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市場調査レポート
商品コード
1683120
日本の食品香料と強化剤市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)Japan Food Flavor And Enhancer - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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日本の食品香料と強化剤市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 80 Pages
納期: 2~3営業日
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日本の食品香料と強化剤市場規模は2025年に16億4,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは3.84%で、2030年には19億8,000万米ドルに達すると予測されます。
日本には、複雑なデザイン、高品質の食材、食品の多様な風味で知られる豊かな食文化があります。文化的嗜好、料理の伝統、健康への配慮、消費者の食の嗜好の変化など、さまざまな要因が日本の風味原料の需要に影響を及ぼしています。さらに、エキゾチックでエスニックな風味を持つ加工食品の需要が、様々な風味をブレンドした風味の需要を牽引しています。香料と風味増強剤は、飲食品に欠かせない成分です。消費者の健康志向の高まりに伴い、自然で健康的、かつ人工添加物を含まないものへの需要が高まっています。天然フルーツエキス、ハーブ香料、植物由来成分などの原料は、消費者の嗜好に応えるために導入されています。珍しい風味のハイブリッドや、より強い味覚体験が、支配的なフレーバープロファイルとして台頭してきており、酸味のある風味が人気を集めています。さらに、調味料やソースのプレミアムラインなど、プレミアム製品への嗜好の高まりが市場を牽引しています。調査期間中に食品香料の需要を支えると予想される要因は、飲食品や冷凍食品などの主要セクターの継続的な拡大、消費者製品への国内支出の堅調な増加です。
慌ただしくペースの速いライフスタイルのため、消費者はすぐに飲めて取り扱いが簡単な飲食品を含む簡便食品に惹かれています。消費者は飲料に使用される成分への意識が高まっており、一般的な飲料よりも、糖分や天然成分を抑えた健康的なものを好むようになっています。そのためメーカー各社は、現地の風味や調味料を取り入れることで、日本の消費者の嗜好に合った製品を発売しています。例えば、スターバックスコーヒージャパン株式会社は2024年、花見だんごフラペチーノなどの新ビバレッジや、さくらARなどの定番商品を発売し、日本のさくらシーズンの到来を祝りました。同商品は、花見、白あん風味のソース、さくら、ストロベリーソース、豆乳をブレンドし、和テイストの優しいさくらの味わいに仕上げたとしています。
香料飲料は、アルコール飲料、炭酸飲料、コーヒー、紅茶、エナジードリンク、香料ウォーター、ジュース系飲料、スポーツドリンクなど幅広く利用されています。清涼飲料水は日本の文化に深く根付いており、食事や社交の場、お祝い事など様々な場面で飲まれることが多いです。そのため飲料メーカーは、コーラやレモンライムといった伝統的ものから、緑茶、ピーチ、グレープ、ライチといったユニークな香料まで、多様な消費者の嗜好に応えるためにさまざまな香料を提供しています。さらに、日本はアジアで最も裕福で洗練された消費者市場のひとつであり、製品配合に使用されている原料をよりよく理解できるような説明的表示のある健康的な製品に対する需要があります。そのため、天然由来の原料を使用し、若干の加工を施した飲料であるクリーンラベル商品に対する消費者の関心が高まっており、飲料における天然香料の需要が高まっています。
日本の食品香料と強化剤市場は競争が激しく、国内外の競合で構成されています。市場の参入企業は、製品の革新や生産施設の拡大から、食品安全ガイドラインの維持やその他の関連戦略に至るまで、様々な戦略を用いて競争しています。市場をリードする企業には、Ajinomoto Inc.、Symrise AG、International Flavors and Fragrances Inc.、Takasago International Corporation、Givaudan SAなどがあります。
The Japan Food Flavor And Enhancer Market size is estimated at USD 1.64 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.98 billion by 2030, at a CAGR of 3.84% during the forecast period (2025-2030).
Japan has a rich food culture known for its intricate designs, quality ingredients, and diverse flavors in food products. Various factors, including cultural preferences, culinary traditions, health considerations, and consumers' shifting food preferences, influence the demand for flavor ingredients in Japan. Furthermore, the demand for processed food products with exotic and ethnic flavors drives the demand for variant flavor blends. Flavors and flavor enhancers are indispensable ingredients for food and beverages. With the growing health consciousness among consumers, there is a rise in the demand for natural, healthy, and free from artificial additives. Ingredients like natural fruit extracts, herbal flavors, and plant-based ingredients are being introduced to meet consumer preferences. The unusual flavor hybrids and stronger taste experiences are emerging as the dominant flavor profiles, with sour flavors gaining popularity. The market is further driven by the rising preference for premium products, including premium lines of seasonings and sauces. The factors expected to support the demand for food flavors during the study period are the continued expansion in the major sectors, like beverages and frozen food, and solid gains in domestic expenditures on consumer products.
Due to hectic and fast-paced lifestyles, consumers gravitate toward convenience food products, including ready-to-drink beverages, as they can be consumed readily and offer easy handling. With consumers increasingly becoming aware of the ingredients used in beverages, they prefer healthier variants with reduced sugar and natural ingredients over standard drinks. Manufacturers are thereby launching products that suit the tastes of Japanese consumers by incorporating local flavors and enhancers. For instance, in 2024, Starbucks Coffee Japan Ltd celebrated the onset of the Sakura season in Japan by launching new beverages like Hanami Dango Frappuccino and returning customer favorites such as Sakura AR. The company claimed that the product is a blend of Hanami, a sauce with white Anko flavor, Sakura, strawberry sauce, and soy milk to create a gentle Sakura flavor with a Japanese taste.
Flavors are widely used beverages, including alcoholic drinks, carbonated drinks, coffee, tea, energy drinks, flavored water, juice-based drinks, and sports drinks. Soft drinks are deeply ingrained in Japanese culture and are often consumed on various occasions, including meals, social gatherings, and celebrations. Therefore, beverage manufacturers offer different flavors to cater to diverse consumer tastes, from traditional options like cola and lemon-lime to unique flavors such as green tea, peach, grape, and lychee. Moreover, Japan is one of the most affluent and sophisticated consumer markets in Asia, where there is a demand for healthy products with descriptive labeling that can provide a better understanding of the ingredients used in the product formulation. Therefore, the demand for natural flavors in beverages is rising due to the growing interest of consumers in clean-label goods, which are drinks made from ingredients of natural origin and are slightly processed.
The Japanese food flavor and enhancer market is competitive and comprises local and international competitors. The players in the market compete using various strategies ranging from product innovation and expanding their production facilities to maintaining food safety guidelines and other related strategies. Some leading players in the market are Ajinomoto Inc., Symrise AG, International Flavors and Fragrances Inc., Takasago International Corporation, and Givaudan SA.