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市場調査レポート
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1689960

電動スクーターと二輪車:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Electric Scooter and Motorcycle - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 100 Pages
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2~3営業日
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電動スクーターと二輪車:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

電動スクーターと二輪車市場規模は2025年に11億米ドルと推定・予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは6.43%で、2030年には15億米ドルに達すると予測されます。

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COVID-19パンデミックは電動スクーターと二輪車市場にマイナスの影響を与えました。世界の封鎖規制により、電動スクーターと二輪車を含む新車の生産と販売が停止されました。

また、サプライチェーンの混乱により、スクーターと二輪車のさまざまな部品の生産に必要な原料が入手できなくなり、生産の遅れが生じました。しかし、世界的にクリーンなモビリティへの志向が高まっていることから、市場はCOVID-19の流行後の経済復興に期待しています。さらに、自動車生産の落ち込みと労働力不足は市場に大きな影響を与えました。COVID-19感染者が限定的な国々では自動車販売が順調に増加しているため、自動車メーカーが操業を再開しており、予測市場期間中に市場は回復するとみられます。また、自動車メーカーは、自動車産業の重要なセグメントにおける顧客との継続性を維持するために、将来の事業の不確実性を軽減するためのコンティンジェンシープランを実施しています。

長期的には、市場の成長は主にサステイナブル輸送に対するニーズの高まりによるものです。環境問題への関心の高まりや、政府の積極的な取り組みは、市場の成長を促す主要因のひとつです。また、エネルギーコストの上昇や、エネルギー効率の高い新興技術間の競合も、市場の成長を後押しすると予想されます。

アジア太平洋は、電気自動車の環境面での利点に対する意識の高まりと、同地域全体でのガソリン・ディーゼル価格の上昇により、市場を独占すると予想されます。さらに、e-モビリティに関連する政府の取り組みが、予測期間中に地域の需要をさらに増加させると予想されます。

また、主要企業による生産能力拡大や新興企業の資金調達も市場を牽引すると予想されます。例えば

主要ハイライト

  • 2022年11月:Hero Electric Ltd.は、2026年までに生産能力を年間400万台に拡大するため、260億インドルピー(3億1,200万米ドル)を投資すると発表しました。
  • 2022年10月ベンガルールを拠点とするインドの電動二輪車メーカーAther Energyは、Caladium Investmentsが主導する投資ラウンドで5,000万米ドルを調達したと発表しました。この投資ラウンドにはHerald Square Venturesも参加しました。

電動スクーターと二輪車の市場動向

電動スクーターセグメントが主要市場シェアを占める見込み

電動スクーターは、初期費用が安く、市場に多くのモデルが出回っているため、購入者に十分な選択肢を提供できることから、E二輪車よりも高い売上を記録しています。玩具として、また通勤の足として、電動スクーターの魅力が普及を後押ししています。そのため、いくつかの新興企業が大都市圏に数百台の「分単位レンタル」スクーターを溢れさせ始めています。

都市の自動車排出量を削減するため、段階的にeスクーターを導入するパイロットプログラムもいくつか開始されています。電動スクーターの人気は、従来の二輪車メーカーの市場参入も促しています。インドはeスクーターにとって有利な市場として浮上しています。そのため、インドの二輪車メーカー数社が、このセグメントへのモデル投入に向けて準備を進めています。例えば

  • 2022年11月:Vegh Automobilesはインド初の高速電動スクーターVEGH S60を発売しました。このスクーターは、インド政府発行のAIS 56改正に適合するよう設計された60Vプラットフォームに3kWのバッテリーを搭載します。フル充電には3~4時間かかり、最高時速は60~70kmに達します。
  • 2022年11月:Ola Electricはインドで最も安価な電動スクーターOla S1 Airを79999インドルピー(約1,000米ドル)で発売しました。このスクーターは、異なるホイールデザイン、シングルピースのリア・グラブレール、リアパネル下部のブラック仕上げが特徴です。カラーは5色:ブラック、コーラルグラム、リキッドシルバー、ポーセリンホワイト、ネオミントの5色。

電動スクーター市場は、多くのマイクロモビリティ企業やeコマース大手が二酸化炭素排出量を削減するためにラストワンマイルの配送に電動車両を好むと発表した投資によっても牽引されています。例えば

  • 2022年11月:Amazon IndiaはTVS Motor Co.と覚書を締結し、2025年までに1,000台の電動2輪・3輪車を導入し、インドでのラストマイル配送業務に利用します。
  • 2022年4月:エストニアの超小型モビリティサービス、ライドヘイリング、フードデリバリーサービス会社であるBoltは、e-二輪車と電動スクーターの保有台数を拡大し、全体的な顧客体験を向上させるために1億5,000万ユーロ(1億5,150万米ドル)以上を投資すると発表しました。この投資により、Boltの電動スクーターと二輪車の保有台数は欧州の250以上の都市で2万3,000台に拡大します。
  • 2022年1月:ロンドンを拠点とする電動スクーターシェアリング会社Dottは7,000万米ドルを調達し、電動スクーターのフリート拡大、新都市へのネットワーク拡大、新サービスの提供開始に投資します。

EU加盟国、インド、中国の政府がそれぞれ2035年、2040年までにICエンジン搭載二輪車の販売を禁止すると発表したことも、これらの地域での電動スクーターの販売拡大に寄与しています。

したがって、上記の要因が重なることで、今後5年間は電動スクーターと二輪車市場で電動スクーターが優位を占めると予測されます。

予測期間中、アジア太平洋が市場をリードする見込み

予測期間中、アジア太平洋が市場をリードすると予測されます。中国、インド、韓国、日本は、この地域市場の主要経済国であり、市場全体に影響を与えると予想されます。これらの国々では、新興企業や老舗・従来型メーカーの市場参入が増えています。

2021年、台湾は新しい電動二輪車/スクーターの購入に最大900~1,000米ドルの補助金を支給し始めました。このような計画の実施により、2021年には、台湾で販売されたスクーター総数80万9,000台のうち9万4,000台が電動スクーターとなりました。電動スクーターは2021年に台湾のスクーター市場全体の11.9%を占めました。2021年、ゴゴロ社は台湾で約7万9,000台の電動スクーターを販売しました。台湾政府は、2035年までに台湾におけるスクーターの新規販売台数の70%を電動スクーターにすることを目指しています。

インドネシアも2022年10月、2025年までに200万台の電動二輪車を普及させると発表しました。

最大の二輪車市場の1つであるインドでは、多くの新興企業が参入しており、新モデルを発表したり、現行モデルや既存のインフラを拡大したりして存在感を示しています。例えば

  • 2022年10月:インドの電動スクーター新興企業KLB Komaki Pvt. Ltd.は、インドで7番目の高速スクーターVenice Eco electricを発売しました。このスクーターは、火災リスクを低減すると謳われるリン酸鉄リチウム電池を搭載し、ナビゲーション機能を備えたTFT計器クラスターを特徴としています。

複数の電動スクーターと二輪車メーカーが、より多くの顧客を引き付け、市場シェアを拡大するために、最新製品を発売し、世界的企業と戦略的提携を結んでいます。例えば

  • 2022年10月:インドネシアでは、BMW MotorradがBMW CE04電動スクーターを3億インドルピー(1万9,500米ドル)で発売しました。
  • 2022年10月:インドネシアの炭鉱会社PT TBS Energi Utamaと技術会社PT GoJek Tokopediaは、インドネシアで電動二輪車の製造・販売とバッテリー交換サービスを行う合弁会社Electrumを立ち上げました。

前述の動向と開発により、市場は予測期間中に健全な速度で成長すると予想されます。

電動スクーターと二輪車産業概要

電動スクーターと二輪車市場は非常にセグメント化されており、複数の地場企業が存在し、多くの新興企業が市場に参入しています。市場の主要参入企業には、Zhejiang Luyuan Electric Vehicle、Hero Electric Ltd、Zhejiang Yadea Motorcycle、NIU Tecnologies Inc.などがあります。従来型企業は、新興企業が以前は独占していたこの新市場で存在感を高めています。従来型企業は、新製品を投入することで市場に参入しています。例えば

  • 2022年11月:Piaggio Group傘下のブランドであるApriliaが、ミラノ二輪車ショーで、スーパーモトクラスに初の電動二輪車「Electrica」を発表。
  • 2022年11月:KawasakiはEICMA 2022で、ZとNinjaの製品群のもと、2つの新しい世界電動二輪車を発表しました。これらの二輪車は3.0 kWhの脱着式デュアルバッテリーを搭載し、2023年に市販される予定。
  • 2022年11月:Piaggio Groupは、電動スクーターPiaggio 1の2023年最新バージョンPiaggio 1 Activeを発表。このスクーターは3 kWhのバッテリーを搭載し、最高時速60 kmで走行できます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場の促進要因
  • 市場抑制要因
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 車種別
    • 電動スクーター
    • 電動二輪車
  • バッテリータイプ別
    • リチウムイオン
    • 密閉型鉛蓄電池
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • その他の北米
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • その他の欧州
    • アジア太平洋
      • インド
      • 中国
      • 日本
      • 韓国
      • その他のアジア太平洋
    • その他
      • 南米
      • 中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • ベンダー市場シェア
  • 企業プロファイル
    • Zero Motorcycles Inc.
    • Hero Electric Vehicles Pvt. Ltd
    • Vmoto Limited
    • AIMA Technology Group Co. Ltd
    • Dongguan Tailing Electric Vehicle Co. Ltd
    • Piaggio & C. SpA
    • Ather Energy Pvt. Ltd
    • Energica Motor Company
    • Honda Motor Co. Ltd
    • Gogoro Inc.
    • NIU International

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 69539

The Electric Scooter and Motorcycle Market size is estimated at USD 1.10 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.50 billion by 2030, at a CAGR of 6.43% during the forecast period (2025-2030).

Electric Scooter and Motorcycle - Market - IMG1

The COVID-19 pandemic had a negative impact on the electric scooter and motorcycle market. The global lockdown restrictions halted the production and sales of new vehicles, including electric scooters and motorcycles.

Also, due to disruptions in the supply chain, the raw materials required to produce different parts of the scooters and motorcycles were unavailable, causing production delays. However, with the growing inclination toward cleaner mobility worldwide, the market is looking forward to an economic revival post the COVID-19 pandemic. Furthermore, the fall in automotive production and lack of labor significantly impacted the market. As automotive manufacturers have resumed operations due to steadily rising automobile sales in countries with a limited number of COVID-19 cases, the market is likely to recover during the forecast market. In addition, the manufacturers are implementing contingency plans to mitigate future business uncertainties to retain continuity with clients in the critical sectors of the automobile industry.

Over the long term, the market growth is primarily due to the growing need for sustainable transportation. Increasing environmental concerns and favorable government initiatives are some of the major factors driving the market's growth. Rising energy costs and competition among emerging energy-efficient technologies are also expected to fuel the market's growth.

The Asia-Pacific region is expected to dominate the market owing to growing awareness about the environmental benefits of electric vehicles and increasing petrol and diesel prices across the region. Moreover, government initiatives related to e-mobility are expected to further increase regional demand during the forecast period.

The market is also anticipated to be driven by capacity expansions by key players and startup fundraising. For instance

Key Highlights

  • November, 2022 : Hero Electric Ltd. announced to invest INR 2600 crore (USD 312 million) to expand its production capacity to 4 million electric two-wheelers per annum by 2026, which includes setting up a manufacturing facility in the state of Rajasthan in India.
  • October, 2022 : Bengaluru-based Indian electric two-wheeler manufacturer Ather Energy announced that it had raised USD 50 million in an investment round led by Caladium Investments. The investment round also included participation from Herald Square Ventures.

Electric Scooter & Motorcycle Market Trends

E-scooter Segment Expected to Occupy Major Market Share

E-scooters witness higher sales than e-motorcycles due to lower upfront costs and the availability of more models in the market, which provide ample options for buyers. The allure of the e-scooter, both as a toy and as a potential vehicle for commuting, is driving its adoption. Thus, several startups are beginning to flood major metropolitan areas with hundreds of 'rent by minute' scooters.

Several pilot programs have been initiated to introduce e-scooters in a phased manner to reduce vehicle emissions in cities. The popularity of e-scooters is also encouraging conventional two-wheeler manufacturers to enter the market. India is emerging as a lucrative market for e-scooters. Hence, several Indian two-wheeler manufacturers are gearing up to launch their models in the segment. For instance,

  • November 2022: Vegh Automobiles launched VEGH S60, their first high-speed electric scooter in India. The scooter will have a battery of 3 kW on a 60V platform designed to meet AIS 56 amendments issued by the Government of India. The scooter will take between 3 to 4 hours to charge fully and reach top speeds between 60 to 70 km/hr.
  • November 2022: Ola Electric launched their cheapest electric scooter Ola S1 Air for INR 79999 (~ USD 1000) in India. The scooter features a different wheel design, a single-piece pillion grabrail, and a black finish to the lower part of the rear panel. The scooter is available for retail in five colors: Black, Coral Glam, Liquid Silver, Porcelain White, and Neo Mint.

The market for electric scooters is also being driven by the investments announced by many micromobility companies and E-commerce giants who prefer electric vehicles for their last-mile deliveries to reduce their carbon footprint. For instance

  • November 2022: Amazon India signed a Memorandum of Understanding (MoU) with TVS Motor Co. to induct 1000 electric two and three-wheelers by 2025 for last-mile delivery operations in India.
  • April 2022: Estonian micro-mobility services, ride-hailing, and food delivery services company Bolt announced investing more than EUR 150 million (USD 151.5 million) for the expansion of its e-bikes and electric scooter fleet and to enhance the overall customer experience. This investment will see Bolt's fleet expand to 230000 e-bikes and scooters across more than 250 cities in Europe.
  • January 2022: London-based electric scooter-sharing company Dott raised USD 70 million, which it will invest in the fleet expansion of electric scooters, expanding its network to new cities, and start offering new services.

The announcements by the governments of EU member states, India, and China to ban the sales of IC engine two-wheelers by 2035 and 2040, respectively, contribute to the growing sales of electric scooters in these geographies.

Thus the confluence of the above-mentioned factors is projected to ensure the dominance of electric scooters in the electric scooter and motorcycle market over the next five years.

Asia-Pacific Region Expected to Lead the Market During the Forecast Period

Asia-Pacific is anticipated to lead the market over the forecast period. China, India, South Korea, and Japan are the major economies in the regional market, which are expected to influence the overall market. These countries are witnessing the entry of an increasing number of startups and well-established and conventional manufacturers in the market.

In 2021, Taiwan began subsidizing up to USD 900-1000 for purchasing new electric motorcycles/scooters. Owing to the implementation of such plans, in 2021, 94000 units of scooters out of the total 809000 scooters sold in the country were electric. Electric scooters commanded 11.9% of the total scooter market in Taiwan in 2021. In 2021 Gogoro Inc. sold about 79000 electric scooters in Taiwan. The Government of Taiwan aims to have 70% of new scooter sales in Taiwan to be electric by 2035.

In October 2022, Indonesia also announced it will put 2 million electric two-wheelers on the road by 2025.

India, one of the largest two-wheeler markets, is witnessing the entry of many new startups, which are marking their presence by launching new models and expanding current models and existing infrastructure. For instance,

  • October, 2022: Indian electric scooter startup KLB Komaki Pvt. Ltd. launched its seventh high-speed scooter Venice Eco electric, in India. The scooter has a Lithium Ferro Phosphate battery which is claimed to reduce fire risks, and features a TFT instrument cluster with navigation capabilities.

Several electric motorcycle and scooter companies are launching the latest products and entering strategic partnerships with global players to attract more customers and gain market share. For instance,

  • October, 2022: In Indonesia, BMW Motorrad launched the BMW CE04 electric scooter at IDR 300 million (USD 19500).
  • October, 2022: Indonesian coal miner PT TBS Energi Utama and technology company PT GoJek Tokopedia launched a joint venture named Electrum to manufacture and sell two electric wheels and battery swapping services for electric two-wheelers in Indonesia.

With the aforementioned trends and developments, the market is expected to grow at a healthy rate during the forecast period.

Electric Scooter & Motorcycle Industry Overview

The electric scooter and motorcycle market is highly fragmented and has several local players, with many new startups entering the market. Some of the major players in the market are Zhejiang Luyuan Electric Vehicle Co. Ltd, Hero Electric Ltd, Zhejiang Yadea Motorcycle Co. Ltd, and NIU Tecnologies Inc. Conventional companies are expanding their presence in this new market, which startups earlier dominated. Conventional companies are entering the market by introducing new products. For instance,

  • November 2022: Piaggio Group-owned brand Aprilia launched its first electric bike, Electrica, in the supermoto class at the Milan Motorcycle show.
  • November 2022: Kawasaki announced to launch of two new global electric bikes at EICMA 2022 under its Z and Ninja product facilities. The bikes will feature a 3.0 kWh removable dual-battery setup and will be launched commercially in 2023.
  • November 2022: Piaggio Group launched the updated 2023 version of the Piaggio 1 electric scooter named Piaggio 1 Active. The scooter is equipped with a 3 kWh battery and can travel up to a top speed of 60 km/hr.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Vehicle Type
    • 5.1.1 E-scooters
    • 5.1.2 E-motorcycles
  • 5.2 By Battery Type
    • 5.2.1 Lithium-ion
    • 5.2.2 Sealed Lead-acid
  • 5.3 By Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 US
      • 5.3.1.2 Canada
      • 5.3.1.3 Rest of North America
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 Germany
      • 5.3.2.2 UK
      • 5.3.2.3 France
      • 5.3.2.4 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 India
      • 5.3.3.2 China
      • 5.3.3.3 Japan
      • 5.3.3.4 South Korea
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 Rest of the World
      • 5.3.4.1 South America
      • 5.3.4.2 Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Zero Motorcycles Inc.
    • 6.2.2 Hero Electric Vehicles Pvt. Ltd
    • 6.2.3 Vmoto Limited
    • 6.2.4 AIMA Technology Group Co. Ltd
    • 6.2.5 Dongguan Tailing Electric Vehicle Co. Ltd
    • 6.2.6 Piaggio & C. SpA
    • 6.2.7 Ather Energy Pvt. Ltd
    • 6.2.8 Energica Motor Company
    • 6.2.9 Honda Motor Co. Ltd
    • 6.2.10 Gogoro Inc.
    • 6.2.11 NIU International

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS