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市場調査レポート
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1693937

欧州の衛星製造:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Europe Satellite Manufacturing - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 202 Pages
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2~3営業日
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欧州の衛星製造:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 202 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州の衛星製造市場規模は2025年に123億8,000万米ドルと予測され、2030年には202億7,000万米ドルに達し、予測期間(2025~2030年)のCAGRは10.37%で成長すると予測されています。

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LEO衛星が欧州の衛星製造市場の需要を牽引

  • 打ち上げ時、衛星や宇宙船は通常、地球を周回するいくつかの特別な軌道の1つに配置されるか、惑星間航行中に打ち上げられます。地球軌道には3つタイプがあります。静止軌道(GEO)、中軌道、低軌道です。多くの気象衛星や通信衛星は、地表から最も遠い地球高軌道を周回する傾向があります。中軌道衛星には、特定の地域をモニタリングするために設計された航法衛星や特殊衛星が含まれます。これらの衛星を含め、ほとんどの科学衛星は地球低軌道にあります。
  • この地域で製造・打ち上げられる衛星は用途が異なります。例えば、2017~2022年にかけて、MEO軌道で製造・打ち上げられた16基の衛星のうち、ほとんどがナビゲーション/全地球測位目的で製造されたものです。同様に、GEO軌道の14機の衛星のうち、ほとんどが通信と地球観測の目的で配備されました。製造・打ち上げられた約500機以上のLEO衛星は、欧州の組織が所有しています。
  • 電子情報、地球科学/気象学、レーザー画像処理、電子情報、光学画像処理、気象学などのセグメントでの衛星利用の増加は、予測期間中、欧州の衛星製造市場を牽引すると予想されます。市場は予測期間中(2023年と2029年)に91%急増すると予想されます。

欧州主要国の通信衛星需要の高さが市場を牽引する展望

  • 欧州の衛星製造市場にとって衛星通信は圧倒的に重要な宇宙産業であり、欧州の衛星事業の60%以上を占めています。欧州の宇宙産業の持続性と継続性は、世界の衛星通信産業の健全な地位を決定します。
  • 欧州市場は、宇宙産業において約40%のシェアを維持することに成功しています。しかし、米国メーカーや新たな宇宙大国からの技術的・商業的圧力により、欧州産業は高い能力と革新性を維持する必要に迫られています。フランス、ドイツ、英国、ロシアは、欧州における人工衛星の開発と打ち上げの主要国のひとつです。
  • 比較的成熟した放送・固定衛星サービスに加え、その他の衛星通信サービスも急成長しています。欧州宇宙産業の収益の約60%(50億ユーロ)は通信衛星の建設と打上げによるもので、88億米ドル以上、約68億5,000万ユーロに達します。移動衛星システムによる収入は15億ユーロを超えます。
  • 多くの政府系、商業系、その他の中東・アフリカ参入企業により、衛星製造産業の需要はプラス成長を示しました。2017~2022年の間に、この地域では570以上の衛星が打ち上げられました。製造・打ち上げられた570機以上の衛星のうち、90%近くが業務用でした。2023~2029年の間に、欧州市場は予測期間中に90%急増すると予想されています。

欧州の衛星製造市場の動向

新興企業や超小型・超小型衛星開発プロジェクトへの継続的な投資と打ち上げコストの削減が市場の促進要因

  • 小型衛星は、計算、小型化エレクトロニクス、包装の進歩を活用して、先進的ミッション能力を生み出します。超小型衛星は他の宇宙ミッションと一緒に打ち上げられるため、打ち上げコストを大幅に削減できます。欧州の需要は、主にドイツ、フランス、ロシア、英国が牽引しており、これらの国は毎年最も多くの小型衛星を製造しています。この地域からの打ち上げは過去3年間で減少しているもの、この産業には大きな可能性があります。新興企業への継続的な投資と超小型衛星開発プロジェクトが、この地域の収益成長を押し上げると期待されています。2017~2022年にかけて、様々な地域の参入企業が約52機の超小型衛星を軌道に乗せた。
  • 企業は、増大する需要に対応するため、これらの衛星を大規模に生産するコスト効率の良いアプローチに注力しています。このアプローチでは、開発と設計検証の段階で低コストの工業用パッシブを使用します。電子部品と電子システムの小型化と商業化が市場参入企業を後押しし、その結果、現在の市場シナリオを活用し、強化することを目指す新たな市場参入企業が出現しています。例えば、英国の新興企業Open CosmosはESAと提携し、約90%の競争コスト削減を実現しながら、エンドユーザーに業務用超小型衛星打ち上げサービスを提供しています。同様に、2021年8月にはフランスがBRO衛星をLEO軌道に打ち上げました。これらの超小型衛星は、世界中の船舶の位置と識別を可能にし、海上事業者に追跡サービスを提供し、治安部隊を支援します。同社は2025年までに20~25機の超小型衛星を建設する計画です。

地球観測、衛星ナビゲーション、接続性、宇宙研究プログラムへの支出の増加が市場の需要を牽引しています。

  • 欧州諸国は、宇宙セグメントにおける様々な投資の重要性を認識しています。彼らは、世界の宇宙産業で競合を維持し、革新的であり続けるために、地球観測、衛星航法、接続性、宇宙研究、技術革新への支出を増やしています。この点に関して、2022年11月、ESAは、地球観測における欧州のリードを維持し、航法サービスを拡大し、米国との探査パートナーであり続けるために、今後3年間で宇宙資金を25%増額することを提案したと発表しました。ESAは22の加盟国に対し、2023~2025年にかけて約185億ユーロの予算を支持するよう求めています。同様に、フランス政府は2022年9月、過去3年間で約25%増となる90億米ドル以上を宇宙活動に充てる計画を発表しました。さらにドイツは2022年11月、地球観測に約6億6,900万ユーロ、通信に約3億6,500万ユーロ、技術プログラムに5,000万ユーロ、宇宙状況認識と宇宙セキュリティに1億5,500万ユーロ、宇宙輸送と運用に3億6,800万ユーロなど、約23億7,000万ユーロを割り当てると発表しました。
  • さらに英国宇宙庁は、18のプロジェクトを支援し、英国の宇宙産業を後押しするために650万ユーロの資金提供を発表しました。この資金は、影響力の大きい地元主導の計画や宇宙クラスター開発マネージャーを支援することで、英国の宇宙産業の成長を刺激することが期待されています。18のプロジェクトは、公共サービスを向上させるための地球観測データの活用など、地域の問題に立ち向かうための様々な革新的宇宙技術を開拓します。2023年4月、政府は宇宙関連活動に31億米ドルを割り当てることを発表しました。

欧州の衛星製造産業概要

欧州の衛星製造市場はかなり統合されており、上位5社で95.34%を占めています。この市場の主要企業は、Airbus SE、Information Satellite Systems Reshetnev、ROSCOSMOS、RSC Energia、Thalesです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 衛星の小型化
  • 衛星質量
  • 宇宙開発への支出
  • 規制の枠組み
    • フランス
    • ドイツ
    • ロシア
    • 英国
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 用途
    • 通信
    • 地球観測
    • ナビゲーション
    • 宇宙観測
    • その他
  • 衛星質量
    • 10~100kg
    • 100~500kg
    • 500~1,000kg
    • 10kg以下
    • 1,000kg以上
  • 軌道クラス
    • GEO
    • LEO
    • MEO
  • エンドユーザー
    • 商業
    • 軍事・政府
    • その他
  • 衛星サブシステム
    • 推進ハードウェアと推進剤
    • 衛星バスとサブシステム
    • ソーラーアレイ&パワーハードウェア
    • 構造、ハーネス、メカニズム
  • 推進技術
    • 電気
    • ガスベース
    • 液体燃料
  • 国名
    • フランス
    • ドイツ
    • ロシア
    • 英国

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Airbus SE
    • Alba Orbital
    • Astrocast
    • Fossa Systems
    • GomSpaceApS
    • Information Satellite Systems Reshetnev
    • Lockheed Martin Corporation
    • OHB SE
    • ROSCOSMOS
    • RSC Energia
    • SatRev
    • Surrey Satellite Technology Ltd.
    • Thales

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50001249

The Europe Satellite Manufacturing Market size is estimated at 12.38 billion USD in 2025, and is expected to reach 20.27 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 10.37% during the forecast period (2025-2030).

Europe Satellite Manufacturing - Market - IMG1

LEO satellites are driving demand in the Europe satellite manufacturing market

  • At launch, a satellite or spacecraft is usually placed in one of several special orbits around Earth, or it can be launched during an interplanetary voyage. There are three types of Earth orbits: Geostationary Orbit (GEO), Medium Earth Orbit, and Low Earth Orbit. Many weather and communications satellites tend to have high Earth orbits farthest from the surface. Medium Earth orbit satellites include navigational and specialized satellites designed to monitor a specific area. Most science satellites, including those, are in low Earth orbit.
  • Different satellites manufactured and launched in this region have different applications. For instance, during 2017-2022, out of the 16 satellites manufactured and launched in the MEO orbit, most were built for navigation/global positioning purposes. Similarly, out of the 14 satellites in the GEO orbit, most were deployed for communication and earth observation purposes. Around 500+ LEO satellites manufactured and launched were owned by European organizations.
  • The increasing use of satellites in areas such as electronic intelligence, earth science/meteorology, laser imaging, electronic intelligence, optical imaging, and meteorology is expected to drive the European satellite manufacturing market during the forecast period. The market is expected to surge by 91% during the forecast period (2023 and 2029).

High demand for communication satellites across the major countries in Europe is expected to propel the market

  • Satellite telecommunications is by far the most important space industry for the European satellite manufacturing market, accounting for more than 60% of the satellite business in Europe. The sustainability and continuity of the European space industry determine the healthy position of the global satellite telecommunications industry.
  • The European market has managed to maintain a share of around 40% in the space industry. However, technical and commercial pressure from US manufacturers and the new space powers is forcing European industry to maintain high competence and innovation. France, Germany, the United Kingdom, and Russia are among the leading countries in the development and launch of satellites in the European region.
  • In addition to the relatively mature market for broadcast and fixed satellite services, other satellite communications services are growing rapidly. Around 60% of the revenue of the European space industry (EUR 5 billion) comes from the construction and launch of communication satellites, amounting to more than USD 8.8 billion or about EUR 6.85 billion. Revenue generated by Mobile Satellite Systems exceeds EUR 1,500 million.
  • Due to many governmental, commercial, and other regional players, demand for the satellite manufacturing industry witnessed positive growth. During 2017-2022, more than 570 satellites were launched in the area. Of the more than 570 satellites produced and launched, nearly 90% were for commercial use. Between 2023 and 2029, the European market is expected to surge by 90% during the forecast period.

Europe Satellite Manufacturing Market Trends

The ongoing investments in the start-ups and the nano and microsatellite development projects, along with reduced launching costs, are the market growth drivers

  • Miniature satellites leverage advancements in computation, miniaturized electronics, and packaging to produce sophisticated mission capabilities. Microsatellites can be included on the journey with other space missions, considerably reducing launch costs. The demand in Europe is primarily driven by Germany, France, Russia, and the United Kingdom, which manufacture the largest number of small satellites annually. Though the launches from the region have decreased over the last three years, the industry has vast potential. The ongoing investments in the startups and the nano and microsatellite development projects are expected to boost the revenue growth of the region. From 2017-2022, various regional players placed approximately 52 nano and microsatellites in orbit.
  • Companies are focusing on cost-effective approaches to produce these satellites on a large scale to meet the growing demand. The approach involves using low-cost industrial-rated passives at the development and design validation stages. The miniaturization and commercialization of electronic components and systems have driven market participation, resulting in the emergence of new market players who aim to capitalize on and enhance the current market scenario. For instance, Open Cosmos, a UK-based startup, partnered with ESA to provide commercial nanosatellite launch services to end users while ensuring competitive cost-savings of around 90%. Similarly, in August 2021, France launched BRO satellite into the LEO orbit. These nanosatellites will be able to locate and identify ships worldwide, providing tracking services for maritime operators and helping security forces. The company plans to build 20 to 25 nanosatellites by 2025.

Increased spending on earth observation, satellite navigation, connectivity, and space research programs is driving the market's demand

  • European countries are recognizing the importance of various investments in the space domain. They are increasing their spending on earth observation, satellite navigation, connectivity, space research, and innovation to stay competitive and innovative in the global space industry. On this note, in November 2022, ESA announced that it had proposed a 25% boost in space funding over the next three years to maintain Europe's lead in Earth observation, expand navigation services, and remain a partner in exploration with the United States. The ESA is asking its 22 member countries to back a budget of some EUR 18.5 billion for 2023-2025. Likewise, in September 2022, the French government announced that it plans to allocate more than USD 9 billion to space activities, an increase of about 25% over the past three years. Additionally, in November 2022, Germany announced that about EUR 2.37 billion were allocated, including about EUR 669 million for Earth observation, about EUR 365 million for telecommunications, EUR 50 million for technology programs, EUR 155 million for space situational awareness and space security, and EUR 368 million for space transport and operations.
  • Furthermore, the UK Space Agency announced funding of EUR 6.5 million to support 18 projects and boost the UK space industry. The funding is expected to stimulate growth in the UK space industry by supporting high-impact, locally-led schemes and space cluster development managers. The 18 projects will pioneer various innovative space technologies to combat local issues, such as utilizing the Earth observation data to enhance public services. In April 2023, the government announced to allocate USD 3.1 billion for space-related activities.

Europe Satellite Manufacturing Industry Overview

The Europe Satellite Manufacturing Market is fairly consolidated, with the top five companies occupying 95.34%. The major players in this market are Airbus SE, Information Satellite Systems Reshetnev, ROSCOSMOS, RSC Energia and Thales (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Satellite Miniaturization
  • 4.2 Satellite Mass
  • 4.3 Spending On Space Programs
  • 4.4 Regulatory Framework
    • 4.4.1 France
    • 4.4.2 Germany
    • 4.4.3 Russia
    • 4.4.4 United Kingdom
  • 4.5 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Application
    • 5.1.1 Communication
    • 5.1.2 Earth Observation
    • 5.1.3 Navigation
    • 5.1.4 Space Observation
    • 5.1.5 Others
  • 5.2 Satellite Mass
    • 5.2.1 10-100kg
    • 5.2.2 100-500kg
    • 5.2.3 500-1000kg
    • 5.2.4 Below 10 Kg
    • 5.2.5 above 1000kg
  • 5.3 Orbit Class
    • 5.3.1 GEO
    • 5.3.2 LEO
    • 5.3.3 MEO
  • 5.4 End User
    • 5.4.1 Commercial
    • 5.4.2 Military & Government
    • 5.4.3 Other
  • 5.5 Satellite Subsystem
    • 5.5.1 Propulsion Hardware and Propellant
    • 5.5.2 Satellite Bus & Subsystems
    • 5.5.3 Solar Array & Power Hardware
    • 5.5.4 Structures, Harness & Mechanisms
  • 5.6 Propulsion Tech
    • 5.6.1 Electric
    • 5.6.2 Gas based
    • 5.6.3 Liquid Fuel
  • 5.7 Country
    • 5.7.1 France
    • 5.7.2 Germany
    • 5.7.3 Russia
    • 5.7.4 United Kingdom

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Airbus SE
    • 6.4.2 Alba Orbital
    • 6.4.3 Astrocast
    • 6.4.4 Fossa Systems
    • 6.4.5 GomSpaceApS
    • 6.4.6 Information Satellite Systems Reshetnev
    • 6.4.7 Lockheed Martin Corporation
    • 6.4.8 OHB SE
    • 6.4.9 ROSCOSMOS
    • 6.4.10 RSC Energia
    • 6.4.11 SatRev
    • 6.4.12 Surrey Satellite Technology Ltd.
    • 6.4.13 Thales

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR SATELLITE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms