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市場調査レポート
商品コード
1687739

リボフラビン:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Riboflavin - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 156 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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リボフラビン:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 156 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

リボフラビンの市場規模は2025年に4億8,160万米ドルと推定・予測され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは6.65%で、2030年には6億6,449万米ドルに達すると予測されます。

Riboflavin-Market-IMG1

リボフラビン市場は、強化食品と飲食品の世界的消費の増加により、今後も成長し続けると予想されます。Food Fortification Initiativeによると、世界の工業的に製粉された小麦粉の31%近くが強化されていると推定されます。飲食品には主に鉄、亜鉛、葉酸、リボフラビン、ナイアシン、チアミン、ビタミンB12、ビタミンB6が添加されています。さらに、リボフラビンはその幅広い用途と多機能性から、人気が高まると予想されています。リボフラビン/ビタミンB2は、食品加工、医薬品、動物飼料など多くの分野で多様な用途があり、これが市場の需要をさらに促進しています。

リボフラビン市場は、リボフラビンを配合したサプリメントに対する需要の増加によって牽引されているが、これはリボフラビンの多用途性によるもので、これにより世界中のあらゆる分野で非常に有用なものとなっています。包装食品産業や栄養補助食品産業における天然着色料の使用の増加が、世界市場におけるリボフラビンの需要を牽引しています。典型的な欧米の食生活では、特に高齢者においてビタミン欠乏症の有病率が高くなっています。ビタミンB2を強化した牛乳・乳製品は北米の強化食品市場において重要であり、全体的なニーズを後押しする可能性が高いです。

リボフラビン市場の動向

機能性・強化食品への需要の高まり

  • 過去には、食品強化は微量栄養素の栄養不良を防ぐために用いられてきました。しかし今日では、食品強化は健康とウェルネスを向上させるために用いられています。焼いた食品の体に良い特性を高めることで、栄養強化はメーカーに製品カテゴリーに付加価値を与える手段を提供します。
  • 例えば、工業的に製粉された小麦粉、トウモロコシ粉、米の栄養強化を支援する世界的組織である食品強化イニシアチブ(FFI)によると、世界の工業的に製粉された小麦粉の約31%が栄養強化されています。FFIは各国の指導者と協力し、これらの主食の栄養品質を向上させるための強化プロセスの推進、計画、実施、監視を行っています。
  • 特に発展途上国では、栄養強化食品や飲食品の消費を増やすために、さまざまな政府の取り組みが行われています。同様に、国連食糧農業機関(FAO)および世界保健機関(WHO)は、特に低開発国および先進国において、栄養不良の蔓延を減少させる戦略の一つとして食品強化を行っています。
  • 最も多く含まれている栄養素は、鉄、亜鉛、ビタミンB群、すなわち葉酸、ナイアシン、リボフラビン、チアミン、ビタミンB12、ビタミンB6です。このように、生物活性および必須ビタミンを強化した飲食品に対する消費者の需要が増加し、それに続いてビタミンB2/リボフラビン欠乏症に対する消費者の意識が高まる中、各メーカーは消費者の継続的な需要に応えるため、リボフラビンを強化した製品の提供を積極的に拡大しています。
  • 2022年10月、フォンテラは認知能力の向上を目的としたサプリメントブランド「BioKodeLab」を発売し、製品ポートフォリオを拡大しました。同社によると、この製品はビタミンA、リボフラビン、ルテイン、ゼアキサンチンで構成され、黄斑の健康をサポートします。
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アジア太平洋地域がリボフラビンの世界市場を牽引

  • アジア太平洋地域はリボフラビン市場において支配的な地位を占めているが、これは同地域における急速な都市化、工業化、継続的な製品開拓、技術進歩などの要因によるものです。さらに、人々の健康意識の高まり、一人当たり所得の増加、幅広い用途が市場の成長をさらに増大させています。
  • 例えば、世界銀行によると、2021年のシンガポール、オーストラリア、日本の一人当たり国内総生産(GDP)は、それぞれ7万2,794米ドル、5万9,594米ドル、3万9,285米ドルでした。この地域で人気のあるリボフラビン供給源には、肉、卵、サケ、乳製品などがあります。
  • しかし、この地域全体で菜食主義/ベジタリアンに対する消費者の嗜好が高まっているため、BASF SE、MTC Industries Inc.、DSMなどの食品原料メーカーが研究開発に投資し、食品飲料、パーソナルケア製品、栄養補助食品、医薬品、飼料などの複数の産業用途に植物由来のリボフラビン原料を導入することへの圧力が高まっています。
  • 穀類は安価で、粥、朝食用シリアル、起毛パン、強力粉、ビスケット、穀類ベースの飲料、苗ジュースなど複数の食品を製造するために国内で大量に消費されるため、食品医薬品局(FDA)が推奨するように、これらの穀類や小麦粉を、強化やバイオフォート化を用いてビタミンB1、B2、B3、B9で強化する試みが行われています。
  • さらに、リボフラビン欠乏症は、アジア太平洋の多くの地域、特に南アジアと東南アジアで問題となっています。これに対応するため、各国政府や保健機関は、リボフラビンのようなビタミンやミネラルを添加することで、米、小麦粉、油といった一般的に消費される食品の栄養密度を高める強化プログラムを開始しました。栄養強化の取り組みが、この地域のリボフラビン需要を牽引しています。

リボフラビン産業の概要

リボフラビンの世界市場は、多くの地域および国内企業が存在するため、その性質上集中しています。主要企業が消費者の間でブランドの存在感を高めるために戦略的アプローチを採用しているため、提携、拡大、製品革新、M&Aが重視されています。

市場の消費者はますます健康志向を強め、健康サプリメントを求めるようになっています。この要因は、戦略的に企業にイノベーションを起こさせ、既存の製品ポートフォリオを拡大させることで、より多くの収益を得るために市場をより開拓しやすくしています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 促進要因
    • 機能性食品と強化食品に対する需要の増加
    • リボフラビンの多機能性と幅広い用途
  • 抑制要因
    • リボフラビンの光と熱に対する安定性の低さ
  • 業界の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 形態
    • 粉末
    • 液体
  • 用途
    • 飲食品
    • 栄養補助食品
    • 医薬品
    • 飼料
    • パーソナルケア
    • その他の用途
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
      • その他北米地域
    • 欧州
      • スペイン
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • イタリア
      • ロシア
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • オーストラリア
      • その他アジア太平洋地域
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他南米
    • 中東・アフリカ
      • 南アフリカ
      • サウジアラビア
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • BASF SE
    • Koninklijke DSM NV
    • Shanghai Acebright Pharmaceuticals Group Co. Ltd
    • Xinfa Pharmaceutical Co. Ltd
    • Hubei Guangji Pharmaceutical Co. Ltd
    • N.B Group Co. Ltd
    • Shanghai Hegno Pharmaceutical Holding Co., Ltd
    • Legend Industries
    • Parchem Fine & Specialty Chemicals
    • Hebei Shengxue dacheng Pharmaceutical Co. Ltd

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 64876

The Riboflavin Market size is estimated at USD 481.60 million in 2025, and is expected to reach USD 664.49 million by 2030, at a CAGR of 6.65% during the forecast period (2025-2030).

Riboflavin - Market - IMG1

It is expected that the riboflavin market will continue to grow due to an increase in the global consumption of fortified foods and beverages. According to the Food Fortification Initiative, it is estimated that close to 31% of the industrially milled wheat flour in the world is fortified. There are primarily iron, zinc, folic acid, riboflavin, niacin, thiamin, vitamin B12, and vitamin B6 added to foods and beverages. Furthermore, riboflavin is expected to grow in popularity because of its broad application and multi-functionality. Riboflavin/vitamin B2 has diverse applications in many fields, including food processing, pharmaceuticals, and animal feeding, which is further fostering the demand in the market.

The riboflavin market is driven by the increased demand for riboflavin-infused supplements, owing to its multi-utility, which makes it extremely useful in all sectors of the market across the world. The growing use of natural colorants in the packed food industry and the dietary supplements industry is driving the demand for riboflavin in the global market. The prevalence of vitamin deficiency in typical Western diets is higher, especially in senior adults. Milk and milk products fortified with Vitamin B2 are critical in the North American fortified foods market and are likely to fuel the overall need.

Riboflavin Market Trends

Increasing Demand for Functional and Fortified Food

  • In the past, food fortification has been used to prevent micronutrient malnutrition. But today, food fortification is used to improve health and wellness. By increasing baked food's better-for-you attributes, fortification provides avenues for manufacturers to add value to their product categories.
  • For instance, according to the Food Fortification Initiative (FFI), a global organization that supports the fortification of industrially milled flour, maize flour, and rice, approximately 31% of the world's industrially milled wheat flour is fortified. The FFI works with country leaders to promote, plan, implement, and monitor the fortification process to improve the nutritional quality of these staple foods.
  • Various government initiatives are being taken to increase the consumption of fortified food and beverages, especially in developing countries. Similarly, the Food and Agricultural Organization (FAO) and World Health Organization (WHO) have identified food fortification as one of the strategies to reduce the prevalence of malnutrition, particularly in underdeveloped and developed countries.
  • The nutrients most often included are iron, zinc, and the following B vitamins, namely folic acid, niacin, riboflavin, thiamin, vitamin B12, and vitamin B6. Thus, with the increasing consumer demand for fortified food and beverages with bioactive and essential vitamins, followed by increasing consumer awareness regarding vitamin B2/riboflavin deficiency, the manufacturers are actively expanding their product offerings with the fortification of riboflavin to meet the ongoing consumer demand.
  • In October 2022, Fonterra expanded its product portfolio with the launch of BioKodeLab, a supplement brand aimed at improving cognitive performance. According to the company, the product consists of vitamin A, riboflavin, lutein, and zeaxanthin to support macular health.
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Asia-Pacific to Drive the Global Market For Riboflavin

  • Asia-Pacific holds the dominant position in the riboflavin market, driven by factors such as rapid urbanization, industrialization, ongoing product development, and technological advancements in the region. Moreover, increasing health awareness among people, the rise in per-capita income, and a wide range of applications have been further augmenting the market growth.
  • For instance, according to World Bank, gross domestic product (GDP) per capita in Singapore, Australia, and Japan was USD 72,794, 59,594, and 39,285, respectively, in 2021. Some of the popular riboflavin sources in the region encompass meat, eggs, salmon, and dairy products.
  • However, with the growing consumer preferences toward veganism/vegetarianism across the region, there has been rising pressure on the food ingredients manufacturers, like BASF SE, MTC Industries Inc., and DSM, to invest in research and development and introduce plant-based riboflavin ingredients for multiple industrial applications such as food and beverages, personal care products, nutraceuticals, pharmaceuticals, and animal feed.
  • As cereals are inexpensive and consumed in large quantities in the country for producing multiple food products like porridge, breakfast cereals, raised bread, flatbread, biscuits, cereal-based beverages, and seedling juices, attempts are being made to enrich these cereal grains and flour with vitamins B1, B2, B3, and B9 using fortification and biofortification, as recommended by the Food & Drug Administration (FDA).
  • Additionally, riboflavin deficiency is a problem in many parts of Asia and the Pacific, especially in South and Southeast Asia. In response, governments and health organizations have launched fortification programs to increase the nutritious density of commonly consumed foods like rice, flour, and oil by adding vitamins and minerals like riboflavin. Fortification initiatives are driving riboflavin demand in the region.

Riboflavin Industry Overview

The global riboflavin market is concentrated in nature due to many regional and domestic players. Importance is given to partnerships, expansions, product innovations, and mergers and acquisitions as leading companies adopt strategic approaches to boost their brand presence among consumers.

Consumers in the market are increasingly becoming health conscious and looking for health supplements. This factor strategically makes companies innovate and expand their existing product portfolios, thereby making the market more conducive to further development to gain more revenue.

Some major players in the market studied include BASF SE, Hubei Guangji Pharmaceutical Co. Ltd, Xinfa Pharmaceutical Co. Ltd, Koninklijke DSM NV, and Shanghai Acebright Pharmaceuticals Group Co. Ltd, among others.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Increasing Demand for Functional and Fortified Food
    • 4.1.2 Multi-functionality and Wide Application of Riboflavin
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Low Stability of Riboflavin on Exposure to Light and Heat
  • 4.3 Industry Attractiveness-Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitutes
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Form
    • 5.1.1 Powder
    • 5.1.2 Liquid
  • 5.2 Application
    • 5.2.1 Food and Beverages
    • 5.2.2 Dietary Suppplements
    • 5.2.3 Pharmaceuticals
    • 5.2.4 Animal Feed
    • 5.2.5 Personal Care
    • 5.2.6 Other Applications
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
      • 5.3.1.3 Mexico
      • 5.3.1.4 Rest of North America
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 Spain
      • 5.3.2.2 United Kingdom
      • 5.3.2.3 Germany
      • 5.3.2.4 France
      • 5.3.2.5 Italy
      • 5.3.2.6 Russia
      • 5.3.2.7 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 China
      • 5.3.3.2 Japan
      • 5.3.3.3 India
      • 5.3.3.4 Australia
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle East and Africa
      • 5.3.5.1 South Africa
      • 5.3.5.2 Saudi Arabia
      • 5.3.5.3 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 BASF SE
    • 6.3.2 Koninklijke DSM NV
    • 6.3.3 Shanghai Acebright Pharmaceuticals Group Co. Ltd
    • 6.3.4 Xinfa Pharmaceutical Co. Ltd
    • 6.3.5 Hubei Guangji Pharmaceutical Co. Ltd
    • 6.3.6 N.B Group Co. Ltd
    • 6.3.7 Shanghai Hegno Pharmaceutical Holding Co., Ltd
    • 6.3.8 Legend Industries
    • 6.3.9 Parchem Fine & Specialty Chemicals
    • 6.3.10 Hebei Shengxue dacheng Pharmaceutical Co. Ltd

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS