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市場調査レポート
商品コード
1693683

東南アジアの倉庫自動化:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Southeast Asia Warehouse Automation - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 115 Pages
納期
2~3営業日
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東南アジアの倉庫自動化:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 115 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

東南アジアの倉庫自動化市場規模は2025年に8億1,000万米ドルと推計され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは12.51%で、2030年には14億6,000万米ドルに達すると予測されます。

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予測期間中、東南アジアの市場は、生産の複雑化、技術の進歩、eコマース産業の急速な台頭によって牽引されます。さらに、強力な技術力と財務的なバックアップを持つ新興企業がいくつか出現していることも、調査対象市場の成長を支えています。

主なハイライト

  • 自動化への投資がすべての産業市場で広まる中、倉庫業者は業務効率と生産性を高め、処理時間を最小限に抑えるために自動化技術の採用を増やしています。さまざまな投資機会や価値創造機会があることから、調査対象市場は今後数年間で安定した成長が見込まれます。
  • eコマースの増加により、この業界はさらに前進します。倉庫の自動化は、特に競争の激しい電子食料品市場において、競争力を追求する企業にとってますます切り札となりつつあります。国際貿易局(ITA)によると、シンガポールのeコマース市場は2026年までに100億米ドルに達すると予想されています。
  • さらに、国際ロボット連盟によれば、産業や倉庫、特にヘルスケアにおけるタイの自律走行型ガイド車の利用は、2022年までに年率60%増の70万台超に達すると予想されており、今後も増加する見込みです。予測期間中、調査対象市場の成長は、ロボット技術がさまざまな産業でますます使用されるようになっていることが後押しするはずです。
  • しかし、経験豊富な労働者の不足、高額の投資、倉庫ロボットに関連する技術的問題などの障害が、予測期間中、東南アジアの倉庫自動化市場を抑制すると予想されます。
  • COVID-19の発生はeコマースへの移行を早め、顧客行動の変化をもたらしました。多様な支払いオプションもオンライン購入に貢献しました。パンデミック後、最も重要かつ台頭してきた開発には、マイクロフルフィルメントセンター、eグロッサリーの拡大、ダークストア、自動冷蔵倉庫などがあります。これらの分野での企業による投資の増加は、パンデミック後の市場拡大を促進すると予想されます。例えば、Tee Yih Jia Food Manufacturing Pte LtdとSSI Schaferは、2022年2月にシンガポール最大の自動化ラック式ハイベイ倉庫の開設を発表し、Tee Yih Jiaのセノコにある4億5,000万米ドルの最新生産工場で容量を保管しています。

東南アジアの倉庫自動化市場動向

小売(eコマースを含む)セクターが市場を独占する

  • 小売業の倉庫自動化は、物流業務の効率化、顧客満足度の向上、収益の増加を目的としたサービスです。小売企業は、スーパーマーケット、百貨店、衣料品、雑貨、電化製品、飲食品などのエンドユーザーに製品やサービスを提供しています。さらに、この調査ではeコマースも対象としています。小売企業の倉庫では、パレットや箱に入った大量のSKUを扱うことが多いです。ミスを防ぎ、顧客に確実に商品を届けるためには、すべての手順を最適化する必要があります。
  • 小売企業は、増え続けるeコマースの軌道と、消費者のサービスとパーソナライゼーションの需要に対応するため、倉庫の自動化を使い続けると思われます。付加価値を高め、高いブランド基準を満たすために、トップクラスの小売企業はサプライチェーンのラストワンマイルをスピードアップする自動化を導入しています。多くのSKUを管理するだけでなく、毎日膨大な量の注文を準備し、さまざまな場所に出荷しています。このような制約を考えると、オーダーピッキングの正確さとスピードを確保しながら生産量を増やすには、自動化が最適な方法です。
  • シンガポールのビジネス・タイムズ紙によると、ほとんどの企業は新技術への投資を様々なレベルで活用する意向です。76%は、店舗に識別システムを導入することで、顧客に個別のショッピング体験を提供する意向です。業務の大幅な自動化に加え、倉庫管理用のセンサーやカメラも期待されています。
  • 飲食品倉庫では、COVID-19がもたらした需要のシフトに対応するため、より多くの在庫と処理能力を必要としています。限られたスペースで多くのSKUを正しく管理するために、飲食品倉庫は必要な物流能力を持たなければならないです。施設は、自社ブランド・ラベル、調理済み商品、e-グロッサリーに対する需要の急増に対応し、様々なアウトバウンド注文タイプを提供しなければならないです。

インドネシアは大きな市場シェアを占めると予想される

  • インドネシアの2025年のロジスティクスビジョンは「ローカルに統合され、世界につながる」であり、国のロジスティクスシステムをロジスティクス4.0に変革することと一致しています。目標は、国内の物流システムを全国的に接続し、完全に統合することです。第二に、パンデミックは国際貿易の需給パターンに大きな悪影響を及ぼしています。"スマート・ロジスティクス4.0 "は、テクノロジーベースのロジスティクスを近代化するために作られました。その結果、ベンダー、物流サービス、最終消費者間の貿易プロセスが大幅に改善されました。
  • さらに、スマート倉庫は、建築請負業者にとってコスト高となり、運営経費を大幅に上昇させる人為的ミスの低減を支援します。パンデミックにもかかわらず、BGRロジスティクスは国の経済回復に貢献しました。BGRロジスティクスは、インドネシアの物流部門を発展させるため、スマート倉庫を含むいくつかのイノベーションを開発してきました。
  • さらに、インドネシアのeコマース市場のユーザー数は2023年に増加すると予想されているため、eコマースによって倉庫自動化の需要が高まると期待されています。特筆すべきは、同市場のユーザー数が過去数年間で着実に増加していることです。より多くの消費者が購買習慣をオンラインプラットフォームに切り替えるにつれて、デジタルコマースに対する需要が高まっています。スマートフォンやタブレット端末で買い物をする消費者が増えており、市場の顕著な動向の1つは、モバイル・コマースの利用拡大です。
  • さらに、インドネシアは世界で最もeコマースの普及率が高い国のひとつです。インドネシアのeコマース市場規模は2021年に430億米ドルに増加し、世界第9位となります。インドネシアの盛んなeコマース市場におけるオンライン売上高は23%増加し、約6,300万人のユーザーが増加しました。同国の16歳から64歳のインターネット・ユーザーの90%がオンラインで購入しています。テクノロジーに精通した消費者の間で、利便性により多くの金額を支払うことを望む消費者行動の変化が、インドネシアのeコマース市場を後押ししています。インドネシアのeコマース市場は、その若年人口、インターネット普及率の上昇、eウォレットブーム、デジタル経済に向けた政策のおかげで、明るい未来を持っています。

東南アジアの倉庫自動化産業の概要

東南アジアの倉庫自動化市場は断片化されており、 ALS Logistic Solutions, Dematic, DF Automation & Robotics Sdn. Bhd., Daifuku, and Swisslog Holding AGなど、数多くの地域および世界企業が存在します。これらの企業は、市場シェアを獲得し、事業拠点を拡大するために、製品投入、提携、パートナーシップ、合併などの戦略的開発を継続的に行っています。

2023年3月、SwisslogのCarryPick移動式ロボット物品対人保管・検索システムが発表されました。新しくなったCarryPickモバイルロボット・プラットフォームは、作業スピードが格段に速くなりました。また、このモバイルロボットは画期的なリフティングターンテーブルを採用しており、ラックを回転させたり、回転しながらラックを静止させたりすることができるため、物品対人ソリューションにおいて、より迅速で適応性の高い保管・選択プロセスが可能になります。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の業界への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • eコマースの急成長
    • 様々な産業における自動化の採用拡大
  • 市場抑制要因
    • 初期設備コストの高さ

第6章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ別
    • コンベア/仕分けシステム
    • 自動保管・検索システム(AS/RS)
    • モバイルロボット
    • 倉庫管理システム(WMS)
    • 自動認識・データキャプチャー(AIDC)
  • エンドユーザー産業別
    • 小売(eコマースを含む)
    • 物流・運輸
    • 自動車
    • 製造業
    • ヘルスケア・製薬
    • その他エンドユーザー産業
  • 国別
    • マレーシア
    • タイ
    • シンガポール
    • インドネシア
    • ベトナム
    • フィリピン

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • ALS Logistic Solutions
    • Dematic Corp.(kion Group Ag)
    • DF Automation & Robotics Sdn. Bhd.
    • Daifuku Co., Ltd.
    • Swisslog Holding Ag(kuka Ag)
    • Gen Surv Robotics
    • Omron Corporation
    • PingSpace Sdn Bhd
    • Sun & Siasun Robot Co., Ltd
    • System Logistics Asia Co. Ltd(krones Group)

第8章 市場の将来展望

目次
Product Code: 93324

The Southeast Asia Warehouse Automation Market size is estimated at USD 0.81 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.46 billion by 2030, at a CAGR of 12.51% during the forecast period (2025-2030).

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Over the projected period, the market in Southeast Asia will be driven by rising production complexity, technological advancement, and the rapid rise of the e-commerce industry. Furthermore, the emergence of several startup firms with strong technological capabilities and financial backups supports the studied market's growth.

Key Highlights

  • As investments in automation are prevalent across all industrial markets, warehouse operators are increasingly adopting automation technologies to boost operational efficiency and productivity and minimize handling time. With a range of investment and value-creation opportunities, the studied market is expected to witness steady growth in the next few years.
  • The increased volume of e-commerce will drive the industry ahead. Warehouse automation is increasingly establishing the trump card for companies pursuing a competitive edge, especially in the competitive e-grocery market, as traders struggle to keep up with the expanding number of transactions and related last-mile shipping needs. According to the International Trade Administration (ITA), the e-commerce market in Singapore is expected to reach USD 10 billion by 2026.
  • Furthermore, Thailand's usage of autonomous guide vehicles in industries and warehouses, especially healthcare, is expected to increase by 60% per annum to over 700,000 units by 2022, according to the International Federation of Robotics, and is expected to increase in the coming years. During the forecast period, the growth of the studied market should be helped by the fact that robotic technology is being used more and more in different industries.
  • However, obstacles such as a shortage of experienced workers, high investment, and technical problems associated with warehouse robotics are expected to restrain the Southeast Asia warehouse automation market over the forecast period.
  • The COVID-19 outbreak hastened the shift to e-commerce, resulting in a shift in customer behavior. A variety of payment options has also contributed to the online purchase. Following the pandemic, the most significant and rising developments have included micro-fulfillment centers, e-grocery expansion, dark stores, and automated cold storage. Increasing investments by players in these sectors are expected to propel market expansion in the post-covid period. Tee Yih Jia Food Manufacturing Pte Ltd and SSI Schafer, for example, announced in February 2022 the opening of Singapore's largest automation rack-clad high bay warehouse, storing capacity at Tee Yih Jia's newest USD 450 million production plant in Senoko.

Southeast Asia Warehouse Automation Market Trends

Retail (Incl. e-commerce) Sector to Dominate the Market

  • Retail warehouse automation is a service that retailers may employ to streamline logistical operations, enhance customer satisfaction, and boost revenues. Retail enterprises provide products and services to end users, including supermarkets, departmental stores, clothing, general merchandise, appliances, and food and beverages. Additionally, the segment in the study also considers e-commerce. The warehouses of retail businesses often handle a huge volume of SKUs, which can be kept on pallets or in boxes. All procedures must be optimized to avoid mistakes and ensure the product is available to clients.
  • Retailers will continue using warehouse automation to keep up with an ever-increasing e-commerce trajectory and consumer service and personalization demands. To add value and meet high brand standards, top retailers are implementing automation to speed up the last mile of their supply chain. In addition to managing many SKUs, they prepare and ship a tremendous volume of orders daily to a wide range of locations. Given these limitations, automation is a great way to increase production while ensuring accuracy and speed in order picking.
  • According to The Business Times in Singapore, most businesses intend to utilize their investments in new technology on various levels. 76% intend to provide clients with individualized shopping experiences by installing identifying systems in the establishments. In addition to the substantial automation of operations, sensors and cameras for warehouse management are also anticipated.
  • Food and beverage warehouses required more stock and throughput to keep up with the shift in demand brought on by COVID-19. In order to correctly manage many SKUs in a constrained amount of space, food and beverage warehouses must have the necessary logistical capabilities. Facilities must adjust and offer a range of outbound order types due to a surge in demand for own-brand labels, prepared goods, and e-grocery.

Indonesia is Expected to Hold a Significant Market Share

  • The logistics vision for Indonesia for 2025 is "locally integrated, globally connected," consistent with transforming the national logistics system into Logistics 4.0. The goal is to connect and fully integrate the domestic distribution system across the entire nation. Second, the pandemic has had a significant negative impact on supply and demand patterns for international trade. "Smart Logistics 4.0" was created to modernize technology-based logistics. As a result, trade processes between vendors, logistics services, and final consumers are greatly improved.
  • Additionally, smart warehouses assist in lowering human errors that can be costly for building contractors and significantly raise operating expenses. Despite the pandemic, BGR Logistics contributed to the nation's economic recovery. BGR Logistics has developed several innovations, including smart warehouses, to advance Indonesia's logistics sector.
  • Furthermore, as the number of users in Indonesia's e-commerce market is expected to grow in 2023, e-commerce is expected to increase the demand for warehouse automation. Notably, the market's user base has steadily increased over the past few years. The demand for digital commerce is rising as more consumers switch their purchasing habits to online platforms. With more consumers using their smartphones and tablets to make purchases, one of the market's prominent trends is the expanding use of mobile commerce.
  • Moreover, Indonesia has one of the highest e-commerce adoption rates globally. Indonesia's e-commerce market value increased to USD 43 billion in 2021, making it the ninth largest in the world. Online sales in Indonesia's thriving e-commerce market grew by 23%, and there were about 63 million additional users. 90% of the country's internet users between 16 and 64 have purchased online. A change in consumer behavior among tech-savvy consumers willing to pay more for convenience is propelling the e-commerce market in Indonesia. Indonesia's e-commerce market has a bright future thanks to its youthful population, rising internet penetration, e-wallet boom, and policies geared toward the digital economy.

Southeast Asia Warehouse Automation Industry Overview

The Southeast Asia warehouse automation market is fragmented, with the presence of numerous regional and global players such as ALS Logistic Solutions, Dematic, DF Automation & Robotics Sdn. Bhd., Daifuku Co., Ltd., and Swisslog Holding AG, among others. These players continuously engage in strategic developments such as product launches, collaborations, partnerships, and mergers to gain market share and expand their business footprint.

In March 2023, Swisslog's CarryPick mobile robotic goods-to-person storage and retrieval system was released. The new, updated CarryPick mobile robotic platform offers a much faster working speed. The mobile robots also employ a revolutionary lifting turntable that allows them to turn a rack or hold the rack stationary as it turns, enabling quicker and more adaptable storage and selection processes for goods-to-person solutions.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of COVID-19 Impact on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Exponential Growth of E-commerce
    • 5.1.2 Growing Adoption of Automation Across Various Industries
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 High Initial Equipment Cost

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Product Type
    • 6.1.1 Conveyor/Sortation Systems
    • 6.1.2 Automated Storage & Retrieval System (AS/RS)
    • 6.1.3 Mobile Robots
    • 6.1.4 Warehouse Management Systems (WMS)
    • 6.1.5 Automatic Identification and Data Capture (AIDC)
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 Retail (including e-commerce)
    • 6.2.2 Logistics and Transportation
    • 6.2.3 Automotive
    • 6.2.4 Manufacturing
    • 6.2.5 Healthcare and Pharmaceutical
    • 6.2.6 Other End-user Industries
  • 6.3 By Country
    • 6.3.1 Malaysia
    • 6.3.2 Thailand
    • 6.3.3 Singapore
    • 6.3.4 Indonesia
    • 6.3.5 Vietnam
    • 6.3.6 Philippines

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 ALS Logistic Solutions
    • 7.1.2 Dematic Corp. (kion Group Ag)
    • 7.1.3 DF Automation & Robotics Sdn. Bhd.
    • 7.1.4 Daifuku Co., Ltd.
    • 7.1.5 Swisslog Holding Ag (kuka Ag)
    • 7.1.6 Gen Surv Robotics
    • 7.1.7 Omron Corporation
    • 7.1.8 PingSpace Sdn Bhd
    • 7.1.9 Sun & Siasun Robot Co., Ltd
    • 7.1.10 System Logistics Asia Co. Ltd (krones Group)

8 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET