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市場調査レポート
商品コード
1687408

製品情報管理(PIM)-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Product Information Management (PIM) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 130 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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製品情報管理(PIM)-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 130 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

製品情報管理市場規模は2025年に180億3,000万米ドルと推計され、2030年には369億1,000万米ドルに達すると予測され、市場推計・予測期間(2025年~2030年)のCAGRは15.41%です。

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製品情報管理(PIM)ソリューションは、企業の製品情報を一元管理し、製品データの正確な単一ビューを確保します。PIMは、企業の製品やサービスに関するデータをコスト効率よく管理するための集中型プラットフォームを提供します。

主なハイライト

  • 商品を一元管理することで、小売業者、製造業者、卸売業者によるソリューションの利用が増加します。PIMは、さまざまなソースから入手した商品データの一貫性と品質を維持し、1つの共通データベースに統合することに貢献します。社内外のマーケティング・プロセスを合理化することで、さまざまな業種でPIMソフトウェアの採用が拡大しており、顧客満足度の向上とオムニチャネル体験を実現しています。
  • データ生成の大幅な増加に伴い、データと情報は組織とビジネスのバックボーンとなっています。商品データの保存と転送に加え、PIMは全体的なデータ品質を強化し、データ監査を奨励し、商品情報の正確性を向上させることができます。複数のシステムで冗長な情報を管理する必要性を減らすことで、データの質と一貫性は当然改善されます。政府の規制は、特にヘルスケアとオンライン・ビジネス・ソリューションにおけるPIM市場の拡大に役立っています。
  • COVID-19パンデミックの影響により、eコマースは著しく成長し、PIMソリューションの成長と採用を示しています。インターネット販売の継続的な増加は、eコマース・システムを採用する大きな需要を生み出しています。このeコマース・システムは、リアルタイムの製品情報を求める顧客の高まる需要に応えるため、企業資源計画システム、サプライ・チェーン管理システム、顧客関係管理システムを提供します。幅広い商品を扱う企業は、商品カタログに高度なカテゴリー分けを行っています。
  • デジタル・コマースのこの複雑な性質は、商品情報の作成、維持、川下チャネルへの公開を合理化するために、多くの会社を巻き込んでいます。PIMは、多くのチャネルやメディアが情報を発信することを容易にします。そのため、さまざまなエンドユーザーが、大量の商品コンテンツを管理するためにこのソフトウェアを採用しています。そのため、電子商取引に起因するデータ管理の複雑化により、PIMソフトウェアに対する需要はかなり高まっています。
  • データ漏洩は企業の信頼と評判を損なう可能性があり、その結果、顧客の信頼とロイヤルティが低下します。その結果、組織がPIMのような新しいシステムを潜在的なデータ・セキュリティーとプライバシーの脅威と認識すれば、その採用をためらうかもしれないです。このような消極的な姿勢は、ヘルスケアや金融など、消費者の信頼が最重要視される業界では特に顕著になる可能性があります。
  • しかし、データ漏えいの増加はPIM市場を直接抑制することはないかもしれないが、PIMソリューションの採用を考えている企業に課題と検討事項をもたらします。信頼を培い、コンプライアンスを確保し、データ主導の現代のビジネス環境でPIMシステムの採用を促進するためには、データセキュリティとプライバシーに関する懸念に対処することが極めて重要です。

製品情報管理(PIM)市場の動向

小売業界が成長

  • 製品情報管理(PIM)の採用は、小売・eコマース業界において、顧客体験の向上への注目の高まりと、小売・eコマース分野における人工知能(AI)および小売分析ツールの採用により、市場の拡大が見込まれています。
  • デジタル化により、顧客はさまざまな情報源から商品情報にアクセスできるようになりました。また、eコマースの大規模な成長に伴い、顧客の嗜好や行動も大きく変化しています。さらに、モビリティと人工知能の世界がスマートなデータ分析と融合することで、世界中の小売業者はビジネスに役立つ正確な分析を体験することができます。
  • Shopifyによると、インターネットユーザーの約62%が、過去の顧客経験やサービスが将来の購入決定に大きな影響を与えたと回答しています。eコマースの売上高は、2026年には8兆1,000億米ドルを超えると予想されており、現在世界には1,200万から2,400万のe小売店舗が存在します。
  • さらに、IBEFによると、インドのeコマース市場は2017年の385億米ドルから2026年末までに2,000億米ドルに達する見込みです。この業界の急成長は、主にインターネットとスマートフォンの普及率の増加が引き金となっています。インドではデジタルトランスフォーメーションが続いており、国の総インターネットユーザー数の増加が見込まれています。Internet and Mobile Association of Indiaによると、インドのアクティブ・インターネット・ユーザーは8億2,000万人を超えます。その半数以上の約4億4,200万人が農村部からのユーザーです。2023年には、インターネットの普及率は前年比8%増となりました。
  • 小売業者にとって、顧客転換は重要な課題であり、商品情報にアクセスするための包括的なソリューションを提供することで、情報サプライチェーンを強化し、エンパワーメントされた消費者を取り込むことが課題となっています。PIMソリューションはこのような情報を管理し、企業に競争上の優位性を提供します。PIMは、さまざまなソースから生成されるデータの管理にも使用されます。
  • 実店舗は、新旧商品の追加管理に課題を抱えています。また、さまざまな実店舗が、商品をオンライン販売チャネルに移行することで、顧客リーチを拡大しています。そのため、一貫性のある完全で正確な商品情報を顧客に提供する必要性が高まっており、これが小売業界におけるPIMソリューションの採用を促進する要因となっています。

アジア太平洋が大きな成長を遂げる見込み

  • アジア太平洋は、中小組織の開発とPIMなどのクラウドおよびデータ管理技術への投資の増加により、最も高い成長が見込まれています。
  • 同地域のソフトウェア企業は、顧客の期待の高まりと他社との競合の激化により、デジタルトランスフォーメーションによる俊敏性の向上と効率性の改善という大きなプレッシャーに直面しています。これは市場にチャンスをもたらします。中国やインドなどの国々におけるeコマース産業の成長は、市場の成長を積極的に後押ししています。各オンライン小売業者にとって、国際販売の重要性が増しています。
  • 中国は、オンライン・ショッピングに対する消費者の嗜好の高まり、代替決済ソリューションの普及、有利な割引が受けられる一日限定キャンペーンなどのオンライン・ショッピング・イベント、物流インフラの改善などにより、eコマース市場が急成長している国のひとつです。市場の成長を促す主な要因のひとつは、急速な都市化です。また、インターネット普及率の上昇や、eコマース・ウェブサイトにアクセスするためのスマートフォン、ノートパソコン、タブレット端末などのデバイスが市場の成長を後押ししています。eコマースにより、企業は物理的な拠点を維持することなくビジネスを行うことができ、インフラ、通信、諸経費の節約につながります。
  • Invest Indiaによると、インドのeコマース部門は、スマートフォンの普及率の上昇、豊かさの増加、データ通信料金の低下といった要因に基づいて成長しており、これがeコマースの成長を促進しています。
  • インドは世界第2位のインターネット市場であり、2022年には9億人以上のユーザーと1,259億4,000万件のUPI取引が行われます。2025年度には、インドのソーシャル・エコノミーは160億~200億米ドルに達する可能性があり、CAGRは55%~60%です。2024年と2026年には、インドのeコマース市場はそれぞれ1,110億米ドルと2,000億米ドルに達すると予想されています。インドは過去3年間で1億2,500万人のオンライン買い物客を獲得しており、2025年までにさらに8,000万人が増加すると予想されています。
  • したがって、この地域には先進技術の採用と並んで重要な小売市場が存在することから、予測期間中の市場成長率はさらに高まるとみられます。

製品情報管理(PIM)市場の概要

製品情報管理(PIM)市場は、世界的・地域的な企業が複数存在し、競争が激しい市場です。新規参入企業にとっては参入障壁が高い市場であるが、複数の新規参入企業が牽引役となっています。その中には、Informatica LLC、SAP SE、Salsify Inc.、Syndigo LLC、InRiver ABなどが含まれます。

  • 2024年2月、ブランドメーカー、流通業者、小売業者がデジタル棚で勝てるようにするプロダクトエクスペリエンス管理(PXM)プラットフォームのSalsifyは、顧客がプロダクトエクスペリエンス管理業務から達成できるビジネス価値を高めるSalsifyプラットフォームの新バージョンであるSalsify PXM Advanceの一般提供を発表しました。
  • 2024年1月、IBMはSAPとの協業を発表し、消費者向けパッケージ商品や小売業界の顧客が、ジェネレーティブAIを使用してサプライチェーン、財務業務、販売、サービスを強化するのを支援するソリューションを開発すると発表しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度
  • COVID-19パンデミックの製品情報管理市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • より良い顧客サービスに対する需要の高まり
    • 集中型データ管理ツールに対する需要の高まり
  • 市場抑制要因
    • データ侵害事例の増加

第6章 市場セグメンテーション

  • 展開別
    • クラウド
    • オンプレミス
  • サービス別
    • ソリューション
    • サービス別
  • エンドユーザー産業別
    • BFSI
    • メディア・エンターテイメント
    • 小売
    • エネルギー・公益事業
    • ヘルスケア
    • IT・通信
    • 運輸・物流
    • その他エンドユーザー産業
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア
    • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • SAP SE
    • Salsify Inc.
    • Syndigo LLC
    • Informatica LLC
    • InRiver AB
    • Stibo Systems Inc.
    • Precisely Holdings LLC
    • Insight Software
    • IBM Corporation
    • Pimcore GMBH
    • Akeneo SAS
    • Plytix Limited
    • Acquia Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 62387

The Product Information Management Market size is estimated at USD 18.03 billion in 2025, and is expected to reach USD 36.91 billion by 2030, at a CAGR of 15.41% during the forecast period (2025-2030).

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Product information management (PIM) solutions unify and manage a business' product information to secure a single accurate view of product data. PIM offers a centralized platform to manage data on a business's products and services cost-effectively.

Key Highlights

  • The management of products in a central space increases the use of solutions by retailers, manufacturers, and wholesalers. PIM contributes to maintaining the consistency and quality of product data obtained from a variety of sources and consolidating them into one common database. By streamlining internal and external marketing processes, the growing adoption of PIM software in various vertical industries delivers improved customer satisfaction and omnichannel experiences.
  • With the massive growth in data generation, data and information have become the backbone of organizations and businesses. In addition to storing and transferring product data, PIMs bolster overall data quality, encourage data audits, and can improve the accuracy of the product information. Data quality and consistency are naturally improved by reducing the need to manage redundant information in multiple systems. Government regulations are instrumental in augmenting the PIM market, particularly across healthcare and online business solutions, owing to the need for a centralized system to hold the data and processes and manage the launch and update of products.
  • With the impact of the COVID-19 pandemic, e-commerce has significantly grown, indicating growth and adoption of PIM solutions. A continuously growing number of internet sales generates huge demand for adopting an eCommerce system. This e-commerce system offers Enterprise Resource Planning systems, Supply Chain Management Systems, and Customer Relationship Management Systems to meet customers' growing demand for real-time product information. Companies with a wide range of products have sophisticated categorizations in their product catalogs.
  • This complex nature of digital commerce engages many companies to streamline product information creation, maintenance, and publication to downstream channels. PIM makes it easy for many channels and media to disseminate information. Thus, various end users are adopting this software to manage a large amount of product content. Therefore, the demand for PIM software has shown a considerable rise because of the growing complexity of data management resulting from electronic commerce.
  • Data breaches have the potential to undermine the trust and reputation of businesses, resulting in diminished customer confidence and loyalty. Consequently, organizations might be hesitant to adopt new systems like PIM if they perceive them as potential data security and privacy threats. This reluctance could be particularly pronounced in industries where consumer trust is paramount, such as healthcare or finance.
  • However, while the rise in data breaches may not directly restrain the PIM market, it does introduce challenges and considerations for businesses contemplating the adoption of PIM solutions. It is crucial to address data security and privacy concerns to cultivate trust, ensure compliance, and promote the adoption of PIM systems in the contemporary data-driven business landscape.

Product Information Management (PIM) Market Trends

Retail Sector to Witness Growth

  • The adoption of product information management (PIM) is expected to gain market in the retail and e-commerce industry due to the growing focus on enhancing customer experience and the adoption of artificial intelligence (AI) and retail analytics tools in the retail and e-commerce sector.
  • Owing to digitization, customers have the power to access product information through various sources. Also, with the massive growth in e-commerce, customer preferences and behaviors have changed drastically. Moreover, as the world of mobility and artificial intelligence combines with smart data analytics, retailers across the world can experience accurate analytics that are useful for their business.
  • According to Shopify, around 62% of internet users concur that past customer experience and service have significantly influenced their future purchase decisions. E-commerce sales are expected to surpass USD 8.1 trillion in 2026, and there are currently 12 to 24 million e-retail stores globally.
  • Additionally, according to the IBEF, the Indian e-commerce market is set to reach USD 200 billion by the end of 2026, from USD 38.5 billion in 2017. This industry's rapid growth is primarily triggered by increasing internet and smartphone penetration. The continuing digital transformation in India is expected to increase the country's total internet user base. As per the Internet and Mobile Association of India, India has more than 820 million active Internet users. Over half of them, around 442 million, come from rural parts of the country. In 2023, internet penetration grew eight percent year-on-year.
  • Customer conversion is a significant challenge for retailers, and they are competing to engage the empowered consumer by providing them with a comprehensive solution for accessing product information, thereby enhancing the information supply chain. PIM solutions maintain a tab on such information and offer enterprises a competitive advantage. PIM is also used to manage data generated from various sources.
  • The brick-and-mortar stores are challenged with managing old and new product additions. Also, various brick-and-mortar stores are expanding their customer reach by moving their products to online sales channels. Hence, the need for consistent, complete, and accurate product information to customers has gained increased importance, which is instrumental in driving the adoption of PIM solutions in the retail industry.

Asia Pacific Expected to Register Major Growth

  • Asia-Pacific is expected to witness the highest growth owing to the development of small and medium-sized organizations and increasing investment in cloud and data management technologies such as PIM.
  • Software companies in the region are facing high pressure to increase agility and improve efficiency through digital transformation, owing to customers' rising expectations and high competition from other players. This creates an opportunity for the market. The growth of e-commerce industries in countries such as China and India positively drives the market's growth. International sales are becoming more important for each online retailer.
  • China is one of the nations where the e-commerce market is growing rapidly due to the increasing consumer preference for online shopping, the proliferation of alternative payment solutions, online shopping events, such as single-day offers with lucrative discounts, and improved logistic infrastructure. One of the primary factors driving the market's growth is rapid urbanization. Additionally, rising internet penetration and devices such as smartphones, laptops, and tablets to access e-commerce websites boost the market's growth. E-commerce allows businesses to conduct business without maintaining a physical presence, saving money on infrastructure, communication, and overhead.
  • According to Invest India, the e-commerce sector in India is growing based on factors such as increased smartphone penetration, increased affluence, and low data prices, which are driving e-commerce growth.
  • India is the 2nd largest internet market globally, with over 900 million users and 125.94 billion UPI transactions in 2022. In FY 2025, India's social economy could reach USD 16 to USD 20 billion, growing at a compound annual growth rate of 55% to 60%. By 2024 and 2026, the Indian e-commerce market is expected to reach USD 111 billion and USD 200 billion, respectively. India has gained 125 million online shoppers in the last three years, with another 80 million expected by 2025.
  • Therefore, the presence of a significant retail market in the region alongside the adoption of advanced technologies is set to bolster the market growth rate during the forecast period.

Product Information Management (PIM) Market Overview

The product information management market is highly competitive and fragemented as it comprises several global and regional players in the competitive market space. Although the market poses high barriers to entry for new players, several new entrants have gained traction. Some of the players include Informatica LLC, SAP SE, Salsify Inc., Syndigo LLC, and InRiver AB.

  • In February 2024, Salsify, the Product Experience Management (PXM) platform empowering brand manufacturers, distributors, and retailers to win on the digital shelf, announced the general availability of Salsify PXM Advance, a new version of the Salsify platform that raises the business value customers can achieve from their product experience management operations.
  • In January 2024, IBM announced a collaboration with SAP to develop solutions to help clients in the consumer-packaged goods and retail industries enhance their supply chain, finance operations, sales, and services using generative AI.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Degree of Competition
  • 4.3 Assessment of the Impact of the COVID-19 Pandemic on the Product Information Management Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Demand for Better Customer Service
    • 5.1.2 Growing Demand for Centralized Data Management Tools
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Increasing Data Breaching Cases

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Deployment
    • 6.1.1 Cloud
    • 6.1.2 On-premise
  • 6.2 By Offering
    • 6.2.1 Solution
    • 6.2.2 Services
  • 6.3 By End-user Industry
    • 6.3.1 BFSI
    • 6.3.2 Media and Entertainment
    • 6.3.3 Retail
    • 6.3.4 Energy and Utilities
    • 6.3.5 Healthcare
    • 6.3.6 IT and Telecommunications
    • 6.3.7 Transportation and Logistics
    • 6.3.8 Other End-user Industries
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
    • 6.4.2 Europe
    • 6.4.3 Asia
    • 6.4.4 Australia and New Zealand
    • 6.4.5 Latin America
    • 6.4.6 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 SAP SE
    • 7.1.2 Salsify Inc.
    • 7.1.3 Syndigo LLC
    • 7.1.4 Informatica LLC
    • 7.1.5 InRiver AB
    • 7.1.6 Stibo Systems Inc.
    • 7.1.7 Precisely Holdings LLC
    • 7.1.8 Insight Software
    • 7.1.9 IBM Corporation
    • 7.1.10 Pimcore GMBH
    • 7.1.11 Akeneo SAS
    • 7.1.12 Plytix Limited
    • 7.1.13 Acquia Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS