デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1683441

アフリカのCNGとLPG車両:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

Africa CNG And LPG Vehicle - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 90 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
アフリカのCNGとLPG車両:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 90 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

アフリカのCNGとLPG車両市場規模は、2025年に13億7,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは6.78%で、2030年には19億米ドルに達すると予測されます。

Africa CNG And LPG Vehicle-Market-IMG1

アフリカの運輸部門は、よりクリーンでサステイナブル燃料へと徐々にシフトしています。これは主に、環境問題への関心と従来の化石燃料への依存度の低下、よりクリーンなエネルギー源を推進する政府の施策に後押しされています。そのため、CNG車両やLPG車両の市場は、従来のガソリン車両やディーゼル車両に代わる有力な選択肢として牽引力を増しています。

アフリカにおけるCNG車両とLPG車両の普及は、他の地域と比べるとまだ比較的緩やかであるが、これらの代替燃料技術に対する関心と投資は高まっています。市場規模はアフリカ大陸内の国によって異なり、規制の枠組みや市場開拓の支援により成長率が速い地域もあります。

大気汚染や温室効果ガスの排出など、従来の車両が環境に与える影響に対する意識の高まりから、消費者や施策立案者はよりクリーンな代替燃料を求めるようになっています。CNGとLPGは通常、ガソリンやディーゼルよりもコスト面で有利なため、燃料費の削減を目指すフリート事業者や個人車両所有者にとって魅力的な選択肢となっています。

アフリカの多くの政府は、税制上の優遇措置、補助金、排出基準や燃料の義務化などの規制措置など、代替燃料の導入を奨励する施策やインセンティブを実施しています。

CNGとLPGステーションや配給網を含む給油インフラ拡大への投資は、民間投資家や政府機関にとって大きな機会です。

これらの要因を考慮すると、CNGとLPG車両の需要は予測期間中にプラスの成長率を記録することが予想されます。

アフリカのCNGとLPG車両市場動向

圧縮天然ガスが最も高い成長の可能性を持つ

圧縮天然ガスは燃料費が安く、車両のキロメートル当たりの走行コストを削減できるため、多くの車両ユーザー、特にタクシー事業者が従来型燃料の車両を転換するよう促しています。

アフリカ大陸のCO2排出量の半分近くは南アフリカから排出されており、南アフリカは世界第12位の排出国です。これは主に石炭火力発電、輸送、鉱業によるもので、環境汚染を悪化させています。サハラ以南のアフリカ最大の都市ヨハネスブルグは、世界で8番目に汚染された都市です。ヨハネスブルグは、2025年までに国内排出量のピークを達成するため、気候変動対策計画を策定する重要なステップを踏んでいます。これは、経済的でガソリン車両に代わる最良の方法であるCNG車両を採用することで推進されています。

調査・検査されたあらゆる状況において、CNGは燃料費と効率の点で競合燃料より安価であることが証明されています。その差は、ディーゼルやガソリンと比較すると35%から75%、電気車両と比較すると20%、ガソリンと電気のハイブリッド車両と比較すると60%です。

これらのCNG燃料は、50%静かなエンジン効率を提供し、7%から16%の低いCO2率を記載しています。燃料技術の研究と革新が進む中、まだ研究開発の初期段階にあるバイオCNGは、CO2排出を完全に削減する代替手段となる可能性があると見られています。燃料の価格と車両の購入コストが、経済的な2大要素です。

CNGは通常、ガソリンやディーゼル燃料に比べてコスト削減が可能です。天然ガスのコストが低いことに加え、CNG導入に対する政府の優遇措置や補助金の可能性もあるため、燃料費の削減を目指すフリート事業者や個人車両所有者にとっては、経済的に魅力的な選択肢となります。

アフリカでは、CNG燃料補給のためのインフラはまだ開発途上であるが、CNG充填ステーションと流通網の確立には勢いがあります。インフラの改善と拡大は、CNG車両の普及を促進し、市場の成長に寄与すると予想されます。

これらの要因を考慮すると、圧縮天然燃料の需要は予測期間中に最も高い成長が見込まれます。

エジプトがアフリカ市場を独占

エジプトは、他のアフリカ諸国よりも市場を独占すると予想されます。同国では、運転コストが低いため、旧式の従来型燃料を使用する車両の転換率が上昇しています。

転換プログラム構想の下、エジプト政府は国内のCNG車両普及に必要なインフラ整備に多額の資金を投じています。転換プログラムは、所有者に低コストの利点と金融へのアクセスを利用するよう奨励することで、車両の転換率を月間約2,600台まで増加させることを目指しており、天然ガス給油所と転換センターのインフラを促進・拡大することを目指しています。また、エジプトの給油所運営会社Gastecは、Eniと戦略的に提携し、ディーゼルやガソリン以外の代替燃料を提供するマルチエネルギーステーションをエジプト全土で開発します。

エジプトは、政府の様々な施策や取り組みを通じて、CNG車両やLPG車両の導入促進に積極的な姿勢を示しています。これには、減税、補助金、代替燃料車両を優遇する規制などのインセンティブが含まれます。こうした支援は、市場成長に有利な環境を作り出し、消費者や企業がCNGとLPG車両を導入することを後押ししています。

エジプトは、給油ステーションやコンバージョンセンターの包括的なネットワークなど、CNGとLPGのインフラ整備に多大な投資を行ってきました。この広範なインフラは、全国の車両所有者に代替燃料への便利なアクセスを提供し、インフラがあまり発達していない他のアフリカ諸国と比較して、より高い普及率を促進しています。

エジプトは、CNGとLPG車両の製造、流通、サービスにおいて、この地域のリーダー的存在となっています。地元の産業参入企業の存在と、国際的なメーカーや技術プロバイダーとの提携が、エジプト市場の成長と開拓に貢献しています。

これらの新興国市場の開拓と要因を考慮すると、エジプトは予測期間中、アフリカのCNGとLPG車両市場をリードすると予想されます。

アフリカのCNGとLPG車両産業概要

アフリカのCNGとLPG車両市場はセグメント化されており、多くの企業が小さな市場シェアを占めています。アフリカのCNGとLPG車両市場で著名な企業には、ExoGas、Seat SA、Volkswagen AG、BRC Gas Equipmentsなどがあります。これらの企業は、CNGとLPG車両の研究開発に多額の投資を行っています。

例えば、2022年8月、CNG HoldingsとScaniaは相互提携により、南アフリカ初の天然ガス専用トラックを納入しました。導入されたCNGトラックは、ユーロⅥ適合基準に従っています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 給油インフラへの投資が市場成長を牽引
  • 市場抑制要因
    • 不十分な規制枠組みが市場成長を抑制すると予測
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 燃料タイプ
    • 圧縮天然ガス
    • 液化石油ガス
  • 車種
    • 乗用車両
    • 商用車両
  • 流通チャネル
    • OEM
    • アフターマーケット
  • 国名
    • エジプト
    • ナイジェリア
    • 南アフリカ
    • モロッコ
    • エチオピア
    • その他のアフリカ

第6章 競合情勢

  • ベンダー市場シェア
  • 企業プロファイル
    • Seat SA
    • ExoGas
    • BRC Gas Equipments
    • Cummins Inc.
    • Zavoli
    • Valtec
    • African Gas Equipment
    • Iveco S.p.A
    • Volkswagen AG
    • AB Volvo
    • Ford Motor Company

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 70562

The Africa CNG And LPG Vehicle Market size is estimated at USD 1.37 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.90 billion by 2030, at a CAGR of 6.78% during the forecast period (2025-2030).

Africa CNG And LPG Vehicle - Market - IMG1

Africa's transportation sector is undergoing a gradual shift toward cleaner and more sustainable fuels, primarily driven by a focus on environmental concerns and the reduction on the dependence on traditional fossil fuels and government policies that promote cleaner energy sources. Thus, the market for CNG and LPG vehicles is gaining traction as viable alternatives to conventional gasoline and diesel vehicles.

While the adoption of CNG and LPG vehicles in Africa is still relatively modest compared to other regions, there is a growing interest and investment in these alternative fuel technologies. The market size varies across different countries within the continent with some regions experiencing faster growth rates due to supportive regulatory frameworks and infrastructure development.

The increasing awareness about the environmental impact of conventional vehicles, including air pollution and greenhouse gas emissions, is prompting consumers and policymakers to seek cleaner alternatives. CNG and LPG typically offer cost advantages over gasoline and diesel, making them attractive options for fleet operators and individual vehicle owners seeking to lower fuel expenses.

Many African governments are implementing policies and incentives to encourage the adoption of alternative fuels, including tax incentives, subsidies, and regulatory measures such as emissions standards and fuel mandates.

Investment in expanding refueling infrastructure, including CNG/LPG stations and distribution networks, presents a significant opportunity for private investors and government agencies.

Considering these factors, demand for CNG and LPG vehicles is expted to witness positive growth rate during the forecast period.

Africa CNG and LPG Vehicle Market Trends

Compressed Natural Gas will Hold Highest Growth Potential

The low fuel cost of compressed natural gas, which reduces the per kilometer driving cost of the vehicles, is encouraging more vehicle users, especially taxi fleet operators, to convert their conventional fuel vehicles.

Nearly half of the CO2 emissions on the African continent come from South Africa, which is the 12th largest emitter of the gas in the world. This is mostly attributed to coal-fired power generation, transportation, and mining making the environmental pollution worsen. The largest metropolis in sub-Saharan Africa, Johannesburg, ranked as the eighth most polluted city in the world. The nation is taking significant steps to develop a climate plan to reach the peak of its national emissions by 2025. This is fuelled by adopting economical and best alternative of gasoline vehicles that is CNG powered vehicles.

In every situation examined and tested, CNG has been proven to be less expensive than competing fuels in terms of fuel cost and efficiency. The difference varies between 35% and 75% when compared to diesel and gasoline, 20% when compared to electric vehicles, and 60% when compared to gasoline-electric hybrid vehicles as well.

These CNG fuels offer an engine efficiency that is 50% quieter and offers a low CO2 rate of between 7% and 16%. With ongoing research and innovation in fuel technology, Bio-CNG, which is still in its early stages of development, has been seen as a potential alternative to cut CO2 emissions completely. The price of fuel and the cost of purchasing the vehicle are the two main economic considerations at play.

CNG typically offers cost savings compared to gasoline and diesel fuels. The lower cost of natural gas, coupled with potential government incentives and subsidies for CNG adoption, makes it an economically attractive option for fleet operators and individual vehicle owners looking to reduce fuel expenses.

While infrastructure for CNG refueling is still developing in Africa, there is momentum in establishing CNG filling stations and distribution networks across the continent. The improvement and expansion of infrastructure is expected to faclitate greater adoption of CNG vehicles and contribute to market growth.

Considering these factors, the demand for compressed natural fuel is anticipated to experience the highest growth potential during the forecast period.

Egypt Dominates the Market in Africa

Egypt is expected to dominate the market over other African countries. The conversion rate of old conventional fuel-based vehicles in the country is rising because of the low operational cost.

Under the conversion program initiative, Egypt's government is spending heavily on providing the infrastructure required for the promotion of CNG vehicles in the country. The conversion program aims to increase the conversion rate of vehicles to about 2,600 per month by encouraging owners to utilize the low-cost advantages and access to finance, aiming to facilitate and expand the infrastructure of natural gas fueling stations and conversion centers. Egyptian fuel station operator Gastec has also strategically partnered itself with Eni in order to develop multi-energy stations across the country which will offer alternative fuels apart from diesel and gasoline.

Egypt has demonstrated a proactive approach toward promoting the adoption of CNG and LPG vehicles through various government policies and initiatives. These include incentives such as tax breaks, subsidies, and regulations that favor alternative fuel vehicles. Such support creates a favorable environment for market growth and encourages consumers and businesses to embrace CNG and LPG vehicles.

Egypt has invested significantly in building out infrastructure for CNG and LPG including a comprehensive network of refueling stations and conversion centers. This extensive infrastructure provides convenient access to alternative fuels for vehicle owners across the country, thereby facilitating higher adoption rates compared to other African nations where infrastructure may be less developed.

Egypt has emerged as a leader in the region in the manufacturing, distribution, and servicing of CNG and LPG vehicles. The presence of local industry players, along with partnerships with international manufacturers and technology providers, contributes to the growth and development of the market in Egypt.

Considering these developments and factors, Egypt is expted to lead the Africa CNG and LPG vehicle market during the forecast period.

Africa CNG and LPG Vehicle Industry Overview

The African CNG and LPG vehicle market is fragmented, and many players account for a small market share. Some of the prominent companies in the African CNG and LPG Vehicle Market are ExoGas, Seat SA, Volkswagen AG, BRC Gas Equipments and others. These players are investing heavily in the research and development of CNG and LPG vehicles.

For instance, in August 2022, CNG Holdings and Scania, with their mutual alliances, delivered South Africa's first dedicated natural gas truck. The CNG trucks that were introduced follow the Euro VI compliance standards.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Investments in Refueling Infrastructure Is Driving the Market Growth
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Inadequate Regulatory Frameworks is Anticipated to Restrain the Market Growth
  • 4.3 Porters Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Fuel Type
    • 5.1.1 Compressed Natural Gas
    • 5.1.2 Liquified Petroleum Gas
  • 5.2 Vehicle Type
    • 5.2.1 Passenger Cars
    • 5.2.2 Commercial Vehicles
  • 5.3 Sales Channel
    • 5.3.1 OEM
    • 5.3.2 Aftermarket
  • 5.4 Country
    • 5.4.1 Egypt
    • 5.4.2 Nigeria
    • 5.4.3 South Africa
    • 5.4.4 Morocco
    • 5.4.5 Ethiopia
    • 5.4.6 Rest of Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Seat SA
    • 6.2.2 ExoGas
    • 6.2.3 BRC Gas Equipments
    • 6.2.4 Cummins Inc.
    • 6.2.5 Zavoli
    • 6.2.6 Valtec
    • 6.2.7 African Gas Equipment
    • 6.2.8 Iveco S.p.A
    • 6.2.9 Volkswagen AG
    • 6.2.10 AB Volvo
    • 6.2.11 Ford Motor Company

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS