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市場調査レポート
商品コード
1700127
超軽量・軽飛行機市場の2032年までの予測:航空機タイプ、推進タイプ、材料、技術、エンドユーザー、地域別の世界分析Ultralight & Light Aircraft Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Aircraft Type (Ultralight Aircraft and Light Aircraft), Propulsion Type, Material, Technology, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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超軽量・軽飛行機市場の2032年までの予測:航空機タイプ、推進タイプ、材料、技術、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年04月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の超軽量・軽飛行機市場は2025年に125億4,000万米ドルを占め、2032年には206億8,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは13.5%です。
ウルトラライト・ライトエアクラフトは、レクリエーションや個人使用を目的とした小型軽量飛行機です。ウルトラライト航空機は、最小の構造で、米国では重量254ポンド(115kg)未満、最高速度約55ノットの、一般的に単座の飛行機です。多くの国で操縦免許は必要ないです。軽飛行機はより大型で、通常2~6人乗り、最大離陸重量は12,500ポンド(約12,500kg)まで。
GAMA Aviationの報告書によると、一般航空メーカーは2023年中に252億米ドル以上の新型航空機を納入しました。
個人航空とアドベンチャー・スポーツへの関心の高まり
レクリエーション飛行、エアレース、空中観光のために自家用航空機に投資する愛好家が増えています。スカイダイビング、スポーツ飛行、空撮などのアクティビティが、軽量で操作しやすい航空機の需要を押し上げています。さらに、パイロット免許の需要が高まっているため、飛行訓練学校も拡大しています。航空スポーツが人気を博し、規制がより支持されるようになるにつれ、同市場は売上高を伸ばし、技術的進歩が見られ、各地域で採用が増加しています。
旅客・貨物容量の制限
超軽量・軽飛行機は、軽量構造、小型の機体、効率性と短距離飛行用に設計された低エンジン出力のため、乗客と貨物の収容能力に限界があります。ほとんどが1~6人の乗客と最小限の荷物しか積めないため、商業輸送や重い物流には不向きです。このため、レクリエーション飛行、パイロット訓練、監視などの用途に限定され、幅広い市場での採用は限られています。企業や航空会社は収益性を重視し、より大型の航空機を好むため、需要が鈍化しています。
新興の電気・ハイブリッド航空機
新興の電気・ハイブリッド航空機は、環境に優しく、コスト効率が高く、低騒音の航空ソリューションを提供することで、超軽量・軽飛行機市場に変革をもたらしつつあります。これらの航空機は燃料依存を減らし、運用コストを下げ、厳しい環境規制を遵守することで、レクリエーションと商業の両方のユーザーを惹きつけています。バッテリー技術と軽量素材の進歩は性能と飛行距離を向上させ、パイロット訓練、空中観光、都市部での空中移動の実現可能性を高めています。政府の支援、投資の増加、ゼロ・エミッション航空への推進が、市場の拡大をさらに後押ししています。
安全性への懸念と事故
超軽量・軽飛行機は、軽量構造、天候に左右されやすいこと、パイロットの操縦ミスなどにより、墜落事故を起こしやすいです。一般的なリスクには、エンジンの故障、構造上の不具合、不十分なパイロット訓練、空中衝突などがあります。民間航空機に比べて高度な安全機能がないため、購入者や規制当局の間で懸念が高まっています。事故が頻発すると、航空規制の強化、保険料の上昇、消費者の信頼感の低下につながり、市場拡大の妨げとなります。
COVID-19の大流行はウルトラライトおよび軽飛行機市場を大きく混乱させ、サプライチェーンの遅延、生産量の減少、旅行制限による需要の低下を引き起こしました。レクリエーション飛行とパイロット訓練が減少し、売上に影響を与えました。しかし、パンデミック後の回復により、人々はより安全で個人的な旅行の選択肢を求め、民間航空への関心が急上昇しました。市場はまた、政府による航空支援や電動航空機の進歩からも恩恵を受けた。
予測期間中、電動/ハイブリッドセグメントが最大となる見込み
予測期間中、電動/ハイブリッドセグメントが最大の市場シェアを占めると予想されます。電気・ハイブリッド超軽量・軽飛行機は、環境に優しい推進システム、低い運航コスト、騒音公害の低減により航空に革命をもたらしています。これらの航空機はバッテリーエンジンやハイブリッドエンジンを使用し、効率性と持続可能性を高めています。政府および民間投資家はグリーン航空イニシアチブを支援しており、電気/ハイブリッド航空機はパイロット訓練、地域旅行、航空タクシーサービス向けの有望なソリューションとなっています。
軍事・防衛分野は予測期間中最も高いCAGRが見込まれる
予測期間中、軍事・防衛分野が最も高い成長率を示すと予測されます。超軽量・軽飛行機は、監視、偵察、国境警備、パイロット訓練などの軍事・防衛用途で重要な役割を果たしています。これらの航空機は、低高度観測を必要とする任務において、費用対効果の高い運用、高い操縦性、容易な配備を提供します。ステルス技術とハイブリッド推進力の進歩により、軍事用途は世界的に拡大しています。
予測期間中、レクリエーション飛行、パイロット訓練、航空観光への関心の高まりから、アジア太平洋地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。中国、インド、オーストラリア、日本などの国々では、民間航空やアドベンチャースポーツの需要が増加しています。地域の航空モビリティを促進する政府の取り組みと航空規制の緩和が、市場拡大をさらに後押ししています。電動航空機の進歩とエアタクシーサービスの台頭が新たな機会を生み出し、アジア太平洋を今後の市場成長の主要地域にしています。
予測期間中、北米地域が最も高いCAGRを示すと予測されます。これは、レクリエーション航空への高い参加率、強力なパイロット養成プログラム、高度な航空宇宙インフラが原動力となっています。米国とカナダは航空機製造でリードしており、主要企業は電気航空機やハイブリッド航空機に投資しています。個人的な空の移動、エアタクシー、空中監視への需要の高まりが、市場の成長をさらに後押ししています。パンデミック後、民間航空への関心が急上昇し、北米はこの分野の革新と将来の進歩の拠点として位置づけられています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Ultralight & Light Aircraft Market is accounted for $12.54 billion in 2025 and is expected to reach $20.68 billion by 2032 growing at a CAGR of 13.5% during the forecast period. Ultralight and light aircraft are small, lightweight airplanes designed for recreational and personal use. Ultralight aircraft are the smallest, typically single-seat planes with minimal structure, weighing under 254 lbs (115 kg) in the U.S., with a top speed of around 55 knots. They do not require a pilot's license in many countries. Light aircraft are larger, usually accommodating two to six passengers, with a maximum takeoff weight of up to 12,500 lbs.
According to a GAMA Aviation report, general aviation manufacturers delivered new aircraft worth over USD 25.2 billion during 2023.
Growing interest in personal aviation and adventure sports
Enthusiasts are increasingly investing in private aircraft for recreational flying, air racing, and aerial tourism. Activities like skydiving, sport flying, and aerial photography boost demand for lightweight, easy-to-operate aircraft. Additionally, flight training schools are expanding due to rising demand for pilot licenses. As air sports gain popularity and regulations become more supportive, the market sees higher sales, technological advancements, and increased adoption across regions.
Limited passenger & cargo capacity
Ultralight and light aircraft have limited passenger and cargo capacity due to their lightweight structures, smaller fuselage, and lower engine power designed for efficiency and short-haul flights. Most carry 1 to 6 passengers with minimal baggage space, making them unsuitable for commercial transport or heavy logistics. This restricts their use to recreational flying, pilot training, and surveillance, limiting broader market adoption. Businesses and airlines prefer larger aircraft for profitability, slowing demand.
Emerging electric & hybrid aircraft
Emerging electric and hybrid aircraft are transforming the ultralight & light aircraft market by offering eco-friendly, cost-efficient, and low-noise aviation solutions. These aircraft reduce fuel dependency, lower operational costs, and comply with stringent environmental regulations, attracting both recreational and commercial users. Advances in battery technology and lightweight materials enhance performance and flight range, making them viable for pilot training, aerial tourism, and urban air mobility. Government support, increasing investments, and the push for zero-emission aviation further boost market expansion.
Safety concerns & accidents
Ultralight & light aircraft are more susceptible to crashes due to lightweight structures, weather sensitivity, and pilot errors. Common risks include engine failures, structural malfunctions, inadequate pilot training, and mid-air collisions. The lack of advanced safety features compared to commercial aircraft raises concerns among buyers and regulators. Frequent accidents lead to stricter aviation regulations, higher insurance costs, and reduced consumer confidence, hampering market expansion.
The covid-19 pandemic significantly disrupted the ultralight and light aircraft market, causing supply chain delays, reduced production, and lower demand due to travel restrictions. Recreational flying and pilot training declined, impacting sales. However, post-pandemic recovery saw a surge in private aviation interest as people sought safer, personal travel options. The market also benefited from government support for aviation and advancements in electric aircraft.
The electric/hybrid segment is expected to be the largest during the forecast period
The electric/hybrid segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. Electric and hybrid ultralight & light aircraft are revolutionizing aviation with eco-friendly propulsion systems, lower operating costs, and reduced noise pollution. These aircraft use battery-powered or hybrid engines, offering increased efficiency and sustainability. Governments and private investors are supporting green aviation initiatives, making electric/hybrid aircraft a promising solution for pilot training, regional travel, and air taxi services.
The military & defense segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the military & defense segment is predicted to witness the highest growth rate. Ultralight and light aircraft play a vital role in military and defense applications, including surveillance, reconnaissance, border patrol, and pilot training. These aircraft offer cost-effective operation, high maneuverability, and easy deployment for missions requiring low-altitude observation. Advancements in stealth technology and hybrid propulsion are expanding their military applications worldwide.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, due to rising interest in recreational flying, pilot training, and aerial tourism. Countries like China, India, Australia, and Japan are witnessing increased demand for private aviation and adventure sports. Government initiatives to promote regional air mobility and relaxed aviation regulations further boost market expansion. Advancements in electric aircraft and the rise of air taxi services create new opportunities, making Asia-Pacific a key region for future market growth.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by high recreational aviation participation, strong pilot training programs, and advanced aerospace infrastructure. The U.S. and Canada lead in aircraft manufacturing, with key players investing in electric and hybrid aircraft. Increasing demand for personal air mobility, air taxis, and aerial surveillance further boosts market growth. Post-pandemic, interest in private aviation has surged, positioning North America as a hub for innovation and future advancements in this sector.
Key players in the market
Some of the key players in Ultralight & Light Aircraft Market include Pipistrel D.O.O, American Legend Aircraft Co., Costruzioni Aeronautiche Tecnam SpA, Honda Aircraft Company, Textron Inc., Lilium GmbH, Pilatus Aircraft, Neva Aerospace, Piper Aircraft, Inc., Volocopter GmbH, Evektor Aerotechnik, Vulcanair, Autogyro GmbH, Cirrus Aircraft, Thrust Aircraft Private Limited, Aeropro, Air Tractor, Flight Design General Aviation GmbH, P&M Aviation and Quicksilver Aircraft.
In July 2021, Flight Design unveiled the F2, a modern light aircraft tailored for flight training and personal use. The F2 boasts advanced safety features, including an integrated parachute system, autopilot, and a spacious cabin with ergonomic seating. It is powered by the reliable Rotax 912iS engine and incorporates a composite airframe for enhanced performance and efficiency.
In June 2020, Pipistrel launched the world's first fully electric aircraft to receive type certification from the European Union Aviation Safety Agency (EASA). Designed primarily for pilot training, it offers a quiet, zero-emission flight experience. The Velis Electro features a 60-minute endurance and a cruise speed of 90 knots, making it ideal for short training flights.