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市場調査レポート
商品コード
1687750

中東・アフリカのアルコール飲料:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Middle East & Africa Alcoholic Beverage - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
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2~3営業日
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中東・アフリカのアルコール飲料:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカのアルコール飲料の市場規模は2025年に1,499億9,000万米ドルと推定・予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは10.97%で、2030年には2,524億米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • アルコール飲料の動向は、世界的な社交傾向の高まりによって増加しています。さらに、予測期間中のパブ、居酒屋、レストランの人気は市場拡大をさらに後押しすると予測されます。中東・アフリカのアルコール飲料市場の成長は、近い将来、若年層のアルコール消費の増加によって牽引される可能性が高いです。
  • さらに、プレミアムアルコール飲料に対する需要の高まりと、消費者、特にミレニアル世代の好奇心が、アルコール製品を試すことを後押ししています。これは同地域のアルコール飲料産業の成長にプラスの影響を与えると予想されます。しかし、中東・アフリカ諸国政府が課す厳しい規制、増税、関税は、同地域の成長を鈍化させると予想されます。
  • また、ノンアルコール飲料への嗜好の高まりも業界の拡大を妨げています。売上を伸ばすため、大手企業は現在、アルコール度数の低いコーディアルやアルコール飲料の発売に注力しています。また、付加価値の高い複合セルツァー製品を競争力のある価格で求める需要の高まりを利用するため、eコマースプラットフォームを利用したインターネット小売の分析も行っています。こうした技術革新は製品の商業的可能性を高め、市場の拡大に拍車をかけると予測されます。

中東・アフリカのアルコール飲料市場の動向

低アルコール度数(ABV)への嗜好の高まり

  • 中東・アフリカ市場では、特にミレニアル世代とベビーブーマー世代の間で低アルコール飲料の需要が急増しています。この背景には、消費者の健康志向の高まりと、嗜好性を向上させた幅広い製品ポートフォリオが利用可能になり、消費者が好みに合った製品を簡単に選択できるようになったことがあります。
  • 低アルコール飲料は、高アルコール飲料に比べてカロリーが低く、糖分も少なめです。これは、カロリー摂取や糖分摂取を意識する中東・アフリカ地域の消費者にアピールします。さらに、多くの消費者が責任ある飲酒を優先するようになっており、低アルコール飲料によってアルコール飲料を適度に楽しむことができるため、過剰摂取のリスクやそれに伴う健康・社会的影響を減らすことができます。
  • このほか、メーカーは低アルコールワイン、ビール、クラフトビールに対する消費者の関心の高まりに乗じて、消費者の関心に沿った製品を投入しています。例えば、2021年8月、Leopard's Leap Winesは、シュナンブランとモスカートをブレンドしたChescatoという名の低アルコールワインを南アフリカ市場で発売しました。一般的なワインのアルコール度数が12.5~13.5%であるのに対し、チェスカートのアルコール度数は8.5%です。

南アフリカは地域のアルコール飲料市場で最大のシェアホルダー

  • 南アフリカは、この地域のアルコール飲料消費量において最大のシェアホルダーです。これは主に、飲食習慣における欧米の影響と、社交傾向の高まりによるものです。2022年のWorld Population Review Reportによると、南アフリカのアルコール消費者は世界でも有数の酒豪で、1年間に1人当たり9.45リットルのアルコールを消費します。
  • 飲酒の病因と理由に関する文献は、アルコール消費の 2 つの原因、すなわちストレスを解消するために飲酒することと、社会的プレッシャーの結果として飲酒することに焦点を当ててきました。中期的なアルコール飲料市場の成長を促進する主な要因は、市場におけるブランドと製品の入手可能性の増大と、好位置にあるブランドの継続的な強さです。
  • 予測期間中、プレミアム飲料への需要が市場の可能性を高めると予想されます。さらに、多くの地元企業がクラフトビールにフルーツホップを加え、苦味を消し、心地よいジューシーな口当たりを与えるようになりました。また、社交的な飲酒者の増加により、ビールの需要が高まっています。健康的なライフスタイルを目指し、飲酒を控える若い顧客を中心に、低アルコールビールの人気も高まっています。また、eコマースの拡大、インターネットの浸透、ソーシャルメディアの台頭は、メーカーがより効果的な小売チャネルを開拓し、市場で存在感を示すことを可能にしています。したがって、これらすべての要因がこの地域のアルコール飲料市場を牽引しています。

中東・アフリカのアルコール飲料産業の概要

中東・アフリカのアルコール飲料市場は、現地の蒸留酒やワインの加工に携わる民間企業が複数存在するため、適度に断片化されています。大手プレーヤーは、収益を拡大するために地理的拡大やM&Aを行っています。これとは対照的に、民間プレーヤーは伝統的な飲料や西洋由来の飲料を生産し続けることに注力しています。この業界の大手企業には、Diageo PLC、Heineken Holdings NV、Delta Corporation Limited、Pernod Ricard SA、Anheuser-Busch InBevなどがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果 と前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 低アルコール度数(ABV)への嗜好の高まり
    • 消費を牽引する観光客と外国人コミュニティ
  • 市場抑制要因
    • 政府の規制枠組によるアルコール消費の制限
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 企業間の競争

第5章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ別
    • ビール
    • ワイン
    • スピリッツ
  • 流通チャネル別
    • オントレード
    • オフトレード
      • スーパーマーケット/ハイパーマーケット
      • 専門店
      • オンライン小売店
      • その他
  • 地域別
    • 南アフリカ
    • アラブ首長国連邦
    • バーレーン
    • オマーン
    • カタール
    • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Diageo PLC
    • Heineken Holdings NV
    • Edward Snell & Co.
    • Pernod Ricard SA
    • Anheuser-Busch InBev
    • Suntory Beverage & Food Limited
    • Brown-Forman Corporation
    • Refriango LDA
    • Delta Corporation Limited
    • Molson Coors Beverage Company

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 65063

The Middle East & Africa Alcoholic Beverage Market size is estimated at USD 149.99 billion in 2025, and is expected to reach USD 252.40 billion by 2030, at a CAGR of 10.97% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • The sales of alcoholic beverages are increasing due to the rising socializing trend worldwide. Additionally, it is projected that the popularity of pubs, taverns, and restaurants during the forecast period will further boost market expansion. The growth of the Middle East and African alcoholic beverage market is likely to be driven by the increased consumption of alcohol across the young adult demographics in the near future.
  • Additionally, the increasing demand for premium alcoholic beverages and curiosity among consumers, specifically among millennials, is pushing them to try alcoholic products. This is expected to positively impact the growth of the alcoholic beverage industry in the region. However, strict restrictions, increased taxes, and tariffs imposed by the Middle East and African governments are expected to slow the growth in the region.
  • The growing preference for non-alcoholic beverages is also impeding industry expansion. To boost sales, major players are currently concentrating on releasing cordials and alcoholic drinks with lower alcohol content. They are also analyzing Internet retailing from the e-commerce platform to capitalize on the rising demand for value-added complex seltzer products at competitive prices. Such innovations are projected to increase product commercial possibility, which can subsequently spur market expansion.

MEA Alcoholic Beverages Market Trends

Growing Preference for Low Alcohol by Volume (ABV)

  • The Middle East and African market is witnessing an upsurge in the demand for low-alcohol-by-volume beverages, specifically among the millennial and the baby boomer generations. This can be attributed to the growing health consciousness among individuals and the availability of a broader product portfolio with improved taste, aiding consumers to select products as per their preference easily.
  • Low-ABV drinks often contain fewer calories and less sugar than their higher-alcohol counterparts. This appeals to consumers from the Middle East and Africa region, who are conscious of their calorie intake and sugar consumption. Additionally, many consumers are now prioritizing responsible drinking, and low-ABV beverages enable them to enjoy alcoholic drinks in moderation, reducing the risk of excessive consumption and its associated health and social consequences.
  • Besides this, manufacturers are capitalizing on the growing interest of consumers in low-alcoholic content wine, beer, and craft beers, thus introducing products that are in line with consumers' interests. For instance, in August 2021, Leopard's Leap Wines launched a low-alcohol wine named Chescato, a blend of Chenin Blanc and Moscato in the South African market. The alcohol content in the Chescato wine is 8.5% Vol, as per the company claims, while the typical alcohol content in wine is around 12.5-13.5%.

South Africa is the Largest Share Holder in the Regional Alcoholic Beverage Market

  • South Africa is the largest shareholder in terms of the consumption of alcoholic beverages in the region. This is primarily due to the Western influence on eating and drinking habits and increasing socializing trends. According to the World Population Review Report in 2022, South African consumers of alcohol are some of the heaviest drinkers globally and consume 9.45 liters of alcohol per person in a year.
  • The etiological and reasons-for-drinking literature has focused on two causes of alcohol consumption: people drink to relieve stress, and people drink as a result of social pressures. The main factors driving growth in the alcoholic beverage market over the medium term have been the increased availability of brands and products in the market, along with the ongoing strength of well-positioned brands.
  • During the forecast period, the demand for premium drinks is anticipated to increase the market potential. In addition, many local players have started adding fruit hops to craft beer to take away its bitter flavor and give it a pleasant, juicy mouthfeel. Also, the demand for beer has increased due to a rise in the number of social drinkers. Low-alcohol beer has also become more popular, particularly among young customers aiming to lead healthy lifestyles and limit their alcohol consumption. Also, the expansion of e-commerce, the penetration of the internet, and the rise of social media have made it possible for manufacturers to develop more effective retailing channels and market presence. Therefore, all these factors are driving the alcoholic beverage market in this region.

MEA Alcoholic Beverages Industry Overview

The Middle East and African alcoholic beverage market is moderately fragmented due to several private players involved in processing local spirits and wines. The major players are undertaking geographical expansion and mergers and acquisitions to boost their revenues. In contrast, the private players focus on continuing to produce traditional beverages and the ones of Western origin. A few major players in this industry are Diageo PLC, Heineken Holdings NV, Delta Corporation Limited, Pernod Ricard SA, and Anheuser-Busch InBev.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables and Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Growing Preference for Low Alcohol by Volume (ABV)
    • 4.1.2 Tourism and Expat Communities Driving Consumption
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Government Regulatory Frameworks Limits Alcohol Consumption
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Product Type
    • 5.1.1 Beer
    • 5.1.2 Wine
    • 5.1.3 Spirits
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 On-trade
    • 5.2.2 Off-trade
      • 5.2.2.1 Supemarkets/Hypermarkets
      • 5.2.2.2 Specialty stores
      • 5.2.2.3 Online Retail Stores
      • 5.2.2.4 Other Off-Trade Channels
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 South Africa
    • 5.3.2 United Arab Emirates
    • 5.3.3 Bahrain
    • 5.3.4 Oman
    • 5.3.5 Qatar
    • 5.3.6 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Diageo PLC
    • 6.3.2 Heineken Holdings NV
    • 6.3.3 Edward Snell & Co.
    • 6.3.4 Pernod Ricard SA
    • 6.3.5 Anheuser-Busch InBev
    • 6.3.6 Suntory Beverage & Food Limited
    • 6.3.7 Brown-Forman Corporation
    • 6.3.8 Refriango LDA
    • 6.3.9 Delta Corporation Limited
    • 6.3.10 Molson Coors Beverage Company

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS