市場調査レポート
商品コード
1540309

ウェブスケールネットワーク事業者の2024年第2四半期市場レビュー:設備投資は前年同期比51%増と2018年第2四半期以来の大幅に増加- 生成AIバブルに関する懸念は、見通しに影響を与える

Webscale Network Operators - 2Q24 Market Review: Capex Surge of 51% YoY in 2Q24 the Biggest Bump Since 2Q18, Jitters about the Generative AI Bubble Weigh on Outlook, though

出版日: | 発行: MTN Consulting, LLC | ページ情報: 英文 | 納期: 即納可能 即納可能とは

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ウェブスケールネットワーク事業者の2024年第2四半期市場レビュー:設備投資は前年同期比51%増と2018年第2四半期以来の大幅に増加- 生成AIバブルに関する懸念は、見通しに影響を与える
出版日: 2024年08月23日
発行: MTN Consulting, LLC
ページ情報: 英文
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概要

本レポートでは、2011年以降のウェブスケールネットワーク事業者 (WNO・ウェブスケール) の成長と発展についてレビューしています。対象企業は21社です。

直近12カ月間 (2023年第3四半期-2024年2四半期) の収益は2兆4,700億米ドル (前年同期比8.2%増)、R&D費は3,010億米ドル (同5.4%増)、設備投資は2,260億米ドル (同15.4%増) でした。2024年6月時点の帳簿上の現金および短期投資は6,120億米ドル (前年比8.5%減)、負債総額は5,270億米ドル (前年比3.6%減) です。2024年6月時点のウェブスケーラーの純PP&Eの帳簿価額は、前年同月比19.8%増の7,870億米ドルとなっています。ウェブスケーラーの2024年第2四半期末時点の従業員数は約418万2,000人で、2023年6月時点の408万5,000人からやや増加しました。

ビジュアル

主なハイライト:

  • 収益:2024年第2四半期の単期収益は6,144億米ドルで、前年同期比8.4%増となり、この結果、年間収益は2兆4,660億米ドルと推計されています。トップラインの成長は、Alphabet、Amazon、Meta (FB)、Microsoftの大手4社が牽引しています。これらの企業は4四半期連続で2桁の収益成長を記録し、他社を大きく引き離しています。2024年第2四半期の年率換算期間にもっとも急成長したのはMetaであり、2022年第3四半期から2023年第2四半期比で24.3%増、次いでMicrosoft(15.7%増)、Alphabet (13.4%増)、Amazon (12.3%増) となっています。2024年第2四半期の成長にもっとも大きな影響を与えたのはAmazonで、同社の収益は2023年第2四半期から136億米ドル増加し、2024年第2四半期を前年同期比10.1%増の1,480億米ドルで終えました。成長をもっとも抑制したのは中国のeコマース企業であるJD.comで、2024年第2四半期の収益は前年同期比8億米ドル減 (2.0%減) の402億米ドルとなっています。
  • 設備投資:2023年に5%減少したウェブスケールの設備投資ですが、2024年の最初の2四半期は好調で、第1四半期は25%、第2四半期は51%増加しました。その結果、2024年第2四半期の年換算設備投資は2,264億米ドルに達し、これは過去最高で前年同期比15.4%増となっています。ウェブスケーラー各社は、大規模な土地の購入や、まったく新しいデータセンターキャンパスを開発するための長期的な取り組みを続けています。しかし、この急増は主に技術支出、特にすでに稼動しているデータセンター施設向けのサーバー (GPUとCPU) の購入によってもたらされているようです。第2四半期 (22年4-6月期) の設備投資は年率換算で44%でしたが、直近の2四半期ではネットワーク/ITおよびソフトウェア設備投資が設備投資全体の54%を占めています。2024年第2四半期の設備投資がもっとも大きかったのは、Amazon (176億米ドル) で、Microsoft (139億米ドル)、Alphabet (132億米ドル)、Meta (FB) (82億米ドル) でした。この4社で単四半期の支出額の約80%を占めています。NVIDIAの株価が持続不可能なほど高騰している背景には、これらの要因があります。
  • 収益性:ウェブスケールのフリーキャッシュフローマージンは、年率換算で2024年第2四半期の平均が18.6%で、年率換算した2023年第2四半期の16.3%、第2四半期22の14.4%よりはるかに高いです。平均純利益率も好調で、市場全体では年率換算で2023年第2四半期の15.2%、2022年第2四半期の16.3%から2024年第2四半期は18.8%になっています。Meta (FB) とMicrosoftは、これら2つのカテゴリー全体でもっとも高い利益率を示しています。Amazonはその規模にもかかわらず、マージンの永遠の足かせとなっています。AlibabaとAlphabetのFCFは2023年第2四半期を大幅に下回り、市場平均にマイナスの影響を与えています。
  • 従業員数:ウェブスケール市場の従業員数は、2024年6月時点で418万人となり、2023年6月時点の408万人からわずかに増加しました。一部のウェブスケーラーの規模や、特にeコマースのスペシャリストの従業員数の変化の速さを考慮すれば、この差はごくわずかです。2021年後半以降、従業員数は410万人から420万人程度で安定しています。最大手のウェブスケーラーの中には、AIやGenAIに多額の投資を行っているところもあり、その明確な目標のひとつは、社内のコスト効率を改善することです。これは必然的に従業員の減少を意味します。eコマースの分野でも、物流チェーンでロボットや自律走行車の利用が増加しています。ウェブスケールの雇用は、今後大きく増加することはないと思われます。

調査範囲

WNOトップ8社

  • Alibaba
  • Baidu
  • Alphabet
  • Meta (FB)
  • Amazon
  • Microsoft
  • Apple
  • Tencent

その他のWNO

  • Altaba
  • Fujitsu
  • LinkedIn
  • Yandex
  • ChinaCache
  • HPE
  • Oracle
  • Cognizant
  • IBM
  • SAP
  • eBay
  • JD.com
  • Twitter

目次

第1章 レポートハイライト

第2章 展望

第3章 分析

第4章 主要統計

第5章 企業の詳細

第6章 トップ8WNO

第7章 企業ベンチマーキング

第8章 地域別内訳

第9章 生データ

第10章 為替レート

第11章 当社について

目次
Product Code: GNI-23082024-1

This report reviews the growth and development of the webscale network operator (WNO, or webscale) market since 2011. It covers 21 companies. In the most recent a12 months (3Q23-2Q24), webscalers represented $2.47 trillion (T) in revenues (+8.2% YoY), $301 billion (B) in R&D spending (+5.4% YoY), and $226B in capex (+15.4% YoY). They had $612B of cash and short-term investments (-8.5% YoY) on the books as of June 2024, and $527B in total debt (-3.6% YoY). The value of webscalers' net plant, property & equipment (net PP&E) on the books as of June 2024 was $787B, up 19.8% YoY. Webscalers employed approximately 4.182 million (M) people at the end of 2Q24, up a bit from the June 2023 total of 4.085M.

VISUALS


Below are key highlights from the report:

  • Revenues: Single quarter revenues in 2Q24 were $614.4 billion (B), up 8.4% YoY. That pushed annualized revenues to $2.466 trillion. Topline growth has been driven by the big 4: Alphabet, Amazon, Meta (FB) and Microsoft. For four straight quarters, all of these companies have recorded double digit revenue growth, well above the rest of the pack. For the 2Q24 annualized period, the fastest growth came from Meta, up 24.3% versus 3Q22-2Q23, followed by Microsoft (+15.7%), Alphabet (13.4%), and Amazon (12.3%). The biggest dollar impact on growth in 2Q24 came from Amazon, as its revenues grew $13.6 billion from 2Q23 to end 2Q24 at $148B, up 10.1% YoY. The biggest curb on growth was Chinese ecommerce player JD.com, which recorded 2Q24 revenues of $40.2B, down $0.8B YoY (-2.0%).
  • Capex: After declining 5% in 2023, webscale capex has been on a tear for the first two quarters of 2024, growing 25% and 51% in 1Q24 and 2Q24 respectively. That pushed 2Q24 annualized capex to $226.4 billion in 2Q24, an all-time high and up 15.4% YoY. Webscalers continue with big land purchases and long-term efforts to develop all-new data center campuses. However, the surge appears to be driven largely by technology spending, in particular purchases of servers (GPU and CPU) for data center facilities already up and running. From 44% of annualized capex in 2Q22, Network/IT and software capex was 54% of total capex for the last two quarters. The biggest capex outlays in 2Q24 came from Amazon ($17.6B), Microsoft ($13.9B), Alphabet ($13.2B), and Meta (FB) ($8.2B). These four account for about 80% of single quarter spending. They are the reason behind the unsustainable surge in the price of NVIDIA stock.
  • Profitability: Webscale free cash flow margins averaged out to 18.6% for the 2Q24 annualized period, much higher than the 16.3% and 14.4% recorded in the annualized 2Q23 and 2Q22 timeframes. Average net profit margins are also strong, totaling 18.8% for the overall market in 2Q24 annualized, from 15.2% in 2Q23 and 16.3% in 2Q22. Meta (FB) and Microsoft have the highest overall margins across these two categories. Amazon is a perpetual drag on margins despite its size. Alibaba and Alphabet both reported FCF figures substantially lower than 2Q23, impacting the market average negatively.
  • Employees: Headcount in the webscale market totaled to 4.18 million in June 2024, slightly up from 4.08 million in June 2023. This difference is negligible, considering the size of some of the webscalers and how quickly the ecommerce specialists in particular can change workforce levels. Headcount has been approximately 4.1 to 4.2 million steadily since late 2021. Some of the biggest webscalers are investing heavily in AI and GenAI, with one clear goal being to improve their internal cost efficiencies. This inevitably will mean fewer employees. Even within the ecommerce space, there is a rising use of robots and autonomous vehicles in the logistics chain. Webscale employment is unlikely to rise much from here, if at all.
  • Regional trends: The Asia-Pacific region has been a drag on the market for several quarters. Webscale revenues in the Americas, Europe, and MEA have been growing in the low double digit range for a few quarters, but AP has been weak: 2Q24 revenue growth was 3% YoY, after a 2% increase in 1Q24. Weak Asian currencies and a very competitive 'big tech' market in China account for the gap. One factor is TikTok's owner, ByteDance: this private company has exploded in the last 3 years, impacting negatively the measured growth of the publicly traded Chinese webscalers that we do track (Alibaba, Baidu, JD, and Tencent). The ByteDance surge also ate into the 2022-23 growth of some western webscalers, notably Meta (FB), but that effect has ebbed.

Coverage

Top 8 WNOs

  • Alibaba
  • Baidu
  • Alphabet
  • Meta (FB)
  • Amazon
  • Microsoft
  • Apple
  • Tencent

Other WNOs

  • Altaba
  • Fujitsu
  • LinkedIn
  • Yandex
  • ChinaCache
  • HPE
  • Oracle
  • Cognizant
  • IBM
  • SAP
  • eBay
  • JD.com
  • Twitter

Table of Contents

1. Report highlights

2. Outlook

3. Analysis

4. Key Stats

5. Company Drilldown

6. Top 8 WNOs

7. Company Benchmarking

8. Regional Breakouts

9. Raw Data

10. Exchange Rates

11. About

Figures & Charts

  • 1. Key Metrics: Growth rates, Annualized 2Q24/2Q23 vs. 2019-23
  • 2. WNO Revenues: Single-quarter & annualized (US$M)
  • 3. Top 8 WNOs: YoY revenue growth in 2Q24
  • 4. Annualized profitability: WNOs
  • 5. Free cash flow per employee, 2Q24 annualized (US$)
  • 6. FCF Margins vs. Net Margins, 2Q24 annualized
  • 7. Advertising revenues as % total (FY2023)
  • 8. Annualized capex and R&D spending: WNOs (% revenues)
  • 9. WNO capex by type, Annualized: 2Q15-2Q24 (US$M)
  • 10. Network & IT capex as share of revenues, 2Q24 annualized
  • 11. R&D expenses as % revenues, Top 8 WNOs (2Q24 annualized)
  • 12. Acquisition spending vs. capex spending, annualized (US$M)
  • 13. Net PP&E per employee (US$' 000) - 2Q24
  • 14. Ranking the Webscale Network Operators: Revenues; R&D; Capex; Network & IT capex - 2023 & 2Q24 (US$B)
  • 15. Annualized spending share for key webscalers since 2011 Capex: Network, IT and software
  • 16. Share of webscale spending by company, 2Q24 and 2Q23 annualized (Capex: Network, IT and software)
  • 17. Energy consumption vs. Net PP&E for key webscalers in 2023
  • 18. USA: Webscale capex total ($M) and % of global market, 2011-23
  • 19. Webscale vs. Telco Market: Annualized Capex (US$B)
  • 20. Webscale vs. Telco Market: Annualized capital intensity
  • 21. Revenues: annual, single-quarter, and annualized (US$M)
  • 22. Profitability (Net Profit; Cash from operations; Free cash flow): annual, single-quarter, and annualized (US$M)
  • 23. Spending (R&D; M&A; Capex; Network & IT capex; Lease): annual, single-quarter, and annualized (US$M)
  • 24. Cash & Short-term Investments: annual and single-quarter (US$M)
  • 25. Debt (Total debt; Net debt): annual and single-quarter (US$M)
  • 26. Property, Plant & Equipment: annual and single-quarter (US$M)
  • 27. Key Ratios: Net margin; R&D/revenues; Capex/revenues; Network & IT capex/revenues; Free cash flow/revenues; Lease costs/revenues - annual and annualized (%)
  • 28. Total employees
  • 29. Revenue per employee, annualized (US$K)
  • 30. FCF per employee, annualized (US$K)
  • 31. Net PP&E per employee, annualized (US$K)
  • 32. Revenues & Spending (US$M)
  • 33. Webscale Business Mix by Revenues (FY2023) - MTN Consulting estimates
  • 34. Top 10 recent acquisitions & investments
  • 35. Data center footprint
  • 36. Revenues (US$M) & YoY revenue growth (%), single-quarter: by company
  • 37. Revenues, annualized (US$M): by company
  • 38. Annualized profitability margins: by company
  • 39. Annualized capex and capital intensity: by company
  • 40. Annualized capex and R&D spending as % of revenues: by company
  • 41. Share of WNO network & IT capex, Annualized: by company
  • 42. Total employees: by company
  • 43. Annualized per-employee metrics (US$000s): by company
  • 44. Net debt (debt minus cash & stock) (US$M): by company
  • 45. Top 10 webscale employers in 2Q24: Global market
  • 46. Headcount changes in 2Q24 (YoY %): Global market
  • 47. Net PP&E: USA vs. RoW (by company)
  • 48. Net PP&E: total in $M and % global webscale market (by company)
  • 49. Energy consumption, MWh and % webscale total (by company)
  • 50. Share of webscale energy consumption, net PP&E, and capex (by company)
  • 51. Energy intensity relative to webscale average and select data center-focused CNNOs (by company)
  • 52. Energy intensity in webscale sector, 2023: MWh consumed per $M in revenue
  • 53. Capex/revenues (annualized): Company vs. Webscale average
  • 54. Revenue per employee (US$000s) (annualized): Company vs. Webscale average
  • 55. 2017 vs. 2023: company benchmark by KPI (Revenues, R&D, Net profit, Cash from operations, Capex, Free cash flow, Cash & short-term investments, Net PP&E, Total debt)
  • 56. 2017 vs. 2023: company benchmark by key ratio (Capex/revenues; R&D/revenues; Net margin; FCF margin)
  • 57. Top 8 WNO's share vs. Rest of the market: by KPI (Revenues, R&D, Net profit, Cash from operations, Capex, Free cash flow, Cash & short-term investments, Net PP&E, Total debt)
  • 58. Top 8 WNOs benchmarking by Key ratio: Capex/revenues; R&D/revenues; Net margin; FCF margin)
  • 59. Total WNO Market Revenues, by region: Latest CY; Latest Quarter; Annual trend (2011-23); Single quarter (2Q15-2Q24 )
  • 60. WNO Market: Revenues, single-quarter (YoY % change)
  • 61. Regional revenues by operator: Latest CY; Latest Quarter; Annual trend (2011-23); Single quarter (2Q15-2Q24)
  • 62. Top 10 operators by region: Latest CY; Latest Quarter