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市場調査レポート
商品コード
1716418
ヘリコプターリース市場の2032年までの予測:リースタイプ別、ヘリコプタータイプ別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Helicopter Leasing Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Lease Type (Operating Lease, Finance Lease, Sale and Leaseback, and Other Lease Types), Helicopter Type, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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ヘリコプターリース市場の2032年までの予測:リースタイプ別、ヘリコプタータイプ別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年04月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のヘリコプターリース市場は2025年に56億3,000万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは11.3%で成長し、2032年までには119億2,000万米ドルに達する見込みです。
ヘリコプターを人や企業、団体にあらかじめ決められた期間だけ貸し出すことをヘリコプターリースといいます。このサービスを利用することで、顧客は所有にかかる初期費用や長期的なコミットメントなしにヘリコプターを利用することができます。リース会社は通常、運航やメンテナンスのサポートを含む柔軟な条件を提供しており、石油・ガス、救急サービス、観光、運輸などの業界にとって魅力的な選択肢となっています。ヘリコプターリースは、コストと資本支出を効率的に管理しながら、特定の輸送ニーズに対応することを可能にします。
Allianzによると、航空保険業界は紛争の結果、大きな損失を被ることが予想されます。戦争による航空保険業界の保険損害総額は200億米ドルを超えると推定され、350億米ドルに達するとの予測もあります。
観光業での採用増加
ヘリコプターツアーはユニークでプレミアムな旅行体験を提供し、観光地の空からの眺めを求める観光客を惹きつけています。エコツーリズムやアドベンチャーツーリズムの人気が高まっていることも、ヘリコプターサービスの需要をさらに押し上げています。さらに、リースを利用することで、観光事業者は多額の初期投資をせずにヘリコプターを入手できるため、小規模な事業者にも利用しやすくなっています。ヘリコプターはまた、観光分野における豪華チャーターやVIP輸送サービスにも利用され、その魅力を高めています。パンデミック後の世界の観光産業の力強い回復に伴い、ヘリコプターリースの採用は増加の一途をたどっています。
高い運航・維持コスト
ヘリコプターは複雑なシステムを持ち、要求の厳しい業務で多用されるため、厳しい維持管理が必要となります。燃料費や専門的な整備施設の必要性が、ヘリコプターの運用にかかる経済的負担を増やしています。さらに、厳しい航空規制を遵守するためには、検査や認証のための追加費用が必要です。このようなコストは、小規模なオペレーターの足かせとなり、リース事業の収益性を低下させます。この問題に取り組むため、メーカーやリース会社はメンテナンス込みのリース契約の提供に力を入れています。
柔軟なリースオプション
季節ごとの需要や特定のビジネスニーズに合わせて、短期リース契約やオーダーメイドのリース契約を選択するオペレーターが増えています。こうしたオプションによって、ヘリコプターリースは中小企業や新興市場でも利用しやすくなり、顧客基盤が広がっています。リース会社はまた、メンテナンス、訓練、保険などをセットにしたパッケージを提供し、借主の運用を簡素化しています。技術の進歩により、リース資産の追跡や管理がより適切に行えるようになり、顧客満足度が向上しています。購入よりもリースの方が優れているという認識が広まり、柔軟な契約形態が市場拡大の原動力となっています。
高い保険料
ヘリコプターは、その価値の高さ、運用上のリスク、事故の起こりやすさから、保険料が高額になります。飛行状況が予測できないことや、ヘリコプターが引き受ける任務が多岐にわたることから、保険料はさらに高くなります。小規模な事業者は、こうしたコスト負担に苦慮し、リース契約を維持する能力が低下する可能性があります。リース会社は保険会社との提携を模索し、リース契約者により手頃なパッケージを提供しています。
COVID-19の大流行は、ヘリコプターリース市場にさまざまな影響を与えました。パンデミックの初期には観光客が激減し、ヘリコプターツアーの需要が減少しました。しかし、ヘリコプターは医療搬送、貨物輸送、災害救援活動に不可欠であることが証明され、困難な時期の市場を支えました。パンデミック後は、観光業と経済活動の回復により、ヘリコプターリースの需要が活性化しています。パンデミックは、緊急・商業活動におけるヘリコプターの多用途性と重要な役割を強調しました。
予測期間中、ファイナンスリース部門が最大となる見込み
ファイナンスリース分野は、ヘリコプター購入の初期費用をかけずに長期的な資産利用を事業者に提供できることから、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。ファイナンスリースは予測可能な支払体系を提供するため、事業者の経費管理が容易になります。このリースモデルは、観光、ヘルスケア、物流などの業界で広く採用されています。
予測期間中、ヘルスケア分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、航空救急車や救急医療サービス(EMS)の需要が増加していることから、ヘルスケア分野が最も高い成長率を示すと予測されます。ヘリコプターは、特に遠隔地やアクセスしにくい場所での危機的状況における迅速な患者搬送に不可欠です。タイムリーな医療搬送、災害対応、医療アクセスに対するニーズの高まりがヘリコプターリース需要を後押ししており、医療提供者に航空輸送のための柔軟で費用対効果の高いソリューションを提供しています。
予測期間中、石油・ガス、鉱業、観光などの産業の急速な拡大により、アジア太平洋地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。遠隔地におけるインフラ開発の活発化により、ヘリコプターサービス、特に海上石油採掘施設や到達困難な場所への輸送に対する需要が高まっています。さらに、救急医療サービス(EMS)のニーズの高まりと観光部門の増加が、この地域でのヘリコプターリース需要をさらに高めています。
予測期間中、北米地域は石油・ガス、救急医療サービス(EMS)、観光業などの旺盛な需要に牽引され、最も高いCAGRを示すと予測されます。特に石油・ガス分野では、この地域の広範囲に及ぶ海上作業や遠隔地でのヘリコプター輸送が必要とされています。さらに、医療搬送用ヘリコプターの利用が増加していることや、観光業におけるヘリコプターツアーの人気が高まっていることも、北米におけるヘリコプターリースの堅調な需要に寄与しています。
According to Stratistics MRC, the Global Helicopter Leasing Market is accounted for $5.63 billion in 2025 and is expected to reach $11.92 billion by 2032 growing at a CAGR of 11.3% during the forecast period. The practice of renting or leasing helicopters to people, businesses, or organizations for a predetermined amount of time is known as helicopter leasing. This service allows clients to access helicopters without the upfront costs and long-term commitments of ownership. Leasing companies typically offer flexible terms, including operational and maintenance support, making it an attractive option for industries like oil and gas, emergency services, tourism, and transportation. Helicopter leasing enables businesses to meet specific transportation needs while managing costs and capital expenditures efficiently.
According to Allianz, the aviation insurance industry is expected to suffer significant losses as a result of the conflict. Total insured losses for the industry due to the war are estimated to exceed USD 20 billion, with some forecasts reaching USD 35 billion.
Increasing adoption in tourism
Helicopter tours offer a unique and premium travel experience, attracting tourists seeking aerial views of destinations. The rising popularity of eco-tourism and adventure tourism has further boosted the demand for helicopter services. Additionally, leasing allows tourism operators to acquire helicopters without the heavy upfront investment, promoting accessibility to smaller businesses. Helicopters are also used for luxury charters and VIP transport services in the tourism sector, enhancing their appeal. With the global tourism industry recovering strongly post-pandemic, the adoption of helicopter leasing continues to rise.
High operational and maintenance costs
Helicopters require rigorous upkeep due to their complex systems and high usage in demanding operations. Fuel costs and the need for specialized maintenance facilities add to the financial burden of operating helicopters. Moreover, compliance with strict aviation regulations involves additional expenses for inspections and certifications. These costs can deter smaller operators and reduce profitability in the leasing business. To tackle this issue, manufacturers and leasing companies are focusing on offering maintenance-inclusive lease contracts.
Flexible leasing options
Operators are increasingly choosing short-term and tailored leasing agreements to match seasonal demand and specific business needs. These options make helicopter leasing accessible to smaller businesses and emerging markets, broadening the customer base. Leasing companies are also providing packages that include maintenance, training, and insurance to simplify operations for lessees. Advances in technology have enabled better tracking and management of leased assets, enhancing customer satisfaction. With growing awareness of the benefits of leasing over purchasing, flexible agreements are driving market expansion.
High insurance costs
Helicopters are subject to elevated insurance premiums due to their high value, operational risks, and susceptibility to accidents. The unpredictable nature of flying conditions and the diverse range of mission's helicopters undertake further increase insurance expenses. Smaller operators may struggle with these costs, reducing their ability to sustain leasing agreements. Leasing companies are exploring partnerships with insurers to provide more affordable packages to lessees.
The COVID-19 pandemic had a mixed impact on the Helicopter Leasing Market. The initial phases of the pandemic saw a sharp decline in tourism, leading to reduced demand for helicopter tours. However, helicopters proved essential for medical evacuations, cargo transportation, and disaster relief operations, supporting the market during challenging times. Post-pandemic, the recovery in tourism and economic activities has revitalized demand for helicopter leasing. The pandemic emphasized the versatility and critical role of helicopters in emergency and commercial operations.
The finance lease segment is expected to be the largest during the forecast period
The finance lease segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to its ability to provide operators with long-term asset usage without the upfront cost of purchasing helicopters. Finance leases offer predictable payment structures, making it easier for operators to manage expenses. This leasing model is widely adopted across industries like tourism, healthcare, and logistics.
The healthcare segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the healthcare segment is predicted to witness the highest growth rate, due to the increasing demand for air ambulances and emergency medical services (EMS). Helicopters are essential for rapid patient transport in critical situations, especially in remote or inaccessible areas. The rising need for timely medical evacuations, disaster response, and healthcare accessibility is fuelling the demand for helicopter leasing, providing healthcare providers with flexible, cost-effective solutions for air transportation.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, owing to the rapid expansion of industries such as oil and gas, mining, and tourism. Growing infrastructure development in remote areas increases demand for helicopter services, especially for transportation to offshore oil rigs and hard-to-reach locations. Additionally, the rising need for emergency medical services (EMS) and the increasing tourism sector further contribute to the demand for helicopter leasing in this region.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by strong demand from industries like oil and gas, emergency medical services (EMS), and tourism. The region's extensive offshore operations and remote locations require helicopter transportation, particularly in the oil and gas sector. Additionally, the growing use of helicopters for medical evacuations and the increasing popularity of helicopter tours in tourism contribute to the robust demand for helicopter leasing in North America.
Key players in the market
Some of the key players in Helicopter Leasing Market include Airbus Helicopters, Vector Aerospace, Sikorsky, AAR Corporation, Bell Helicopter, United Rotorcraft, Leonardo Helicopters, Waypoint Leasing, Russian Helicopters, Lobo Leasing, HeliOne, Vinci Helicopteres, Milestone Aviation Group, CHC Helicopter, and Elbit Systems.
In April 2025, Taiwan's EVA Air has placed a firm order for six long-range A350-1000s and three single-aisle A321neo aircraft, finalising a commitment announced by the airline in March 2025. The new orders will bring EVA Air's backlog of aircraft to be delivered to 24 A350-1000s and 18 A321neo aircraft.
In March 2025, AAR CORP. a leading provider of aviation services to commercial and government operators, MROs, and OEMs, has signed an extension of its exclusive Serviceable Engine Products agreement for the CFM56 used serviceable material ("USM") collaboration with FTAI Aviation Ltd. (Nasdaq: FTAI) through 2030.