表紙:バス市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
市場調査レポート
商品コード
1190166

バス市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)

Bus Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 129 Pages | 納期: 2~3営業日

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バス市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年01月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 129 Pages
納期: 2~3営業日
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本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

バス市場は、2021年に414億4000万米ドル、2027年には640億7000万米ドルに達すると予測され、予測期間中に7.58%のCAGRで成長すると予測されています。

COVID-19のパンデミックは、世界中の政府や当局に、前例のない規模と規模で交通と移動に制限を課すよう促しました。物理的な距離の取り方は、移動の行動や嗜好に大きな影響を及ぼしました。そのため、パンデミック時には、多くの人が感染リスクを減らすために自家用車での移動を選びました。この間、自家用車の利用は増加したが、公共交通機関に頼っていた人々は、自転車や徒歩など他の交通手段に切り替えました。

中期的には、公害に対する懸念の高まりと厳しい排ガス規制の強化により、各国は既存のバス車両に電気バスを増やし、バス市場全体の成長に寄与しています。また、都市人口の継続的な増加により、政府は、地下鉄の容量と速度、バスシステムの柔軟性、低コスト、簡便性を効果的に組み合わせたBRTシステムを設計するようになりました。都市人口の急増と効率的なバス高速輸送システム(BRT)開発への注力は、予測期間中にバス市場を牽引するものと思われます。

北米、次いでアジア太平洋地域は、需要と人口の増加により、市場で大きなシェアを占めると予想されます。これらの地域の需要は、バス、特に2階建てバスや連接バスなどの公共交通機関に対するニーズの高まりに支えられていると思われます。

バス市場の動向

電気バスの普及が市場の需要喚起に貢献

車両の運行コストの中で、燃料は大きな割合を占めています。燃料費の増加に伴い、公共交通機関向けの電気バスの需要が高まっています。電気バスは、燃料費などの初期費用や総所有コストを削減できるためです。2030年には電気バスの価格が下がり、ディーゼル燃料バスの水準に達すると予想されています。電気バスは、ディーゼルエンジンバスと比較して、81~83%の維持・運営コストの削減に貢献します。

バッテリー式電気バス市場は、世界各国の厳しい排ガス規制により、調査期間中、安定した成長を遂げました。例えば、バッテリー電気バスの台数は、2019年に69.961台で、2020年には11.5%増の78,032台となりました。この増加は、購入者やフリートオーナーに提供される複数の政府インセンティブに起因するものです。

大型輸送セグメントにおける販売の増加と電動モビリティの需要増が予測されるため、複数のOEMが世界市場に新しい電動製品を投入し、需要増に対応しています。例えば、次のようなものです。

  • 2021年9月、ボルボ・バスは、新しい世界・エレクトロモビリティ・オファーを開始しました。ボルボBZL電気シャーシの発売により、ボルボ・バスは世界中の都市で持続可能で効率的な公共交通施設のための強固なプラットフォームを提供します。
  • 同社は、スウェーデンに配備される60台のバッテリー式電気バスを受注し、ボルボ7900電動連結モデルを使用して、都市部の公共交通需要やゼロエミッションゾーンにおける厳しい騒音・排ガス規制の制限区域に対応しています。

こうした新興国での市場開拓や要因が、予測期間中の市場発展に寄与すると予想されます。

予測期間中、北米が最も速い成長を遂げると予想される

2020年12月時点で、米国には2,800台近くのゼロエミッションバス(配備済みおよび納入予定)があり、そのうち2,700台以上が電気バスであるとされています。政府機関と競合して輸送サービスを提供しているにもかかわらず、民間および個人の車両所有者は、バス車両をゼロ・エミッション車に移行するための支援を受けています。例えば、次のようなものです。

  • 2022年3月、米国政府は新インフラパッケージの一環として、バス車両の近代化と電化のために約15億米ドルの補助金を交付すると発表しました。この構想は、交通機関や運行会社が無公害車を購入したり、リースしたりするのに役立つと思われます。
  • 現在、カリフォルニア州はゼロエミッションバスの保有台数が最も多く(1,016台)、200台以上の電気バスが使用されており、その他にも多くの注文が滞っている状況です。シカゴ交通局(CTA)は、同市の環境対策の一環として新型電気バスを発表し、さらに17台の電気バスをメーカーと契約しています。

米国では、厳しい排ガス規制の実施により、電気バス市場の活性化が期待されています。米国の多くの都市では現在、バス車両の一定割合を電気またはハイブリッドにすることを義務付けており、新しいICエンジンバス入札の制限も押し付けています。例えば、フィラデルフィアの交通局であるSEPTAは、2021年までにバスに占めるディーゼルバスの割合を5%以下に制限し、徐々にバッテリー式電気バスに移行させることを約束しています。国内のさまざまな州で新しい電気スクールバスの納入が始まっていますが、一部の州では今後さらに電気バスの導入を計画しています。例えば、次のようなことです。

  • 2020年12月、テキサス州のある学区では、同州で初めて配備される3台の電気スクールバスが納入されました。エバーマン独立学区(ISD)は今年度、ブルーバード・ビジョン・エレクトリック・バスで生徒の輸送を開始しました。地元のディーラー、ラッシュバスセンター、テキサス州環境品質委員会の協力を得て、同学区はフォルクスワーゲン(VW)の和解基金からの助成金でバスと充電ステーションを調達することができました。
  • 2021年4月、ソルトレイクシティ学区(SLCSD)は、老朽化したディーゼルバスの一部を置き換えるため、マイクロバードの電気スクールバス4台を導入しました。電気スクールバスの一部は、ユタ州環境品質局(DEQ)のフォルクスワーゲン和解プログラムおよびユタ・クリーン・ディーゼル・プログラム(UCDP)を通じて資金提供されました。DEQは、これらの電気バスを購入するために、SLCSDに2つの補助金、合計150万米ドルを授与しました。

このような新興国市場の開拓は、予測期間中に市場に大きな影響を与えることが予想されます。

バス市場の競合分析

バス市場は適度に統合されており、大手企業は開発された製品や様々なディーラーのネットワークにより、大きな市場シェアを占めています。主なプレイヤーとしては、鄭州裕通客車有限公司、厦門金龍連合、Daimler AG、Volvo、Traton(Man、Scaniaなど)、Tata Motors、Ashok Leylandが挙げられます。

バス市場は、潜在的な市場を開拓しようとする様々なメーカーによる合併、買収、提携が特徴的です。電気バス市場は予測期間中に大きく成長することが予想されるため、バスメーカーは研究開発に多額の投資を行い、より多くの電気モデルを含むポートフォリオを強化しています。

  • 2021年2月Anhui Ankai Automobileは、Ideanomics Inc.と契約を締結しました。この提携により、Ideanomicsが最近設立したNETSグループのサービス提供が拡大されます。バス・ツアーバス事業者に、工場・グループ購買力から合理化されたABS融資サービスまでのメリットを提供することになります。両社は、マレーシア、ASEAN地域、欧州、米国での販売・マーケティング活動で協力することに合意しています。
  • 電気バスの世界的メーカーであるBYDは、フィンランドのノビナ社からゼロ・エミッション電気バスを大量受注しました。北欧地域最大の公共交通機関であるノビナは、急速に進化する「グリーンフリート」を拡大するための戦略的な動きとして、さらに70台の最新世代のBYD製eバスを発注しました。ノビナ・フィンランドからの今回の注文は、BYDのベストセラー電気バス2モデルにわたっており、42フィートバスモデルが42台、BYDの50フィートモデルが28台で構成されています。これらは2022年夏に納品予定で、主にヘルシンキ首都圏の市街地路線で運行される予定です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場セグメンテーション(金額ベース市場規模-10億米ドル)

  • タイプ別
    • シングルデッキ
    • ダブルデッキ
  • 用途別
    • トランジットバス
    • 都市間バス/コーチ
    • その他(スクールバスなど)
  • 燃料別
    • ディーゼル
    • 電気・ハイブリッド
    • その他(CNG、バイオ燃料など)
  • 乗車定員別
    • 15~30席
    • 31席以上50席未満
    • 50席以上
  • 地域別内訳
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • その他の北米地域
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • スペイン
      • イタリア
      • その他の欧州地域
    • アジア太平洋地域
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • 韓国
      • その他アジア太平洋地域
    • 世界のその他の地域
      • 南米
      • 中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • ベンダーの市場シェア
  • 企業プロファイル
    • Anhui Ankai Automobile Company
    • Daimler AG
    • NFI Group Inc.
    • Volvo Group
    • Solaris Bus & Coach SA
    • Tata Motors Limited
    • Ashok Leyland
    • Traton Group(Scania, MAN, Etc.)
    • Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd
    • XIAMEN KING LONG MOTOR GROUP CO. LTD
    • BYD Co. Ltd
    • Suzhou Eagle Electric Vehicle Manufacturing Co. Ltd
    • Iveco SpA

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 66199

The bus market registered USD 41.44 billion in 2021, and it is projected to be worth USD 64.07 billion by 2027, registering a CAGR of 7.58% during the forecast period.

The COVID-19 pandemic prompted governments and authorities worldwide to impose restrictions on transport and mobility at an unprecedented scale and magnitude. Physical distancing had a significant impact on mobility behavior and preferences. Therefore, during the pandemic, many people preferred private transport to reduce the risk of infection. The use of private vehicles increased during the period, while those who relied on public transport switched to other modes of transport, such as biking or walking.

Over the medium term, growing concerns over pollution and the rise in stringent emission regulations encouraged countries to include more electric buses in the existing bus fleet, thereby contributing to the overall bus market's growth. The continuous rise in urban population also drove the government to design BRT systems that can effectively combine the capacity and speed of a metro with the flexibility, lower cost, and simplicity of a bus system. The rapidly growing urban population and enhanced focus on developing an efficient bus rapid transit (BRT) system are likely to drive the bus market during the forecast period.

North America, followed by Asia-Pacific, is expected to occupy a significant share in the market due to the increasing demand and population. The demand across these regions is likely to be supported by the growing need for public transportation like buses, particularly double-decker and articulated buses.

Bus Market Trends

Increasing Adoption of Electric Buses Expected to Drive Demand in the Market

Fuel constitutes a major part of the operating cost of any vehicle. With the increasing fuel costs, the demand for an electric bus for public transport is increasing, as an electric can reduce fuel costs and other upfront costs, as well as the total cost of ownership. By 2030, the prices of electric buses are expected to decline and reach the level of diesel fuel buses. Electric buses help reduce 81-83% of the maintenance and operating costs compared to diesel-engine buses.

The battery electric bus market witnessed steady growth over the study period due to the stringent emission norms across several countries of the world. For instance, the number of battery electric buses was 69.961 units in 2019, increasing by 11.5% to 78,032 units in 2020. This increase can be attributed to several government incentives offered to buyers and fleet owners.

Due to the increased sales and the projected increase in demand for electric mobility in the heavy-duty transportation segment, several OEMs are introducing new electric products into the worldwide market to cater to the increasing demand. For instance,

  • In September 2021, Volvo Buses launched the new global electromobility offer. With the launch of the Volvo BZL Electric chassis, Volvo Buses provides a solid platform for sustainable and efficient public transport facilities in cities across the world.
  • The company received an order of 60 battery electric buses to be deployed to Sweden, with Volvo 7900 electric articulated models, to cater to the urban public transport demand and restricted areas with stringent noise and exhaust emission norms in zero-emission zones.

Such developments and factors are anticipated to contribute to the development of the market during the forecast period.

North America is Expected to Witness the Fastest Growth During the Forecast Period

As of December 2020, United States had nearly 2,800 zero-emission buses (deployed and to be delivered), out of which over 2,700 are electric buses. Despite competing with government agencies to provide transit services, private and individual fleet owners have been receiving aid to transition their bus fleets to zero-emission vehicles. For instance,

  • In March 2022, the US government announced that it is awarding nearly USD 1.5 billion in grants to modernize and electrify bus fleets as part of the new infrastructure package. This initiative may help transit agencies and fleet operators purchase or lease no-emission vehicles.
  • Currently, California has the highest number of zero-emission buses (1,016), over 200 electric buses in use, and many other backlogged orders. The Chicago Transit Authority (CTA) unveiled the new electric buses as part of the city's green initiatives, with contracts with manufacturers for additional 17 electric buses.

The implementation of stringent emission laws and regulations is expected to fuel the market for electric buses in United States. Many cities in United States now require a certain fraction of their bus fleet to be electric or hybrid, and they are also pushing the limitations on new IC engine bus tenders. For instance, SEPTA, the transport authority of Philadelphia, is committed to restricting the diesel bus share in its bus fleet to less than 5% by 2021 to gradually make way for battery electric buses. Various states in the country are taking the delivery of new electric school buses, whereas some states are planning to include more electric buses in the coming years. For instance, ​

  • In December 2020, a Texas school district received the first three electric school buses to be deployed in the state. Everman Independent School District (ISD) began transporting students this school year with the Blue Bird Vision Electric buses. With help from a local dealer, Rush Bus Centers, and the Texas Commission for Environmental Quality, the district was able to fund the buses and charging stations with grants from the Volkswagen (VW) settlement funds.​
  • In April 2021, Salt Lake City School District (SLCSD) rolled out four Micro Bird electric school buses to replace some of its aging diesel buses. The electric school buses were partially funded through the Utah Department of Environmental Quality's (DEQ's) Volkswagen settlement program and the Utah Clean Diesel Program (UCDP). The DEQ awarded SLCSD two grants, totaling USD 1.5 million, to purchase these electric buses.

Such developments are expected to significantly impact the market during the forecast period.

Bus Market Competitive Analysis

The market for buses is moderately consolidated, with the major players holding a significant market share due to their developed products and network of various dealers. The major players in the market include Zhengzhou Yutong Bus Co., Xiamen King Long United, Daimler AG, Volvo, Traton (Man, Scania, etc.), Tata Motors, and Ashok Leyland.

The bus market is characterized by mergers, acquisitions, and collaborations between various manufacturers trying to tap into potential markets. Since the market for electric buses is expected to grow significantly over the forecast period, bus manufacturers are investing considerably in R&D and ramping up their portfolios to include more electric models.

  • February 2021: Anhui Ankai Automobile Co. Ltd signed an agreement with Ideanomics Inc. The partnership will extend the service offering of Ideanomics' recently-established NETS Group. It will provide bus and tour bus operators with benefits ranging from factory/group purchasing power to streamlined ABS financing services. The parties have agreed to cooperate on sales and marketing activities in Malaysia, the broader ASEAN region, Europe, and United States.
  • BYD, the world's leading e-bus manufacturer, secured another high-volume order for its zero-emission electric buses from Nobina in Finland. Nobina, the largest public transport operator in the Nordic region, ordered a further 70 latest generation BYD e-buses in a strategic move to expand its fast-evolving 'green fleet.' This latest order from Nobina Finland spans two of BYD's best-selling electric bus models, comprising 42 units of the 42-foot bus model and 28 units of BYD's 50-foot model. They were scheduled for delivery in the summer of 2022, and will primarily operate on city routes in the Helsinki Metropolitan area.​

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size by Value - USD billion)

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Single Deck
    • 5.1.2 Double Deck
  • 5.2 By Application
    • 5.2.1 Transit Bus
    • 5.2.2 Intercity/Coaches
    • 5.2.3 Other Applications (School Bus, Etc.)
  • 5.3 By Fuel Type
    • 5.3.1 Diesel
    • 5.3.2 Electric and Hybrid
    • 5.3.3 Other Fuel Types (CNG, Biofuel, Etc.)
  • 5.4 By Seat Capacity
    • 5.4.1 15 - 30 Seats
    • 5.4.2 31 - 50 Seats
    • 5.4.3 More than 50 Seats
  • 5.5 By Geography
    • 5.5.1 North America
      • 5.5.1.1 United States
      • 5.5.1.2 Canada
      • 5.5.1.3 Rest of North America
    • 5.5.2 Europe
      • 5.5.2.1 United Kingdom
      • 5.5.2.2 Germany
      • 5.5.2.3 France
      • 5.5.2.4 Spain
      • 5.5.2.5 Italy
      • 5.5.2.6 Rest of Europe
    • 5.5.3 Asia-Pacific
      • 5.5.3.1 China
      • 5.5.3.2 Japan
      • 5.5.3.3 India
      • 5.5.3.4 South Korea
      • 5.5.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.5.4 Rest of the World
      • 5.5.4.1 South America
      • 5.5.4.2 Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Anhui Ankai Automobile Company
    • 6.2.2 Daimler AG
    • 6.2.3 NFI Group Inc.
    • 6.2.4 Volvo Group
    • 6.2.5 Solaris Bus & Coach SA
    • 6.2.6 Tata Motors Limited
    • 6.2.7 Ashok Leyland
    • 6.2.8 Traton Group (Scania, MAN, Etc.)
    • 6.2.9 Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd
    • 6.2.10 XIAMEN KING LONG MOTOR GROUP CO. LTD
    • 6.2.11 BYD Co. Ltd
    • 6.2.12 Suzhou Eagle Electric Vehicle Manufacturing Co. Ltd
    • 6.2.13 Iveco SpA

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS