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市場調査レポート
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1685860

アジア太平洋地域のスマートマニュファクチャリング:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Asia-Pacific Smart Manufacturing - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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アジア太平洋地域のスマートマニュファクチャリング:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アジア太平洋地域のスマートマニュファクチャリング市場規模は、2025年に584億7,000万米ドルと推計され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは8.28%で、2030年には870億3,000万米ドルに達すると予測されます。

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製造業はアジア太平洋地域の経済に最も大きく貢献している企業のひとつであり、急速な変貌を遂げつつあります。人口の高齢化に加え、欧州や北米における人件費の高騰により、安価な労働者をベースとした従来のモデルはもはや持続可能ではなくなっています。こうした要因から、ローエンドの製造企業はコスト削減のために東南アジアに事業拠点を移す傾向が強まっています。

主なハイライト

  • インダストリー4.0は製造業情勢における最新の革命です。工場は生産機械、ワイヤレス接続、センサーを統合し、生産ライン・プロセスを監督し自律的に意思決定を実行するシステム・プラットフォーム・エコシステムにリンクさせる。スマートマニュファクチャリングの助けを借りて、地域の製造業者はビジネスを変革し、産業モノのインターネット(IIoT)、クラウド、アナリティクス・ソリューションを活用して大きな価値を達成することができます。
  • ビッグデータ解析は、複雑なプロセスを洗練させ、"オンデマンド "のような従来のオペレーションモデルとは別に、マス・カスタマイゼーションやプロダクト・アズ・ア・サービス(スマートマニュファクチャリングによって可能になる)のような新しいビジネスモデルをサポートすることができます。ビッグデータ分析により、企業はスマートマニュファクチャリングを利用して、反応的な実践から予測的な実践へと移行することができるため、さまざまな製造業でインダストリアル4.0の実践が増加していることから、この地域でビッグデータ分析を受け入れる余地が広がっています。
  • 製造業は、インドにおける高成長分野の1つとして浮上しています。Make in India "プログラムは、インドを製造業のハブとして世界地図に位置づけ、インド経済に世界の認知を与えています。Make in India "プログラムを成功させるために、インドの製造業者はより効率的に製造し、競争力を維持するためにイノベーションを展開する必要があります。スマートマニュファクチャリング・ソリューションはその一助となります。製造業者は、サプライチェーンの合理化、コスト削減、職場の安全性向上など、競争力強化に一層注力することができます。同時に、ロボティクス、アナリティクス、サイバーセキュリティなどのソリューションは、品質基準を満たす能力を強化します。
  • さらに、日本では自動化産業経済が幕を開け、産業バージョン4.0の開発が加速しています。日本はファクトリー・オートメーション製品の製造拠点となり、アジア太平洋地域の他の地域市場に供給し、ファクトリー・オートメーションをより安価に提供しています。日本からの製品は出荷コストが低くなりがちであり、アジア太平洋地域のアフターセールス・サポート・ネットワークも充実しています。
  • メード・イン・チャイナ2025構想により、製造業の中国への回帰が可能になる中、東南アジア諸国は労働問題のリスクを確認し、最小限に抑える必要に迫られており、インダストリー4.0は現在、同地域のスマートマニュファクチャリング開発に影響を与えています。さらに、ほとんどの地域企業は、インダストリー4.0が生産性と成長にもたらすメリットをもっとよく知る必要があります。インダストリー4.0を正しく採用・導入すれば、生産性を30~40%向上させる可能性があると推定されています。

アジア太平洋地域のスマートマニュファクチャリング市場動向

石油・ガスが大きなシェアを占める見込み

  • 石油・ガスのエンドユーザー産業は、予知保全の最も早いパイオニアの1つです。これは、機械に簡単に取り付けられるようになったセンサーによって、環境災害のリスクを軽減しながら保全コストを下げる必要性が生じたためです。これらのセンサーは、潜在的な故障について警告を発する特別に開発された予測アルゴリズムにデータを簡単に送り込むことができます。エネルギー需要の長期的な伸びは、石油・ガス産業がそのバリュー・チェーン全体で多くの問題に直面し、多くの新技術を必要としていることを意味します。
  • 石油・ガス分野では多くのデータが生成されています。このデータの大部分は、坑井検層、地震探査、従来型および特殊なコア分析、静的および流動的圧力測定、流体分析、圧力過渡試験、定期的な機能的生産試験など、探査、生産、貯留層のデータログから構成されています。このような要因から、ベンダーはデータ管理と高度な分析ツールのソリューションを提供する絶好の機会を得ています。
  • この地域のベンダーは、自然言語処理やコンピュータ・ビジョンなどのAI技術を利用して、これらの文書からデータを自動的に抽出できるソリューションを提供しています。リアルタイムの分析やデータの可視化に対するこうした需要が、分析ソリューション・プロバイダーとの提携を後押ししています。多くの企業が石油・ガスのバリューチェーン、特に石油化学における川下事業の拡大を戦略的に推進していることから、現在進行中のスマート化へのシフトは、さらに大きな可能性を提示すると予想されます。
  • アジア太平洋地域は、北米・中東に次いで石油・ガスのリグが多い地域で3位です。例えば、ベーカー・ヒューズ社によると、2022年10月現在、アジア太平洋地域には約86基のオフショア石油・ガスリグと約120基のオンショア石油・ガスリグがあり、合計206基となっています。
  • さらに、ブリティッシュ・ペトロリアム(BP)によると、アジア太平洋地域の石油生産量は2021年に日量およそ734万バレルに達し、近い将来さらに増加すると予想されています。スマートマニュファクチャリングのベンダーは、この機会を利用して収益を増やすことができます。

中国が大きなシェアを占めると予想

  • インテリジェント・アプリケーションへのシフトが進むアジアにおいて、中国は不可欠な存在です。中国政府は、標準システムの開発におけるさまざまな計画や実証を実施することで、スマート製造の設計を強化しています。中国は2025年までに40の製造イノベーションの創出を目指しています。重点分野には、自動工作機械とロボット工学、新しい高度情報技術、航空宇宙と航空機器、海洋機器、ハイテク海運、近代的鉄道輸送機器、新エネルギー自動車と機器、電力機器、農業機器、新素材、バイオ医薬品と先端医療製品が含まれます。
  • 中国政府は、2030年までにAI大国になるためのロードマップを策定しました。AIの開発と普及を考慮し、政府は中国の工場でAI技術を統合し、ネットワーク化された車両、サービスロボット、ドローン、ビデオ画像識別システム、音声対話システム、スマートセンサー、ニューラルネットワーク、チップを有する統合インテリジェントシステムの技術を活用・採用することに注力しています。
  • 中国の中堅・大手メーカーの多くは、工場運営の最適化、設備稼働率の向上、製品品質の向上、エネルギー消費と生産コストの削減を同時に実現するため、データ分析の活用に着手しています。最新のサプライネットワーク管理ツールを使えば、工場の運営管理者は、製造ネットワークを流れる原材料や製造部品をより明確に把握できるようになり、製造作業や製品納入のスケジュールを立ててコスト削減や効率改善に役立てることができます。データマイニング技術の積極的な活用により、エンジニアや技術者は機械の故障に関する新たな知見を獲得し、信頼性を高めています。
  • さらに2022年11月、中国工業情報化部は、新たに3つの国家製造イノベーションセンターの設立を承認したと発表しました。さらに、これらのセンターは主要な汎用技術に集中し、これらの産業における技術研究開発を強化するとしています。さらに同省は、製造業の主要分野の質の高い開発を強力に支援するため、新たな製造業革新センターが技術革新を追求する能力を強化するよう指導すると述べた。
  • 中国国家統計局によると、2021年の中国における産業用ロボットの生産台数は36万3,000台以上となり、2020年比で50%以上増加しました。中国の生産能力が高まるにつれ、産業用ロボットの需要も増加しています。

アジア太平洋地域のスマートマニュファクチャリング産業の概要

アジア太平洋地域のスマートマニュファクチャリング市場はかなり細分化されており、ABB Ltd.、Honeywell International Inc.、Siemens AG、Schneider Electric、Robert Boschなど数多くの国際企業が、エンドユーザーの業種を問わず製造プロセスの生産性を高めるために、制御システム、ロボット工学、マシンビジョンシステム、分析に関連するさまざまなソリューションを提供しています。同市場の各社は、市場シェアを拡大するため、さまざまな提携や製品革新を進めています。

2022年3月、ハネウェルとOriental Energy Company Ltd.は、中国広東省茂名市に年間生産能力100万トンの持続可能な航空燃料(SAF)生産施設を建設すると報告しました。この新施設は、増大するSAFの需要に応え、新技術の活用により航空燃料の生産における温室効果ガス排出量の削減を容易にし、2060年までにカーボンニュートラルを実現するという中国の目標達成に貢献します。

シーメンスとエヌビディアは2022年6月、産業用メタバースを実現し、AI主導のデジタルツイン技術の利用を拡大するためにパートナーシップを変更すると発表しました。このパートナーシップにより、両社はオープンデジタルビジネスプラットフォームであるシーメンスXceleratorと、3DデザインとコラボレーションのためのプラットフォームであるNVIDIA Omniverseも接続できるようになります。これにより、シーメンスの物理ベースのデジタルモデルとエヌビディアのリアルタイムAIによる産業用メタバースが構築され、組織はより迅速かつ信頼性の高い意思決定を行うことができるようになります。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19が製造業全体に与える影響とデジタル・イニシアティブへの支出

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 製造企業が採用している多角化戦略
    • 製造業成長拡大のための政府の取り組み
  • 市場の課題
    • 認識不足、熟練労働力、導入の複雑さ
    • 変革のための莫大な設備投資

第6章 市場セグメンテーション

  • 実現技術
    • 産業用制御システム
      • プログラマブル・ロジック・コントローラー(PLC)
      • 監視制御・データ収集(SCADA)
      • 分散型制御システム(DCS)
      • ヒューマン・マシン・インターフェース(HMI)
      • 製品ライフサイクル管理(PLM)
      • 製造実行システム(MES)
    • 産業用ロボット
    • マシンビジョンシステム
    • クラウド、アナリティクス、プラットフォーム
    • サイバーセキュリティ
    • センサー&トランスミッター
    • コネクティビティ/通信
    • その他のフィールド、制御、安全ソリューション
  • エンドユーザー産業
    • 自動車
    • 半導体
    • 石油・ガス
    • 化学・石油化学
    • 製薬
    • 航空宇宙・防衛
    • 飲食品
    • その他のエンドユーザー産業
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • 韓国
    • その他アジア太平洋地域

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • ABB Ltd
    • Honeywell International Inc.
    • Fanuc Corporation
    • Mitsubishi Electric Corporation
    • Emerson Electric Company
    • Rockwell Automation Inc.
    • Schneider Electric SE
    • Robert Bosch GmbH
    • Siemens AG
    • Yokogawa Electric Corporation
    • Cisco Systems Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 48640

The Asia-Pacific Smart Manufacturing Market size is estimated at USD 58.47 billion in 2025, and is expected to reach USD 87.03 billion by 2030, at a CAGR of 8.28% during the forecast period (2025-2030).

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Manufacturing is one of the most significant contributors to Asia-Pacific's economy and is undergoing a rapid transformation. As the population ages, along with rising labor costs in Europe and North America, the legacy model based on inexpensive workers is no longer sustainable. Due to such factors, low-end manufacturing firms are increasingly moving their operations to Southeast Asia to cut costs.

Key Highlights

  • Industry 4.0 is the latest revolution in the manufacturing landscape. Factories integrate production machines, wireless connectivity, and sensors and link them to a system platform ecosystem that oversees the production line process and executes decisions autonomously. With the help of smart manufacturing, regional manufacturers can transform businesses and achieve significant value by leveraging the Industrial Internet of Things (IIoT), cloud, and analytics solutions.
  • Big data analytics can refine complicated processes and support new business models, like mass customization and product-as-a-service (which can be made possible by smart manufacturing), apart from the traditional operational models like "on-demand." As big data analytics allows an enterprise to use smart manufacturing to shift from reactionary practices to predictive ones, The increase in industrial 4.0 practices across various manufacturing industries provides more scope for accepting big data analytics in the region.
  • Manufacturing has emerged as one of the high-growth sectors in India. The "Make in India" program places India on the world map as a manufacturing hub and provides global recognition to the Indian economy. In order to succeed in the "Make in India" program, manufacturers in India need to manufacture more efficiently and deploy innovation to stay competitive. Smart manufacturing solutions can help with that. Manufacturers can focus more on enhancing competitiveness by streamlining supply chains, reducing costs, and improving safety in the workplace. Simultaneously, solutions like robotics, analytics, and cybersecurity strengthen their ability to meet quality norms.
  • Further, the automated industrial economy has opened in Japan, and the development of Industrial Version 4.0 is speeding up. Japan has become a manufacturing hub for factory automation products, supplying them to other regional markets in the Asia-Pacific region and making factory automation more affordable. Products from Japan are prone to lower shipment costs and have better after-sales support networks in the region.
  • With the Made in China 2025 initiative allowing the relocation of manufacturing back to China, Southeast Asian countries are under pressure to ascertain and minimize the risk of labor issues, and Industry 4.0 is currently impacting smart manufacturing development in the region. Moreover, most regional companies need to become more familiar with the benefits of Industry 4.0 on productivity and growth. It is estimated that if adopted and implemented correctly, Industry 4.0 has the potential to increase productivity by 30-40%.

APAC Smart Manufacturing Market Trends

Oil and Gas is Expected to Hold Significant Share

  • The oil and gas end-user industry is one of the earliest pioneers of predictive maintenance due to the need to lower the cost of maintenance while mitigating the risks of environmental disasters due to sensors that can now be easily installed into and onto machinery. These sensors can easily feed the data into specially developed predictive algorithms that warn them about potential failures. Long-term growth in the need for energy means that the oil and gas industry faces many problems along its entire value chain and needs a lot of new technology.
  • A lot of data is being generated in the oil and gas sector. A large part of this data consists of exploration, production, and reservoir data logs, such as well logs, seismic surveys, conventional and special core analyses, static and flowing pressure measurements, fluid analyses, pressure-transient tests, and periodic functional production tests, among others. Due to such factors, an enormous opportunity has been created for the vendors to offer a solution for data management and advanced analytical tools.
  • Vendors in the region have been offering solutions that allow companies to use AI technologies, such as natural language processing and computer vision, to extract data from these documents automatically. Such demands for real-time analysis and data visualization have driven partnerships with analytics solution providers. The ongoing shift to becoming smart is expected to present even more significant potential, given the strategic push by many companies to expand their downstream operations in the oil and gas value chain, especially petrochemicals.
  • Asia Pacific is third in terms of the region with the most oil and gas rigs after North America and the Middle East. For instance, according to Baker Hughes, there are around 86 offshore and 120 onshore oil and gas rigs, making a total of 206 in the cording to Baker Hughes, there are around 86 offshore and 120 onshore oil and gas rigs, making a total of 206 in the Asia-Pacific region as of October 2022.
  • Moreover, according to British Petroleum (BP), the oil production in Asia-Pacific amounted to roughly 7.34 million barrels per day in 2021 and is expected to increase more in the near future. The vendor of smart manufacturing can take advantage of this opportunity to increase their revenue.

China is Expected to Hold Major Share

  • China is an integral part of Asia's growing shift to intelligent applications. The Chinese government has strengthened the design of smart manufacturing by implementing various schemes and demonstrations in developing standard systems. China aims to create 40 manufacturing innovations by 2025. The focus areas include automated machine tools and robotics, new advanced information technology, aerospace and aeronautical equipment, marine equipment, high-tech shipping, modern rail transport equipment, new-energy vehicles and equipment, power equipment, agricultural equipment, new materials, and biopharma and advanced medical products.
  • The Chinese government has built a roadmap to become the leading AI superpower by 2030. Considering AI development and proliferation, the government focuses on integrating AI technology in China's factories to harness and adopt the techniques of integrated intelligent systems, which possess networked vehicles, service robots, drones, video image identification systems, voice interaction systems, smart sensors, neural networks, and chips.
  • Many medium and large manufacturers in China are initiating the use of data analytics to optimize factory operations, boost equipment utilization and product quality, and simultaneously reduce energy consumption and production costs. With the latest supply-network management tools, factory operational managers have a clearer view of raw materials and manufactured parts flowing through a manufacturing network that can help them schedule manufacturing operations and product deliveries to reduce costs and improve efficiency. With the active use of data mining technology, engineers and technicians are acquiring new insight into machine failure to enhance reliability.
  • Moreover, in November 2022, China's Ministry of Industry and Information Technology announced that it had approved the establishment of three new national manufacturing innovation centers. In addition, they said that these centers would concentrate on key generic technologies and enhance technological research and development in these industries. Furthermore, the ministry said it would guide the new manufacturing innovation centers to strengthen their capabilities to seek technological innovation to deliver strong support for the high-quality development of primary fields in manufacturing.
  • According to the National Bureau of Statistics of China, industrial robots' production volume amounted to over 363,000 units in China in 2021, an increase of more than 50% compared to 2020. As China's production capability grows, the demand for industrial robots also increases.

APAC Smart Manufacturing Industry Overview

The Asia-Pacific Smart Manufacturing Market is quite fragmented, as there are numerous international companies such as ABB Ltd., Honeywell International Inc., Siemens AG, Schneider Electric, and Robert Bosch offering various solutions related to control systems, robotics, machine vision systems, and analytics to enhance the productivity of manufacturing processes across the end-user verticals. The companies in the market are undergoing various partnerships and product innovations to increase their market share.

In March 2022, Honeywell and Oriental Energy Company Ltd. reported that a sustainable aviation fuel (SAF) production facility would be built in Maoming, Guangdong Province, in China, with an annual output capacity of 1 million tons. The new building will help meet the growing demand for SAF, make it easier to reduce greenhouse gas emissions in the production of aviation fuel through the use of new technologies, and help China reach its goal of being carbon neutral by 2060.

Siemens and NVIDIA announced in June 2022 that they would change their partnership to make the industrial metaverse possible and increase the use of AI-driven digital twin technology, which will help take industrial automation to a new level. This partnership also lets them connect Siemens Xcelerator, an open digital business platform, and NVIDIA Omniverse, a platform for 3D design and collaboration. This will create an industrial metaverse with physics-based digital models from Siemens and real-time AI from NVIDIA, which will help organizations make decisions faster and with more confidence.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact of COVID-19 on the Overall Manufacturing Industry and Their Spending on Digital Initiatives

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Diversification Strategies being Adopted by the Manufacturing Companies
    • 5.1.2 Initiatives Undertaken by the Government to Increase Growth in Manufacturing Sector
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Lack of Awareness, Skilled Workforce and Complexity in Implementation
    • 5.2.2 Huge Capital Investments for Transformations

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 Enabling Technologies
    • 6.1.1 Industrial Control Systems
      • 6.1.1.1 Programmable Logic Controller (PLC)
      • 6.1.1.2 Supervisory Controller and Data Acquisition (SCADA)
      • 6.1.1.3 Distributed Control System (DCS)
      • 6.1.1.4 Human Machine Interface (HMI)
      • 6.1.1.5 Product Lifecycle Management (PLM)
      • 6.1.1.6 Manufacturing Execution System (MES)
    • 6.1.2 Industrial Robotics
    • 6.1.3 Machine Vision Systems
    • 6.1.4 Cloud, Analytics and Platforms
    • 6.1.5 Cybersecurity
    • 6.1.6 Sensors & Transmitters
    • 6.1.7 Connectivity/Communication
    • 6.1.8 Other Field, Control and Safety Solutions
  • 6.2 End-user Industry
    • 6.2.1 Automotive
    • 6.2.2 Semiconductor
    • 6.2.3 Oil and Gas
    • 6.2.4 Chemical and Petrochemical
    • 6.2.5 Pharmaceutical
    • 6.2.6 Aerospace and Defense
    • 6.2.7 Food and Beverages
    • 6.2.8 Other End-user Industries
  • 6.3 Country
    • 6.3.1 China
    • 6.3.2 India
    • 6.3.3 Japan
    • 6.3.4 South Korea
    • 6.3.5 Rest of Asia-Pacific

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 ABB Ltd
    • 7.1.2 Honeywell International Inc.
    • 7.1.3 Fanuc Corporation
    • 7.1.4 Mitsubishi Electric Corporation
    • 7.1.5 Emerson Electric Company
    • 7.1.6 Rockwell Automation Inc.
    • 7.1.7 Schneider Electric SE
    • 7.1.8 Robert Bosch GmbH
    • 7.1.9 Siemens AG
    • 7.1.10 Yokogawa Electric Corporation
    • 7.1.11 Cisco Systems Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET