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市場調査レポート
商品コード
1625171
トラックプラトゥーニング市場の2030年までの予測: 車種、プラトゥーン構成、自動化レベル、通信モデル、技術、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析Truck Platooning Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Vehicle Type (Light-duty Trucks, Heavy-duty Trucks and Electric Trucks), Platoon Configuration, Automation Level, Communication Model, Technology, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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トラックプラトゥーニング市場の2030年までの予測: 車種、プラトゥーン構成、自動化レベル、通信モデル、技術、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年01月01日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のトラックプラトゥーニング市場は2024年に13億8,000万米ドルを占め、2030年には32億5,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは11.5%です。
トラックプラトゥーニングは、複数のトラックを電子的に連結し、接近した隊列で走行することで空気抵抗を減らし、燃料効率を向上させる輸送戦略です。先頭のトラックがペースを作り、後続のトラックは自律的に制御され、無線通信を通じて安全な距離を保ち、速度を同期させる。この技術は、交通安全性を高め、燃料消費量を削減し、渋滞を最小限に抑えることで交通の流れを改善します。トラックプラトゥーニングは通常、ADAS(先進運転支援システム)を備えた高速道路で実施されており、自律走行と物流における有望な開発と見られています。
テネシー州運輸局(TDOT)によると、プラトゥーニングは、密接に連結されたトラック間の空気抵抗を減らすことで、18輪車の燃料コストを5~10%削減できるといいます。
自律走行車両統合への関心の高まり
大手企業によるフリート向け自律走行テクノロジーへの投資が増加するなか、プラトゥーニングはこれらのシステムを強化する効率的な方法を提供し、燃料消費を削減し、安全性を向上させ、ルートを最適化します。自律走行フリートはプラトゥーニング技術をシームレスに統合することができ、トラックは最小限の人間の介入で狭い隊列を組んで走行することができます。この統合は業務効率を向上させるだけでなく、物流を合理化し、コストを削減し、業界全体の配送能力を強化する可能性を示すことで、トラックプラトゥーニングの採用を加速させる。
技術的限界
トラックプラトゥーニングにおける技術的限界は、高度な自律走行システム、車車間通信、およびリアルタイムのデータ処理の必要性から生じています。現在のシステムは、複雑な道路状況、悪天候、または予期せぬ交通シナリオで苦戦する可能性があり、その有効性を制限しています。物流企業や規制当局が安全性と信頼性を優先する中、こうした技術格差は普及の妨げとなっています。信頼性が高く堅牢なシステムがなければ、トラックプラトゥーニングはその潜在能力を十分に発揮できず、市場の成長を妨げ、大規模な導入を遅らせることになります。
道路・通信インフラへの投資の増加
プラトゥーニングトラックの専用レーン、道路状況の改善、高度なセンサーや通信ネットワークの設置といったインフラの強化は、よりスムーズな運行を保証します。V2VおよびV2I通信システムへの投資は、リアルタイムの調整を促進し、プラトゥーニングの効率を最適化します。これらのアップグレードは、自律走行技術の開発をサポートし、安全性を向上させ、渋滞を緩和します。政府と民間部門がこれらの進歩を優先させることで、トラックプラトゥーニングの普及を助長する環境が整い、市場の拡大が加速します。
高価なテクノロジーとインフラのアップグレード
トラックプラトゥーニングにおけるテクノロジーとインフラのアップグレードのコストが高いのは、高度な自律走行システム、センサー、車車間通信技術、道路インフラの修正が必要なためです。これらのシステムは、研究開発、製造、配備に多額の投資を必要とします。さらに、道路や通信網をアップグレードしてプラトゥーニングをサポートするにはコストがかかります。したがって、手ごろな価格のソリューションがないことと、投資回収期間が長いことが、プラトゥーニングの普及を妨げています。
COVID-19の影響
COVID-19の流行はトラックプラトゥーニング市場にさまざまな影響を与えました。一方では、世界のサプライチェーンと輸送の混乱が新技術の採用の遅れにつながった。その一方で、効率的なロジスティクスと非接触型オペレーションに対する需要の高まりは、自律走行とプラトゥーニングソリューションへの関心を加速させました。さらに、パンデミックは、より安全で効率的な輸送システムの必要性を浮き彫りにし、トラックプラトゥーニング技術とインフラへの長期投資を促進しました。
予測期間中、地域・都市交通セグメントが最大となる見込み
地域・都市交通セグメントは、予測期間を通じて最大の市場シェアを確保すると予測されます。地域・都市交通では、トラックプラトゥーニングは交通の流れを強化し、渋滞を緩和し、トラック同士が速度を調整しながら密接に走行することで燃費を向上させる。また、ヒューマンエラーを最小限に抑え、トラック間のリアルタイムコミュニケーションを可能にすることで、安全性も向上します。都市がより環境に優しく効率的な輸送システムを推進する中、トラックプラトゥーニングは都市物流と地域貨物輸送のための魅力的なソリューションとなります。
予測期間中、物流企業セグメントのCAGRが最も高くなると予想される
物流企業セグメントは予測期間中、最も高いCAGRを記録すると予測されます。物流企業では、トラックプラトゥーニングは燃料消費の削減、ルート計画の強化、配送スケジュールの最適化によって効率を向上させる。トラックが密接に走行することで、空気抵抗を減らし、大幅なコスト削減につながります。ロジスティクス企業は、配送時間の短縮、運用コストの削減、排出量の削減といった恩恵を受け、トラックプラトゥーニングはサプライチェーンと貨物輸送を近代化する価値あるソリューションとなっています。
アジア太平洋地域は、燃費効率に対する需要の増加、輸送コストの上昇、スマートロジスティクスを推進する政府の取り組みなどの要因によって、予測期間中に最大の市場シェアを記録すると予想されます。ボルボグループ、ダイムラーAG、トヨタのような主な企業は、この地域における技術的進歩と自律走行車開発の先頭に立っています。トラックプラトゥーニングの採用は、排出ガスを削減し、交通安全を向上させる必要性によってさらに支えられています。インフラ開発の進展と有利な規制により、アジア太平洋のトラックプラトゥーニング市場は今後数年で大きな成長が見込まれます。
北米は、自律走行技術の進歩により、予測期間中最も高いCAGRが見込まれます。Volvo、Daimler Trucks、Peloton Technologyなどの主要企業がイノベーションを推進し、業界リーダーと協力して車車間通信と安全システムを強化しています。インフラが改善され、規制が有利になるにつれて、北米のトラックプラトゥーニング市場は大きく成長し、同地域の物流と輸送に変革をもたらすと予想されます。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Truck Platooning Market is accounted for $1.38 billion in 2024 and is expected to reach $3.25 billion by 2030 growing at a CAGR of 11.5% during the forecast period. Truck platooning is a transportation strategy where multiple trucks are electronically linked to travel in a close formation, reducing air resistance and improving fuel efficiency. The lead truck sets the pace, while the following trucks are autonomously controlled, maintaining safe distances and synchronizing speeds through wireless communication. This technique enhances road safety, reduces fuel consumption, and improves traffic flow by minimizing congestion. Truck platooning is typically implemented on highways with advanced driver-assistance systems and is seen as a promising development in autonomous driving and logistics.
According to Tennessee Department of Transportation (TDOT), platooning can cut fuel costs by 5-10% for 18-wheelers through reduced air resistance between closely connected trucks.
Growing interest in autonomous fleet integration
With rising investments by major companies in autonomous technologies for their fleets, platooning offers an efficient way to enhance these systems, reducing fuel consumption, improving safety, and optimizing routes. Autonomous fleets can seamlessly integrate platooning technologies, allowing trucks to travel in tight formations with minimal human intervention. This integration not only improves operational efficiency but also accelerates the adoption of truck platooning by demonstrating its potential to streamline logistics, reduce costs, and enhance delivery capabilities across industries.
Technological limitations
Technological limitations in truck platooning stem from the need for advanced autonomous driving systems, vehicle-to-vehicle communication, and real-time data processing. Current systems may struggle in complex road conditions, poor weather, or unexpected traffic scenarios, limiting their effectiveness. These technological gaps hinder widespread adoption, as logistics companies and regulators prioritize safety and reliability. Without reliable, robust systems, truck platooning cannot reach its full potential, impeding market growth and delaying large-scale implementation.
Rising investments in road & communication infrastructure
Enhanced infrastructure, such as dedicated lanes for platooning trucks, improved road conditions, and the installation of advanced sensors and communication networks, ensures smoother operations. Investments in V2V and V2I communication systems facilitate real-time coordination, optimizing platooning efficiency. These upgrades support the development of autonomous driving technology, improve safety, and reduce congestion. As governments and private sectors prioritize these advancements, they create an environment conducive to the widespread adoption of truck platooning, accelerating market expansion.
Expensive technology and infrastructure upgrades
The high cost of technology and infrastructure upgrades in truck platooning arises from the need for advanced autonomous driving systems, sensors, vehicle-to-vehicle communication technology, and road infrastructure modifications. These systems require significant investment in R&D, manufacturing, and deployment. Additionally, upgrading roads and communication networks to support platooning is costly. Therefore, the lack of affordable solutions and the long return on investment period hinder its widespread implementation.
Covid-19 Impact
The covid-19 pandemic had a mixed impact on the truck platooning market. On one hand, disruptions in global supply chains and transportation led to delays in the adoption of new technologies. On the other hand, the increased demand for efficient logistics and contactless operations accelerated interest in autonomous driving and platooning solutions. Additionally, the pandemic highlighted the need for safer, more efficient transportation systems, driving long-term investments in truck platooning technologies and infrastructure.
The regional & urban transportation segment is expected to be the largest during the forecast period
The regional & urban transportation segment is predicted to secure the largest market share throughout the forecast period. In regional and urban transportation, truck platooning enhances traffic flow, reduces congestion, and boosts fuel efficiency by allowing trucks to travel closely together with coordinated speeds. It also improves safety by minimizing human error and enabling real-time communication between trucks. As cities push for greener and more efficient transportation systems, truck platooning becomes an attractive solution for urban logistics and regional freight movement.
The logistics companies segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
The logistics companies segment is anticipated to witness the highest CAGR during the forecast period. In logistics companies, truck platooning improves efficiency by reducing fuel consumption, enhancing route planning, and optimizing delivery schedules. By allowing trucks to travel closely together, it reduces aerodynamic drag, leading to significant cost savings. Logistics companies benefit from faster delivery times, lower operational costs, and reduced emissions, making truck platooning a valuable solution for modernizing supply chain and freight transportation.
Asia Pacific is expected to register the largest market share during the forecast period driven by factors such as increasing demand for fuel efficiency, rising transportation costs, and government initiatives promoting smart logistics. Key players like Volvo Group, Daimler AG, and Toyota are spearheading technological advancements and autonomous vehicle development in the region. The adoption of truck platooning is further supported by the need to reduce emissions and improve road safety. With growing infrastructure development and favorable regulations, the Asia Pacific truck platooning market is expected to experience significant growth in the coming years.
North America is expected to witness the highest CAGR over the forecast period due to advancements in autonomous driving technology. Key players such as Volvo, Daimler Trucks, and Peloton Technology are driving innovation, collaborating with industry leaders to enhance vehicle-to-vehicle communication and safety systems. As infrastructure improves and regulations become more favourable, North America's truck platooning market is expected to grow significantly, transforming logistics and transportation in the region.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Truck Platooning Market include Continental AG, ZF Friedrichshafen AG, Denso Corporation, Aisin Seiki Corporation, Toyota Industries Corporation, Krone Group, Uber Freight, Bosch Mobility Solutions, Tesla Inc., Daimler AG, Volvo Group, Pony.ai Inc., MAN Truck & Bus AG, Peloton Technology, Navistar International Corporation, Aurora Innovation, Embark Trucks Inc., TuSimple, Scania AB and Kratos Defense & Security Solutions.
In March 2024, Kratos Defense announced plans to deploy its self-driving Class 8 trucks in a Leader-Follower Platoon configuration. The platoons will operate along a major freight corridor between Ohio and Indiana, aiming to address driver shortages by pairing a human-driven truck with a self-driving follower.
In November 2023, Pony.ai received permission to conduct Level 4 autonomous truck platooning tests in Guangzhou, China. This initiative involves autonomous trucks operating in a "1+N" formation, where one lead truck guides multiple follower trucks. The tests aim to enhance operational efficiency, reduce carbon emissions, and improve road safety.