![]() |
市場調査レポート
商品コード
1685851
冷凍食品:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Frozen Food - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
||||||
カスタマイズ可能
適宜更新あり
|
冷凍食品:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
|
冷凍食品の市場規模は2025年に4,727億4,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは4.13%で、2030年には5,787億6,000万米ドルに達すると予測されます。
市場は主に、可処分所得の増加、賞味期限の長い製品の導入、衝動買いの増加によって牽引されています。市場は、冷凍肉、魚、野菜、果物などの生食品販売から、調理済み食品、冷凍野菜ミックス(肉、米、パスタ入り)、冷凍デザート、ベーカリー製品へと進化しました。アイスクリームとケーキは冷凍食品市場の主要製品カテゴリーに浮上しました。コンビニエンス・フードへの嗜好の高まりは、ゼロから調理するのに比べて手間がかからず、時間を節約できる利点があるため、冷凍食品の需要を促進しています。世界中の労働人口の多忙なライフスタイルが冷凍食品市場を大きく押し上げています。特に大人とティーンエイジャーの間で間食傾向が高まっていることから、冷凍スナック分野の成長が見込まれています。
技術革新と冷凍食品の利点という点での強力なサポートにより、製品は世界中の消費者にとってより身近で手頃なものとなっています。新技術の出現は、冷凍食品の値ごろ感をもたらしました。クリーン・ラベルの動向とともに、企業は環境に優しく持続可能な包装を提供し、消費者の環境志向の高まりを理解し、市場での製品浸透率を高めています。例えば、2022年4月、Nomad Foods社はイノベーション・ネットワークのInnoget社と提携し、冷凍ポテトフライを含む冷凍食品用のクリーンラベル紙ベース包装を開発しました。
世界的に、便利なインスタント食品、特に調理済み食品の需要が急速に伸びています。この背景には、社会・経済パターンの変化、飲食料品への支出の増加、健康食品に対する意識、食事パターンや既存の食習慣の変化、各地域での外国人定住人口の増加、新製品を味わいたいという欲求などがあります。さらに、オン・ザ・ゴー食品のコンセプトは、惣菜が提供できる製品の簡単な消費と取り扱いと密接に結びついています。そのため、冷凍食品の需要は、消費と同時に使い捨ての包装に助けられた利便性によって増加しています。同様に、こうした冷凍調理済み食品は、消費前に最小限の調理しか必要としないです。食品業界の技術革新に伴い、コンビニエンス・フードには、冷凍、ポーション・コントロール、保存可能、電子レンジ対応、調理済みミックスといった形態の調理済み食品が含まれます。これに加えて、消費者の保存安定性と利便性への需要に応えるため、メーカー各社は、こぼさずにどこにでも持ち運びでき、保存可能期間が長い製剤に革新的な取り組みを行っています。
利便性と長い賞味期限は、この地域全体で冷凍食品の消費を増加させている主な要因です。この要因のため、この市場セグメントに参入している企業は、消費者の嗜好の変化に対応するため、さまざまな料理の影響を受けた冷凍食品の新しいバリエーションを発表しています。例えば、2023年6月、ドイツに本拠を置くFrosta AG社は、植物ベースの冷凍食品シリーズを発売し、その中にはVegan Fish Fingers(Veggie Fish Stabchen)が含まれます。同社は、信頼できる供給源からのタンパク質代替原料を利用していると主張しています。さらに、カナダでは健康志向の消費者が増えています。フローズンヨーグルトには様々な健康上の利点があり、消化の改善、免疫機能の強化、肥満を含む様々な病気のリスク軽減が期待できるため、これがフローズンヨーグルトの需要を押し上げています。さらに、冷凍肉は保存期間が長く、食品の安全性が高いなど、複数の利点があり、予測期間中、冷凍肉市場の成長を促進すると予想されます。
冷凍食品市場は競争が激しく、地域および国際的な競合で構成されています。企業は、競争上の優位性を得るために、製品の提供、原材料、品質、味、風味、価格、機能性、サイズ、包装、マーケティング活動など、さまざまな要因で競争しています。ユニリーバ、ネスレSA、ゼネラル・ミルズ、クラフト・ハインツ・カンパニー、タイソン・フーズ・インク、コナ・ブランズ・インクなどの企業が市場を独占しています。冷凍食品市場の大手企業は、世界中で圧倒的な存在感を示しています。これらの企業は、新興市場がもたらす機会を活用し、様々な製品セグメント、特に冷菓の需要に応える製品ポートフォリオを拡大することに注力しています。
The Frozen Food Market size is estimated at USD 472.74 billion in 2025, and is expected to reach USD 578.76 billion by 2030, at a CAGR of 4.13% during the forecast period (2025-2030).
The market is primarily driven by rising disposable income, the introduction of longer shelf-life products, and increasing impulse purchasing. The market evolved from selling raw food, such as frozen meat, fish, vegetables, and fruits, to prepared food, frozen vegetable mixes (with meat, rice, and pasta), frozen desserts, and bakery products. Ice creams and cakes emerged as the leading product category in the frozen food market. The rising preference toward convenience food fuels the demand for frozen products due to their effortless and time-saving beneficial factor compared to cooking from scratch. The hectic lifestyle of the working population around the globe is majorly boosting the frozen food market. Significantly, the frozen snacks segment is anticipated to grow due to the rising snacking trend, especially among adults and teenagers.
With strong support in terms of technological innovation and the advantages of frozen food, products have become much more accessible and affordable for consumers globally. The advent of new technologies has resulted in the affordability of frozen food. Along with the clean-label trend, companies provide eco-friendly and sustainable packaging, understanding consumers' growing environmental sentiments and increasing their product penetration in the market. For instance, in April 2022, Nomad Foods partnered with Innoget, an innovation network, to develop clean-label paper-based packaging for frozen food, including frozen potato fries.
Globally, the demand for convenient and instant food, particularly ready-to-eat products, is growing faster. This can be attributed to changes in social and economic patterns, increased expenditure on food and beverage, awareness about healthy food, changes in meal patterns and existing food habits, growing ex-pat settlement population across the regions, and the desire to taste new products. Moreover, the on-the-go food concept is closely associated with easy consumption and handling of products, which ready meals can offer. Thus, the demand for frozen food products is increasing due to the linked convenience of consumption and aided by disposable packaging simultaneously. Similarly, these frozen ready meals require minimum or no further preparation before consumption. With technological innovations in the food industry, convenience food includes ready meals in frozen, portion-controlled, shelf-stable, microwaveable, and prepared-mixes formats. Besides this, to cater to the consumers' demand for shelf-stability and convenience, manufacturers are innovating in formulation, which may be carried everywhere without spilling and has a long shelf life.
Convenience and long shelf life are key factors driving the increase in consumption of frozen food across the region. Owing to this factor, the players operating in this market segment have been introducing new variants of frozen food influenced by different cuisines to cater to the shifting preferences of consumers. For instance, in June 2023, Frosta AG, a German-based company, launched a plant-based frozen food range, including Vegan Fish Fingers (Veggie Fish Stabchen). The company claims to utilize protein replacement ingredients from a reliable source. Moreover, there is a rise in the number of health-conscious consumers in Canada. This, in turn, is boosting the demand for frozen yogurt, as it has various health benefits, simproved digestion, enhanced immune function, and reduced risk of several diseases, including obesity. Additionally, frozen meat offers multiple advantages, such as longer shelf life and food safety, which are expected to drive the growth of the frozen meat market over the forecast period.
The frozen food market is highly competitive and comprises regional and international competitors. Companies compete on different factors, including product offerings, ingredients, quality, taste, flavors, price, functionality, size, packaging, and marketing activities, to gain a competitive advantage. Players like Unilever, Nestle SA, General Mills, The Kraft Heinz Company, Tyson Foods Inc., and Conagra Brands Inc. dominate the market. The leading players in the frozen food market enjoy a dominant presence worldwide. These players focus on leveraging opportunities emerging markets pose to expand their product portfolio to cater to the requirements of various product segments, especially frozen desserts.