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市場調査レポート
商品コード
1687167
アフリカの自動車:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)Africa Automotive - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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アフリカの自動車:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 80 Pages
納期: 2~3営業日
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アフリカの自動車市場規模は2025年に215億5,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは5.1%で、2030年には276億3,000万米ドルに達すると予測されます。
中期的には、アフリカの自動車市場は急成長が見込まれます。これは、同地域の主要国において、政府の奨励策や都市化の進展がインフラ整備を後押ししており、市場の展望が明るいためです。南アフリカ、ナイジェリア、ケニアなど、いくつかの大国は、国内の自動車生産計画の開発にも力を入れています。例えば
南アフリカの「ジャストエネルギートランジション(JET)」計画による輸送の電化施策では、2026年に最初の電気自動車(EV)が生産される可能性が高いです。JET計画では、南アフリカの脱炭素化コミットメントに貢献するためには、2023~2027年までに交通セクターに1,281億ZAR(68億4,000万米ドル)の投資が必要になると見積もっています。
南アフリカの電動モビリティ市場は、外国企業や投資家にとって事業参入・拡大の新たな機会を提供しています。
例えば、2023年6月、ドイツのBMは新たなタブを開設し、2024年から南アフリカでX3モデルを製造する予定で、ロスリンの工場を電動化するために42億ZAR(2,509万米ドル)を投資します。
さらに、最新の自動車に不可欠なアフリカの原料は、ネットゼロを達成するための新技術を必要としています。銅、コバルト、ボーキサイト、リチウムなどです。全体的な経済・産業要因を考慮すると、市場は今後数年で成長すると予想されます。
乗用車は、スタイリッシュなデザイン、コンパクトなサイズ、経済的価値といった特徴から、ここ数年ドライバーの間で絶大な人気を博しています。乗用車は、多くの先進国で最も一般的な輸送手段となっています。ライフスタイルの改善、購買力平価の上昇、可処分所得の増加、ブランド認知度の向上、経済の改善が、世界中で顧客の嗜好に変化をもたらし、乗用車の高い売上につながっています。
南アフリカの自動車工業会によると、ToyotaやVolkswagenといった自動車大手は、乗用車の販売で急激な成長を遂げています。
同地域における国際的な自動車メーカーやブランドの存在感の高まりと、消費者の新車購入・維持能力の向上は、日常のニーズや旅行目的に合わせて複数の乗用車を購入したいという消費者の関心の高まりと相まって、同地域全体の自動車需要を向上させる可能性があります。
世界各地の主要なOEMメーカー数社が、この地域で最新の乗用車モデルを発売し、販売強化と市場シェア拡大を図っています。例えば
2023年6月、新エネルギー車生産の世界のフロントランナーであるBYDは、南アフリカのヨハネスブルグで開催されたブランド発表イベントで、最新のオール電化モデル「BYD ATTO 3」を発表しました。同モデルの価格は、標準仕様が76万8,000ZARから、拡大仕様が83万5,000ZARからとなり、南アフリカの乗用車市場に参入する最初のステップとなることが発表されました。
燃費の向上と排気ガスの削減への注目が高まる中、電気自動車、特に電気自動車の需要と販売は予測期間中に急成長が見込まれています。
2023年11月、Mercedes-Benz南アフリカ(MBSA)は、全国に127カ所の電気自動車(EV)充電ステーションを設置する計画を立て、この取り組みに4,000万ZARを投資しました。MBSAは、レベル2認定企業であるChargifyと提携し、南アフリカ全土の大都市圏、空港、ショッピングセンター、飲食ハブ、私立病院、戦略的拡大ゾーン、住宅地、小さな町を結ぶ主要ルートにACと急速充電DCステーションを配備することを目指しています。
乗用車販売の伸びを考えれば、アフリカの自動車部門に好影響をもたらすと考えられます。
南アフリカの自動車産業は、南アフリカ経済にとって不可欠です。インフラが整備され、製造能力が開発されている南アフリカは、より効率的に大陸市場に参入しようとする企業にとって理想的な場所です。
2021~2035年の南アフリカの自動車マスタープラン(SAAM)は、2035年までに南アフリカの世界自動車生産台数を毎年1%増加させることを目標としています。さらに、同年までに現地化率60%を達成することを目指しており、これにより世界の自動車生産ランキングにおける南アフリカの地位は大幅に向上することになります。
多くの大手相手先商標製品メーカー(OEM)が南アフリカに投資しているのは、良好なビジネス環境と市場シェア拡大の可能性があるからです。また、顧客基盤を拡大するために魅力的なモデルを発売するOEMもあります。さらに、その他のOEMメーカー数社は、南アフリカ市場への最新モデルの輸出を積極的に模索しています。例えば
2023年12月、HyundaiSAは2024年にi20とTucsonの改良モデルを、下半期には新型SUVのサンタフェを投入すると約束しました。
いくつかの自動車部品サプライヤーは、南アフリカの事業所とその他の国際的な利害関係者との間に強力なビジネスリンクを構築しています。このように確立されたビジネス上のつながりは、企業と政府間の互恵的貿易の可能性を高めています。例えば
2023年3月、Stellantisは南アフリカで製造施設を開発するため、産業開発公社(IDC)と貿易・産業・競争省(DTIC)とMoUを締結しました。
また、南アフリカでは、自動車のアフターマーケット用特殊装備品やアクセサリーの需要が急速に伸びており、自動車のアクセサリー化や性能向上が本格的な熾烈な競争文化へと変化しています。
市場は予測期間中に大きな勢いを増すと予想されます。
アフリカの自動車市場は、世界的と地域的に確立された参入企業によって統合され、主導されています。各社は市場での地位を維持するために、新製品の発売、提携、合併を採用しています。例えば
2023年4月、アフリカを拠点とする自動車技術企業Autochekは、AutoTagerの株式の過半数を取得したと発表しました。このエジプトの自動車技術企業は、自動車の売買プロセスを簡素化しています。これにより、オートシェックは北アフリカでの存在感を深め、オートタガーの継続的な成長を支援することができます。
2024年1月、汎アフリカのオンライン中古車プラットフォームAUTO24.africaは、タンザニアの大手デジタルクラシファイド物件Kupatana.comを買収しました。親会社Euroafrica Digital Venturesからの買収はAUTO24.africaにとって画期的な出来事であり、サハラ以南のアフリカで繁栄する中古車市場の優位性を確固たるものにするものです。
同市場の主要企業には、VolkswagenAG、Toyota Motor Corporation、Groupe Renault (Dacia Salesを含む)、Daimler AG、Ford Motor Company、Hyundai Motor Company、Isuzu Motorsなどがあります。
The Africa Automotive Market size is estimated at USD 21.55 billion in 2025, and is expected to reach USD 27.63 billion by 2030, at a CAGR of 5.1% during the forecast period (2025-2030).
Over the medium term, the African automotive market is expected to grow rapidly due to supportive government incentives and increasing urbanization in the major countries in the region, which are encouraging infrastructural developments, thus creating a positive outlook for the market. Several larger countries, such as South Africa, Nigeria, and Kenya, also focus on developing domestic automotive production plans. For instance,
South Africa's policy for electrification of transport under South Africa's Just Energy Transition (JET) plan will likely produce its first electric vehicle (EV) in 2026. The JET plan estimates that the transport sector would need an investment of ZAR 128.1 billion (USD 6.84 billion) from 2023 to 2027 to contribute to South Africa's decarbonization commitments.
The South African electric mobility market offers new opportunities for foreign companies and investors to enter and expand operations.
For example, in June 2023, Germany's BM opened a new tab and will build its X3 model in South Africa from 2024, investing ZAR 4.2 billion (USD 25.09 million) to electrify its plant in Rosslyn.
Moreover, Africa's vital raw materials for modern vehicles require new technologies to reach net zero. They include copper, cobalt, bauxite, and lithium. Considering the overall economic and industrial factors, the market is expected to grow in the coming years.
Passenger cars have gained immense popularity among drivers over the past few years due to features such as stylish design, compact size, and economic value. Passenger cars are the most common mode of transportation in numerous advanced countries. The improving lifestyles, increasing power purchase parity, disposable income, raising brand awareness, and improving the economy are leading to changes in customer preference across the globe, resulting in high sales of passenger cars.
According to the National Association of Automobile Manufacturers of South Africa, automotive giants such as Toyota and Volkswagen have experienced exponential growth in the sale of passenger cars.
The growing presence of international automobile manufacturers and brands in the region and the consumer's ability to purchase new cars and maintain those, coupled with the ever-increasing consumer interest in buying more than one passenger car to suit their daily needs and travel purposes, may improve the demand for vehicles across the region.
Several significant OEMs from different parts of the world are launching the latest passenger car models in the region to enhance their sales and gain market share. For instance,
In June 2023, BYD, the global frontrunner in new energy vehicle production, introduced its latest all-electric model, the BYD ATTO 3, during a brand launch event in Johannesburg, South Africa. It unveiled the model's pricing, with the standard range starting at ZAR 768,000 and the extended range at ZAR 835,000, marking its initial step into the South African passenger vehicle market.
With the growing focus on improved fuel economy and reduced exhaust emissions, the demand for and sales of electric vehicles, especially electric cars, is expected to grow rapidly during the forecast period.
In November 2023, Mercedes-Benz South Africa (MBSA) planned to implement 127 electric vehicle (EV) charging stations nationwide, investing ZAR 40 million in this initiative. Teaming up with Chargify, a Level 2 empowered company, MBSA aims to deploy AC and fast-charging DC stations along major routes, interconnecting metropolitan areas, airports, shopping centers, dining hubs, private hospitals, strategic expansion zones, residential estates, and smaller towns across South Africa.
Considering the growing passenger car sales, it will create a positive impact on the African automotive sector.
The South African automotive industry is vital to South Africa's economy. With its advancement in infrastructure and developed manufacturing capacity, South Africa is the ideal location for any company aspiring to reach the continental market more effectively.
The South African Automotive Masterplan (SAAM) for 2021-2035 aims to increase the country's global vehicle production by 1% annually by 2035. In addition, it seeks to achieve a localization rate of 60% by the same year, which will significantly enhance South Africa's position in the global vehicle production ranking.
Many major original equipment manufacturers (OEMs) invest in South Africa due to the positive business environment and potential for growth in the market share. Some OEMs are also launching attractive models to expand their customer base. Additionally, several other OEMs actively seek to export their latest models to the South African market. For instance,
In December 2023, Hyundai SA promised to introduce the updated i20 and Tucson in 2024 and the all-new Santa Fe SUV in the year's second half.
Several automotive component suppliers have built strong business links between their South African operations and other international stakeholders. These established business links enhance the potential for mutually beneficial trade between companies and the government. For example,
In March 2023, Stellantis signed an MoU with the Industrial Development Corporation (IDC) and the Department of Trade, Industry, and Competition (DTIC) to develop a manufacturing facility in South Africa.
Also, there has been a rapid growth in demand for automotive aftermarket specialty equipment and accessories in South Africa, as accessorizing and improving the performance of vehicles has transformed into a fully-fledged culture of fierce competition.
Considering such developments, the market is expected to gain significant momentum during the forecast period.
The African automotive market is consolidated and led by globally and regionally established players. The companies adopt new product launches, collaborations, and mergers to sustain their market positions. For instance
In April 2023, Autochek, the African-based automotive technology company, announced its latest acquisition of a majority stake in AutoTager. This Egyptian automotive technology company simplifies the car buying and selling process. This allows Autochek to deepen its presence in North Africa and support the ongoing growth of AutoTager.
In January 2024, Pan-African online used car platform AUTO24.africa acquired Tanzania's leading digital classifieds property, Kupatana.com. The purchase from parent company Euroafrica Digital Ventures represents a milestone for AUTO24.africa as it solidifies the dominance of Sub-Saharan Africa's thriving pre-owned automotive market.
Some of the major players in the market include Volkswagen AG, Toyota Motor Corporation, Groupe Renault (including Dacia Sales), Daimler AG, Ford Motor Company, Hyundai Motor Company, and Isuzu Motors.