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市場調査レポート
商品コード
1683480

欧州および中東・アフリカのフレキシブル包装:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe, Middle East and Africa (EMEA) Flexible Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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欧州および中東・アフリカのフレキシブル包装:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州、中東・アフリカのフレキシブル包装市場は予測期間中にCAGR 3.4%を記録する見込み

Europe, Middle East and Africa(欧州および中東・アフリカ)Flexible Packaging-Market-IMG1

主なハイライト

  • スタンディングパウチはこの地域で大きな需要と消費者の関心を集めています。SUPへの関心が再び高まっている背景には、生産・充填速度の大幅な向上やシール効率の改善を実現する新しい包装機械の開発など、さまざまな要因があります。加えて、その他の技術的進歩も、ラミネート素材の機能性の向上や耐熱性・耐貫通性の向上に役立っています。
  • ポーランドは比較的力強い成長を続けており、輸出が生産量の約3分の1を占めています。輸入は主に西欧諸国からで、アジアと中東からの輸入も増加しています。
  • エンドユーザー部門では、食品、飲料、医薬品、化粧品、その他のエンドユーザーに関する市場開拓と動向をカバーします。様々なエンドユーザーにおける採用率の増加は、パンデミック後の期間における複雑さの軽減とアプリケーションの容易さが主な要因です。
  • Flexible Packaging Europe(FPE)によると、コーヒー、ペットフード、生鮮食品など、ほとんどのエンドユーザー市場の健全な成長が生産量を押し上げています。消費者がより多くの種類の製品を求め続けていることが、硬質包装から軟質包装への一般的な動向を支えており、軟質包装は利便性が高く、今日のライフスタイルのニーズにより適合しています。
  • しかし、この地域ではフレキシブル包装製造の総所有コストが著しく高く、新規参入の障壁となっています。資本集約的な市場の性質に競合の激化が加わり、現在の市場シナリオにおける主要な市場課題となっています。

欧州および中東・アフリカのフレキシブル包装市場の動向

ポリエチレンが大きな市場シェアを占める見込み

  • このセグメントで事業を展開する市場プレーヤーは、ポリエチレン(PE)などの熱可塑性プラスチックを製造しています。主要企業には、Chevron Phillips Chemical、Dow、Du Pont、BASF(ドイツ)、LyondellBasell Industries(オランダ)などがあります。
  • 石油・ガスの潤沢な供給は、エネルギー・原料コストを効果的に調整できる欧州の化学企業の成長を後押ししています。このため、同地域ではPE樹脂の豊富さと調達の容易さが相対的に高くなり、PE樹脂の需要全体をさらに押し上げています。
  • 予測期間中、欧州および中東・アフリカ地域では主にインテリジェントバリューチェーンに起因する包装用PE樹脂の需要が急増すると予想されます。インダストリー4.0とモノのインターネット(IoT)は工業生産に変革をもたらし、PEバリューチェーンに新たな機会を生み出しています。インダストリー4.0が提供するトレーサビリティの向上は、パッケージの生産から最終製品が小売店の棚に並ぶまで、パッケージの構成を追跡できるようにする上で重要な役割を果たすと期待されており、特にリサイクル素材が含まれる場合には重要です。
  • プラスチック包装の改善による食品廃棄物の削減や、リサイクル可能なフレキシブルフィルムの採用増加などは、この地域の動向の一部であり、ポリエチレンの需要を際立たせると予想されます。例えば、スキンケア製品を専門とするドイツの多国籍企業バイヤスドルフは2020年1月、ニベアブランド向けに100%再生ポリエチレン(PE)製の化粧品ボトルを発売しました。このPEボトルの発売は、同社のリサイクリスト・プロジェクトの一環であり、フラウンホーファーIWKS、フラウンホーファーIVV、Pla.toのコラボレーションの成果です。
  • 2020年2月、リサイクル企業であるファースト・マイルは、ファッション業界で増加するプラスチック製ポリバッグ廃棄物の問題を解決するため、世界の持続可能ファッション・イノベーション・プラットフォーム「Fashion for Good」と提携しました。さらに、プラスチック使用に対する規制の強化は、市場に大きな影響を与えると予想されます。2020年3月、英国財務相はプラスチック包装税について、2022年4月から30%未満の再生プラスチックを使用した包装材1トン当たり200ユーロを企業が支払うことになると明らかにしました。

大きな市場シェアが期待されるポーランド

  • ポーランドは、欧州のフレキシブル包装ベンダーにとって重要な市場の一つです。これは、様々なエンドユーザー産業において先進的で革新的なパッケージングへの投資率が高く、軽量で携帯性に優れ、柔軟性があり、環境に優しいパッケージングへの注目が高まっているためです。
  • ポーランドの包装企業の多くは、新たな製造拠点を開設することで、市場を通じて地理的プレゼンスを拡大しており、この地域のフレキシブル包装市場の範囲も拡大すると予想されます。例えば、ポーランドおよび欧州有数のプラスチック包装メーカーであるPlast-Box Groupは、ワルシャワ近郊に総面積3,800平方メートルを超える新しい倉庫兼物流センターを開設しました。
  • さらに2020年7月には、ドイツを拠点とするフレキシブル包装会社Sudpackが同国に拠点を増設し、同地域に進出しました。この拡張は、東欧における同社の事業をサポートし、同地域における様々な樹脂材料の成長を補完するものと期待されています。
  • PET包装のリサイクルに伴い、この地域で事業を展開する大手企業は、リサイクル可能な様々な政策に取り組んでいます。いくつかの化学企業は、同国を戦略的市場として認識し、PETリサイクル施設を設立しました。例えば、2020年8月、世界の化学メーカーであるIndorama Ventures Public Company Limited(IVL)は、同国におけるリサイクル能力を拡大するため、IMP Polowatを買収することで合意したと発表しました。
  • ポーランドでは、プラスチックベースのフレキシブル包装製品に対する需要が急増しています。ポーランドのフレキシブル包装市場は、PE、BOPP、CPP、PVC、PETなど様々な種類の樹脂に分類できます。市場で事業を展開するさまざまな主要企業が、さまざまな樹脂タイプに基づいた製品を提供しています。

欧州および中東・アフリカのフレキシブル包装産業の概要

欧州・中東・アフリカのフレキシブル包装市場は断片化されており、かなりの数の地域および世界プレーヤーが存在します。技術革新が製品提供、クラウド導入の増加、データセンターの拡大で市場を牽引

  • 2021年6月-Amcor Ltd.は、医薬品とデバイスの組み合わせ製品向けのマルチチャンバーパウチ「デュアルチャンバーパウチ」を欧州で発売すると発表しました。このパウチは高い無菌性を提供し、製品の保存性を高める。
  • 2021年6月-コンスタンシア・フレキシブル社はプロパックを世界ネットワークに取り込みます。Propak社は、欧州のスナック菓子業界で著名な企業の一つであり、Duczeの単一工場で操業しています。この買収により、Constantia Flexiblesは欧州のスナック市場参入企業の一社となります。
  • 2021年5月-コベリスは英国ノリッチを拠点とするフレキシブル包装の製造・貿易事業Four 04 Packagingを買収しました。この買収により、コベリスは製造能力をさらに最適化し、製品ポートフォリオを拡大し、英国でのプレゼンスを拡大することができました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
    • 加工食品需要の着実な増加
    • 軽量化への動きが量的需要に拍車をかける見込み
  • 市場抑制要因
    • フレキシブル包装はますます競合マーケットになりつつあり、新規参入企業の成長見通しに影響を与える可能性があります。
    • リサイクルに関する環境課題は、バイオベース製品への移行によって相殺される見込みだが
  • 業界のサプライチェーン分析
  • 市場機会
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
  • COVID-19がフレキシブル包装業界に与える影響

第5章 コスト構造と価格分析

第6章 フレキシブル包装における主要イノベーションと技術進歩の概要

第7章 市場セグメンテーション

  • 材料タイプ
    • ポリエチレン(PE)
    • 二軸延伸ポリプロピレン(BOPP)
    • キャストポリプロピレン(CPP)
    • ポリ塩化ビニル(PVC)
    • PET
    • その他の材料タイプ(EVOH、EVA、PAなど)
  • 製品タイプ
    • パウチ(レトルトパウチ、スタンディングパウチ、フラットパウチ)
    • 袋(ガゼット袋、ウィケット袋)
    • 包装用フィルム
      • PEベース
      • BOPET系
      • CPPおよびBOPP
      • PVC
      • その他のフィルムタイプ
    • その他の製品タイプ
  • 業界別用途
    • 食品
      • 冷凍食品
      • 乳製品
      • 果物・野菜
      • その他の食品
    • 飲料
    • ヘルスケアと医薬品
    • 化粧品・パーソナルケア
    • その他エンドユーザー別
  • 国別
    • 西欧
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • イタリア
      • スペイン
      • その他欧州
    • 東欧・中欧
      • ポーランド
      • チェコ共和国
      • ルーマニア
      • ハンガリー
    • 中東・アフリカ
      • トルコ
      • その他中東
      • アフリカ

第8章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amcor Ltd
    • AL INVEST Bridlicna AS
    • Aluflexpack Group
    • Bak Ambalaj
    • Bischof+Klein SE & Co. KG
    • Constantia Flexibles
    • Cellografica Gerosa SpA
    • Clondalkin Flexible Packaging
    • Coveris Holdings
    • Danaflex Group
    • Di Mauro Flexible Packaging
    • Gualapack SpA
    • Huhtamaki Oyj
    • ProAmpac LLC
    • Wipak Oy
    • Treofan Films
    • Sipospack
    • ePac Holdings
    • Mondi Group
    • CDM Packaging
    • SUDPACK
    • Schur Flexible

第9章 投資分析

第10章 市場の将来展望

目次
Product Code: 72198

The Europe, Middle East and Africa Flexible Packaging Market is expected to register a CAGR of 3.4% during the forecast period.

Europe, Middle East and Africa (EMEA) Flexible Packaging - Market - IMG1

Key Highlights

  • Stand-up Pouches are witnessing significant demand and consumer interest in the region. The renewed interest in SUPs can be attributed to various factors, including the development of new packaging machinery, which delivers much higher production and filling speeds and improvements in sealing efficiencies. In addition, other technological advances have helped improve functionality and better heat and puncture resistance of the laminate material.
  • Poland continues to have relatively strong growth, with exports accounting for around one-third of production. Regional imports are sourced majorly from Western European countries and growing from Asia and the Middle East.
  • The end-user segment covers market developments and trends pertaining to food, beverage, pharmaceuticals, cosmetics, and other end-users. The increasing adoption rates in different end-users are majorly driven by the reduced complexities and ease of application during the post-pandemic period.
  • Healthy growth for most end-user markets, such as coffee, pet food, and fresh foods, has driven production higher, according to the Flexible Packaging Europe (FPE). The continuing demand for more product varieties from consumers supports the general trend from rigid to flexible packaging, which offers greater convenience and fits better into today's lifestyle needs.
  • However, the total cost of ownership for flexible packaging manufacturing is significantly higher in the region, which further acts as a barrier to entry to new entrants. The capital-intensive nature of the market, added with the increasing competition, is acting as a major market challenge in the current market scenario.

EMEA Flexible Packaging Market Trends

Polyethylene Expected to Witness Significant Market Share

  • The market players operating in the segment manufacture thermoplastics, such as polyethylene(PE). Major companies include Chevron Phillips Chemical, Dow, DuPont, BASF (Germany), and LyondellBasell Industries (the Netherlands), amongst others.
  • Ample supplies of oil and gas are aiding the growth of several European chemical companies that can effectively regulate energy and feedstock costs. This is further driving the overall demand of PE resin as its abundance and ease of procurement is relatively higher in the studied region.
  • Over the forecast period the PE resin demand for packaging is anticipated to surge in the EMEA region, mainly attributable to Intelligent value chain. Industry 4.0 and Internet of Things (IoT) are transforming industrial production and creating new opportunities in the PE value chain. The increased traceability offered by Industry 4.0, from package production to the final product being placed on the retail shelf, is expected to play an important role in ensuring that the package composition can be tracked, especially when recycled content is included.
  • Reducing food waste through improved plastic packaging and rising adoption of recyclable flexible films are some of the trends in the region, which are expected to accentuate the demand for polyethylene. For instance, in January 2020, German multinational Beiersdorf, specializing in skin care products, launched cosmetic bottles made of 100% recycled polyethylene (PE) for its Nivea brand. The launch of this PE bottle is a part of the company's Recyclist project and the result of a collaboration between the Fraunhofer IWKS, Fraunhofer IVV, and Pla.to.
  • In February 2020, First Mile, a recycling company, partnered with the global sustainable fashion innovation platform, "Fashion for Good", to resolve the increasing issue of plastic polybag waste in the fashion industry. Furthermore, The increase in regulations against the use of plastic is anticipated to lay a significant effect on the market. In March 2020, the UK Chancellor of the Exchequer revealed that the plastic packaging tax would see companies paying EUR 200 per metric ton of packaging made from less than 30% recycled plastic from April 2022.

Poland Expected to Witness Significant Market Share

  • Poland is one of the significant markets for the European flexible packaging vendors, owing to the high rate of investment in advanced and innovating packaging across the various end-user industries and the company's growing focus on lightweight, portable, flexible, and environmentally friendly packaging.
  • Many Poland packaging companies are also expanding their geographical presence through the market by opening new manufacturing units, which is expected to expand the scope of the region's flexible packaging market too. For instance, Plast-Box Group, one of Poland's and Europe's leading producers of plastic packaging, opened a new warehouse and logistics center near Warsaw with a total area of over 3,800 square meters.
  • Furthermore, in July 2020, Sudpack, a flexible packaging company based in Germany, expanded into the region by adding a site in the country. The expansion is expected to support the company's operations in Eastern Europe, complementing the growth of various resin materials in the region.
  • Aligned with the recycling of PET packaging, major companies operating in the region have engaged in various recyclable policies. Several chemical companies have identified the country as a strategic market and established PET recycling facilities. For instance, in August 2020, Indorama Ventures Public Company Limited (IVL), a global chemical producer, announced an agreement to acquire IMP Polowat to expand its recycling capacity in the country.
  • The country has witnessed a surging demand for plastic-based flexible packaging products. The flexible packaging market in Poland can be categorized into various types of resins, including PE, BOPP, CPP, PVC, PET, and many others. Different key players operating in the market offer products based on various resin types.

EMEA Flexible Packaging Industry Overview

Europe, Middle East, and Africa (EMEA) Flexible Packaging Market is fragmanted, with a considerable number of regional and global players. The innovation drives the market in the product offerings, increasing cloud adoption and data centers expansion.

  • June 2021 - Amcor Ltd. announced the launch of its multi-chamber pouch, Dual Chamber Pouch, in Europe for drug-device combination products. The pouch provides high sterility and enhances the shelf-life of the products.
  • June 2021 - Constantia Flexibles acquired Propak into its global network. , Propak is one of the prominent players in the European snacking industry, operates out of a single factory in Ducze. Furthermore, Constantia Flexibles is now one of the prominent participants in the European snack market due to this acquisition.
  • May 2021 - Coveris acquired a flexible packaging manufacturing and trading business, Four 04 Packaging, based in Norwich, United Kingdom. This acquisition enabled Coveris to optimize its manufacturing capacities further, broaden its product portfolio, and expand its presence in the United Kingdom.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
    • 4.2.1 Steady Rise in Demand for Processed Food
    • 4.2.2 Move Toward Light Weighting Expected to Spur Volume Demand
  • 4.3 Market Restraints
    • 4.3.1 Flexible Packaging is Increasingly Turning into a Competitive Marketplace which could Impact the Growth Prospects of New Entrants
    • 4.3.2 Environmental Challenges Related to Recycling, Although They are Expected to be offset by the Move toward Bio-based Products
  • 4.4 Industry Supply Chain Analysis
  • 4.5 Market Opportunites
  • 4.6 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
  • 4.7 Impact of COVID-19 on the Flexible Packaging Industry

5 COST STRUCTURE AND PRICING ANALYSIS

6 OVERVIEW OF KEY INNOVATIONS AND TECHNOLOGICAL ADVANCEMENTS IN FLEXIBLE PACKAGING

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 Material Type
    • 7.1.1 Polyethene (PE)
    • 7.1.2 Biaxially Oriented Polypropylene (BOPP)
    • 7.1.3 Cast Polypropylene (CPP)
    • 7.1.4 Polyvinyl Chloride (PVC)
    • 7.1.5 PET
    • 7.1.6 Other Material Types (EVOH, EVA, PA, etc.)
  • 7.2 Product Type
    • 7.2.1 Pouches (Retort Pouches, Stand-up Pouches,

and Flat Pouches)

    • 7.2.2 Bags (Gusseted and Wicketed)
    • 7.2.3 Packaging Films
      • 7.2.3.1 PE-based
      • 7.2.3.2 BOPET
      • 7.2.3.3 CPP and BOPP
      • 7.2.3.4 PVC
      • 7.2.3.5 Other Film Types
    • 7.2.4 Other Product Types
  • 7.3 End-User Verticals
    • 7.3.1 Food
      • 7.3.1.1 Frozen Food
      • 7.3.1.2 Dairy Products
      • 7.3.1.3 Fruits and Vegetables
      • 7.3.1.4 Other Food Products
    • 7.3.2 Beverage
    • 7.3.3 Healthcare and Pharmaceuticals
    • 7.3.4 Cosmetics and Personal Care
    • 7.3.5 Other End-user verticals
  • 7.4 By Country
    • 7.4.1 Western Europe
      • 7.4.1.1 United Kingdom
      • 7.4.1.2 Germany
      • 7.4.1.3 France
      • 7.4.1.4 Italy
      • 7.4.1.5 Spain
      • 7.4.1.6 Rest of Western Europe
    • 7.4.2 Eastern & Central Europe
      • 7.4.2.1 Poland
      • 7.4.2.2 Czech Republic
      • 7.4.2.3 Romania
      • 7.4.2.4 Hungary
    • 7.4.3 Middle-East and Africa
      • 7.4.3.1 Turkey
      • 7.4.3.2 Rest of Middle-East
      • 7.4.3.3 Africa

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 Amcor Ltd
    • 8.1.2 AL INVEST Bridlicna AS
    • 8.1.3 Aluflexpack Group
    • 8.1.4 Bak Ambalaj
    • 8.1.5 Bischof + Klein SE & Co. KG
    • 8.1.6 Constantia Flexibles
    • 8.1.7 Cellografica Gerosa SpA
    • 8.1.8 Clondalkin Flexible Packaging
    • 8.1.9 Coveris Holdings
    • 8.1.10 Danaflex Group
    • 8.1.11 Di Mauro Flexible Packaging
    • 8.1.12 Gualapack SpA
    • 8.1.13 Huhtamaki Oyj
    • 8.1.14 ProAmpac LLC
    • 8.1.15 Wipak Oy
    • 8.1.16 Treofan Films
    • 8.1.17 Sipospack
    • 8.1.18 ePac Holdings
    • 8.1.19 Mondi Group
    • 8.1.20 CDM Packaging
    • 8.1.21 SUDPACK
    • 8.1.22 Schur Flexible

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET