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市場調査レポート
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1404389

アフェクティブ・コンピューティング-市場シェア分析、産業動向・統計、2024~2029年の成長予測

Affective Computing - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts 2024 - 2029

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 100 Pages | 納期: 2~3営業日

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アフェクティブ・コンピューティング-市場シェア分析、産業動向・統計、2024~2029年の成長予測
出版日: 2024年01月04日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

アフェクティブ・コンピューティング市場規模は、2024年に735億米ドルと推定され、2029年には2,182億米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは24.29%で成長します。

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遠隔医療関連のアフェクティブ・コンピューティングソリューションに対する需要の高まりと、社会的にインテリジェントな人工エージェントに対するニーズの高まりは、予測期間中にアフェクティブ・コンピューティング市場の成長を促進すると予想される重要な要因のいくつかです。さらに、ウェアラブル技術の使用の増加、産業分野全体へのインターネット普及の増加、世界の技術的ブレークスルーにより、効果的コンピューティングの需要は発展すると予想されます。

主なハイライト

  • アフェクティブ・コンピューティング市場は、様々な産業におけるセキュリティ向上のニーズの高まりと、不正行為を検知するためのバーチャルアシスタントへの需要により発展しています。アフェクティブ・コンピューティングは、未承認ユーザーのアクセスを制限するための音声起動生体認証など、複数のセキュリティ・アプリケーションで使用されています。コンピューティング能力の向上、通信技術の改善、AIなどの新たなソリューションにより、新たな可能性が実現しつつあり、市場の成長にプラスの影響を与えると思われます。
  • アフェクティブ・コンピューティングの出現は、様々なアプリケーションの成長を促しています。アフェクティブ・コンピューティングにおける重要な分野の一つは、自然な感情能力を示す、あるいは説得力のある感情シミュレーションが可能な計算デバイスの設計です。例えば、言語障害者や感情障害者のために、障害者の感情、ジェスチャー、その他のコミュニケーション形態を追加するプロトタイプ、Gesteleが開発されました。この技術は、人の気分などを検知して照明や音楽の種類、室温などを調整するパーソナライゼーションにも利用できます。
  • さらに、ロボット工学の利用が増加していることも、この技術を導入するさらなる誘因となっています。最近のロボット工学の進歩により、礼儀正しく社会的にスマートに振る舞う人工知能ロボットの需要が非常に高まっています。国際ロボット連盟(IFR)が発表したワールド・ロボティクスに関する報告書でも、昨年の世界の産業用ロボットの導入台数が51万7385台に達したことが紹介されています。2025年には、世界の産業用ロボットの導入台数は約69万台になると予測されています。アフェクティブ・コンピューティングのような追加的な機能の搭載は、これらの産業用ロボットをより受け入れやすくし、人間とコンピュータのインタラクションを向上させることができます。
  • 現在の技術力では、AIはビジネス・プロセスの自動化、データ分析による洞察の獲得、顧客や従業員とのエンゲージメントの3つの本質的なビジネス・ニーズをサポートすることができます。3つ目のレベルでは、認知的関与が必要となります。機械学習が提供する認知的洞察は、従来のアナリティクスとは異なり、より高度なデータを必要とします。このような要因から、これらのソリューションはさらに向上すると予想されます。ベンダーはエンドユーザーと戦略的パートナーシップを結び、データを開発目的に使用し、包括的なソリューションとサービスを提供することが期待されます。
  • さらに、様々な組織がアフェクティブ・コンピューティング(Emotional AIとも呼ばれる)を応用したイノベーションに取り組んでおり、予測期間中の市場成長を促進すると予想されます。例えば、2022年8月、マサチューセッツ工科大学(MIT)では、革新的なチームが感情AIを用いて人々の精神的幸福と一般的な生活の質を向上させました。MITメディアラボのアフェクティブ・コンピューティング研究グループの最近の調査は、共感的人工知能(AI)機械学習が人間の創造的な問題解決に対する怒りの悪影響を緩和する可能性があることを実証的に証明しています。
  • アフェクティブ・コンピューティング市場の成長は、技術的互換性の問題や実装コストの高さなど、他の不可欠な検討事項によって妨げられると予想されます。アフェクティブ・コンピューティングの導入には多額の先行投資が必要であり、実用化の遅れが業界の拡大を制限しています。システムの高価なコストとユーザーの行動を理解する難しさは、市場の開発をさらに制限します。
  • COVID-19パンデミックの出現はアフェクティブ・コンピューティング業界に大きな影響を与え、人々は封鎖措置中の健康と安全に関してより関心を持つようになった。COVID-19感染が急増したことで、Alベースの監視装置、検出装置、高度なワクチン接種機などの使用も増加しました。

アフェクティブ・コンピューティング市場動向

自動車産業など様々な産業における技術採用の増加

  • 現在、最も広く利用されているエフェクティブ・コンピューティング技術とソリューションのいくつかは、自動車分野で見られます。市場参入企業の大半は、自動車用途に向けた製品やサービスを少なくとも1つ提供しています。自動車業界では、ADAS(先進運転支援システム)の構築にアフェクティブ・コンピューティングが頻繁に利用されています。
  • ADASの機能には、快適機能とセキュリティ機能の2種類があります。コンフォート機能は、ライトの点滅、音、感覚、軽いステアリング操作の推奨などのアラートを発生させ、 促進要因に警告するように設計されています。 促進要因が潜在的に危険なシナリオに反応しない場合、セキュリティ機能は車自体に介入するように設計されています。ブレーキプリロード、シートベルト装着、ボンネット引き、自動ブレーキ、回避ステアリングなどが可能な操作の例です。
  • 促進要因に通知し警告することで、自動車産業における主要で効果的なコンピューティング・アプリケーションは事故を減らす助けにもなります。WHO(世界保健機関)によると、毎年2,000万~5,000万人が交通事故による致命的な負傷に苦しみ、約130万人が死亡していると推定されています。歩行者、オートバイ利用者、自転車利用者は最も危険な道路利用者のひとつであり、死者数の半分以上を占めています。持続可能な開発のための2030アジェンダ」は、交通事故死傷害を減らすための高い目標を掲げており、これには自動車産業における効果的なコンピューティング技術や、事故や死亡のリスクを下げる実証済みの方法を用いることも含まれています。
  • さらに、 促進要因や同乗者の行動や感情を追跡し、それに反応するために、EyerisとAffectivaは自動車にカメラを搭載しました。 促進要因の眠気は感情技術によってモニターされます。また、アラームの起動、姿勢、ポジショニング、インテリジェントシートとの接続による同乗者の快適性の向上、運転中の怒り、せっかちな事故の防止などにも利用できます。
  • さらに、米国道路安全保険協会によると、米国の自動運転車は2025年までに350万台、2030年までに450万台に達すると予想されています。また、スマートアイの画期的なインテリア・センシング・ソリューションにAffectivaの自動車技術を組み込むため、同社は2021年にAffectivaを買収しました。これらの洞察により、自動車メーカーはユーロNCAP基準を満たすために安全機能を強化することができます。このような自動車分野での技術採用の大幅な増加は、様々な効果的なコンピューティング・ソリューション・プロバイダーにとって大きな機会を生み出すと思われます。
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北米が最大の市場シェアを占める見込み

  • 北米地域は、米国が主導するアフェクティブ・コンピューティングの世界最大市場のひとつです。この地域は、特にヘルスケア、市場研究、自動車分野などのエンドユーザー用途に対応できる革新的で効果的なコンピューティングデバイスの開発に取り組む最も活発な研究機関で構成されています。さらに、人工知能やその他の先端技術のためのインフラが改善されたことで、この地域は、主に効果的なコンピューティングを展開するために必要な様々なインフラで構成されています。
  • また、様々な組織がアフェクティブ・コンピューティングの新技術を積極的に研究しています。例えば、2022年9月、ミシガン大学CSE学部の研究者たちは、自分たちの論文のひとつをIEEE Transactions on Affective Computingに掲載されるトップ5のひとつに選びました。研究者たちは、データセット全体の認識性能を高めるために、感情を表す音声の範囲を拡大する新しいアプローチを提案しました。
  • さらに、MITなどの研究機関もこの地域に集中しており、触覚信号への感情反応や実生活における自動ストレス認識など、複数の研究プロジェクトを実施しています。同大学にはMITメディアラボにAffective Computing Groupと呼ばれる部門があり、感情や認知状態を伝達する新しい手法の研究や、感情状態の自己認識を向上させるパーソナル技術の発明を主に行っています。
  • 過去10年間で、MITメディアラボ(マサチューセッツ工科大学の研究室)のアフェクティブ・コンピューティング・グループからいくつかの企業が誕生しました。例えば、アフェクティブ・コンピューティングの大手企業であるAffectiva Inc.は、世界市場にその足跡を残しています。同社は創業以来、6,000万米ドル以上を調達しています。
  • カナダ企業の多くは、新しいジェスチャーや音声認識ソリューションの開発に注力しています。カナダのGestSure Systems社は、医師が無菌手術室以外の場所でもコンピューター上の患者記録にアクセスできるジェスチャー・ソフトウェア・インターフェースを提供しています。また同社は、Kinectを使ってCTやMRIのデータをすでに設置されている病院のPCとやり取りするためのUSBブリッジとなるハードウェアも提供しています。マウスコマンドはジェスチャーに変換されるため、外科医は手を使わずに画像を操作できます。
  • さらに、カナダに本拠を置くBaanto社は、複数のタッチスクリーン・ディスプレイで使用可能な光学位置決めベースのタッチ技術、ShadowSense Technologyを開発しました。同社は2022年3月、高性能軍事用途向けの27インチ暗視イメージング・システム・サンプルを発表したばかりです。

アフェクティブ・コンピューティング産業の概要

アフェクティブ・コンピューティング市場の既存プレーヤー間の競合は激しく、市場を獲得するために積極的な買収戦略をとり、新しいソリューションで先行者利益を高める傾向にあります。Affectiva Inc.、IBM Corporation、Nuance Communications Inc.、Element Human Ltd.、Kairos AR Inc.は、市場で大きなシェアを持つ著名なプレーヤーです。

2022年6月、Nuance CommunicationsはSCIENTIA Puerto Rico, Inc.との提携を発表し、同島の医師と看護師を対象にニュアンスの音声認識ソリューション「ドラゴン・メディカル・ワン」へのアクセスを拡大し、臨床文書の質と患者の転帰を改善するとともに、臨床医の燃え尽きの一因となる管理業務の負担を軽減します。また、2022年6月、臨床グレードの音声分析で著名なオーラル・アナリティクス社は、デジタルバイオマーカー開発のKoneksa社との提携を発表し、オーラル・アナリティクス社の技術であるスピーチ・バイタル(Speech Vitals)を使用したプラットフォームと研究能力をさらに強化します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • コンタクトセンターの自動化の進展
    • クラウドベースのソリューションとオンラインソリューションの採用増加
    • 自動車産業など様々な産業における技術導入の増加
  • 市場の課題
    • ヘルスケアにおける高い承認時間
    • プライバシーとセキュリティへの懸念

第6章 技術スナップショット

  • 音声認識
  • ジェスチャー認識
  • 顔認識
  • その他のタイプ

第7章 市場セグメンテーション

  • コンポーネント別
    • ハードウェア
      • センサー
      • カメラ
      • ストレージ・デバイスとプロセッサー
      • その他のコンポーネント
    • ソフトウェア
      • 分析ソフトウェア
      • エンタープライズ・ソフトウェア
      • 顔認識
      • ジェスチャー認識
      • 音声認識
  • エンドユーザー産業別
    • ヘルスケア
    • 自動車
    • 小売
    • その他エンドユーザー産業
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • 世界のその他の地域

第8章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Affectiva Inc.
    • Element Human Ltd
    • Kairos AR Inc.
    • Nuance Communications Inc.(Microsoft Corporation)
    • IBM Corporation
    • Gesturetek Inc.
    • Nemesysco Ltd
    • Realeyes Data Services Ltd
    • audEERING GmbH
    • Eyesight Technologies Ltd
    • Emotibot Technologies Limited
    • Amazon Web Services Inc.

第9章 投資分析

第10章 市場機会と今後の動向

目次
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The Affective Computing Market size is estimated at USD 73.5 billion in 2024 and is expected to reach USD 218.2 billion by 2029, registering a CAGR of 24.29% during the forecast period.

The rise in demand for telehealth-related affective computing solutions and the rising need for socially intelligent artificial agents are some significant factors that are anticipated to propel the growth of the affective computing market during the projected period. Furthermore, the demand for effective computing is expected to develop due to the increasing use of wearable technology, increased internet penetration across industrial verticals, and global technical breakthroughs.

Key Highlights

  • The affective computing market is developing due to the growing need for improved security in various industries and the demand for virtual assistants to detect fraudulent activities. Affective computing is used in multiple security applications, such as voice-activated biometrics, to restrict access to unapproved users. With the advancement in computing capacity, improved communication technology, and new solutions, such as AI, new possibilities are being realized, which will positively impact the market's growth.
  • The emergence of affective computing has driven the growth of various applications. One of the significant areas in affective computing has been the design of computational devices that are proposed to showcase either natural emotional capabilities or capable of convincingly simulating emotions. For example, for speech impairments and emotionally handicapped people, Gestele, a prototype, was developed that adds to the affected people's emotions, gestures, or other forms of communication. The technology can also be used for personalization by adjusting light, type of music, and room temperature by detecting a person's mood, etc.
  • Moreover, the increasing usage of robotics provides further incentives for implementing this technology. The recent advancement in robotics has led to an immense increase in the demand for artificially intelligent robots to behave politely and socially smartly. A report on World Robotics by the International Federation of Robotics (IFR) also showcased that worldwide industrial robot installations amounted to some 517,385 last year. It is prognosticated that by 2025, global industrial robot installations will amount to around 690,000. Additional feature inclusion, such as affective computing, can make these industrial robots much more acceptable and have better human-computer interaction.
  • In its present technological capabilities, AI can support three essential business needs: automation of business processes, gaining insight through data analysis, and engaging with customers and employees. The third level requires cognitive engagement. Cognitive insights offered by machine learning differ from traditional analytics and require higher-level data. Due to such factors, these solutions are expected to improve further. Vendors are expected to form strategic partnerships with the end users to use the data for development purposes and offer them comprehensive solutions and services.
  • Moreover, various organizations are engaged in innovations in applying affective computing (also called Emotional AI), which is expected to drive market growth during the forecast period. For instance, in August 2022, At the Massachusetts Institute of Technology (MIT), an innovative team used emotional AI to enhance people's mental well-being and general quality of life. Recent research from the MIT Media Lab's Affective Computing Research Group presents empirical proof that empathic artificial intelligence (AI) machine learning may mitigate the negative impacts of rage on human creative problem-solving.
  • Affective computing market growth is anticipated to be hampered by issues with technical compatibility and high implementation costs, among other essential considerations. Implementing emotional computing requires a significant upfront investment, and delay in practical applications limits industry expansion. The system's expensive costs and difficulty comprehending user behavior further limit the market's development.
  • The emergence of the COVID-19 pandemic significantly affected the affective computing industry, as people became more concerned regarding their health and safety during the lockdown measures. The rapidly increasing COVID-19 infections also gave rise to the usage of Al-based monitoring equipment, detection equipment, and advanced vaccination machines, among others.

Affective Computing Market Trends

Rising Technology Adoptions in Various Industries such as Automotive

  • Currently, some of the most widely used effective computing technologies and solutions are found in the automotive sector. The majority of market participants offer at least one good or service geared toward automobile applications. In the automotive industry, affective computing is frequently used to create Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS).
  • The two categories of ADAS functions are comfort functions and security functions. The comfort feature is designed to warn the driver by causing alerts like flashing lights, sounds, sensations, or light steering recommendations. In the event that the driver does not respond to a potentially hazardous scenario, the security feature is designed to intervene within the car itself. Brake preloading, seatbelt installation, hood pulling, automatic braking, and avoidance steering are examples of possible maneuvers.
  • By notifying and warning the drivers, the key effective computing applications in the automotive industry also aid in reducing accidents. As per the WHO (World Health Organization), it is estimated that 20-50 million people suffer from fatal injuries in traffic accidents each year, killing around 1.3 million people. Pedestrians, motorcyclists, and cyclists are among the most at-risk road users, accounting for more than half of all fatalities. The 2030 Agenda for Sustainable Development sets lofty goals for reducing road traffic injuries, including effective computing technology in the automobile industry, using proven methods to lower the risk of accidents and fatalities.
  • Moreover, to track and react to the actions and feelings of drivers and passengers, Eyeris and Affectiva put cameras in the automobiles. Driver drowsiness is monitored via emotional technology. It can also be used to start alarms, postures, and positioning, connect to intelligent seats to increase passenger comfort, prevent driving rage, impatient accidents, etc.
  • Further, according to the Insurance Institute for Highway Safety, self-driving cars in the United States are anticipated to reach 3.5 million by 2025 and 4.5 million by 2030. Also, to incorporate Affectiva's automotive technology into SmartEye's ground-breaking interior sensing solution, the company bought Affectiva in 2021. These insights enable the Automakers to enhance safety features to meet Euro NCAP standards. Such a significant rise in technology adoption in the automotive segment would create considerable opportunities for various effective computing solution providers.
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North America is Expected to Hold the Largest Market Share

  • The North American region has been one of the largest markets for affective computing globally, majorly led by the United States. The area comprises some of the most active research organizations working toward developing innovative, effective computing devices capable of serving several end-user applications, especially in the healthcare, market research, and automotive sectors. Moreover, with the improved infrastructure for artificial intelligence and other advanced technologies, the region consists of various infrastructures that are primarily required to deploy effective computing.
  • Also, various organizations actively research new technologies in affective computing. For instance, in September 2022, Researchers from Michigan University's CSE department identified one of their papers as one of the top five to appear in IEEE Transactions on Affective Computing. The researchers suggested new approaches for expanding the scope of representations of speech for emotion to boost recognition performance across datasets.
  • Moreover, research organizations such as MIT have also been concentrated in the region, conducting multiple research projects, including Affective Response to Haptic Signals and Automatic Stress Recognition in Real-Life Settings, among others. The university has a department in the MIT media lab called the Affective Computing Group, which majorly researches new methods of communicating affective and cognitive states and inventing personal technologies for improving self-awareness of affective states, which is further anticipated to increase the investments in the region driving the growth of affective computing.
  • Over the past decade, several companies emerged from the Affective Computing Group of MIT Media Lab (research laboratory at the Massachusetts Institute of Technology). For instance, Affectiva Inc., a major affective computing company, has established its footprint in the global market. The company has raised over USD 60 million since its inception.
  • Many Canadian businesses are concentrating on developing new gesture and speech recognition solutions. The Canadian company GestSure Systems offers a gesture software interface that allows doctors to access patient records on computers in locations other than sterile operation rooms. Also, the company provides hardware that serves as a USB bridge to interchange CT and MRI data with an already installed hospital PC using Kinect. Surgeons can navigate images without using their hands since mouse commands are translated into gestures.
  • Additionally, a Canadian-based company, Baanto, has developed ShadowSense Technology, an optical positioning-based touch technology that can be used on multiple touchscreen displays. In March 2022, the company recently announced 27-inch night vision imaging system samples for high-performance military applications.

Affective Computing Industry Overview

The competition among the existing market players in the affective computing market is high, making them prone to aggressive acquisition strategies to capture the market and enhance the first mover's advantage with new solutions. Affectiva Inc., IBM Corporation, Nuance Communications Inc., Element Human Ltd., and Kairos AR Inc. are a few prominent players with a significant share of the market.

In June 2022, Nuance Communications announced a partnership with SCIENTIA Puerto Rico, Inc. to expand access to Nuance's Dragon Medical One speech recognition solution for the island's physicians and nurses to improve clinical documentation quality and patient outcomes while reducing administrative workloads that contribute to clinician burnout. Also, in June 2022, Aural Analytics, Inc., a prominent player in clinical-grade speech analytics, announced a partnership with Koneksa, a player in digital biomarker development, to further strengthen its platform and research capabilities using Aural Analytics' technology, Speech Vitals.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Automation in Contact Centers
    • 5.1.2 Increasing Adoption of Cloud-based Solutions and Online Solutions
    • 5.1.3 Rising Technology Adoptions in Various Industries such as Automotive
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 High Approval Times in Healthcare
    • 5.2.2 Privacy and Security Concerns

6 TECHNOLOGY SNAPSHOT

  • 6.1 Speech Recognition
  • 6.2 Gesture Recognition
  • 6.3 Facial Recognition
  • 6.4 Other Types

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 By Component
    • 7.1.1 Hardware
      • 7.1.1.1 Sensors
      • 7.1.1.2 Cameras
      • 7.1.1.3 Storage Devices and Processors
      • 7.1.1.4 Other Components
    • 7.1.2 Software
      • 7.1.2.1 Analytics Software
      • 7.1.2.2 Enterprise Software
      • 7.1.2.3 Facial Recognition
      • 7.1.2.4 Gesture Recognition
      • 7.1.2.5 Speech Recognition
  • 7.2 By End User Industry
    • 7.2.1 Healthcare
    • 7.2.2 Automotive
    • 7.2.3 Retail
    • 7.2.4 Other End User Industries
  • 7.3 By Geography
    • 7.3.1 North America
    • 7.3.2 Europe
    • 7.3.3 Asia-Pacific
    • 7.3.4 Rest of the World

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 Affectiva Inc.
    • 8.1.2 Element Human Ltd
    • 8.1.3 Kairos AR Inc.
    • 8.1.4 Nuance Communications Inc. (Microsoft Corporation)
    • 8.1.5 IBM Corporation
    • 8.1.6 Gesturetek Inc.
    • 8.1.7 Nemesysco Ltd
    • 8.1.8 Realeyes Data Services Ltd
    • 8.1.9 audEERING GmbH
    • 8.1.10 Eyesight Technologies Ltd
    • 8.1.11 Emotibot Technologies Limited
    • 8.1.12 Amazon Web Services Inc.

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS