誘導体を含むこれらの推進剤は、姿勢制御、ステーション維持、軌道変更を含む様々な軌道操作のために宇宙船で一般的に使用されています。化学推進剤は、そのよく理解された技術、高い推力能力、さまざまな宇宙環境における信頼性の高い性能により、電気推進が進歩した現在でも、近い将来の燃料補給ミッションの最良の選択肢となっています。さらに、特に地球低軌道と静止衛星では、市場は引き続きこのセグメントによって支配されると予想されます。
予測期間中、CAGRが最も高くなると予想されるのは非冷媒燃料補給セグメントです。
ヒドラジン、グリーン推進剤、電気推進システムのような非冷媒推進剤は、保管に極低温を必要とする極低温燃料よりも取り扱いと保管が容易であるため、予測期間中、非冷媒燃料補給セグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。これらの推進剤は、インフラを最小限に抑え、ミッションの寿命を長くする必要のある、コンステレーションや小型衛星にとって特に魅力的です。さらに、より安全な取り扱いと環境への影響を低減するグリーン推進剤技術の開発も、この拡大に拍車をかけています。商業宇宙オペレーターや地球低軌道(LEO)衛星は、より大きな柔軟性と費用対効果を提供するため、非冷媒燃料補給を好んでいます。
予測期間中、北米地域が最大の市場シェアを占めると予想されるが、これはSpaceXやBlue Originのような重要な非公開会社やNASAのような重要な宇宙機関の存在感が強いことによる。衛星のメンテナンスと燃料補給技術への大規模な投資により、米国は軌道上燃料補給を含む宇宙インフラの技術開発をリードしています。さらに、軌道上燃料補給技術の開発と導入は、北米の洗練された宇宙政策、規制の枠組み、確立された商業宇宙エコシステムによって可能となっています。
予測期間中、アジア太平洋が最も高いCAGRを示すと予測されます。この地域では、中国、インド、日本などの国々に後押しされて、宇宙探査と衛星打ち上げが急速に拡大しており、軌道上燃料補給などの宇宙インフラ技術に対する顕著なニーズが生まれています。成長の主な原動力となっているのは、軌道上の宇宙ステーションや月探査計画といった中国の野心的な宇宙計画や、通信衛星やリモートセンシング衛星の数を増やしているインドです。民間セクターも宇宙活動に参入しており、この地域は宇宙イノベーションへの大規模な投資を目の当たりにしています。
According to Stratistics MRC, the Global Space In-Orbit Refueling Market is accounted for $1532.66 million in 2025 and is expected to reach $3930.32 million by 2032 growing at a CAGR of 14.4% during the forecast period. Space in-orbit refueling is an emerging technology that enables spacecraft to be refueled while in space, significantly extending their operational lifespans and expanding mission capabilities. This method lowers the need for launching completely new systems and promotes more sustainable space operations by enabling satellites, space telescopes, and even crewed missions to refuel without going back to Earth
According to the European Space Agency (ESA), the ASSIST (Autonomous and SpacE Interface for Satellite Servicing and Transfer) project involves 6 partner organizations across 4 European countries, aiming to create a standardized docking mechanism that allows multiple refuelings during a satellite's 15-year lifetime.
Growing interest in satellite life extension
A communication satellite's lifespan is usually between 10 and 15 years, depending mostly on the availability of fuel for maneuvering and station-keeping. Nonetheless, even after their fuel runs out, a large number of these satellites maintain fully operational subsystems, including payloads, solar arrays, and processors. Additionally, a game-changing solution is space in-orbit refueling, which delays decommissioning and replacement launches by allowing fuel replenishment while in orbit. With high-value satellites in GEO, where every extra year of operation can result in tens of millions of dollars in increased revenue generation, this is extremely beneficial.
High start-up costs for development and operations
Even though in-orbit space refueling has long-term advantages, it necessitates a large initial investment in mission execution, testing, and technology development. It often costs hundreds of millions of dollars to design spacecraft that can manage robotic servicing, fluid transfer, and precise docking in microgravity. This requires advanced engineering and stringent space qualification procedures. Furthermore, expenses are incurred when these servicing vehicles are launched into orbit, particularly for missions that are deep space or outside of low Earth orbit. The broad adoption of in-orbit refueling solutions is being slowed down by these capital requirements, which present a significant barrier to entry for many commercial operators, especially smaller players.
Development of serviceable and modular satellite designs
A growing number of new satellites are being designed with servicing and refueling in mind as the space industry shifts toward standardization and modular architecture. This change makes way for the creation of industry-wide docking and refueling guidelines, like those found in ESA's SPACECRAFT program and NASA's Cooperative Servicing Aids (CSA). Moreover, modular parts that can be upgraded or maintained in orbit, such as plug-and-play power modules or replaceable propulsion units, are starting to be used by manufacturers. As regular maintenance, upgrades, and fuel top-ups become commonplace rather than extraordinary occurrences, this trend offers in-orbit refueling providers a huge chance to integrate into a broader on-orbit servicing ecosystem.
High mission complexity and technical risk
Extremely precise docking, fluid transfer, leak detection, and thermal management are all necessary for in-orbit refueling because these tasks must be completed in the vacuum of space, where repairs are practically impossible. Any mechanical malfunctions or minor misalignments could put the entire mission in danger. Additionally, technologies need to take into consideration the fluid dynamics in zero gravity, which necessitates specially designed pumps and valves that are very different from those found in Earth-based systems. In-space validation is costly and time-consuming, and there is little ground testing available for these systems.
Due to supply chain interruptions, postponed important missions, and delayed research and development efforts, the COVID-19 pandemic initially slowed down progress in the space in-orbit refuelling market. New technology testing and deployment were hampered by lockdowns and restrictions, and funds for some space projects were diverted to more pressing requirements. To guarantee satellite longevity and lower the frequency of new launches, the pandemic also highlighted the need for more resilient space infrastructure and longer-lasting satellite constellations. Furthermore, the market was positioned for growth in the post-pandemic era as a result of this change in focus, renewed investment, and strategic partnerships brought about by the growing demand for autonomous space operations.
The chemical propellants segment is expected to be the largest during the forecast period
The chemical propellants segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. These propellants, which include hydrazine, liquid hydrogen, and hydrazine derivatives, are commonly used in spacecraft for a variety of orbital maneuvers, including attitude control, station-keeping, and orbital changes. Chemical propellants are still the best option for refueling missions in the near future due to their well-understood technology, high thrust capabilities, and reliable performance in a range of space environments, even with advances in electric propulsion. Moreover, the market is anticipated to remain dominated by this segment, particularly for low-Earth orbit and geostationary satellites.
The non-cryogenic refueling segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the non-cryogenic refueling segment is predicted to witness the highest growth rate because they are easier to handle and store than cryogenic fuels, which need extremely cold temperatures to be stored, non-cryogenic propellants like hydrazine, green propellants, and electric propulsion systems are becoming more and more popular. These propellants are especially appealing for constellations and smaller satellites that need to have minimal infrastructure and longer mission lifespans. Additionally, the development of green propellant technologies, which provide safer handling and a lower environmental impact, is also fueling this expansion. Commercial space operators and low Earth orbit (LEO) satellites favor non-cryogenic refueling because it offers greater flexibility and cost-effectiveness.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share, driven by the strong presence of important private companies like SpaceX and Blue Origin, as well as important space agencies like NASA. With large investments in satellite maintenance and refueling technologies, the United States is leading the way in technological developments for space infrastructure, including in-orbit refueling. Additionally, the development and implementation of in-orbit refueling technologies are made possible by North America's sophisticated space policies, regulatory frameworks, and established commercial space ecosystem.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR. The swift expansion of space exploration and satellite launches in the region, fueled by nations such as China, India, and Japan, is creating a notable need for space infrastructure technologies, such as in-orbit refueling. Growth is primarily driven by China's ambitious space programs, such as its plans for orbital space stations and lunar exploration, as well as India's growing fleet of communication and remote sensing satellites. The private sector is also getting involved in space activities, and the region is witnessing significant investments in space innovation.
Key players in the market
Some of the key players in Space In-Orbit Refueling Market include Altius Space Machines, Inc, SpaceX, Lockheed Martin Corporation, Tethers Unlimited, Inc, Maxar Technologies Inc, Northrop Grumman Corporation, ClearSpace Inc, Astroscale Holdings Inc, Obruta Space Solutions Crop, D-Orbit SpA, Eta Space, Thales, Momentus Space Inc and LMO Space.
In April 2025, SpaceX and United Launch Alliance are expected to each win a US Space Force rocket launch contract worth billions of dollars over the next several years to send some of the Pentagon's most sensitive satellites into space.
In December 2024, Maxar Intelligence and Satellogic, Inc. have announced a tasking, data licensing and distribution agreement (the "Agreement") that enhances Maxar's ability to deliver monitoring and change detection insights in near real-time for the U.S. government and the government's partners around the world.
In September 2024, Lockheed Martin and Tata Advanced Systems Limited have entered into a teaming agreement to expand upon the companies' business relationship through the C-130J Super Hercules tactical airlifter. This announcement marks a significant step in enhancing India's defence and aerospace capabilities while also deepening India-U.S. strategic ties