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市場調査レポート
商品コード
1297869
車内決済の中国市場(2023年)China In-Vehicle Payment Market Research Report, 2023 |
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車内決済の中国市場(2023年) |
出版日: 2023年06月20日
発行: ResearchInChina
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 即日から翌営業日
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ResearchInChinaが発表した当レポートは、中国の車内決済市場の現状、業界チェーンの構成要素、OEMと決済プラットフォームのレイアウト、消費者調査、開発動向を分析・調査したものです。
車内決済とは、SIMカードやWiFiなどの車内通信とIVIシステムを利用して決済できる機能を指します。車内決済により、車の所有者は車から降りることなく、駐車場、給油、食べ物の注文、買い物など、サービスの支払いが可能となり、ユーザーにさらに便利で優れた体験をもたらします。
ResearchInChina の調査によると、現段階で車内決済を利用している人の数は比較的少なく、サンプル全体の 17.8% にすぎません。しかし、ユーザーのこの機能に対する利用意欲は非常に高いです。車内決済をまだ利用したことがない消費者の72.7%、サンプル全体の59.8%が「車内決済を試してみたい」と回答しました。
現在、ユーザーは駐車、高速道路パス、給油/充電、IVI 交通費や APP メンバーシップの購入などのシナリオで車内決済を使用しています。車内決済を利用したユーザーのうち、
サプライチェーンの観点から見ると、車内決済には、車内決済デバイスと車内決済プラットフォームという 2 つの主要なセグメントが含まれます。
車内決済デバイスは、通信デバイス (SIM カード、通信モジュール、T-Box)、インタラクション デバイス (タッチ/音声/顔/ジェスチャ/指紋インタラクション)、および認証デバイス (セキュリティ チップ) などが主要です。車載決済プラットフォームは主にクラウドプラットフォーム、決済プラットフォーム、IVIシステム、エコシステムサービスプラットフォーム、エコシステムサービスプロバイダー、OEMなどです。
近年、各業界チェーンの企業がレイアウトを進めていく中で、車載決済市場は次の2つの大きな特徴を持って成長を続けています。
BMW、メルセデス・ベンツ、ホンダ、ヒュンダイなどの海外自動車メーカーや、長城汽車、小鵬汽車、吉利、奇瑞、AITOなどの中国自動車メーカーが車内決済機能を導入しています。この機能は駐車、給油/充電、食品注文のシナリオに広く導入されており、洗車/メンテナンス/修理サービス、機能のサブスクリプション、チケットの予約などのシナリオにも小規模で適用されています。
たとえば、BMW は 2022 年 10 月に、OTA アップデートを通じて BMW ConnectedDrive ストアを IVI システムに追加しました。これにより、車内でのサブスクリプションの支払いが可能になり、IVI システムを介してフロントシートヒーター、ステアリングホイールヒーター、Carplayなど13 の機能が利用可能になります。
現在、最も一般的な車内での支払いは、スキャン トゥ ペイとパスワード不要の支払いです。車内マルチモーダルインタラクション技術の向上に伴い、顔認識、指紋認識、音声認識が新しい車内支払いインタラクションおよび認証方法になりつつあります。
たとえば、メルセデス・ベンツは、最新の車内決済システム PAY+ に指紋認識と認証を追加しました。 Chery EXEED TX/TXLは、顔認証で駐車料金やショッピングの支払いができる機能「顔認証決済」に対応しています。マルチモーダルなインタラクションの追加により、車内での支払いがより安全かつ便利になります。
モバイル決済システムでは、何百万人ものiOSとAndroidの開発者がさまざまなアプリケーションを開発し、非常に豊富なアプリケーションエコシステムを構築し、消費者の生活、仕事、娯楽のニーズを満たし、スマートフォンをユーザーの生活に欠かせない端末にしています。
車内決済システムでは、中国銀聯やVISAなどの金融機関が一連の車内決済システムを開発しました。 Alipay、Banma Zhixing、Huawei などは、さまざまな車両エコシステム プラットフォームを構築し、駐車、給油、旅行、ショッピング、その他のシナリオをカバーする幅広い車内サービスを開始しました。
モバイル決済と比較すると、車内決済エコシステムは現段階ではまだ脆弱であり、特定のシナリオでの決済ニーズのみを満たしています。インテリジェントコックピットと高度な自動運転の開発により、 促進要因は特定のシナリオでの運転タスクから解放され、車内の他のニーズにより注意を払うようになります。このとき、車内の居住空間を創出し、決済を入り口とした閉ループのエコシステムを構築することが大きな需要となる見込みです。
当レポートでは、中国の車内決済市場について調査し、市場の現状、産業チェーンの構成要素、OEMと決済プラットフォームのレイアウト、消費者調査、発展動向などを分析しています。
“ China In-Vehicle Payment Market Research Report, 2023” released by ResearchInChina analyzes and researches the status quo of China's in-vehicle payment market, components of the industry chain, layout of OEMs and payment platforms, consumer survey, and development trends.
In-vehicle payment refers to the function allowing for payment through in-vehicle communication (e.g., SIM card and WiFi) and IVI system. In-vehicle payment enables car owners to pay for services such as parking, refueling, food ordering and shopping without getting off the car, bringing far more convenient and better experience to users.
According to the survey by ResearchInChina, there are a relatively small number of people using in-car payment at this stage, making up only 17.8% of the total samples. Yet users' willingness to use this function is very high. 72.7% of the consumers who have not used in-car payment yet, or 59.8% of the total samples say they are "willing to try in-car payment".
At present, users use in-car payment in such scenarios as parking, highway pass, refueling/charging, and purchasing IVI traffic and APP membership. Of the users who have used in-car payment:
In terms of supply chain, in-vehicle payment involves two major segments: in-vehicle payment device and in-vehicle payment platform.
In-vehicle payment devices are led by communication devices (SIM card, communication module and T-Box), interaction devices (touch/voice/ face/gesture/fingerprint interaction), and authentication devices (security chip); in-vehicle payment platforms are primarily cloud platform, payment platform, IVI system, ecosystem service platform, ecosystem service provider, and OEM.
As companies in each industry chain segment worked to make layout in recent years, the in-vehicle payment market has kept growing, with the following two major features.
Foreign automakers including BMW, Mercedes-Benz, Honda and Hyundai, and Chinese automakers such as Great Wall Motor, Xpeng Motors, Geely, Chery and AITO have launched their in-car payment function. They have widely deployed this function in parking, refueling/charging and food ordering scenarios, and are also applying it on a small scale in car wash/maintenance/repair services, feature subscription, ticket booking and other scenarios.
For example, in October 2022, BMW added the BMW ConnectedDrive Store to its IVI system via OTA updates. It enables in-car payment for subscriptions, and 13 features such as front seat heating, steering wheel heating and Carplay through the IVI system.
At present, the most common in-car payment is scan to pay and password-free payment. As in-car multimodal interaction technology improves, face recognition, fingerprint recognition and voice recognition are becoming the new in-car payment interaction and authentication methods.
For example, Mercedes-Benz has added fingerprint recognition and authentication to its latest in-car payment system PAY+; Chery EXEED TX/TXL supports face verification payment, a function allowing users to pay for parking fees or shopping through face recognition. The addition of multimodal interaction makes in-vehicle payment more secure and convenient.
In the mobile payment system, millions of iOS and Android developers have developed various applications and built very rich application ecosystems, meeting living, work and entertainment needs of consumers and making smartphones an indispensable terminal in users' life.
In the in-car payment system, financial institutions like China UnionPay and VISA have developed a series of in-car payment systems; Alipay, Banma Zhixing and Huawei among others have built a variety of vehicle ecosystem platforms and launched a range of in-car services covering parking, refueling, travel, shopping and other scenarios.
Compared with mobile payment, the in-vehicle payment ecosystem is still weak at this stage, only meeting the payment needs in specific scenarios. With the development of intelligent cockpit and high-level autonomous driving, drivers will be freed from driving tasks in specific scenarios and pay more attention to other in-car needs. At this time, creating an in-car living space and building a closed-loop ecosystem with payment as the entrance will become a big demand.