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市場調査レポート
商品コード
1644316
欧州のFMCGロジスティクス-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Europe FMCG Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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欧州のFMCGロジスティクス-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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欧州のFMCGロジスティクス市場規模は2025年に3,028億9,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは4.62%で、2030年には3,796億2,000万米ドルに達すると予測されます。
COVID-19危機は、欧州の道路貨物市場の需要と供給を根本的に混乱させました。事実上欧州全土が影響を受けたが、その影響には明確な段階があった。封鎖や国境通過制限の影響は、時間が経過し市場が政府の新ルールに適応するにつれて進展しました。
欧州におけるロジスティクス投資は、欧州におけるeコマースの急成長に牽引され、2021年には456億2,000万ユーロ(476億米ドル)にまで増加しました。市場成長を促進する主要パラメータには、経済成長、人口増加、工業化が含まれます。しかし、海港や道路網の新興国市場の開拓や、地産地消の拡大によるサプライチェーンの再構築に対する政府のコミットメントの欠如が、市場成長の妨げとなっています。
2020年の欧州におけるFMCGロジスティクス市場では、西欧が最大の市場シェアを占めており、同地域は予測期間中、市場ベンダーにいくつかの成長機会を提供すると考えられます。ロジスティクス産業におけるM&Aの増加、ロジスティクスベンダーによるトラックプラトゥーニングへの注力の高まり、シェアリングエコノミーの採用の増加は、この地域におけるFMCGロジスティクス市場の成長に大きく影響すると考えられます。
数多くのeコマース事業者が、当初はわずかな資金で運営していたにもかかわらず、より大きな事業拡大を目の当たりにしています。サード・パーティーロジスティクスによって、小売業者はeコマースを通じて顧客との取引をより洗練されたものにすることができます。産業の専門家によると、2023年までに、英国における小売売上高全体の25%をeコマースが占めるようになるといいます。西欧では、小売売上高の10.2%がオンライン化されており、東欧では5.0%がオンライン化されています。スペインとイタリアでは現在、小売売上全体の5%程度しかオンライン化されていないため、この2つの市場では今後5年間で、オンライン小売売上が西欧市場の中で最も大きく成長すると予想され、それぞれ年率17%、21%となります。同様に、中東欧では、ルーマニア、ロシア、ハンガリーが最も好調で、年平均17.5%の成長が見込まれます。
フランスとイタリアは高度に確立されたプレミアム市場であり、欧州市場で大きなシェアを占めています。eコマースの世界に参入する医療製薬企業はますます増えています。その結果、多くの規制上の制約に対処しながら、急増し続ける需要に対応するための最適な方法を見極めようとしています。栄養補助食品や化粧品のような健康や美容に関する製品は、規制上の制限をほとんど受けることなくオンラインで販売することができる(ただし、潜在的な消費者に製品の特徴や価格を知らせるための重要な要件はいくつかある)が、医薬品のeコマースにはかなり多くの条件が課されます。
場合によっては、eコマースセグメントへの参入を検討している企業(医療機器産業など)にとって、法規制がないことが疑問となり、高い不確実性が生じます。同時に、当局は監督と執行を続けています。イタリアの消費者に処方箋のみの医薬品、あるいは違法な医薬品を提供することを理由に禁止されたウェブサイトが頻繁に報告されている(これは海外で運営されているウェブサイトも含む)。スペインはeコマースの13番目の市場であり、2021年の売上高は272億米ドルで、イタリアとロシアを上回っています。17%増で、スペインのeコマース市場は2021年の世界成長率15%に貢献します。スペインと同様、世界のeコマース売上も今後数年間で増加すると予想されます。新しい市場が出現するにつれ、世界の成長は今後数年間続くと考えられます。中東と東南アジアは、中間層の増加とオフラインインフラの遅れにより、この開発を推進すると考えられます。
英国は長年の交渉の末、欧州連合(EU)を離脱しました。多くの専門家は、欧州のサプライチェーンとロジスティクス部門に大きな影響を与える可能性があると述べています。欧州貿易に打撃を与える
ブレグジット以前は、商品や物資はさほど中断することなく欧州全域を移動し、その結果、サプライチェーンの機能にとって不可欠なスムーズな移行が実現しました。ブレグジット後は、経済的、関税的、行政的な変化が生じ、貨物に追加料金や関税が課されることになります。これはサプライチェーンの機能に大きな影響を与えると考えられます。
EUは世界第2位の貿易圏であり、ブレグジットはサプライチェーンにコスト増をもたらします。欧州域内貿易に影響を与えるだけでなく、域内のロジスティクス産業にも大きな影響を与えると考えられます。
英国内の貨物輸送は道路輸送が主流です。陸路で英国に輸入され、英国から輸出される貨物の大半は、海外の運送業者(車両の多くはポーランド、アイルランド、ルーマニアで登録されている)が扱っています。逆に、英国の運送業者は、EUにおける運送活動全体の8%を占めています。
英国の運送業者はブレグジット後、いくつかのハードルに直面する可能性があります。また、追加関税や通関手続きはサプライチェーンの遅延を引き起こし、すべての輸送手段にとってコスト増となります。
欧州の港湾を通じて事業を展開する英国のロジスティクス企業も、EU加盟国時代に受けた恩恵を失うことになります。同様に、他の欧州の海上輸送会社も、同国の港で船積みする間、英国の新しい規則や規制に従うことになります。
欧州のFMCGロジスティクス市場は競争が激しく、セグメント化されており、多くの参入企業が存在します。世界的にFMCGの売上が増加するにつれ、効率的なロジスティクスサービスプロバイダーへの需要も増加しています。FMCG製品は必要不可欠なものであるため、その需要は今後数年間伸び続けると考えられます。FMCGロジスティクスサービスプロバイダーのビジネス機会は、今後数年で拡大すると予想されます。同市場には、DHL Group、C.H. Robinson Worldwide Inc.、Kuehne+Nagel International AG、Agility Logistics、CEVA Logistics、FedEx、XPO Logistics、Nippon Express、DB Schenker、Hellmann Worldwide Logistics、APL Logisticsなど、既存の大手企業が名を連ねています。
The Europe FMCG Logistics Market size is estimated at USD 302.89 billion in 2025, and is expected to reach USD 379.62 billion by 2030, at a CAGR of 4.62% during the forecast period (2025-2030).
The COVID-19 crisis fundamentally disrupted the demand and supply in the European road freight market. While virtually all of Europe was affected, the impact had distinct phases. The effects of lockdowns and border crossing restrictions evolved as time passed and the market adjusted to the government's new rules.
Logistics investments in Europe went up to EUR 45.62 billion (USD 47.60 billion) in 2021, driven by the massive e-commerce growth in Europe. Key parameters promoting market growth include economic growth, increasing population, and industrialization. However, the lack of the government's commitment to developing seaports or road networks and reconfigured supply chains, with the growing local production and consumption units, are hampering the market growth.
Western Europe had the largest market share in the FMCG logistics market in Europe in 2020, and the region will offer several growth opportunities to market vendors during the forecast period. Increasing M&A in the logistics industry, growing focus on truck platooning by logistics vendors, and increasing adoption of sharing economy will significantly influence FMCG logistics market growth in this region.
Numerous e-commerce businesses witnessed more significant operational expansion even though they functioned on a shoestring initially. Third-party logistics allows retailers to unleash greater sophistication before their customers on the deals made through the e-commerce mode. According to industry experts, e-commerce will likely account for 25% of the total retail sales in the United Kingdom by 2023. In Western Europe, 10.2% of retail sales are online, while 5.0% are online in Eastern Europe. With only around 5% of the total retail sales currently made online in Spain and Italy, these two markets are expected to see the most substantial online retail sales growth of all the Western European markets over the next five years at 17% per annum and 21% per annum, respectively. Likewise, Central and Eastern Europe may witness an average growth of 17.5% annually, with Romania, Russia, and Hungary performing the strongest.
France and Italy are highly established premium markets that contribute to significant shares in the European market. More and more healthcare and pharmaceutical companies are entering the e-commerce world. As a result, they find themselves attempting to identify the most suitable way to meet ever-burgeoning demand while dealing with numerous regulatory restrictions. While wellness and beauty products, such as nutrition supplements and cosmetics, may be sold online with few regulatory restrictions (although there are still several critical requirements to inform potential consumers about the characteristics of the products and their prices), e-commerce of medicines is subject to considerably more conditions.
In some cases, legislation absence raises questions and creates a high uncertainty level for those considering entering the e-commerce field (e.g., those in the medical device industry). At the same time, authorities continue to enact oversight and enforcement. There are frequent reports of websites that are banned because they offer prescription-only medicines or even illegal medicines to Italian consumers (this includes websites operating abroad). Spain is the 13th largest market for e-commerce, with a revenue of USD 27.2 billion in 2021, placing it ahead of Italy and Russia. With an increase of 17%, the Spanish e-commerce market contributed to a worldwide growth rate of 15% in 2021. Like in Spain, global e-commerce sales are expected to increase over the following years. As new markets emerge, global growth will continue over the upcoming years. East and Southeast Asia will propel this development with their growing middle class and lagging offline infrastructure.
The UK left the European Union (EU) after years of negotiations. Many experts say it could significantly affect Europe's supply chain and logistics sector. It will harm European trade.
Before Brexit, goods and supplies moved across Europe without much interruption, resulting in a smooth transition essential for the supply chain functioning. Post-Brexit, there will be economic, customs, and administrative changes, and additional charges and duties will be imposed on shipments. It will significantly affect the supply chain functioning.
The EU is the world's second-largest trading bloc, and Brexit will result in incremental costs in the supply chain. It will not only impact intra-Europe trade but also hugely affect the logistics industry in the region.
Road haulage is the dominant mode of freight transport within the UK. Most goods imported to and exported from the UK by road are handled by overseas haulers (with vehicles mostly registered in Poland, Ireland, and Romania). Conversely, the UK haulers account for 8% of the total haulage activity in the EU.
Those UK haulers could face several hurdles post-Brexit. Also, additional tariffs and customs clearance procedures cause delays in supply chains and increase costs for all transport modes.
The UK logistics companies operating through European ports will also lose the benefits they received while members of the EU. Similarly, other European maritime transport companies will adhere to new UK rules and regulations while shipping in ports in the country.
The Europe FMCG Logistics Market is highly competitive and fragmented, with many players. With Increasing FMCG sales worldwide, the demand for efficient logistics service providers also increased with the increasing sales. As FMCG products are essential, their demand will likely keep growing in the coming years. The opportunity for FMCG logistics service providers is expected to grow in the coming years. Some existing significant players in the market include - DHL Group, C.H. Robinson Worldwide Inc., Kuehne + Nagel International AG, Agility Logistics, CEVA Logistics, FedEx, XPO Logistics, Nippon Express, DB Schenker, Hellmann Worldwide Logistics and APL Logistics.