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市場調査レポート
商品コード
1685772

クエン酸:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Citric Acid - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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クエン酸:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

クエン酸市場規模は2025年に37億7,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは4.16%で、2030年には46億2,000万米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • クエン酸は汎用性が高いため、食品・非食品分野を含む様々な産業で貴重な成分となっています。酸味料、保存料、酸化防止剤、緩衝剤、結合剤として利用されています。クエン酸の用途は、液体と無水の両方の形態で、飲食品、医薬品、パーソナルケアなど、さまざまな領域に及んでいます。食品では、クエン酸は酸味、渋み、風味を強める添加物として加えられます。さらに、クエン酸が含まれることで微生物の繁殖が抑制されるため、食品の保存期間が延び、クエン酸の需要を牽引しています。
  • 医薬品や栄養補助食品におけるクエン酸の人気は世界的に上昇傾向にあります。クエン酸の使用は医薬品の有効成分の保存と安定化に役立ち、チュアブルタイプやシロップタイプの医薬品の味を向上させることもできます。クエン酸はまた、マグネシウムやカルシウムなどのミネラルサプリメントの吸収を高めることでも知られています。
  • さらに、消費者は菜食主義者を好むため、天然由来のクエン酸抽出物を求める傾向が強まっています。このような動向から、市場関係者は応用能力と品質基準を向上させた新製品を継続的に発売することに注力しています。その結果、クエン酸市場は今後数年間で大きく成長すると予想されます。

クエン酸市場の動向

クリーンラベルおよび天然/有機原料への需要の増加

  • 政府による禁止・制限の導入や様々な調査プロジェクトにより、合成食品添加物の健康への悪影響に対する消費者の認識が高まっています。これらの添加物は、運動機能亢進症、腫瘍、皮膚発疹、腎臓障害、片頭痛、睡眠障害、喘息、腸内環境の悪化といった健康問題を引き起こす可能性があります。その結果、天然添加物へのシフトが進み、消費者の間ではクリーンなラベルと天然素材が好まれるようになりました。
  • 世界保健機関(WHO)、食品医薬品局(FDA)、欧州食品安全局、インド食品安全基準局(FSSAI)などの政府当局は、合成成分の有害性を認識し、食品への使用に関するガイドラインを定め、食品・飲料メーカーはこれを遵守しなければならないです。さらに、食品の安全性に関する懸念に対処するため、様々な団体が、食品・飲料製品に植物から抽出したオーガニック成分の使用を促進する啓発プログラムや調査プロジェクトを立ち上げています。
  • 例えば、オーガニック・インディアは2022年にインドで「#TowardsHealthyEating」という新しいキャンペーンを開始し、子供たちの健康的な食生活を促進することを目的としています。その結果、世界の食品業界は、食品開発プロセスにおいてこうした側面をさらに重視することで、高い消費者需要に応えつつあります。

アジア太平洋地域が2022年に向けて最大のシェアを占める

  • 中国は、アジア諸国の中でも最大の食品添加物の生産国および輸出国のひとつであり、飲食品業界で使用されるほとんどの成分カテゴリーで世界の成分市場のほぼ4分の3を占めています。中国は大規模に原料を生産し、他の地域よりも低コストで供給しているため、クエン酸の重要な輸出国となっています。
  • さらに、中国は世界的にも主要な原料消費国のひとつであり、拡大する医薬品産業が中国のクエン酸市場に成長機会をもたらしています。例えば、2021年に中国の医薬品事業は3兆3,000億人民元(5,156億米ドル)の営業収益を生み出し、前年から20%近い成長を示しました。さらに、クエン酸を成分とする洗剤、食器用洗剤、錆び落とし製品などの家庭用洗剤の需要の高まりが、中国市場の成長をさらに後押ししています。
  • 同様に日本では、酸味のある柑橘類は塩に次いで欠かせない調味料のひとつであり、日本料理の風味付けとしてよく使われています。日本では健康的な製品に対する需要が高いため、メーカーは安全で防腐剤不使用の自然食品として販売するため、自然由来のクエン酸を食品に組み込んでおり、日本市場における健康食品への需要の高まりに対応しています。
  • 日本はアジアで最も豊かで文化的な消費者市場の1つであり、製品配合に使用されている原材料をよりよく理解できるような説明的表示が好まれるため、天然由来のクエン酸は日本の食品メーカーにとって理想的な選択肢となっています。

クエン酸産業の概要

世界のクエン酸市場は競争が激しく断片化されており、以下のような主要企業が参入しています。 Archer Daniels Midland(ADM), Cargill Incorporated, Jungbunzlauer Company, Cofco Biochemical, and Gadot Biochemical Industries Ltd. これらの企業は、高品質で用途が広い新製品を継続的に発売するなどの要因により、市場を独占しています。競争上の優位性を獲得するために、ブランドは味と高い溶解性で製品を差別化することに重点を置いています。

また、各社は市場での地位を維持するため、流通チャネルを拡大しながら研究開発(R&D)やマーケティングに投資しています。さらに、クエン酸原料を生産するための新世代技術の開発に投資することで、コスト削減と製品の持続可能性の向上につながる競争戦略を採用しています。全体として、市場プレイヤーのポジショニングは、顧客の多様な需要に応える高品質の製品を革新的に提供する能力によって決定されます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 形態
    • 液体
    • 無水
  • 用途
    • 飲食品
      • ベーカリー
      • 菓子類
      • 乳製品
      • 飲料
      • その他飲食品
    • 医薬品
    • パーソナルケア
    • その他の用途
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
      • その他北米地域
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • ロシア
      • スペイン
      • イタリア
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • インド
      • 中国
      • 日本
      • オーストラリア
      • その他アジア太平洋地域
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他南米
    • 中東・アフリカ
      • 南アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Jungbunzlauer Suisse AG
    • Cargill Incorporated
    • Merck KGaA
    • Gadot Biochemical Industries
    • Archer Daniels Midland Company
    • Foodchem International Corporation
    • Cofco Biochemical
    • Posy Pharmachem Pvt Ltd
    • Hawkins Pharmaceutical Group
    • Saudi Bio-Acids Company

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 47285

The Citric Acid Market size is estimated at USD 3.77 billion in 2025, and is expected to reach USD 4.62 billion by 2030, at a CAGR of 4.16% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • The versatile nature of citric acid makes it a valuable component in various industries, including food and non-food sectors. It is utilized as an acidulant, preservative, antioxidant, buffering, and binding agent. The applications of citric acid, in both liquid and anhydrous forms, span across different domains, such as food and beverages, pharmaceuticals, personal care, and more. In food products, citric acid is added as an additive to intensify sourness, tartness, and flavor. Moreover, its inclusion suppresses microbial growth, thereby increasing the shelf life of food products and driving the demand for citric acid.
  • The popularity of citric acid in medicines and dietary supplements is on the rise globally. Its use helps preserve and stabilize the active ingredients in medicines and can also enhance the taste of chewable and syrup-based medications. Citric acid is also known to boost the absorption of mineral supplements like magnesium and calcium.
  • Moreover, consumers are increasingly demanding citric acid extraction from natural sources as they prefer vegan sources for their products. This trend has led market players to focus on continuously launching new products with improved application capabilities and high-quality standards. As a result, the market for citric acid is expected to grow significantly in the coming years.

Citric Acid Market Trends

Increasing Demand for Clean-Label and Natural/Organic Ingredients

  • With the introduction of bans and limits by governments and various research projects, consumers are increasingly becoming aware of the adverse health effects of synthetic food additives. These additives can lead to health issues such as hyperkinesia, tumors, skin rashes, kidney damage, migraine, sleep disturbance, asthma, and ill-gut health. As a result, there has been a shift towards natural additives and a preference for clean labels and natural ingredients among consumers.
  • Government authorities such as the World Health Organization (WHO), Food and Drug Administration (FDA), European Food Safety Authority, and Food Safety and Standards Authority of India (FSSAI) have recognized the hazardous effects of synthetic ingredients and have laid down guidelines for their use in food products, which food and beverage manufacturers must comply with. Furthermore, various organizations have launched awareness programs and research projects promoting the use of organic ingredients extracted from plant sources in food and beverage products to address concerns regarding food safety.
  • For instance, Organic India launched a new campaign in India in 2022 called '#TowardsHealthyEating,' with the aim of promoting healthy eating practices among children. As a result, the global food industry is responding to the high consumer demand by placing additional emphasis on these aspects during the food product development process.

Asia-Pacific Holds the Largest Share For the Year 2022

  • China is one of the largest producers and exporters of food additives among Asian countries, accounting for nearly three-quarters of the global ingredients market in most ingredient categories used in the food and beverage industry. China produces ingredients on a large scale and supplies them at a lower cost than other regions, making it a significant exporter of citric acid.
  • Moreover, China is also one of the major consumers of ingredients globally, and the expanding pharmaceutical industry is creating growth opportunities for the citric acid market in China. For instance, in 2021, the Chinese pharmaceutical business generated operating revenue of CNY 3.3 trillion (USD 515.6 billion), representing a growth of nearly 20% from the previous year. Additionally, the growing demand for household cleaners, including detergents, dish soaps, and rust remover products, that use citric acid as an ingredient is further driving the market growth in China.
  • Similarly, in Japan, the native tart citrus is one of the country's most essential seasonings after salt and is commonly used as a flavoring agent in Japanese cuisine. With the high demand for healthy products in the country, manufacturers are incorporating naturally sourced citric acid in food items to sell their products as safe, preservative-free, and natural, meeting the increasing demand for healthy foods in the Japanese market.
  • Japan is one of the most affluent and cultured consumer markets in Asia, with a preference for descriptive labeling that provides a better understanding of the ingredients used in the product formulation, making naturally sourced citric acid an ideal choice for food manufacturers in Japan.

Citric Acid Industry Overview

The global citric acid market is highly competitive and fragmented, with key players such as Archer Daniels Midland (ADM), Cargill Incorporated, Jungbunzlauer Company, Cofco Biochemical, and Gadot Biochemical Industries Ltd. These players dominate the market owing to factors such as the continuous launch of new products with high-quality and versatile applications. To gain a competitive advantage, brands are focusing on differentiating their products in terms of taste and high solubility.

Companies are also investing in research and development (R&D) and marketing while expanding their distribution channels to maintain their position in the market. Furthermore, they are adopting competitive strategies by investing in developing new-generation technologies to produce citric acid ingredients, which can help reduce costs and improve the product's sustainability. Overall, the market players' positioning is determined by their ability to innovate and provide high-quality products that cater to the varying demands of the customers.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Form
    • 5.1.1 Liquid
    • 5.1.2 Anhydrous
  • 5.2 Application
    • 5.2.1 Food and Beverage
      • 5.2.1.1 Bakery
      • 5.2.1.2 Confectionery
      • 5.2.1.3 Dairy
      • 5.2.1.4 Beverages
      • 5.2.1.5 Other Foods and Beverages
    • 5.2.2 Pharmaceutical
    • 5.2.3 Personal Care
    • 5.2.4 Other Applications
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
      • 5.3.1.3 Mexico
      • 5.3.1.4 Rest of North America
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 Germany
      • 5.3.2.2 United Kingdom
      • 5.3.2.3 France
      • 5.3.2.4 Russia
      • 5.3.2.5 Spain
      • 5.3.2.6 Italy
      • 5.3.2.7 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 India
      • 5.3.3.2 China
      • 5.3.3.3 Japan
      • 5.3.3.4 Australia
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle-East and Africa
      • 5.3.5.1 South Africa
      • 5.3.5.2 United Arab Emirates
      • 5.3.5.3 Rest of Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Jungbunzlauer Suisse AG
    • 6.3.2 Cargill Incorporated
    • 6.3.3 Merck KGaA
    • 6.3.4 Gadot Biochemical Industries
    • 6.3.5 Archer Daniels Midland Company
    • 6.3.6 Foodchem International Corporation
    • 6.3.7 Cofco Biochemical
    • 6.3.8 Posy Pharmachem Pvt Ltd
    • 6.3.9 Hawkins Pharmaceutical Group
    • 6.3.10 Saudi Bio-Acids Company

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS