市場調査レポート
商品コード
1333669

機能性食品市場の規模とシェア分析- 成長動向と予測(2023年~2028年)

Functional Food Market Size & Share Analysis - Growth Trends & Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 168 Pages | 納期: 2~3営業日

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機能性食品市場の規模とシェア分析- 成長動向と予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年08月08日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 168 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

世界の機能性食品市場規模は、予測期間中(2023~2028年)にCAGR 2.71%で、2023年の1,862億2,000万米ドルから2028年には2,128億5,000万米ドルに成長すると予測されます。

機能性食品は、骨の健康状態の改善、コレステロール管理、心臓の健康状態の改善、目の健康と視力に関連するその他の利点など、栄養素の日常的な摂取量を超える特定の健康上の利点を提供します。栄養強化食品添加物に対する需要の増加が市場成長の原動力になると予想されます。食品メーカーは、オメガ3脂肪酸、食物繊維、ビタミン、ミネラルなどの栄養添加物の強化食品を製品に展開しています。前述の添加物を食品業界に組み込む意図は、食品の栄養含有量を増やすことにあります。

スポーツ栄養における機能性食品は、スポーツ栄養の商品化が進み、クレアチンやホエイプロテインベースの機能性食品を含む幅広い製品群が入手可能なため、最大のセグメントとして浮上しています。2021年1月、北米ダノンはアスリート向けの新しい植物性タンパク質飲料を発売しました。シルク・ウルトラは、筋肉の維持と修復のために設計された、1食あたり20グラムの大豆タンパク質を含む、乳製品不使用のマルチサーブ飲料です。この飲料にはカルシウムとビタミンA、D、B2、B12が強化されており、クリーミーチョコレート、アンスウィート、オリジナルの3種類のフレーバーがあり、同社によると、一般的な乳製品の牛乳の2.5倍のタンパク質が含まれています。

機能性食品市場の動向

栄養強化食品の消費増加

  • 栄養が心身の健康に及ぼす影響に対する消費者の理解は、年々深まっています。がん、心臓病、糖尿病などの疾病を予防する機能性食品の健康上の利点に関する認識も高まっています。したがって、機能性食品が健康に及ぼすプラスの影響が、市場の需要と成長を支えています。人口の増加と人々の食生活の変化が市場の主な促進要因です。
  • さらに消費者は、肥満、体重管理、糖尿病、心血管疾患など特定の健康状態のリスクを軽減するために、機能性成分を含む食品に傾倒しています。多忙なライフスタイルとストレスの増大が、こうした健康障害の有病率上昇に寄与しています。さらに、一般的に、人々は1日に3~4回大食いをする傾向があります。これが人々の健康に悪影響を及ぼしています。意識の高まりと食習慣の変化により、1日のうちに少量の食事を何度も摂る傾向にあります。
  • これらの要因が健康食品を後押しし、食事を栄養価の高いビスケットやスナック、エネルギーやプロテイン・バーに置き換えています。また、定期的な食事が必要な子どもたちの間では、外出先で間食をとる傾向が強まっており、非常に人気が高まっています。同時に、大人も多忙なライフスタイルのため、スナック菓子を好みます。さらに、エネルギー・バーのような健康的な間食は、人々にとって手頃で便利なソリューションであり、体重のチェックと調整に役立ちます。
  • 例えば、2022年3月、Clif Bar &Companyは「Think Snack Bars」を発売し、消費者向けに外出先での間食セグメントを拡大しました。この製品は健康をサポートする植物由来の原料を使用し、オーガニックロールオーツ麦のような風味と本物の原料を使った間食オプションを提供しています。
  • 2021年7月、クリフ・バー&カンパニーはナッツバター入りのエナジーバーを、独占販売代理店のユニーク・ヘルス・プロダクツを通じてオーストラリア市場に投入しました。これらのバーはピーナッツバター、チョコレートピーナッツバター、チョコレートヘーゼルナッツバターの3種類のフレーバーで発売され、オーガニック認定を受け、ナッツとエンドウ豆のタンパク質を12%含み、人工香料と合成保存料を使用していないです。
  • 人々は健康に気を配るようになり、特に健康に役立つ食品には追加料金を支払うことを厭わなくなっています。タンパク質は「抗脂肪」「抗糖分」であり、即効性の高いエネルギー源であると考えられているため、世界中の消費者にとって優先事項となりつつあります。そのため、栄養強化食品と呼ばれる食品に含まれるタンパク質成分を求める消費者が増えており、機能性食品市場の成長にプラスの影響を与えると予想されます。
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アジア太平洋が市場を独占

  • アジア太平洋は機能性食品の主要市場です。消費者の関心の高まり、適切な食事と食習慣が免疫力を高めるという特性に対する理解の深まりなどが、ビタミン強化食品やミネラル強化食品、飲食品製品の売上成長を促す主な要因となっています。
  • さらに、日本や中国などの国々では、メーカーが乳製品のパッケージング、原材料、フレーバーに工夫を凝らすようになり、機能強化食品を容易に導入できるようになっているため、機能性食品市場が活性化しています。
  • ヨーグルトはその多機能性により、消費者の間で大きな注目を集めています。健康やフィットネスを目的として特定の食品成分や属性を避ける消費者の割合が増加する中、成分表示や栄養表示が購入判断の主要な情報源となりつつあります。
  • その結果、日本では食品表示に対する意識が高まっており、熱量と脂肪含量は栄養成分表示で最も重要な情報と見なされています。日本のヘルス&ビューティー・レポートによると、2021年には1145の製品が機能性食品として登録されました。例えば2021年2月、ネスレ日本は植物由来のアーモンドミルクとオートミルクラテを発売しました。
  • さらに、中国の人口の大部分は乳糖不耐症です。そのため、消費者は植物由来のヨーグルトを、その発酵の性質により消化しやすいため、比較的良い選択肢と見なしています。例えば、2021年5月、中国の植物性間食企業マーベラス・フーズは、eコマース・プラットフォームのTmallでYeyoココナッツ・ヨーグルトを発売しました。Yeyoは植物由来のココナッツヨーグルトで、砂糖、人工香料、甘味料の添加はゼロです。初回発売では、3つのストック・キープ・ユニット(SKU)が用意され、「ピュア」な無糖フレーバーに加え、季節のフルーツとナッツ・グラノーラをトッピングしたヨーグルト・グラノーラ・カップ2種が、風味と栄養を兼ね備えています。消費者は、加工度が低く、天然素材やオーガニック素材を多く使用し、環境に配慮した飲食品への関心を高めています。したがって、上記の要因はすべて、この地域の市場を積極的に牽引しています。
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機能性食品業界の概要

機能性食品市場は競争が激しく、多くの国内企業や多国籍企業が市場シェアを争っています。主要なマーケティング戦略として、各社はより健康的な成分/オーガニックを謳った新製品の発売や、買収、合併、提携、事業拡大に注力しています。調査対象市場の主要企業には、Danone SA、Nestle S.A.、PepsiCo Inc.、Kellogg's Company、Abbott Laboratoriesなどがあります。

主要企業は現在、より多くの顧客を引き付けるために、製品のソーシャルメディアプラットフォームやオンライン流通チャネル、オンラインマーケティング、ブランディングに注力しています。より大きな市場シェアを獲得するため、メーカーは健康志向の消費者をターゲットとした製品ポートフォリオを活性化しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ
    • ベーカリー製品
    • 朝食用シリアル
    • スナック/機能性バー
      • スポーツバー
      • エネルギーバー
      • プロテインバー
    • 乳製品
      • ヨーグルト
      • その他の機能性乳製品
    • ベビーフード
    • その他の製品タイプ
  • 流通チャネル
    • スーパーマーケット/ハイパーマーケット
    • 専門小売店
    • コンビニエンスストア/食料品店
    • オンライン小売店
    • その他の流通チャネル
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
      • その他北米地域
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • スペイン
      • フランス
      • イタリア
      • ロシア
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • オーストラリア
      • その他アジア太平洋地域
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他南米
    • 中東・アフリカ
      • 南アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Lotus Bakeries
    • Nestle S.A.
    • Hearthside Food Solutions LLC
    • Valio Eesti AS
    • The Kellogg's Company
    • Abbott Laboratories
    • PepsiCo Inc.
    • Danone SA
    • Clif Bar & Company
    • General Mills
    • Laird Superfoods
    • Cocos Organic
    • Yakult Honsha Co., Ltd.
    • Care Nutrition
    • Hindustan Unilever Ltd

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 70106

The Global Functional Food Market size is expected to grow from USD 186.22 billion in 2023 to USD 212.85 billion by 2028, at a CAGR of 2.71% during the forecast period (2023-2028).

Functional foods offer specific health benefits that are beyond the regular daily intake of nutrients, such as improved bone health, cholesterol management, improved heart health, and other benefits associated with eye health and vision. The increasing demand for nutritional and fortifying food additives is anticipated to drive market growth. Food manufacturers are deploying the fortification of nutritional additives, such as omega-3 fatty acids, fiber, vitamins, and minerals, in their product offerings. The intention of incorporating the aforementioned additives in the food industry is to increase the nutritional content of food items.

Functional food in sports nutrition has emerged as the largest segment due to the increasing commercialization of sports nutrients and the availability of a wide product range, including creatine and whey protein-based functional food. In January 2021, Danone North America launched a new plant-based protein beverage aimed at athletes. Silk Ultra is a multi-serve, dairy-free beverage with 20 grams of soy protein per serving, designed for muscle maintenance and repair. The drink is enriched with calcium and vitamins A, D, B2, and B12 and comes in three flavors: creamy chocolate, unsweet, and original, which, according to the company, includes 2.5 times the protein of typical dairy milk.

Functional Food Market Trends

Increasing Consumption of Nutrient-Enriched Food

  • Consumers' understanding of the impact of nutrition on physical and mental well-being has enhanced over the years. The awareness regarding the health benefits of functional foods in protecting against diseases such as cancer, heart disease, diabetes, etc., is rising. Therefore, the positive impact of functional foods on one's health is supporting market demand and growth. The growing population and changes in food fashion among people are the major drivers for the market.
  • Further, consumers are inclined toward foods containing functional ingredients to reduce the risk of certain health conditions, such as obesity, weight management, diabetes, and cardiovascular diseases. The hectic lifestyles and increasing stress have contributed to the increasing prevalence of such health disorders. Moreover, in general, people tend to consume big meals three to four times a day. This has created a negative impact on people's health. The growing awareness and shift in eating habits have led to a trend of eating multiple smaller meals during the day.
  • These factors have boosted healthy foods and replaced meals with nutritional biscuits, snacks, and energy or protein bars. Also, the growing trend of on-the-go snacking is becoming extremely popular among children, owing to their need for regular meals. At the same time, adults prefer them due to their active hectic lifestyles. In addition, healthy snacking options, like energy bars, form affordable and convenient solutions for people and help keep their weight checked and regulated.
  • For instance, in March 2022, Clif Bar & Company launched 'Think Snack Bars', expanding its on-the-go snacking segment for consumers. The product is made with plant-based ingredients to support health and offers snacking options with flavor and real ingredients like organic rolled oats.
  • In July 2021, Clif Bar & Company introduced nut butter-filled energy bars into the Australian market via its exclusive distributor Unique Health Products. These bars were launched in three flavors: peanut butter, chocolate peanut butter, and chocolate hazelnut butter, and have been certified organic, containing 12% nut and pea protein, and free from artificial flavors and synthetic preservatives.
  • Individuals are more concerned about their health and willing to pay extra for food specifically beneficial to their health. Protein is becoming a priority for consumers worldwide as it is considered "anti-fat" and "anti-sugar" and a high source of instant energy. Thus, consumers are increasingly seeking protein ingredients in food products termed nutrient-enriched food, which is expected to positively impact the growth of the functional food market.
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Asia-Pacific Dominates the Market

  • Asia-Pacific is the major market for functional food products. Increasing consumer interest, and a better understanding of the immunity-enhancing property of proper diet and food habits, are some of the key factors driving the growth of vitamin-fortified and mineral-enriched food and beverage product sales.
  • Moreover, in countries such as Japan and China, manufacturers are becoming more creative with dairy packaging, ingredients, and flavors, introducing fortified variants easily, thus boosting the functional food market.
  • Yogurt, owing to its multifunctional attributes, holds great prominence among consumers. With a growing share of consumers avoiding certain food ingredients or attributes for health and fitness purposes, ingredient and nutrition labels are becoming major information sources for purchase decisions.
  • Consequently, the awareness of food labeling is growing in Japan, as calorific values and fat contents are considered the most important information on nutrition fact labels. According to the Japanese Health And Beauty report, in 2021, 1145 products were registered as functional foods. For instance, in February 2021, Nestle Japan rolled out plant-based almond and oat milk lattes.
  • Additionally, a large section of the Chinese population is lactose intolerant. Hence, consumers find plant-based yogurt a relatively better option due to its fermented nature, making it easily digestible. For instance, in May 2021, the Chinese plant-based snacking company, Marvelous Foods, launched Yeyo coconut yogurt on the e-commerce platform, Tmall. Yeyo is plant-based coconut yogurt with zero added sugar, artificial flavors, and sweeteners. The initial launch featured three stock-keeping units (SKUs), and the range includes a 'pure' sugar-free flavor, plus two yogurt-granola cups with seasonal fruit and nut granola topping for flavor and nutrition. Consumers are becoming increasingly interested in food and beverages that are less processed and have more natural and organic ingredients, as well as being environmentally friendly. Hence, all the above-mentioned factors positively drive the market in the region.
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Functional Food Industry Overview

The functional food market is competitive, with many domestic and multinational players competing for market share. As their key marketing strategies, companies focus on new product launches with healthier ingredients/organic claims and acquisitions, mergers, partnerships, and expansions. Some of the major players in the market studied are Danone SA, Nestle S.A., PepsiCo Inc., Kellogg's Company, and Abbott Laboratories.

Key players are now focusing on social media platforms and online distribution channels for their products, online marketing, and branding to attract more customers. To attain a larger market share, manufacturers are revitalizing their product portfolios targeting health-conscious consumers.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitutes
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Product Type
    • 5.1.1 Bakery Products
    • 5.1.2 Breakfast Cereals
    • 5.1.3 Snack/Functional Bars
      • 5.1.3.1 Sports Bars
      • 5.1.3.2 Energy Bars
      • 5.1.3.3 Protein Bars
    • 5.1.4 Dairy Products
      • 5.1.4.1 Yogurt
      • 5.1.4.2 Other Functional Dairy Products
    • 5.1.5 Baby Food
    • 5.1.6 Other Product Types
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Supermarkets/Hypermarkets
    • 5.2.2 Specialist Retailers
    • 5.2.3 Convenience/Grocery Stores
    • 5.2.4 Online Retail Stores
    • 5.2.5 Other Distribution Channels
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
      • 5.3.1.3 Mexico
      • 5.3.1.4 Rest of North America
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 United Kingdom
      • 5.3.2.2 Germany
      • 5.3.2.3 Spain
      • 5.3.2.4 France
      • 5.3.2.5 Italy
      • 5.3.2.6 Russia
      • 5.3.2.7 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 China
      • 5.3.3.2 India
      • 5.3.3.3 Japan
      • 5.3.3.4 Australia
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle East & Africa
      • 5.3.5.1 South Africa
      • 5.3.5.2 United Arab Emirates
      • 5.3.5.3 Rest of Middle East & Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Lotus Bakeries
    • 6.3.2 Nestle S.A.
    • 6.3.3 Hearthside Food Solutions LLC
    • 6.3.4 Valio Eesti AS
    • 6.3.5 The Kellogg's Company
    • 6.3.6 Abbott Laboratories
    • 6.3.7 PepsiCo Inc.
    • 6.3.8 Danone SA
    • 6.3.9 Clif Bar & Company
    • 6.3.10 General Mills
    • 6.3.11 Laird Superfoods
    • 6.3.12 Cocos Organic
    • 6.3.13 Yakult Honsha Co., Ltd.
    • 6.3.14 Care Nutrition
    • 6.3.15 Hindustan Unilever Ltd

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS