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市場調査レポート
商品コード
1641910

インターネットプロトコルテレビ(IPTV):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Internet Protocol Television (IPTV) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 110 Pages
納期
2~3営業日
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インターネットプロトコルテレビ(IPTV):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インターネットプロトコルテレビ(IPTV)の市場規模は、2025年に527億米ドルと推定され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは18.99%で、2030年には1,257億1,000万米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • 市場は、ケーブルテレビや衛星テレビといった従来の放送形態から、インターネットベースのストリーミングへと移行しつつあります。インターネットプロトコルテレビ(IPTV)は、この移行期において重要な役割を果たしています。通信技術の向上とネットワークアーキテクチャの進歩により、こうした開発も市場にプラスの影響を与えています。
  • 技術の進歩によりIPTV加入者は増加し、HDチャンネルやビデオ・オン・デマンド・サービスへの需要が高まっています。新たな市場拡大により、加入者数も増加しています。インターネットを利用したストリーミング・サービスの普及が進んでいることも、市場をさらに牽引すると予想されます。
  • 各社は、オーバー・ザ・トップ(OTT)サービス、ビデオ通話/会議、スマートホーム技術、ビデオゲームなどを組み合わせた複雑な配信サービスを提供しています。こうした企業が採用する有利な戦略が顧客を引き付け、加入者の増加につながり、IPTV市場の成長を牽引しています。
  • さらに、インドのような新興諸国では、デジタルテレビを優遇する政府の取り組みがテレビの普及を後押ししています。しかし、地元のケーブルTVや衛星TVとの競合は、そのコストの低さや、高品質でジッターのないサービスを提供するためのインフラの不足が原因で、特に発展途上国や低開発国ではIPTVの普及をある程度制限しています。

インターネットプロトコルテレビ(IPTV)市場動向

ハードウェア分野が大きな市場シェアを獲得へ

  • 世界の経済成長により、これらの国々の人々の可処分所得が増加し、特に新興経済諸国では人々のライフスタイルが向上しています。こうした経済変動の結果、インターネットの普及率は世界中で劇的に向上しました。
  • こうした要因により、テレビサービスの消費者は、品質と外出先での視聴オプションの両方に関して、より優れたユーザー体験を求めるようになった。シスコは、2022年までにインターネットからテレビへのトラフィックが消費者のインターネット・ビデオ・トラフィックの18%を占めるようになり、2017年の25%から減少すると予測しています。ライブストリーミングの台頭はインターネット利用の増加にもつながり、インターネットの普及はこの動向の重要な要因となっています。
  • 2022年7月末現在、インターネット普及率は63%に達しています。北欧が最もインターネット普及率が高く、人口の98%がインターネットにアクセスしています。対照的に、アジア太平洋地域のインターネット・ユーザー数が最も多く、北米がそれに続く。
  • 安価なインターネット・データが利用できるようになったことで、消費者は高品質のテレビ体験を求めるようになり、世界中のインターネットプロトコルテレビ市場におけるハードウェアの成長を牽引しています。

アジア太平洋が大きく成長する見込み

  • アジア太平洋地域では、ブロードバンド普及率の上昇とコンテンツ消費行動の変化により、オーバー・ザ・トップとインターネットプロトコルテレビ(IPTV)が牽引役となっています。その効果はインドや中国といったアジア諸国で顕著に見られ、2022年度のGDP成長率は7%と2.8%に達します。さらに、この地域の主要国であるインドと中国では、急速な都市化が進んでおり、家庭でのIPTV導入に大きな役割を果たしています。
  • コンテンツへの投資の増加は、ハリウッドを超える新しいコンテンツの創造につながっています。インドはコンテンツ・ハブのひとつとなりつつあり、豊富なコンテンツが国内外で消費されるようになっています。また、2010年以降、同地域のスマートフォンユーザーが増加したことで、モバイル機器でのIPTVサービスの需要が高まっています。同地域のスマートフォンユーザー数は、世界のスマートフォンユーザー数の半分であり、2022年には60億人を突破します。
  • さらに、ケーブルTVやDTH(Direct-to-Home)サービスのデジタル化など、デジタル変革に向けたインド政府の取り組みも、同国におけるIPTVの普及を後押ししています。ネットワーク・サービス・プロバイダーの登場はインドのIPTVシナリオを変え、同社は顧客にIPTVライブ加入を無料で提供しています。他社もこれに追随しており、この地域ではモバイルベースのIPTVサービスの需要が高まると予想されます。

インターネットプロトコルテレビ(IPTV)業界の概要

インターネットプロトコルテレビ(IPTV)市場の動向は、ハードウェアのセットアップやIPTVサービス・システムを提供するプレーヤーの増加により、統合されつつあるが、断片化の傾向にあります。また、テレビメーカーがIPTVの普及を促進するセットアップボックスを提供する通信会社と提携することで、市場は垂直統合が進んでいます。

2023年11月、Enghouse Networksは、カナダのサスカチュワン州にあるIle-a-la-Crosse Communications Society Inc.同サービスは、山火事により同地域の通信インフラが脅かされているにもかかわらず、構築・開始されました。2023年8月、Enghouseはサスカチュワン州北西部でテレビサービスを提供するICSIから相談を受けました。同社のケーブルTVサービスの信号プロバイダーは、経済的理由から6週間後にサービスを停止する予定であり、ICSIは代替ソリューションを早急に必要としていました。

2023年10月、M7ドイツはオーストリアのネットワーク事業者LIWESTとの長年の提携を拡大します。無料テレビ、有料テレビ、外国語チャンネルを提供するケーブルテレビの導入に加え、M7は現在、高度な機能を含む完全なIPTVライセンス権をネットワーク事業者に提供しています。これにより、LIWESTはIPTVプラットフォームを拡張し、HD解像度のテレビチャンネルを追加することができます。高度な機能には、リスタートやリプレイによるタイムシフトTVも含まれます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提と成果
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因と市場抑制要因のイントロダクション
  • 市場促進要因
    • 高画質チャンネルとビデオ・オンデマンドの需要
    • IPTVサービスとともに提供される双方向サービス
    • 政府の積極的な取り組み
  • 市場抑制要因
    • ケーブルTVや衛星TV事業者との競合
    • 開発途上地域における遅延やジッターのないサービスを提供するためのインフラ不足
  • 業界バリューチェーン分析
  • 業界の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ハードウェア
    • サービス
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Akamai Technologies, Inc.
    • AT&T Inc.
    • Cisco Systems Inc.
    • Ericsson AB
    • Huawei Technologies Co., Ltd.
    • Verizon Communications
    • ARRIS International Plc
    • Moftak Solutions
    • Sterlite Tech
    • Tripleplay Services Ltd.

第7章 投資分析

第8章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 62316

The Internet Protocol Television Market size is estimated at USD 52.70 billion in 2025, and is expected to reach USD 125.71 billion by 2030, at a CAGR of 18.99% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • The market is shifting from traditional broadcasting modes such as cable or satellite TV to internet-based streaming. Internet Protocol Television (IPTV) plays a significant role in this transitional phase. With improved communication technology and advancements in network architecture, these developments have also positively impacted the market.
  • Technological advancements have led to increased IPTV subscribers and a growing demand for HD channels and video-on-demand services. The subscription numbers are also rising due to new market expansion. The increasing penetration of Internet-based streaming services is expected to drive the market further.
  • Companies offer complex deliverables combined with over-the-top (OTT) services, video calling/conferencing, smart home technologies, and video games. Such lucrative strategies adopted by these companies attract clients, leading to an increase in subscribers and driving IPTV market growth.
  • Moreover, government initiatives in developing countries like India that favor digital television fuel the adoptiincreasingelevision. However, competition from local cable TV and satellite TV, due to their lower cost and lack of infrastructure for quality and jitter-free service, is limiting the adoption of IPTV to an extent, especially in developing and underdeveloped countries.

Internet Protocol Television (IPTV) Market Trends

Hardware segment to acquire major market share

  • The growing economies across the world are increasing the disposable income of the population in those countries, which is improving people's lifestyles, especially in developing countries. As a result of these economic changes, internet penetration has drastically improved across the globe.
  • These factors have led to increased demand from television service consumers for better user experiences regarding both quality and on-the-go viewing options. Cisco predicted that globally, Internet-video-to-TV traffic would account for 18% of consumer Internet video traffic by 2022, down from 25% in 2017. The rise of live streaming also led to increased Internet usage, making Internet penetration a vital factor in this trend.
  • As of the end of July 2022, the Internet penetration rate reached 63%. North Europe has the highest internet penetration rate, with 98% of the population having Internet access. In contrast, the Asia-Pacific region has the highest number of Internet users, followed by North America.
  • With the availability of cheap internet data, consumers are demanding high-quality television experiences, driving the growth of the hardware in the internet protocol television market worldwide.

Asia-Pacific Expected to Grow Significantly

  • Over-the-top and Internet-protocol-television (IPTV) are gaining traction driven by increasing broadband penetration and changing content consumption behaviors in the region. The effect can be significantly observed in Asian countries like India and China, representing 7% and 2.8% GDP growth rates in FY 2022. Further, rapid urbanization in India and China are the major countries in the region and play a significant role in adopting IPTV in households.
  • Rising investment in content has led to the creation of new content offering which is beyond Hollywood. Increasingly, India is becoming one of the content hubs, with a wealth of material being created for consumption locally and worldwide. Also, the growth of smartphone users in the region since 2010 has fuelled the demand for IPTV services in mobile devices. The number of smartphone users in its region is half that of global smartphone users, which has crossed the mark of 6 billion in the year 2022.
  • Moreover, Indian government initiatives towards digital transformation, such as digitization of cable TV and Direct-to-Home (DTH) services, are also favoring the adoption of IPTV in the country. The advent of network service providers has changed the IPTV scenario in India, with the company providing free IPTV live subscriptions to its customers. With other companies following suit, the demand for mobile-based IPTV services is expected to increase in the region.

Internet Protocol Television (IPTV) Industry Overview

The Internet protocol television (IPTV) market trend is consolidated but inclining towards fragmentation with the increasing number of players offering the hardware setup and IPTV service systems. Also, the market is undergoing vertical integration as TV manufacturers are partnering with telecom companies providing built-in set-up-box encouraging the adoption of IPTV.

In November 2023, Enghouse Networks announced it delivered its new IPTV service to Ile-a-la-Crosse Communications Society Inc. (ICSI) in Saskatchewan, Canada. The service was created and launched despite wildfires threatening telecommunications infrastructure throughout the region. In August 2023, Enghouse was approached by ICSI, which provides TV services in northwestern Saskatchewan. The signal provider for their cable TV service planned to shut down the service in six weeks for economic reasons, and ICSI needed an alternative solution immediately.

In October 2023, M7 Deutschland is expanding its long-standing partnership with Austrian network operator LIWEST. In addition to the introductory cable TV offer with free TV, pay-TV, and foreign-language channels, M7 now supplies the network operator with full IPTV license rights, including advanced functions. LIWEST can thus expand its IPTV platform with additional TV channels in HD resolution, which enable viewers to consume TV programs with interactive TV add-on functions. The advanced features include time-shifted TV via restart and replay.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Deliverables
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Introduction to Market Drivers and Restraints
  • 4.3 Market Drivers
    • 4.3.1 Demand for High-Definition Channels and Video On-Demand
    • 4.3.2 Interactive Services Packaged Along with IPTV Services
    • 4.3.3 Favorable Government Initiatives
  • 4.4 Market Restraints
    • 4.4.1 Competition from Cable TV and Satellite TV Operators
    • 4.4.2 Lack of Infrastructure in Developing Regions to Offer Delay and Jitter-free Service
  • 4.5 Industry Value Chain Analysis
  • 4.6 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.6.1 Threat of New Entrants
    • 4.6.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.6.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.6.4 Threat of Substitute Products
    • 4.6.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Hardware
    • 5.1.2 Service
  • 5.2 Geography
    • 5.2.1 North America
    • 5.2.2 Europe
    • 5.2.3 Asia-Pacific
    • 5.2.4 Latin America
    • 5.2.5 Middle East & Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 Akamai Technologies, Inc.
    • 6.1.2 AT&T Inc.
    • 6.1.3 Cisco Systems Inc.
    • 6.1.4 Ericsson AB
    • 6.1.5 Huawei Technologies Co., Ltd.
    • 6.1.6 Verizon Communications
    • 6.1.7 ARRIS International Plc
    • 6.1.8 Moftak Solutions
    • 6.1.9 Sterlite Tech
    • 6.1.10 Tripleplay Services Ltd.

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS