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市場調査レポート
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1687383

艦艇メンテナンス・リペア・オーバーホール(MRO):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Naval Vessel Maintenance, Repair, And Overhaul (MRO) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 168 Pages
納期
2~3営業日
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艦艇メンテナンス・リペア・オーバーホール(MRO):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 168 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

艦艇のメンテナンス・リペア・オーバーホール市場規模は2025年に594億8,000万米ドルと推定され、2030年には659億6,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは2.09%です。

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艦艇のメンテナンス・リペア・オーバーホール(MRO)市場は、艦艇の運用準備と長寿命を確保する上で極めて重要です。この分野は、主に海軍予算の増加と、進化する世界の安全保障上の課題に対応するための艦隊の近代化という差し迫った必要性によって、持続的な成長を目の当たりにしてきました。老朽化した艦艇が技術的なアップグレードを受ける中、持続可能性とエネルギー効率への顕著なシフトが重要な市場促進要因として浮上しています。

地政学的緊張の高まりと世界の海洋安全保障への脅威の高まりは、各国に海軍能力の強化を促し、結果としてMROサービスの需要を押し上げています。さらに、予知保全や3Dプリンティングのような最先端技術の採用は、運用効率を高め、ダウンタイムを削減し、市場の成長軌道をさらに推進しています。

しかし、艦艇のMRO市場は課題に直面しています。特に、高度な艦艇システムのアップグレードと保守には多額のコストがかかり、専門的な技術ノウハウが必要となります。さらに、規制の枠組みや環境問題への対応は複雑で、この分野での技術革新のスピードを妨げる可能性があります。

こうした課題にもかかわらず、市場の見通しは依然として明るいです。特に、各国が海軍艦隊を拡大し、既存の船舶を近代化する機会が急増しています。海事システムのサイバーセキュリティの進歩や、MRO業務へのAIやIoT技術の統合は、先進的な企業に競争力を提供し、極めて重要な役割を果たすと考えられています。

艦艇MRO市場の動向

駆逐艦セグメントが予測期間中に市場を独占する見込み

駆逐艦は艦艇MRO市場を独占してきました。駆逐艦は、主に国家および同盟国の防衛戦略において極めて重要な役割を担っているため、予測期間中もこのリードを維持する構えです。対空作戦、対潜作戦、対地作戦など多用途に活躍する駆逐艦は、その重要性を裏付けています。最先端のミサイルシステム、レーダー技術、電子戦の統合を含む継続的な近代化努力を考えると、その保守とアップグレードの需要は高まっています。

駆逐艦は海軍の戦力投射能力を大幅に強化するため、各国は駆逐艦のMROへの投資を増やしています。多くの国は、既存の駆逐艦艦隊の維持と、進化する海洋の脅威に対抗するための拡張に重点を置いています。また、自律的でネットワーク中心の作戦へのシフトは、頻繁な通信と戦闘システムの更新を義務付けており、MRO市場をさらに推進しています。

例えば、2023年7月、国防総省/国家軍備総局の海軍軍備総局は、Orizzonte Sistemi Navali(OSN)に約2億500万米ドルの大型契約を発注しました。この契約は、イタリア海軍の主力空母カヴールとホライズン級駆逐艦アンドレア・ドリア、カイオ・デュイリオを対象とするもので、運用状態でのメンテナンスに重点を置いています。

OSNは、この枠組み契約を2028年まで継続し、上記の海軍ユニットのプラットフォームと戦闘システムの両方をカバーする広範なメンテナンスを任務としています。その目的は、単にこれらの艦艇を保守するだけでなく、艦艇を運用する海軍職員の技術的熟練度を高めることにあります。最初の2年間にわたる初期契約は、まもなく最終決定される予定です。

OSNは、フィンカンティエリが51%、レオナルドが49%を出資する合弁会社です。この協力関係は、複雑な艦艇の統合メンテナンス要件を強化するだけでなく、イタリア海軍の作戦準備態勢と戦略的能力を大幅に強化します。このプロジェクトは、海軍MROサービスの重要なプレーヤーとしてのOSNの地位を確固たるものにするだけでなく、海洋安全保障の保護における欧州の主要防衛機関の結束を強調するものです。

このような動向は、駆逐艦MROサービスに対する信頼の高まりと投資の活発化を強調し、このセグメントの成長軌道を確固たるものにしています。サービス・プロバイダーは、この分野の拡大する機会を活用するために、高い即応レベルを維持し、新たな技術に迅速に適応しなければならないです。

アジア太平洋地域は予測期間中に最も高い成長を遂げると予測される

アジア太平洋地域の艦艇MRO市場は、深刻化する海洋安全保障上の課題と持続的な軍拡競争によって急成長しています。世界の主要国はインド太平洋に戦略的軸足を置き、この地域の地政学的重要性を高めています。その結果、南シナ海をはじめとする領海紛争の激化に対応するため、地域の海軍は海上能力を強化しました。

国防予算が増加する中、アジア太平洋地域の多くの国々は、海軍艦隊の強化と近代化にかなりの部分を割いています。この資金投入が艦艇MRO市場の主な促進要因となっています。国防総省はまた、先進的なMROの実践を通じて艦艇の技術力を高めることに注力しています。例えば、予知保全のためにAIと機械学習を統合することで、アイドル時間を短縮し、運用効率を高め、海軍資産の寿命を延ばすことができます。

地方政府と世界なMROサービスプロバイダーとの戦略的協力関係は、技術移転と地元の海軍防衛能力の強化を目的として、増加しつつあります。こうしたパートナーシップは、現地のMROサービスにおけるイノベーションを促進し、市場の成長を後押ししています。さらに、環境への影響を軽減するためにグリーンテクノロジーを採用するサービスが増えており、生態学的持続可能性へのシフトが顕著です。

アジア太平洋地域における最近の契約は、進化する市場力学を浮き彫りにしています。例えば、2023年9月、インドの政府系企業であるMazagon Dock Shipbuilders Ltd(MDL)が米国と重要な船舶修理基本契約を締結し、画期的な出来事となりました。この契約により、MDLはラーセン・アンド・トウブロ社に続き、米国海軍と同様の契約を結んだ2番目のインド企業となりました。注目すべきは、その1カ月前の2023年7月、ラーセン・アンド・トウブロ社が、チェンナイ近郊のカトゥパリ造船所で米国海軍の艦船を修理することを許可する同様の契約を締結したことです。

マスター・シップ・リペア・アグリーメント(MSRA)は、拘束力はないもの、極めて重要な枠組みとして機能しています。この協定は、米国海軍艦艇の修理に民間の造船所を指定するもので、通常、米国と強固な防衛関係を持つ国だけに許される特権です。これは、インドと米国の防衛関係の深化を強調するものです。さらに、この協力関係は米国海軍の作戦準備態勢を強化するだけでなく、インドの造船所産業を国際水準に引き上げるものでもあります。

このMRO活動の急増は、アジア太平洋におけるより先進的な海軍態勢への戦略的転換を示すものです。技術の進歩と戦略的パートナーシップに焦点を当て、アジア太平洋地域の艦艇MRO市場は継続的な成長の態勢を整えています。

艦艇MRO産業の概要

艦艇MRO市場は断片化されており、世界中の海軍を支援する国際的・国内的なプレーヤーが多数存在します。同市場の著名なプレーヤーとしては、ゼネラル・ダイナミクス・コーポレーション、ティッセンクルップAG、ナバル・グループ、BAEシステムズPLC、ハンティントン・インガルス・インダストリーズなどが挙げられます。

海軍メンテナンス部門の企業は、メンテナンス・コストを削減し、世界の海軍から有利な長期契約を確保するために、先端技術を活用するようになってきています。その代表例がジェネラル・ダイナミクス社の子会社であるNASSCO社で、同社は2024年1月、米国海軍から約4億3,850万米ドルの大型契約変更を獲得しました。この契約は、USS Chung-Hoon(DDG 93)とUSS James E. Williams(DDG 95)の2隻のArleigh Burke級駆逐艦の継続的なメンテナンス、近代化、修理に特化したものです。この契約は、バージニア州ノーフォークとカリフォルニア州サンディエゴで実施される2024年度のデポ・メンテナンス期間をカバーします。海軍海システム司令部が管理するこの契約は、米国海軍艦隊におけるこれらの艦艇の極めて重要な役割を強調するものです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • バリューチェーン/サプライチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 船舶タイプ
    • 航空母艦
    • 駆逐艦
    • フリゲート
    • コルベット
    • 潜水艦
    • その他の船舶タイプ
  • MROタイプ
    • エンジンMRO
    • ドライドックMRO
    • コンポーネントMRO
    • 改修
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • ロシア
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • 韓国
      • その他アジア太平洋地域
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • その他ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • エジプト
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • ベンダー市場シェア
  • 企業プロファイル
    • General Dynamics Corporation
    • Huntington Ingalls Industries Inc.
    • Lockheed Martin Corporation
    • NAVANTIA SA SME
    • ThyssenKrupp AG
    • BAE Systems PLC
    • Naval Group
    • Rolls-Royce PLC
    • Rhoads Industries Inc.
    • Abu Dhabi Ship Building Company
    • Larsen & Toubro Limited
    • Damen Shipyards Group
    • ST Engineering
    • FINCANTIERI SpA

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 62111

The Naval Vessel Maintenance, Repair, And Overhaul Market size is estimated at USD 59.48 billion in 2025, and is expected to reach USD 65.96 billion by 2030, at a CAGR of 2.09% during the forecast period (2025-2030).

Naval Vessel Maintenance, Repair, And Overhaul (MRO) - Market - IMG1

The naval vessel maintenance, repair, and overhaul (MRO) market is pivotal in ensuring naval vessels' operational readiness and longevity. This sector has witnessed sustained growth, primarily fueled by escalating naval budgets and the pressing need to modernize fleets in response to evolving global security challenges. As aging vessels undergo technological upgrades, a notable shift toward sustainability and energy efficiency has emerged as a significant market driver.

Heightened geopolitical tensions and the escalating threats to maritime security globally have prompted nations to enhance their naval capabilities, consequently driving the demand for MRO services. Moreover, the adoption of cutting-edge technologies like predictive maintenance and 3D printing enhances operational efficiency and reduces downtimes, further propelling the market's growth trajectory.

However, the naval vessel MRO market faces challenges, notably the substantial costs linked to upgrading and maintaining advanced naval systems, which demand specialized technical know-how. Additionally, navigating regulatory frameworks and environmental concerns introduces complexities that could potentially hinder innovation speed within the sector.

Despite these challenges, the market outlook remains positive, especially with burgeoning opportunities in nations expanding their naval fleets and modernizing existing vessels. Advancements in cybersecurity for maritime systems and integrating AI and IoT technologies into MRO operations are set to play pivotal roles, providing a competitive edge to forward-thinking enterprises.

Naval Vessel MRO Market Trends

The Destroyers Segment is Expected to Dominate the Market During the Forecast Period

Destroyers have dominated the naval vessel MRO market. They are poised to maintain this lead during the forecast period, primarily due to their pivotal role in national and allied defense strategies. Their versatility in conducting anti-aircraft, anti-submarine, and anti-surface operations underscores their significance. Given the continuous modernization efforts, including integrating cutting-edge missile systems, radar technologies, and electronic warfare, the demand for their maintenance and upgrades is rising.

As destroyers significantly bolster naval power projection capabilities, nations increasingly invest in their MRO. Many countries focus on maintaining their existing destroyer fleets and expanding them to counter evolving maritime threats. The shift toward autonomous and network-centric operations also mandates frequent communication and combat systems updates, further propelling the MRO market.

For instance, in July 2023, the Directorate of Naval Armaments of the Secretariat General of Defence / National Armaments Directorate awarded Orizzonte Sistemi Navali (OSN) a substantial contract valued at around USD 205 million. This contract, focusing on maintenance in operational conditions, is specifically for the Italian Navy's flagship aircraft carrier, Cavour, and the Horizon class destroyers, Andrea Doria and Caio Duilio.

OSN, with this framework agreement running through 2028, is tasked with extensive maintenance, covering both the platform and combat systems of the mentioned naval units. The goal isn't just to maintain these vessels but also to enhance the technical proficiency of the Navy personnel operating them. The initial contract, spanning the first two years, is set to be finalized shortly.

OSN is a joint venture, with Fincantieri and Leonardo holding 51% and 49% stakes, respectively. This collaboration not only strengthens the integrated maintenance requirements for intricate naval vessels but also significantly bolsters the operational readiness and strategic capabilities of the Italian Navy. Beyond solidifying OSN's position as a key player in naval MRO services, this project underscores the unity among Europe's major defense entities in safeguarding maritime security.

These trends underscore the growing reliance and heightened investments in destroyer MRO services, solidifying the segment's growth trajectory. Service providers must maintain high readiness levels and swiftly adapt to emerging technologies to capitalize on the sector's expanding opportunities.

Asia-Pacific is Projected to Witness the Highest Growth During the Forecast Period

The Asia-Pacific naval vessel MRO market is surging, driven by escalating maritime security challenges and a persistent arms race. Major global powers are pivoting strategically toward the Indo-Pacific, heightening the region's geopolitical importance. Consequently, regional navies bolstered their sea capabilities, responding to mounting territorial disputes in the South China Sea and beyond.

With defense budgets rising, many countries in Asia-Pacific are allocating a significant portion to bolstering and modernizing their naval fleets. This financial injection is a primary driver of the naval vessel MRO market. The Department of Defense is also focusing on enhancing vessels' technological prowess through advanced MRO practices. For instance, integrating AI and machine learning for predictive maintenance reduces idle time, boosts operational efficiency, and extends naval assets' lifespan.

Strategic collaborations between local governments and global MRO service providers are rising, aiming to transfer technology and bolster local naval defense capabilities. These partnerships foster innovation in local MRO services, propelling the market's growth. Additionally, a shift toward ecological sustainability is evident, with more services adopting green technologies to reduce their environmental impact.

Recent contracts in the Asia-Pacific highlight the evolving market dynamics. For instance, in September 2023, Mazagon Dock Shipbuilders Ltd (MDL), a government-owned entity in India, inked a significant Master Ship Repair Agreement with the United States, marking a milestone. This agreement positioned MDL as the second Indian firm, following Larsen and Toubro, to clinch a similar deal with the US Navy, with NAVSUP FLC Yokosuka as its counterpart. Notably, just a month prior, in July 2023, Larsen and Toubro had sealed a similar pact, permitting US Navy vessels to be serviced at the Kattupalli Shipyard near Chennai.

The Master Ship Repair Agreement (MSRA) serves as a pivotal, albeit non-binding, framework. It specifically designates private shipyards for the repair of US Navy vessels, a privilege typically reserved for nations with robust defense ties to the United States. This underscores the deepening defense relations between India and the United States. Furthermore, this collaboration not only bolsters the operational readiness of the US Navy but also elevates India's shipyard industry to international standards.

This surge in MRO activities signals a strategic shift toward more advanced naval postures in Asia-Pacific. With a focus on technological advancements and strategic partnerships, the Asia-Pacific naval vessel MRO market is poised for continued growth.

Naval Vessel MRO Industry Overview

The naval vessel MRO market is fragmented, with many international and domestic players supporting navies across the world. Some of the prominent players in the market are General Dynamics Corporation, ThyssenKrupp AG, Naval Group, BAE Systems PLC, and Huntington Ingalls Industries.

Companies in the naval maintenance sector are increasingly leveraging advanced technologies to cut maintenance costs and secure lucrative, long-term contracts from global navies. A prime example is NASSCO, a subsidiary of General Dynamics, which, in January 2024, clinched a significant contract modification from the US Navy valued at around USD 438.5 million. This contract is specifically tailored for the continuous maintenance, modernization, and repair of two Arleigh Burke-class destroyers, the USS Chung-Hoon (DDG 93) and the USS James E. Williams (DDG 95). It covers these vessels' FY2024 Depot Maintenance Period, with operations set in Norfolk, Virginia, and San Diego, California. This contract, managed by the Naval Sea Systems Command, highlights these vessels' pivotal role in the US naval fleet.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints
  • 4.4 Value Chain / Supply Chain Analysis
  • 4.5 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.5.1 Threat of New Entrants
    • 4.5.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.5.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.5.4 Threat of Substitute Products
    • 4.5.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Vessel Type
    • 5.1.1 Aircraft Carriers
    • 5.1.2 Destroyers
    • 5.1.3 Frigates
    • 5.1.4 Corvettes
    • 5.1.5 Submarines
    • 5.1.6 Other Vessel Types
  • 5.2 MRO Type
    • 5.2.1 Engine MRO
    • 5.2.2 Dry Dock MRO
    • 5.2.3 Component MRO
    • 5.2.4 Modification
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 United Kingdom
      • 5.3.2.2 Germany
      • 5.3.2.3 France
      • 5.3.2.4 Russia
      • 5.3.2.5 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 China
      • 5.3.3.2 Japan
      • 5.3.3.3 India
      • 5.3.3.4 South Korea
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 Latin America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Rest of Latin America
    • 5.3.5 Middle East and Africa
      • 5.3.5.1 United Arab Emirates
      • 5.3.5.2 Saudi Arabia
      • 5.3.5.3 Egypt
      • 5.3.5.4 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 General Dynamics Corporation
    • 6.2.2 Huntington Ingalls Industries Inc.
    • 6.2.3 Lockheed Martin Corporation
    • 6.2.4 NAVANTIA SA SME
    • 6.2.5 ThyssenKrupp AG
    • 6.2.6 BAE Systems PLC
    • 6.2.7 Naval Group
    • 6.2.8 Rolls-Royce PLC
    • 6.2.9 Rhoads Industries Inc.
    • 6.2.10 Abu Dhabi Ship Building Company
    • 6.2.11 Larsen & Toubro Limited
    • 6.2.12 Damen Shipyards Group
    • 6.2.13 ST Engineering
    • 6.2.14 FINCANTIERI SpA

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS