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市場調査レポート
商品コード
1690062
欧州の電気トラック:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)Europe Electric Truck - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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欧州の電気トラック:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 136 Pages
納期: 2~3営業日
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欧州の電気トラック市場規模は2025年に17億6,000万米ドルと推計され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは57.13%で、2030年には168億6,000万米ドルに達すると予測されます。
COVID-19パンデミックは、地域全体の政府によって課された貿易と旅行の制限により、電気トラック市場の成長を妨げました。しかし、電気トラックの販売は2020年前半に顕著に減少し、後半に大きく回復しました。
中期的には、電気トラックは、大トルク、騒音公害、低メンテナンスコストなどの顕著な利点により、ディーゼルトラックよりも好ましい選択肢になると予想されます。
しかし、規制が緩和されるにつれて、eコマース・プロバイダーやロジスティクス・プロバイダーは、電気トラックへの需要を増加させ、収益の伸びを目の当たりにしました。現在の状況はさらに、注目すべき環境目標をきっかけに、欧州地域全体で代替燃料トラック、特に商業用バッテリー電気トラックの開発によって牽引されると予想されます。例えば、スイスはディーゼルトラックの運行に対する道路税を通じて燃料電池電気トラックの成長を奨励しており、スイスの大規模小売協会にとって代替燃料はより魅力的なものとなっています。
ICエンジンを搭載した車両の使用に関する厳しい排ガス規制の制定や、商用電気自動車(特にトラック)の普及率向上に焦点を当てた政府のインセンティブや補助金の増加が、予測期間中の市場を牽引すると予想されます。自動運転技術、軽量部品、素材の開発は、市場の企業に新たな機会を提供します。
これらに加え、主要市場開拓企業による研究開発への投資の増加や、自律走行トラック/自動運転トラック全体の注目すべき発展も、将来的に欧州電気トラック市場全体を前進させると予想されるその他の要因です。
環境問題への関心が高まる中、政府や環境機関は厳しい排出規制や法律を制定しており、予測期間中に電気ドライブトレインや燃費の良いディーゼルエンジンの製造コストが上昇する可能性があります。
さらに、電気トラックの普及に拍車をかけることに焦点を当てた政府の革新的な立法政策は、予測期間中、市場の需要を促進すると予想されます。例えば、2022年2月、EU加盟国は、すべてのEU加盟国がゼロ・エミッション・トラックに大きなインセンティブを与える新しい道路料金システムを2023年まで実施しなければならないとする新しい法律を採択しました。
グリーン輸送は世界中で急速に拡大しており、そのため貨物輸送会社も既存の車両を電気推進ベースの車両に転換しています。電気トラックの需要が伸びているため、自動車メーカーはより多くの電気トラックの発売を計画しています。例えば
さらに、eコマースやロジスティクス活動の拡大に伴い、これらの分野で事業を展開する複数の企業が、全国的な商品輸送をトラック運送業界に広く依存しています。配送速度の向上に対する需要は、アマゾンなどの巨大なオンライン競合企業や、eコマース・サプライチェーンの一部としてトラックとドライバーを利用する小売業者によって煽られています。例えば、
前述の要因に基づき、新型電気トラックの一貫した発売、電気トラック製造への投資の増加、および世界中の政府のEV支援政策が、予測期間中、バッテリー電気トラック市場を牽引すると思われます。
英国は予測期間中、電気トラックの総販売台数の中で大きなシェアを占めると予想されます。英国は電気モビリティのためのインフラ開発に多額の投資を行っています。同国は、架空電線が電力を供給するハイブリッド電気トラック用の新しい電気高速道路を開設しました。同国は電気モビリティの奨励に絶えず注力しており、その政策は電気トラックを同国に押し込むことを意図しており、同市場の需要を促進すると予想されます。
同国の公害法は絶えず変化しており、ディーゼルエンジン搭載のトラックは将来的に全廃される可能性があります。ディーゼル・トラックは電気自動車に置き換えられ、建設用電気自動車産業が活用されることになると思われます。
さらに英国政府は、電気バン・トラック補助金制度を2025年までさらに2年間延長しました。新しい重量クラスは4月から補助金の対象となります。同政府によると、この補助金は、2030年に内燃エンジンが廃止されるのを前に、企業の車両転換を支援し、「一歩先んじる」ためのものだといいます。2012年の制度開始以来、プラグイン・バン・トラック補助金は英国で2万6,000台以上の電気バンとトラックの購入を支援してきました。
eコマース分野の拡大に伴い、国内では物流・配送業者の需要が高まっています。市場シェアを商業化するため、これらの企業は今後数年間で、より多くの電気商用車を自社車両に配備する計画を設計し始めました。例えば
したがって、上記のような同国における電気トラックに関連する事例や開発に伴い、英国の電気トラック市場は市場全体で大きなシェアを獲得することが予想されます。
欧州の電気トラック市場は、Daimler、Scania、MAN、Renault Trucks、Volvo Trucksなどの主要企業によって特徴付けられています。市場は競争が激しく、大手企業と地元企業がより大きな市場シェアを獲得しようと競い合っています。各社は市場での地位を強化するため、合併、買収、合弁事業、提携契約を結んでいます。例えば
2022年5月、ボルボ・トラックとブッヒャー・ミュニシパルは下水道清掃車の電動化で提携しました。ブッヒャー・ミュニシパルは、2023年末までに最大80台の完全電動式下水道清掃車を欧州の地域社会に提供することを目指しています。2023年末までに、ブッヒャー・ミュニシパルは、下水道清掃車の生産台数の50%にあたる最大80台の下水道清掃車がボルボのゼロ・エミッション・トラックになると見込んでいます。
2022年3月、ルノー・トラックはジオディスとの新プロジェクト、オキシジェン16トンEトラックの立ち上げを発表しました。ルノー・トラックは、顧客の電気自動車への移行を支援する重要なサービスを含むE-Techポートフォリオを発表しました。地域輸送向けのRenault Trucks T E-Techと建設業向けのRenault Trucks C E-Techは2023年に発売されます。
ボルタ・トラックは2021年6月、ボルタ・ゼロ(Volta Zero)の最初の走行用プロトタイプシャーシを公開しました。Volta Zeroは、効率と航続距離を向上させる革新的なe-Axleを採用した欧州初の商用車となります。その後、顧客仕様車の本格生産が2022年末に開始される予定です。
2021年6月、プロトンモーター燃料電池GmbHは英国企業「エレクトラ・コマーシャル・ビークルズ社」と、英国とアイルランドにおけるゼロ・エミッション燃料電池トラック市場開拓のための「覚書」(MoU)を締結しました。この覚書に基づき、エレクトラ社はシステム・インテグレーターとして、プロトンモーター燃料電池の燃料電池システムを同社の既存の電気トラック・ポートフォリオに統合します。
このように、同地域における上記の事例と開発に基づき、市場企業は欧州電気トラック市場の大半の市場シェアを獲得するための新たな機会を模索しています。
The Europe Electric Truck Market size is estimated at USD 1.76 billion in 2025, and is expected to reach USD 16.86 billion by 2030, at a CAGR of 57.13% during the forecast period (2025-2030).
The COVID-19 pandemic hindered the growth of the electric truck market due to trade and travel restrictions imposed by governments across the region. However, the sales of electric trucks decreased notably in the first half of 2020 and recovered significantly in the latter half.
Over the medium-term, electric trucks are expected to become the preferred choice over diesel trucks owing to their remarkable advantages such as gobs of torque, noise pollution, lower maintenance cost, and others.
However, as restrictions eased, e-commerce and logistic providers witnessed revenue growth, increasing demand for electric trucks. The current situation is further expected to be driven by the development of alternative-fueled trucks, specifically commercial battery-electric trucks, across the European region, in the wake of its notable environmental targets. For instance, Switzerland is encouraging fuel cell electric truck growth through its road tax on diesel truck operations, making alternative fuels more attractive for large Swiss retail associations.
Enactment of stringent emission norms on the use of IC engine-powered vehicles and rising government incentives and subsidies focusing on improving the penetration rate of commercial electric vehicles, especially trucks, are expected to drive the market during the forecast period. Development of self-driving technology, lightweight components, and materials to offer new opportunities for players in the market.
Besides these, increasing investments in research and development efforts by key market players and notable developments across autonomous trucks/self-driving trucks are other factors expected to drive the overall Europe electric truck market forward in the future.
With the growing environmental concerns, governments and environmental agencies are enacting stringent emission norms and laws that may increase the manufacturing cost of electric drivetrains and fuel-efficient diesel engines during the forecast period.
Further, innovative government legislative policies focusing on spurring the penetration of electric trucks are expected to propel demand in the market during the forecast period. For instance, in February 2022, EU member states adopted new legislation which states that all EU member states have until 2023 to implement a new road toll system that gives big incentives for zero-emissions trucks.
Green transportation is swiftly growing around the world, owing to which the goods transportation companies are also converting their existing fleet into electric propulsion-based vehicles. As the demand for electric trucks is growing, vehicle manufacturers are planning to launch more electric trucks. For instance,
Furthermore, in the wake of growing e-commerce and logistic activities, several companies operating across these sectors are widely depending on the trucking industry to transport goods across the nation. The demand for increases in shipping speed is fueled by huge online competitors, such as Amazon and other retailers that use their trucks and drivers as part of their e-commerce supply chain. For instance,
Based on the aforementioned factors, consistent launches of new electric trucks, growing investment in electric truck manufacturing, and the government's EV-supporting policies around the world are likely to drive the battery-electric truck market over the forecast period.
The United Kingdom is expected to account for a significant share of the total sales of electric trucks during the forecast period. The United Kingdom is investing heavily in infrastructure development for electric mobility. It opened a new electric highway for hybrid electric trucks that overhead electric lines will power. It is constantly focusing on encouraging electric mobility and its policies are intended to push electric trucks into the country, expected to drive demand in the market.
Country's pollution laws are constantly changing, and diesel-powered trucks may be phased out entirely in the future. They would be replaced by electric counterparts, taking advantage of the electric construction vehicle industry.
Additionally, the British government has extended its electric van and truck subsidy scheme for another two years until 2025. New weight classes will be eligible for the subsidy beginning in April. According to the government, the subsidy is designed to help businesses convert their fleets in time and be "one step ahead" of the combustion engine's demise in 2030. Since the scheme's inception in 2012, plug-in van and truck grants have aided in the purchase of over 26,000 electric vans and trucks in the United Kingdom.
With the growing e-commerce sector, the demand from Logistics and delivery companies in the country has increased. To commercialize the market share, these companies started designing plans to deploy more electric commercial vehicles in their fleet in the coming years. For instance,
Therefore, in line with the abovementioned instances and developments associated with electric trucks in the country, the UK electric truck market is expected to capture a significant share in the overall market.
The European electric truck market is characterized by major players, such as Daimler, Scania, MAN, Renault Trucks, Volvo Trucks, etc. The market is highly competitive, as major and local players compete to gain a larger market share. Companies are entering into mergers, acquisitions, joint ventures, and collaboration agreements to strengthen their position in the market. For instance,
In May 2022, Volvo Trucks and Bucher Municipal joined in electrifying sewer cleaner trucks. Bucher Municipal aims to provide up to 80 fully electric sewer cleaner vehicles to European communities by the end of 2023. By the end of 2023, Bucher Municipal anticipates that up to 80 sewer trucks, or 50% of their cleaning vehicle production, maybe Volvo zero-emission trucks.
In March 2022, Renault Trucks announced the launch of a new project with Geodis, the Oxygen 16-ton e-truck. Renault Trucks announced its E-Tech portfolio, which includes some critical services that may assist customers in their transition to electric vehicles. The Renault Trucks T E-Tech for regional transport and the Renault Trucks C E-Tech for the construction industry will be available in 2023.
In June 2021, Volta Trucks revealed the first running prototype chassis of the Volta Zero - the world's first purpose-built full electric 16-tonne commercial vehicle designed specifically for inner-city logistics. The Volta Zero will be Europe's first commercial vehicle to use an innovative e-Axle for increased efficiency and vehicle range. Full-scale production of customer-specification vehicles will then follow at the end of 2022.
In June 2021, Proton Motor Fuel Cell GmbH signed a "Memorandum of Understanding" (MoU) with UK company "Electra Commercial Vehicles Limited" to develop the zero-emission fuel cell truck market in the UK and Ireland. Under the MoU, Electra will act as a system integrator to integrate Proton Motor Fuel Cell's fuel cell systems into their existing electric truck portfolio.
Thus, based on the abovementioned instances and developments in the region, market players anticipated exploring new opportunities to capture the majority market share in the Europe electric truck market.