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市場調査レポート
商品コード
1587696
水素トラック市場の2030年までの予測:製品別、範囲別、用途別、地域別の世界分析Hydrogen Trucks Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Product, Range, Application and By Geography |
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カスタマイズ可能
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水素トラック市場の2030年までの予測:製品別、範囲別、用途別、地域別の世界分析 |
出版日: 2024年11月11日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、水素トラックの世界市場は2024年に49億4,000万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは39.5%で成長し、2030年には363億9,000万米ドルに達する見込みです。
水素トラックは、水素燃料電池を動力源とする大型車の一種であり、水素ガスを電気に変換して電気モーターを駆動します。これらのトラックは、持続可能な輸送のための有望な解決策を提供するものであり、特に二酸化炭素排出量の削減が重要な物流・貨物部門において重要です。従来のディーゼル・トラックとは異なり、水素トラックは製品別として水蒸気しか排出しないため、環境に優しいです。通常、大型の水素タンクを搭載しており、バッテリー電気自動車に比べて航続距離が長いため、より効率的な長距離輸送が可能になります。
水素燃料電池技術の進歩
最近の水素燃料電池技術の進歩により、水素トラックの性能と効率が大幅に向上しています。こうした改良は、燃料電池の効率向上、製造コストの削減、耐久性の向上に重点を置いています。新しい材料と設計により、より軽量でコンパクトな燃料電池が実現し、トラックは航続距離を伸ばし、燃料補給時間を短縮できるようになり、従来のディーゼル・トラックとの競争力を高めています。さらに、水素貯蔵システムの革新によって安全性と貯蔵密度が向上し、頻繁な燃料補給を必要としない長距離走行が可能になった。
市場競争
水素トラック市場は、特に電気バッテリー車や従来のディーゼルトラックなど、既存の代替品との大きな競合に直面しています。自動車メーカーが電気自動車(EV)技術に多額の投資を行うにつれて、充電とバッテリー生産のインフラは急速に拡大し、消費者により便利でコスト効率の高いソリューションを提供しています。水素トラックは、長距離走行が可能で燃料補給が速いという点では有望だが、燃料補給インフラが限られており、生産コストが高いという問題を抱えています。現在、持続可能性が重視されているため、排出量が比較的少なく、入手しやすいバッテリー電気ソリューションが優先されることが多いです。
インフラ整備
持続可能な輸送手段へのシフトを可能にする水素トラックの発展には、インフラ整備が不可欠です。政府や民間セクターが水素補給ステーションに投資することで、水素燃料電池車の実現可能性は大幅に高まる。インフラの改善は、燃料補給へのアクセスを容易にするだけでなく、水素技術の採用に対する消費者の信頼を高める。さらに、水素製造と流通のためのサプライチェーンの確立は、水素をより身近で安価なものにする上で重要な役割を果たします。水素トラックの普及を支える結束したネットワークを構築するには、自動車メーカー、エネルギー企業、政策立案者を含む利害関係者間の協力が不可欠です。
環境への懸念
水素トラックは、大型輸送における温室効果ガス排出を削減するための有望な解決策と考えられているが、環境への懸念は、その普及に大きな課題をもたらしています。現在、水素の大部分は、水蒸気メタン改質として知られるプロセスを通じて、化石燃料、特に天然ガスから製造されており、これはかなりのCO2を排出します。再生可能エネルギーを使用した電気分解によって製造されるグリーン水素は、よりクリーンな代替手段を提供するが、依然として高価であり、拡張性も低いです。水素の貯蔵と輸送が環境に与える影響に関する懸念(漏れの可能性やエネルギー集約的なプロセスなど)は、持続可能性に関する議論をさらに複雑にしています。
COVID-19の大流行は水素トラック・セクターに大きな影響を与え、サプライ・チェーンを混乱させ、生産を遅らせ、研究開発の妨げとなった。ロックダウンや社会的距離を置く措置によって製造活動が停止し、物資の移動が制限されたため、水素燃料電池技術に必要な主要部品や材料が不足しました。パンデミック期間中の経済活動の低下により、水素インフラを含む持続可能な輸送イニシアティブへの投資が減少しました。この減速は、大型輸送におけるゼロ・エミッション目標の達成に不可欠な水素トラックの採用率に影響を与えました。
予測期間中、中型トラック・セグメントが最大となる見込み
中型トラックセグメントは、従来のディーゼルエンジンに代わる持続可能な選択肢として、予測期間中最大のシェアを占めると予想されます。これらの水素トラックは、特に排ガス規制が厳しくなっている都市環境において、よりクリーンな輸送ソリューションに対する需要の高まりに対応するために設計されています。水素燃料電池は、バッテリー電気トラックに比べて航続距離が長く、燃料補給時間が短いなど、いくつかの利点を備えており、配送や物流などさまざまな用途に理想的です。企業がカーボンフットプリントの削減を目指す中、水素トラックの統合は、持続可能なロジスティクスの実現、エネルギー安全保障の強化、低排出経済への移行支援に向けた有望な道筋を提示します。
予測期間中、ラストマイル・デリバリー・セグメントのCAGRが最も高くなると予想される
ラストマイル・デリバリー分野は予測期間中に急成長すると予測されます。eコマースの増加に伴い、効率的で環境に優しい輸送ソリューションに対する需要はかつてないほど高まっています。水素トラックは、都市部の大気汚染を大幅に削減するゼロテールパイプエミッションを含むいくつかの利点を提供します。迅速な燃料補給が可能なため、電気自動車に比べて迅速な納品が可能であり、頻繁かつ迅速な納品を必要とするラストワンマイル業務に理想的です。自治体や政府がより厳しい排出規制を課す中、水素トラックは、業務効率を維持しながら持続可能性の目標を達成しようとする企業にとって、有望なソリューションとなります。
アジア太平洋地域は、推定期間を通じて市場の最大シェアを維持する見通しです。各国がカーボンニュートラルを優先し、温室効果ガスの排出削減を目指す中、水素燃料電池技術が従来の化石燃料に代わる実行可能な選択肢として浮上しています。大手物流企業は、水素を燃料とするトラックの配備を支援するため、燃料補給ステーションを含む水素インフラへの投資を進めています。このシフトは、世界の持続可能性の目標に沿うだけでなく、大気の質や都市の混雑といった課題にも対処しています。さらに、水素の製造・貯蔵技術の進歩により、水素の経済的な実現可能性が高まっており、地域全体でフリート事業者がよりクリーンな代替燃料に移行することをさらに後押ししています。
予測期間中、CAGRが最も高いのは欧州地域です。EUは二酸化炭素排出量を削減し、気候中立性の達成を目指しており、水素燃料電池技術の採用を奨励するため、補助金、減税、助成金など様々な財政支援メカニズムが導入されています。これらのインセンティブは、水素トラックに関連する高額な初期費用を相殺し、物流企業やフリート・オペレーターが水素トラックをより利用しやすくするのに役立っています。その結果、このイニシアチブは環境の持続可能性を促進するだけでなく、地域全体のグリーン・テクノロジー部門で雇用を創出することで経済成長を刺激します。
According to Stratistics MRC, the Global Hydrogen Trucks Market is accounted for $4.94 billion in 2024 and is expected to reach $36.39 billion by 2030 growing at a CAGR of 39.5% during the forecast period. Hydrogen trucks are a type of heavy-duty vehicle powered by hydrogen fuel cells, which convert hydrogen gas into electricity to drive electric motors. These trucks offer a promising solution for sustainable transportation, particularly in logistics and freight sectors, where reducing carbon emissions is crucial. Unlike traditional diesel trucks, hydrogen trucks emit only water vapor as a byproduct, making them environmentally friendly. They typically feature large hydrogen tanks that provide a longer driving range compared to battery-electric vehicles, allowing for more efficient long-haul transport.
Improvements in hydrogen fuel cell technology
Recent advancements in hydrogen fuel cell technology are significantly enhancing the performance and efficiency of hydrogen trucks. These improvements focus on increasing fuel cell efficiency, reducing production costs, and enhancing durability. New materials and designs have led to lighter, more compact fuel cells, enabling trucks to achieve greater ranges and faster refueling times, making them more competitive with traditional diesel trucks. Additionally, innovations in hydrogen storage systems have improved safety and storage density, allowing for longer trips without the need for frequent refueling.
Market competition
The hydrogen truck market faces significant competition from established alternatives, particularly electric battery-powered vehicles and traditional diesel trucks. As automakers invest heavily in electric vehicle (EV) technology, the infrastructure for charging and battery production expands rapidly, offering consumers a more convenient and cost-effective solution. Hydrogen trucks, while promising in terms of long-range capabilities and fast refueling times, struggle with limited refueling infrastructure and higher production costs. The current focus on sustainability often prioritizes battery electric solutions due to their relatively lower emissions and greater availability.
Infrastructure development
Infrastructure development is crucial for advancing hydrogen trucks, enabling a shift toward sustainable transportation. As governments and private sectors invest in hydrogen refueling stations, the viability of hydrogen fuel cell vehicles increases significantly. Improved infrastructure not only facilitates easier access to refueling but also boosts consumer confidence in adopting hydrogen technology. Additionally, the establishment of supply chains for hydrogen production and distribution plays a vital role in making hydrogen more accessible and affordable. Collaboration between stakeholders, including automakers, energy companies, and policymakers, is essential to create a cohesive network that supports the deployment of hydrogen trucks.
Environmental concerns
Hydrogen trucks are viewed as a promising solution for reducing greenhouse gas emissions in heavy-duty transport; however, environmental concerns pose significant challenges to their widespread adoption. Currently, a large portion of hydrogen is derived from fossil fuels, particularly natural gas, through a process known as steam methane reforming, which emits substantial CO2. Although green hydrogen, produced via electrolysis using renewable energy, offers a cleaner alternative, it remains expensive and less scalable. Concerns about the environmental impact of hydrogen storage and transportation-such as potential leaks and the energy-intensive processes involved-further complicate the sustainability narrative.
The COVID-19 pandemic significantly impacted the hydrogen truck sector, disrupting supply chains, delaying production, and hindering research and development efforts. Lockdowns and social distancing measures halted manufacturing activities and restricted the movement of goods, leading to shortages in key components and materials required for hydrogen fuel cell technology. Reduced economic activity during the pandemic resulted in diminished investments in sustainable transportation initiatives, including hydrogen infrastructure. This slowdown affected the adoption rate of hydrogen trucks, which are essential for achieving zero-emission goals in heavy-duty transport.
The Medium Duty Trucks segment is expected to be the largest during the forecast period
Medium Duty Trucks segment is expected to dominate the largest share over the estimated period as a sustainable alternative to traditional diesel engines. These hydrogen trucks are designed to meet the growing demand for cleaner transportation solutions, particularly in urban environments where emissions regulations are becoming stricter. Hydrogen fuel cells offer several advantages, including longer ranges and faster refueling times compared to battery-electric trucks, making them ideal for various applications such as delivery and logistics. As companies seek to reduce their carbon footprints, the integration of hydrogen trucks presents a promising pathway toward achieving sustainable logistics, enhancing energy security, and supporting the transition to a low-emission economy.
The Last-Mile Delivery segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Last-Mile Delivery segment is estimated to grow at a rapid pace during the forecast period. With the rise in e-commerce, the demand for efficient and environmentally friendly transportation solutions has never been higher. Hydrogen trucks offer several advantages, including zero tailpipe emissions, which significantly reduce air pollution in urban areas. Their quick refueling capabilities allow for faster turnaround times compared to electric vehicles, making them ideal for last-mile operations that require frequent and rapid deliveries. As municipalities and governments impose stricter emissions regulations, hydrogen trucks present a promising solution for businesses looking to meet sustainability goals while maintaining operational efficiency.
Asia Pacific region is poised to hold the largest share of the market throughout the extrapolated period. As countries prioritize carbon neutrality and seek to reduce greenhouse gas emissions, hydrogen fuel cell technology emerges as a viable alternative to traditional fossil fuels. Major logistics companies are investing in hydrogen infrastructure, including refueling stations, to support the deployment of hydrogen-powered trucks. This shift not only aligns with global sustainability goals but also addresses challenges like air quality and urban congestion. Additionally, advancements in hydrogen production and storage technologies are making it more economically feasible, further encouraging fleet operators to transition to cleaner alternatives across the region.
Europe region is estimated to witness the highest CAGR during the projected time frame. With the EU aiming to reduce carbon emissions and achieve climate neutrality, various financial support mechanisms, such as subsidies, tax breaks, and grants, are being implemented to encourage the adoption of hydrogen fuel cell technology. These incentives help offset the high initial costs associated with hydrogen trucks, making them more accessible to logistics companies and fleet operators. As a result, this initiative not only promotes environmental sustainability but also stimulates economic growth by creating jobs in the green technology sector across the region.
Key players in the market
Some of the key players in Hydrogen Trucks market include Ballard Power Systems, Cellcentric GmbH & Co. KG, Cummins Inc, Daimler Trucks, Dongfeng Motor Corporation, Esoro AG, Great Wall Motor Company Ltd, Hyundai Motor Company, Nikola Corporation, Toyota Motor Corporation and Volvo Cars.
In August 2024, DHL, based in Bonn, announced that it would be deploying the Paul Hydrogen Power Truck, a vehicle based on the Mercedes-Benz Atego, during the one-year pilot for distribution and line hauls at the Cologne location.
In May 2024, Hyundai, based in Seoul, introduced its hydrogen fuel cell truck businesses in North America with the official launch of the "NorCAL ZERO Project" in the port of California.
In February 2024, Reliance Industries, headquartered in Mumbai, announced that the company will be transforming 5,000 ICE trucks into a hydrogen-powered fleet by mid-2024. This marks a pivotal step in realizing a sustainable and eco-friendly future for the transportation industry in India.