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市場調査レポート
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1683954

日本のLED照明:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan LED Lighting - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 243 Pages
納期
2~3営業日
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日本のLED照明:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 243 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本のLED照明市場規模は、2025年に37億2,000万米ドルと推定され、2030年には45億8,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025年~2030年)のCAGRは4.27%で成長します。

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産業部門と商業オフィスの需要開拓が市場成長を牽引

  • 金額シェアでは、2023年には産業・倉庫分野が過半数を占め、商業分野がこれに続きます。2019年第1四半期の日本経済は予想以上に拡大しました。日本の経済成長率は年率1.8%でした。このため、産業・商業分野を中心に、あらゆる分野でLED照明の需要が大きく伸びた。COVID-19時代はeコマース商品の需要を増加させ、主にB2CにおけるLED照明の需要増加につながりました。現在、市場の需要は両分野で増加しています。2022年には供給が増加し、LEDの低価格化が進みます。2022年第4四半期の日本の商業用不動産価格指数は146.6となり、前期の155.4ポイントから低下しました。
  • 数量シェアでは、商業地が大半を占め、次いで住宅地が第2位となっています。2023年の半年間で、新規供給は2022年の3倍になると予想され、東京都心5区のグレードAオフィスでは10年間の過去平均の約1.5倍となります。2020年のパンデミック発生に伴い、住宅地価は2021年に0.5%下落しました。しかし、長期的な動向にもかかわらず、国内の大都市圏における住宅需要は引き続き旺盛です。札幌市は2023年に11.8%の成長率を示し、主要な住宅需要が見込まれます。
  • 市場開拓の面では、農業と産業用照明の需要が大きく伸びると予想されます。面積の面では、2020年には日本の国土のわずか12%しか農業用地がありませんでした。来年には、この数字はさらに減少し、商業用温室の普及につながり、LEDのさらなる需要に対応することが予想されます。

日本のLED照明市場動向

世帯数の増加がLED照明市場の成長を牽引

  • 2021年、日本の総人口は1億2,551万人と推定されます。人口の増加を考えると、住宅スペースの増加が予想されます。2022年には約859,500戸の住宅が建設されます。政府支出の増加、住宅計画補助金、主要インフラ・プロジェクトへの政府の注力は、日本の住宅市場拡大に寄与すると予想されます。これは、住宅セクターにおけるLED販売の増加につながると予想されます。その結果、商業用不動産価格の下落により、より多くの商業用地が購入されることが予想されるため、今後数年間はLEDの使用増加に寄与するものと思われます。
  • 2020年の日本の個人世帯数は約5,570万世帯です。約54.2%が核家族で、38.1%が単身世帯です。2021年の日本の世帯数は5,560万世帯です。2021年の同指標は前年比0.6%の伸びを示しました。2010年から2021年にかけて、同指標は8.5%増加しました。2022年には、平均世帯人員は2.2人、1世帯当たりの部屋数は4.4室と推定されます。日本におけるLEDの拡大は、世帯数の増加によって促進されると予想されます。
  • 2020年8月31日現在、日本の世帯の46.1%近くが乗用車を1台所有しています。日本の新車登録台数は、前年の約445万台から2022年には約420万台に減少します。2022年、日本では約420万台の新車が登録されました。これらの登録台数は、自動車分野におけるLED市場の成長を示しています。

高齢化と人口減少が不動産の成長と需要を妨げると予想される

  • 2022年、日本では約25万3,300件の集合住宅が着工されました。持家開発は前年比11.3%減少しました。新築住宅は年々開発されているもの、その伸び率は低下しています。このことは、物件の増加により、国内の照明ニーズに対するLEDの普及が進むと予想されることを示唆しています。
  • 日本の可処分所得は他の開発途上国に比べて高いです。例えば、2022年にはインドが2301.4米ドル、ベトナムが3716.8米ドル、中国が12732.5米ドルであり、その結果、個人の消費力が上昇し、新しい居住空間により多くの資金を充てることができるようになりました。日本の1人当たり所得は、2021年12月の39,916.1米ドルに対し、2022年12月には33,911.2米ドルに達しました。2021年と比較すると、可処分所得が減少したのは、2022年の日本の経済成長が2021年と比較して鈍化したためであり、これは経済活動が商品価格の高騰、供給サイドの制約、COVID-19パンデミックの影響に影響されたためです。
  • 日本の人口は、死亡者の増加と出生率の低下により12年連続で減少しました。2022年の人口は1億2,449万人で、前年より55万6,000人減少します。このことから、今後数年間は平均世帯人数が減少し、さらに持ち家が飽和状態に達することが予想されます。
  • 東京都は2017年、省エネのためにLED電球への切り替えを促すキャンペーンを開始しました。このキャンペーンは、地元の人々にLEDランプの省エネ機能を活用するよう促しました。このプログラムは、日本の電力消費を削減し、LED照明の採用を促進することが期待されています。

日本のLED照明産業概要

日本のLED照明市場はかなり統合されており、上位5社で71.60%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。 Endo Lighting Corporation, KOITO MANUFACTURING, Nichia Corporation, Panasonic Holdings Corporation and Stanley Electric(sorted alphabetically).

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 自動車生産台数
  • 人口
  • 一人当たり所得
  • 自動車ローン金利
  • 充電ステーション数
  • 自動車保有台数
  • LED総輸入量
  • 照明消費電力
  • #世帯数
  • 道路網
  • LED普及率
  • #スタジアム数
  • 園芸面積
  • 規制の枠組み
    • 屋内照明
      • 日本
    • 屋外照明
      • 日本
    • 自動車用照明
      • 日本
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 屋内照明
    • 農業用照明
    • 商業照明
      • オフィス
      • 小売
      • その他
    • 産業・倉庫
    • 住宅照明
  • 屋外照明
    • 公共施設
    • 道路
    • その他
  • 自動車用ユーティリティ照明
    • デイタイム・ランニング・ライト(DRL)
    • 方向指示器
    • ヘッドライト
    • リバースライト
    • ストップライト
    • テールライト
    • その他
  • 自動車用照明
    • 2輪車
    • 商用車
    • 乗用車

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル(世界レベルの概要、市場レベルの概要、主要な事業セグメント、財務、従業員数、主要情報、市場ランク、市場シェア、製品・サービス、最近の動向分析を含む)
    • Endo Lighting Corporation
    • GRUPO ANTOLIN IRAUSA, S.A.
    • HELLA GmbH & Co. KGaA
    • KOITO MANUFACTURING CO., LTD.
    • Marelli Holdings Co., Ltd.
    • Nichia Corporation
    • OSRAM GmbH.
    • Panasonic Holdings Corporation
    • Stanley Electric Co., Ltd.
    • Toshiba Corporation

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界・バリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50001652

The Japan LED Lighting Market size is estimated at 3.72 billion USD in 2025, and is expected to reach 4.58 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 4.27% during the forecast period (2025-2030).

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Increasing development in the industrial sector and commercial office demand states to drive market growth

  • In terms of value share, in 2023, the industrial and warehouse segment accounts for a majority share, followed by commercial. Japan's economy expanded more than expected in the opening quarter of 2019. Japan's economy grew at an annual rate of 1.8%. This has led to a major demand for LED lighting in all sectors, mainly in the industrial and commercial segments. The COVID-19 era increased the demand for e-commerce goods, leading to more demand for LED lighting, majorly in B2C. Currently, the market demand is increasing for both sectors. In 2022, the supply increased, leading to low LED pricing. In Q4 2022, the commercial property price index for retail properties, warehouses, factories, apartment buildings, and commercial and industrial land in Japan stood at 146.6, down from 155.4 points in the previous quarter.
  • In volume share, commercial accounts for the majority of the share, and then residential stands at the second spot. Over the next six months in 2023, new supply is expected to triple from 2022, at around 1.5 times higher than the 10-year historical average in Tokyo Central 5 Wards Grade A office. With the onset of the pandemic in 2020, residential land prices plunged 0.5% in 2021. However, despite the long-term trend, housing demand remained strong in the country's metropolitan areas. Sapporo is expected to have major residential demand, having an 11.8% growth rate in 2023.
  • In terms of development, the market is expected to see major demand growth in agriculture and industrial lighting. In terms of area, only 12% of Japan's land was dedicated to agriculture in 2020. In the coming year, this number is expected to decrease further, leading to the penetration of commercial greenhouses, which will cater to more demand for LEDs.

Japan LED Lighting Market Trends

Increasing number of households drive the growth of the LED lighting market

  • In 2021, the overall population of Japan was estimated to be 125.51 million. Given a rising population boost, a rise in residential space availability is anticipated. Approximately 859,500 houses were built in the country in 2022. Increased government spending, housing program subsidies, and the government's anticipated focus on major infrastructure projects are expected to contribute to Japan's residential market expansion. This is anticipated to lead to higher LED sales in the residential sector. Consequently, more commercial land is expected to be purchased due to the drop in commercial real estate prices, thus contributing to an increased use of LEDs in coming years.
  • Around 55.7 million private households existed in Japan in 2020. About 54.2% were nuclear families, and 38.1% were single-person households. In 2021, Japan had 55.6 million homes. In 2021, the indicator showed a 0.6% Y-o-Y growth. The indicator increased by 8.5% from 2010 to 2021. In 2022, there were 2.2 household members on average and an estimated 4.4 rooms per home. The expansion of LEDs in Japan is expected to be fueled by the increased number of households.
  • Nearly 46.1% of households in Japan had one passenger car as of August 31, 2020. The number of newly registered motor cars in Japan fell from roughly 4.45 million the year before to about 4.2 million in 2022. In 2022, Japan saw the registration of almost 4.2 million new cars. These registrations exhibit the growing market for LEDs in the automobile sector.

Increasing aging and shrinking population are expected to hinder the growth and demand for real estate

  • In 2022, construction for owned housing complexes began at about 253,300 projects in Japan. Owner-occupied home developments fell by 11.3% from the previous year. Though new house constructions are developing yearly, the growth percentage has declined. This suggests that the increase in properties is expected to create more LED penetration for the need for illumination in the country.
  • Disposable income in Japan is high compared to other developing nations. For instance, in 2022, India had USD 2301.4, Vietnam 3716.8, and China USD 12,732.5, which resulted in the rising spending power of individuals and affording more money on new residential spaces. Japan's per capita income reached USD 33,911.2 in December 2022, compared with USD 39,916.1 in December 2021. Compared to 2021, the disposable income was reduced because Japan's economic growth slowed in 2022 compared with 2021, as economic activity was affected by high commodity prices, supply-side constraints, and the impact of the COVID-19 pandemic.
  • Japan's population has decreased for the 12th year in a row due to increased deaths and declining birth rates. In 2022, there were 124.49 million people, a decrease of 556,000 from the year before. This suggests that the average household size will decrease in the coming years, and it is further expected that the number of house owners will reach a saturation point.
  • The Tokyo Metropolitan Government started a campaign in 2017 to encourage families to switch to LED bulbs to save energy. The campaign encouraged locals to take advantage of the energy-saving features of LED lamps. This program is expected to reduce the nation's electricity consumption and encourage the adoption of LED lighting.

Japan LED Lighting Industry Overview

The Japan LED Lighting Market is fairly consolidated, with the top five companies occupying 71.60%. The major players in this market are Endo Lighting Corporation, KOITO MANUFACTURING CO., LTD., Nichia Corporation, Panasonic Holdings Corporation and Stanley Electric Co., Ltd. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Automotive Production
  • 4.2 Population
  • 4.3 Per Capita Income
  • 4.4 Interest Rate For Auto Loans
  • 4.5 Number Of Charging Stations
  • 4.6 Number Of Automobile On-road
  • 4.7 Total Import Of Leds
  • 4.8 Lighting Electricity Consumption
  • 4.9 # Of Households
  • 4.10 Road Networks
  • 4.11 Led Penetration
  • 4.12 # Of Stadiums
  • 4.13 Horticulture Area
  • 4.14 Regulatory Framework
    • 4.14.1 Indoor Lighting
      • 4.14.1.1 Japan
    • 4.14.2 Outdoor Lighting
      • 4.14.2.1 Japan
    • 4.14.3 Automotive Lighting
      • 4.14.3.1 Japan
  • 4.15 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Indoor Lighting
    • 5.1.1 Agricultural Lighting
    • 5.1.2 Commercial
      • 5.1.2.1 Office
      • 5.1.2.2 Retail
      • 5.1.2.3 Others
    • 5.1.3 Industrial and Warehouse
    • 5.1.4 Residential
  • 5.2 Outdoor Lighting
    • 5.2.1 Public Places
    • 5.2.2 Streets and Roadways
    • 5.2.3 Others
  • 5.3 Automotive Utility Lighting
    • 5.3.1 Daytime Running Lights (DRL)
    • 5.3.2 Directional Signal Lights
    • 5.3.3 Headlights
    • 5.3.4 Reverse Light
    • 5.3.5 Stop Light
    • 5.3.6 Tail Light
    • 5.3.7 Others
  • 5.4 Automotive Vehicle Lighting
    • 5.4.1 2 Wheelers
    • 5.4.2 Commercial Vehicles
    • 5.4.3 Passenger Cars

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global level Overview, Market level overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and analysis of Recent Developments)
    • 6.4.1 Endo Lighting Corporation
    • 6.4.2 GRUPO ANTOLIN IRAUSA, S.A.
    • 6.4.3 HELLA GmbH & Co. KGaA
    • 6.4.4 KOITO MANUFACTURING CO., LTD.
    • 6.4.5 Marelli Holdings Co., Ltd.
    • 6.4.6 Nichia Corporation
    • 6.4.7 OSRAM GmbH.
    • 6.4.8 Panasonic Holdings Corporation
    • 6.4.9 Stanley Electric Co., Ltd.
    • 6.4.10 Toshiba Corporation

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR LED CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms