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市場調査レポート
商品コード
1687196

中国の紙包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

China Paper Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 132 Pages
納期
2~3営業日
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中国の紙包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 132 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中国の紙包装市場規模は2025年に913億米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは4.37%で、2030年には1,130億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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中国の紙パルプ産業は、生産量、需要量ともに世界最大です。eコマースや食品宅配サービスなどの国内産業は今後も成長を続け、紙パルプ製品の消費も拡大すると考えられます。これは、国内全域に大きな市場参入・投資機会をもたらします。

主要ハイライト

  • 中国で生産・消費される紙製品の中で最大のシェアを占めるのは包装用紙です。包装に使われる最も一般的な紙タイプは、紙パックと段ボール箱です。紙の生産量の伸びは、国内のエンドユーザー産業からの紙製包装に対する絶え間ない需要によってもたらされています。
  • 中国のeコマース産業はここ数年で急成長を遂げています。eコマース技術による革新は、中小企業に利益をもたらす起業家精神を後押ししています。ITの出現により、eコマースはわずかな期間で中国で最も顕著なビジネス経済動向のひとつとなりました。eコマースの利点には、24時間365日利用可能、迅速なアクセス、製品やサービスタイプの多さ、アクセスのしやすさ、世界の展開などがあります。さまざまな包装形態への要求は、前向きな動向を見せています。
  • 中国の食品サービス市場は、主に都市部を中心に、若い労働人口の時間に追われるスケジュールの中で外食頻度が高まっていること、世界企業の存在によって欧米の食事パターンの影響が強まっていることが要因となっています。また、労働人口が質の高い食事やサービスを提供するレストランを利用しやすくなっていることも、市場を牽引すると予想されます。これらの要因は、中国におけるファーストフード部門の急成長にもつながっており、クイックサービス部門でより多くの食品チェーンが拡大しているため、調査対象となった市場全体にも利益をもたらしています。
  • 製紙産業で遭遇する課題のひとつに汚染があります。紙が食品廃棄物やプラスチックなどの他の材料で汚染されると、リサイクルが難しくなり、コストがかかるだけでなく、リサイクル製品の品質も低下します。このような汚染は、回収から処理に至るまで、リサイクルプロセスのどの時点でも起こりうるため、結果的に産業にさらなるコストをもたらすことになります。
  • COVID-19の流行は、製品の衛生、持続可能性、入手のしやすさに関する消費者の関心を高めています。こうしたニーズの変化は、消費者中心のアプローチの重要性を強調しています。その結果、紙製包装の需要はパンデミック後の状況において上昇することが予想されます。中国インターネットネットワーク情報センター(CNNIC)が2023年8月に発表した報告書によると、中国は世界第2位のeコマース市場であることが明らかになりました。オンライン買い物客の数は、2017年の5億3,332万人から2023年6月には8億8,410万人に達しました。2023年初頭以降、中国経済は徐々に回復し、eコマース部門は復活を遂げています。

中国の紙包装市場の動向

製品タイプ別では段ボール箱が最大シェア

  • 都市人口の増加、パルプ価格の下落、eコマース包装産業の開拓、エコフレンドリー包装に対する人々の意識の向上が、中国の紙製包装市場を促進すると予想されます。産業の主要動向と発展は、段ボール原紙の生産能力の増加と技術の躍進です。
  • その結果、新しい包装材料、プロセス、形態が必要とされます。予測期間中、Alibabaのようなeコマース巨頭の台頭が段ボール包装市場に拍車をかけると予想されます。
  • 段ボール箱は、プラスチックや発泡スチロールの非分解性・非リサイクル包装よりも環境に安全です。電子製品、自動車部品、在宅医療製品、美容・パーソナルケア製品に対する国内外の需要の増加は、中国政府が最近実施した包装ガイドラインと相まって、段ボール箱の需要を押し上げ、今後の市場拡大につながると予想されます。
  • 輸出入の割合が大きい中国は、世界最大の貿易国のひとつです。世界の工場としても知られる同国の製造品輸出貿易は、一時期の急激な停滞を経て再び回復しつつあります。輸出貿易の継続的な成長により、市場は三次梱包用のバルクで頑丈な段ボール箱の旺盛な需要を目の当たりにすると考えられます。
  • 三次梱包用として広く使用されている段ボール箱は、複数の販売ユニットを保護、ハンドリング、保管、輸送する手段を提供し、輸送中にすべてをユニットロードに整理するため、梱包の強力な層で輸出資材用の製品を保護する必要がある輸出企業によってより一般的に使用されています。

パーソナルケアが急成長するエンドユーザー産業

  • 同国のパーソナルケア市場は、最も急成長しているセグメントのひとつであり、ますます熱心な消費者層から恩恵を受け、調査された市場の成長を後押ししています。パーソナルケア製品への消費支出は増加の一途をたどっており、加工包装された高価な製品を採用する傾向が強まっています。スキンケアと装飾用化粧品は伸びており、フェイシャルケアと医療用スキンケアは強い需要を目の当たりにしています。さらに、アンチエイジング製品や環境汚染からの保護を目的とした製品の需要が市場を牽引しています。
  • 中国国家統計局によると、2023年6月の中国の化粧品小売売上高は450億8,000万人民元(約62億6,000万米ドル)で、2023年11月には548億5,000万人民元(約76億2,000万米ドル)に達します。中国におけるパーソナルケアセグメントの成長は、化粧品販売の潜在的な増加を意味します。その結果、紙包装などの包装資材の需要は、拡大する市場の要件を満たすために増加する可能性が高いです。
  • 多くの消費者にとって、肌の健康と見た目を改善する必要性が優先事項となっており、その結果、スキンケア製品の需要が急増しています。スキンケア・プロバイダーは、全国に新しい施設を開設して事業を拡大しています。例えば、Nu Skin Enterprisesは2023年11月、中国の上海に製造施設を開設しました。Nu Skin、Pharmanex、ageLOCなどのブランドを持つ米国のマルチレベルマーケティング企業は、この5,500万米ドルの施設により、中国やその他のアジア市場での生産能力とサプライチェーンが拡大すると述べています。スキンケア製品に対する需要の高まりが、同国の紙包装市場を牽引しています。
  • SEO Agency Chinaによると、2023年7月、同国のeコマース市場は世界最大級の規模を誇り、毎年多くのオンライン販売が行われています。このことは、国際的なブランドにとって、活況を呈する中国のeコマース市場に参入する大きな機会となります。このような天然・オーガニック美容製品への関心の高まりに乗じて、ブランドのサステイナブル実践への献身を強調し、天然成分を使用し、エコフレンドリー包装を作成することが、市場の成長を促進すると予想されます。

中国の紙包装市場概要

中国の紙包装市場は非常にセグメント化されており、Nine Dragons Paper(Holdings)Limited、Dongguan Vision Paper Products、Rengo、SIG Combibloc Group、Shanghai Custom Packagingなどの大手企業が存在します。市場の参入企業は、製品ラインナップを増やし、サステイナブル競争優位性を獲得するために、提携や買収などの戦略を採用しています。

2023年10月、SIGは中国で新しい外出用カートンボトルSIG DomeMiniの導入を発表しました。SIGによると、このカートンボトルはプラスチックボトルの手軽さと標準的なカートンパックの持続可能性の利点を併せ持つように開発されました。SIGによると、このカートンボトルはまず中国市場向けに発売され、将来的には他の国にも展開する予定だといいます。

Rengoは2023年6月、連結子会社のTri-Wall Limitedが100%子会社を通じて中国四川省綏寧市に子会社を設立したと発表しました。新子会社のTri-Wall Bozheng Packaging Technologyは、重包装段ボールと一般段ボールケースの製造・販売を行い、工場の稼働を開始しました。Rengoは、Tri-Wall Groupを通じ、重包装段ボールに関する包装資材事業を世界に展開します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 産業バリューチェーン分析
  • COVID-19の市場への影響
  • 紙パックのイベントと展示会中国
  • 中国の紙パルプ産業外国投資家にとっての機会

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 中国におけるeコマース売上の成長
    • 外食産業からの需要増加
    • 紙製包装に対する消費者の意識の高まり
    • クローズドループシステムを含むリサイクルへの取り組みが紙包装ベースの材料の市場導入を後押し
  • 市場課題/抑制要因
    • 紙包装産業におけるリサイクル、原料サプライチェーン管理、課題
    • 森林破壊による紙製包装材への影響
    • 原料コストの上昇とアウトソーシング

第6章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ別
    • 折りたたみカートン
    • 段ボール箱
    • その他
  • エンドユーザー産業別
    • 食品
    • 飲料
    • 医療
    • パーソナルケア
    • 家庭用品
    • 電気製品
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Nine Dragons Paper(Holdings)Limited
    • Dongguan Vision Paper Products Co. Ltd
    • Rengo Co. Ltd
    • SIG Combibloc Group
    • Shanghai Custom Packaging Co., Ltd
    • Xiamen Hexing Packaging and Printing Co. Ltd
    • JML Packaging
    • Suneco Box Co. Ltd
    • Asia Pulp & Paper Pvt. Ltd
    • Shanghai DE Printed Box
    • Mondi Group
    • Belpax

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 56327

The China Paper Packaging Market size is estimated at USD 91.30 billion in 2025, and is expected to reach USD 113.07 billion by 2030, at a CAGR of 4.37% during the forecast period (2025-2030).

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The Chinese pulp and paper industry is the largest in terms of production and demand in the world. Domestic industries like e-commerce, food delivery services, etc., would continue to grow, and so will the consumption of pulp and paper products. This presents significant market entry and investment opportunities across the country.

Key Highlights

  • Packaging paper makes up the largest share of paper products produced and consumed in China. The most common types of paper used for packaging are folding cartons and corrugated boxes. The growth of paper production is driven by the constant demand for paper packaging from the end-user industries across the country.
  • The Chinese e-commerce industry has experienced rapid growth in the past few years. Innovations by e-commerce technologies drive entrepreneurship to benefit small and medium enterprises (SMEs). With the emergence of IT, e-commerce has become one of the most prominent business and economic trends in China in just a short period. The advantages of e-commerce include 24/7 availability, fast access, a greater variety of products and services, ease of access, and global reach. The requirement for different modes of packaging shows positive trends.
  • The Chinese foodservice market is primarily driven by the rising frequency of dining out amid the time-pressed schedules of the young and working population and the increasing influence of Western dietary patterns with the presence of global companies, mainly in urban areas. The working population's accessibility to restaurants that offer quality food and services is also expected to drive the market. These factors have also led to the rapid growth of the fast-food sector in China, expanding more food chains in the quick-service sector, thus benefitting the overall market studied.
  • One of the challenges encountered in the paper manufacturing industry is contamination. If paper is contaminated with other materials, such as food waste and plastic, it can make it difficult and costly to recycle and decrease the quality of the recycled product. This contamination can happen at any point in the recycling process, from collection to processing, resulting in additional costs for the industry.
  • The COVID-19 pandemic has heightened consumer concerns regarding product hygiene, sustainability, and accessibility. These shifting needs underscore the importance of a consumer-centric approach. Consequently, the demand for paper packaging is poised to rise in the post-pandemic landscape. In August 2023 report from the China Internet Network Information Center (CNNIC) revealed that China ranks as the global second-largest e-commerce market. The number of online shoppers reached 884.1 million by June 2023, up from 533.32 million in 2017. Since early 2023, China's economy has gradually rebounded, with the E-commerce sector witnessing a resurgence.

China Paper Packaging Market Trends

Corrugated Boxes Holds Largest Market Share in the Product Type Segment

  • The growing urban population, dropping pulp prices, developing e-commerce package industry, and improving population awareness about environment-friendly packaging are expected to propel the Chinese paper packaging market. The industry's key trends and developments are increased containerboard capacity and technological breakthroughs.
  • As a result, new packaging materials, processes, and forms are required. Over the projection period, the rise of e-commerce behemoths like Alibaba is expected to fuel the corrugated packaging market.
  • Cardboard boxes are safer for the environment than plastic or Styrofoam non-degradable and non-recyclable packaging. An increase in the domestic and international demand for electronic goods, automotive components, home care, and beauty and personal care products, coupled with China's recent government-implemented packaging guidelines, is expected to boost demand for corrugated boxes, resulting in market expansion in the upcoming years.
  • With a significant rate of imports and exports, China is one of the largest trading countries in the world. Also known as the world's factory, the country's export trade for manufactured goods is again rebounding after a sudden stagnation for a brief period. With the continued growth in the export trade, the market would witness robust demand for bulk and sturdy corrugated boxes for tertiary packaging.
  • Since corrugated boxes, widely used for tertiary packaging, provide a means of protecting, handling, storing, and transporting several sales units to organize everything into unit loads during transit, it is more commonly used by export firms that need to protect their products for export materials with strong layers of packaging.

Personal Care to be the Fastest Growing End-user Industry

  • The personal care market in the country has been one of the fastest-growing sectors, benefitting from an increasingly committed consumer base and boosting the growth of the market studied. Consumer spending on personal care products continues to increase, enabling the trend toward adopting processed, packaged, and expensive products. Skincare and decorative cosmetics are growing, with facial care and medical skincare witnessing a strong demand. Moreover, demand for anti-aging products and those intended to protect against environmental pollution drive the market.
  • According to the National Bureau of Statistics of China, the retail trade revenue of cosmetics in China was CNY 45.08 billion (USD 6.26 billion approximately) in June 2023, reaching CNY 54.85 billion (USD 7.62 billion approximately) in November 2023. The growth of the personal care sector in China implies a potential increase in the sales of cosmetic products. As a result, the demand for packaging materials, such as paper packaging, is likely to experience an uptick to meet the requirements of the expanding market.
  • The need for improved skin health and appearance has become a priority for many consumers, resulting in a surge in demand for skincare products. Skin care providers are expanding their business by opening new facilities nationwide. For instance, in November 2023, Nu Skin Enterprises opened a manufacturing facility in Shanghai, China. The US multilevel marketing company, whose brands include Nu Skin, Pharmanex, and ageLOC, stated that the USD 55 million facility would increase its production capacity and supply chain in China and other Asian markets. Increased demand for skin care products drives the paper packaging market in the country.
  • According to SEO Agency China, in July 2023, the country's e-commerce market was one of the largest globally, with many online sales annually. This presents significant opportunities for international brands to tap into China's booming e-commerce market. Capitalizing on this growing interest in natural and organic beauty products, highlighting the brand's dedication to sustainable practices, using natural ingredients, and creating environmentally friendly packaging is expected to drive the market's growth.

China Paper Packaging Market Overview

The Chinese paper packaging market is highly fragmented, with the presence of major players like Nine Dragons Paper (Holdings) Limited, Dongguan Vision Paper Products Co. Ltd, Rengo Co. Ltd, SIG Combibloc Group, and Shanghai Custom Packaging Co. Ltd. Market players adopt strategies like partnerships and acquisitions to increase their product offerings and gain sustainable competitive advantage.

In October 2023, SIG announced the introduction of a new on-the-go carton bottle, SIG DomeMini, in China. According to SIG, the carton bottle has been developed to combine the ease of a plastic bottle with the sustainability advantages of a standard carton pack. SIG said that the carton bottle will be launched for the Chinese market first, with plans to roll it out to other countries in the future.

In June 2023, Rengo Co. Ltd announced that its consolidated subsidiary, Tri-Wall Limited, established a subsidiary in Suining City, Sichuan Province, China, through its wholly-owned subsidiary. The new subsidiary, Tri-Wall Bozheng Packaging Technology Co. Ltd, manufactures and sells heavy-duty and general corrugated boards and cases and has started the operation of its plant. Through the Tri-Wall Group, Rengo developed its global packaging materials business related to heavy-duty corrugated packaging.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the Market
  • 4.5 Paper Packaging Events and Exhibitions China
  • 4.6 China's Pulp and Paper Industry Opportunities for Foreign Investors

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growth in E-commerce Sales in China
    • 5.1.2 Rising Demand from the Food-service Sector
    • 5.1.3 Growing Consumer Awareness on Paper Packaging
    • 5.1.4 Recycling Initiatives Involving Closed-loop Systems to Aid Market Adoption of Paper Packaging-based Materials
  • 5.2 Market Challenges/Restraints
    • 5.2.1 Recycling, Raw Material Supply Chain Management, and Challenges in the Paper Packaging Industry
    • 5.2.2 Effects of Deforestation on Paper Packaging
    • 5.2.3 Increasing Raw Material Costs and Outsourcing

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Product Type
    • 6.1.1 Folding Cartons
    • 6.1.2 Corrugated Boxes
    • 6.1.3 Other Product Types
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 Food
    • 6.2.2 Beverage
    • 6.2.3 Healthcare
    • 6.2.4 Personal Care
    • 6.2.5 Household Care
    • 6.2.6 Electrical Products
    • 6.2.7 Other End-user Industries

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Nine Dragons Paper (Holdings) Limited
    • 7.1.2 Dongguan Vision Paper Products Co. Ltd
    • 7.1.3 Rengo Co. Ltd
    • 7.1.4 SIG Combibloc Group
    • 7.1.5 Shanghai Custom Packaging Co., Ltd
    • 7.1.6 Xiamen Hexing Packaging and Printing Co. Ltd
    • 7.1.7 JML Packaging
    • 7.1.8 Suneco Box Co. Ltd
    • 7.1.9 Asia Pulp & Paper Pvt. Ltd
    • 7.1.10 Shanghai DE Printed Box
    • 7.1.11 Mondi Group
    • 7.1.12 Belpax

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET