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市場調査レポート
商品コード
1640647

紙包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Paper Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.03円
紙包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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  • 目次
概要

紙包装市場規模は、2025年に4,173億1,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは4.68%で、2030年には5,245億3,000万米ドルに達すると予測されています。

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紙包装は、様々な製品を保護、保存、輸送するための多用途でコスト効率の高い方法です。さらに、顧客や製品固有のニーズに合わせてカスタマイズすることもできます。軽量、生分解性、リサイクル性といった特性が紙包装の利点であり、不可欠な部品となっています。

主要ハイライト

  • 世界の消費者は、包装の環境に対する危険性をより意識するようになり、購買習慣をより環境に優しい選択肢へと移行させつつあります。消費者、政府、メディアは、製品、包装、プロセスをより環境に優しいものにするようメーカーに圧力をかけています。また、個人はこのような環境に配慮した包装に対して、より高い金額を支払うことを望んでいます。紙製包装産業は、こうした動向により成長すると予想されます。
  • eコマース販売の拡大と折りたたみカートン包装の需要の高まりが市場を牽引しています。しかし、高性能の代替品が入手可能であることが、市場の成長を抑制する可能性が高いです。板紙包装は最も人気のある環境に優しい包装オプションの一つです。かさばる包装ソリューションに比べ、この包装形態は小さな設置面積で様々なサイズを作ることができるため、ほとんどすべてのエンドユーザー部門での使用に適しています。
  • さらに、消費者は循環型経済モデルを支持しており、よりサステイナブル方法で包装・出荷された製品を選んでいます。ブランドメーカーは、カートンボードを使用することで、カーボンフットプリントと環境汚染の削減を目指しています。eコマースは、ブランドメーカーが包装で差別化を図る新たな機会を生み出しました。メーカーは、サプライチェーン全体を通じて製品を保護するために必要不可欠な強度を提供し、消費者体験を向上させる付加価値機能を統合することができます。
  • さらに、小売業やeコマースでは、板紙ベースの包装が広く利用されており、Amazonのような企業は5,000万人以上の加入者を抱え、そのペースを握っています。中国やインドなどの経済圏では、インターネットやスマートフォンの普及が進み、都市化が急速に進んでいるため、eコマース市場の拡大が見込まれています。IBEFによると、インドのeコマース市場は2017年の385億米ドルから2026年末までに2,000億米ドルに達すると予想されています。
  • 紙製包装市場が直面する課題は、重い材料を包装するために紙が必要とされることであり、その結果、この産業はポリマーや金属包装産業とのバランスを取る必要があります。さらに、森林伐採は紙の生産中にダイオキシンの放出を引き起こし、環境問題を引き起こしています。このような要因が紙包装市場の妨げになる可能性があります。

紙包装市場の動向

飲食品セグメントが大きな市場シェアを占めると予想される

  • 紙は食品包装に広く使われている材料のひとつです。紙は環境に優しい包装材料であり、食品包装の理想的な選択肢となっています。主に、一次包装の輸送や保管のために商品を直接包装するために使用されます。紙と板紙は、電子レンジ用ポップコーン袋、ベーキングペーパー、ファーストフード用容器の製造にも使われます。紙製包装市場は、包装食品の環境問題に対する消費者の高い意識によって促進されると予想されます。
  • また、紙は容易に入手できる安価な資源の一つです。これは飲食品セグメントで広く使用されています。これらの材料は、包装用途の成形品や、カップ、パウチ、液体カートンのような飲料を含むその他の接触品を作るためにリサイクルすることができます。
  • さらに、国際的な飲食品企業は、消費者の需要に応えて、すべての包装をリサイクル可能または生分解可能にするという目標を掲げています。例えば、Bacardiは、新しい紙ベースの飲料ボトルを発明することで、2030年までにプラスチックを廃止する意向を表明し、使い捨てプラスチックに反対する世界の動きに加わった。このような循環経済のコンセプトへの傾倒は、製紙産業においてより大きな進歩をもたらす可能性があります。
  • 市場の様々な参入企業が、世界の骨格を固めるために絶えず製品を革新しています。2023年5月、Smurfit Kappaは、Pruszkwの包装工場を4,000万ユーロ(4,388万6,000米ドル)で大幅に拡大する投資プロジェクトを完了しました。この拡大により、Smurfit Kappaはポーランド最大級の規模となり、欧州で最も技術的に先進的で近代的な包装工場となることが期待されました。
  • 消費者は外出の多いライフスタイルを送っており、その結果、手に取ったり、扱ったり、食べたり、持ち運んだりするためによりシンプルな食品を求め続けています。各ブランドは、このニーズに対応するため、食品包装を持ち運びできるものにしようと懸命に努力しています。包装メーカーが食品の包装を紙製に頼っているのは、この種の包装が非常に軽量で持ち運びが簡単だからです。さらに、食品包装は近年より環境に優しくなっています。大企業は、環境に優しいソリューションを求めるあまり、使い捨てのプラスチックをやめ、生分解性、リサイクル可能、あるいは再利用可能な包装を採用しました。
  • 折り畳みカートン、段ボール箱、液体板紙箱の需要を牽引している食品産業の成長は、調理済み食品、冷凍食品、包装商品に対するニーズの高まりによって後押しされています。例えば、米国国勢調査局によると、2023年、米国の飲食品小売店の年間売上高は約9,850億米ドルに達し、2019年の7,744億米ドルから上昇しました。このように、飲食品の売上増加は紙包装市場の成長に影響を与えます。

アジア太平洋が大きな市場シェアを占める見込み

  • アジア太平洋は、調査した市場において大きな成長を記録すると予想されます。同地域の生産施設数の増加、消費者意識の高まり、通過包装産業により市場が拡大しています。この地域は、中国やインドのような開発途上国における紙パルプのニーズの増加により、急速に拡大すると予想されています。
  • 中国では、消費とともに輸送包装市場が成長しており、紙包装の需要を促進しています。都市人口の増加、eコマース産業の発展、パルプ価格の下落、環境に優しい包装に対する人々の意識の向上が、この地域の紙包装市場を促進すると予想されます。
  • インド製紙工業協会(IPMA)によれば、インドの紙消費量は年間6~7%の伸びを示し、2026~27年度には3,000万トンに達すると予想されています。この成長は、主に教育と識字率の向上に重点を置くようになったことと、組織小売業の増加によってもたらされると予想されます。
  • さらに、中国ではエンドユーザー産業全体で紙の消費が伸びており、段ボールのような紙ベースの製品の生産にも影響を与えています。中国国家統計局のデータによると、2024年1月と2月の加工紙と段ボールの生産量は、需要の増加と同時に増加しました。中国の累計加工紙・段ボール生産量は約2,242万トンで、2023年8月の1,225万トンから増加しました。
  • 日本企業であるNestleは、様々なブランドや商品の新しい包装オプションを検討しています。また、同社は毎日約400万個の製品を販売しているため、環境への影響をさらに軽減するための材料研究も積極的に行っています。さらに、プラスチック廃棄物を制限するためのいくつかの政府施策が、市場の成長に影響を与えています。その結果、この地域における消費者の意識の高まりと飲食品、その他のセグメントの成長が市場の成長を後押ししています。

紙製包装産業概要

紙製包装市場は、International Paper、Mondi、Smurfit Kappa、WestRock Companyなど複数の参入企業によってセグメント化されています。各社は市場シェアを維持するため、技術革新や戦略的提携を進めています。各社は常に技術革新を行い、より良い性能を実現し、市場性を向上させ、持続可能性を高めるために包装を再設計しています。

  • 2024年2月、Mondi Groupは、サステイナブルホーム&パーソナルケア(HPC)包装、特に紙おむつや女性用衛生用品に対するニーズの高まりに対応するため、革新的な紙ベースのエコウィケットバッグの生産範囲を拡大しました。スザーダ(ハンガリー)工場でエコウィケットバッグの生産を拡大することで、モンディは紙の自社生産からコーティング、コンバーティングまで、グループの一貫したバリューチェーンをさらに活用します。
  • WestRockは2024年1月、顧客の増大するニーズに応えるため、ウィスコンシン州プレザントプレーリーに段ボール工場を新設する計画を発表しました。この投資により、同社は五大湖での生産能力を高め、コストプロファイルを強化することが期待されます。建設費は約1億4,000万米ドルを予定しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業のサプライチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • バリアコート板紙製品の開発
    • 紙製包装に対する消費者の意識の高まり
  • 市場抑制要因
    • 森林破壊による紙製包装への影響
    • 運用コストの増加

第6章 世界の古紙生産統計

  • 古紙生産量
  • 古紙輸入額・輸入量
  • 古紙輸出額・輸出量
  • 主要国別古紙生産量

第7章 カートンボードの輸出入シナリオ

  • 段ボール原紙の輸出:金額・数量(100万米ドル、100万トン)
  • 段ボール原紙の輸入:金額・数量(100万米ドル、100万トン)

第8章 市場セグメンテーション

  • グレード別
    • カートンボード
      • 固体漂白硫酸塩(SBS)
      • 無漂白固形サルフェート(SUS)
      • 折りたたみボックスボード(FBB)
      • コート再生板紙(CRB)
      • 非塗装再生板紙(URB)
      • その他
    • コンテナーボード
      • ホワイトトップクラフトライナー
      • その他のクラフトライナー
      • ホワイトトップテストライナー
      • その他テストライナー
      • セミケミカルフルーティング
      • リサイクルフルーティング
  • 製品別
    • 折りたたみカートン
    • 段ボール箱
    • その他
  • エンドユーザー産業別
    • 食品
    • 飲料
    • 医療
    • パーソナルケア
    • 家庭用品
    • 電気製品
    • その他
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • イタリア
      • フランス
    • アジア
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • メキシコ
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ

第9章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • International Paper Company
    • Mondi Group
    • Smurfit Kappa Group
    • DS Smith PLC
    • Eastern Pak Limited
    • WestRock Company
    • Packaging Corporation of America
    • Cascades Inc.
    • Nippon Paper Industries Ltd
    • Sonoco Products Company

第10章 投資分析

第11章 市場の将来

目次
Product Code: 56225

The Paper Packaging Market size is estimated at USD 417.31 billion in 2025, and is expected to reach USD 524.53 billion by 2030, at a CAGR of 4.68% during the forecast period (2025-2030).

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Paper packaging is a versatile and cost-efficient method to protect, preserve, and transport a wide range of products. In addition, it can be customized to meet the customers' or product-specific needs. Attributes like lightweight, biodegradability, and recyclability are the advantages of paper packaging, making it an essential component.

Key Highlights

  • Consumers globally are becoming more conscious of the environmental hazards of packaging and are moving their purchasing habits to more environment-friendly options. Consumers, the government, and the media are pressuring manufacturers to make their products, packaging, and processes more environmentally friendly. Also, individuals are willing to pay more for these types of conscious packaging. The paper packaging industry is anticipated to grow due to these trends.
  • The expansion of e-commerce sales and the rising demand for folded carton packaging drive the market. However, the availability of high-performance substitutes will likely restrain the market's growth. Paperboard packaging is one of the most popular eco-friendly packaging options. Compared to bulkier packaging solutions, this packaging format can be created in various sizes with a small footprint, making it suitable for use in almost all end-user sectors.
  • Moreover, consumers support the circular economy model, choosing products packaged and shipped more sustainably. Brand manufacturers aim to reduce their carbon footprint and environmental pollution by using cartonboards. E-commerce has created additional opportunities for brand manufacturers to differentiate themselves through packaging. Manufacturers can provide the essential strength to protect their products throughout the supply chain and integrate value-added features that improve the consumer experience.
  • Furthermore, retail and e-commerce rely extensively on paperboard-based packaging, with companies such as Amazon setting the pace with more than 50 million subscribers. In economies such as China and India, the e-commerce market is expected to expand because of rising internet and smartphone penetration and rapid urbanization. According to IBEF, the Indian e-commerce market is anticipated to reach USD 200 billion by the end of 2026, from USD 38.5 billion in 2017.
  • The challenge faced by the paper packaging market is the need for paper to package heavy materials, resulting in the industry needing to be more balanced by the polymers and metal packaging industries. Furthermore, deforestation causes the release of dioxins during paper production, causing environmental concerns. Such factors might hinder the paper packaging market.

Paper Packaging Market Trends

The Food and Beverage Segments are Expected to Hold Significant Market Share

  • Paper is among the widely used materials for food packaging. Paper is an environment-friendly packaging material, making it an ideal option for food packaging. It is mainly used to package goods directly for transporting and storing primary packages. Paper and paperboard are also used to make microwave popcorn bags, baking paper, and fast-food containers. The market for paper packaging is anticipated to be propelled by high consumer awareness of the environmental concerns of packaged food.
  • In addition, paper is one of the readily available, inexpensive resources. It is used extensively in the food and beverage sector. These materials can be recycled to create molded products for packaging applications and other beverage-containing contact items like cups, pouches, and liquid cartons.
  • Moreover, international food and beverage businesses have set objectives to make all packaging recyclable or biodegradable in response to consumer demand. For instance, Bacardi stated its intention to eliminate plastic by 2030 by inventing new paper-based beverage bottles, joining the global push against single-use plastics. This dedication to circular economy concepts could result in more significant advancements in the paper industry.
  • Various players in the market are constantly innovating products to bolster their foothold globally. In May 2023, Smurfit Kappa completed its investment project, which led to a significant expansion of its packaging plant in Pruszkw with EUR 40 million (USD 43.886 million). This expansion was expected to make Smurfit Kappa one of the largest in Poland and one of Europe's most technologically advanced and modern packaging plants.
  • Consumers lead on-the-go lifestyles, and as a result, they continuously seek simpler foods to pick up, handle, eat, or carry. Brands are working harder to make food packaging portable to address this need. Packaging manufacturers depend on paper packaging for food products because these types of packaging are exceptionally lightweight and easy to carry. Moreover, food packaging has become more environmentally friendly in recent years. Big firms abandoned single-use plastics in favor of biodegradable, recyclable, or reusable packaging due to their desire for eco-friendly solutions.
  • The growth of the food industry, which, in turn, is driving demand for folding cartons, corrugated boxes, and liquid paperboard boxes, is propelled by the increased need for ready-to-eat, frozen, and packaged goods. For instance, according to the US Census Bureau, in 2023, annual sales of retail food and beverage stores in the United States amounted to ~USD 985 billion, rising from USD 774.4 billion in 2019. Thus, increasing sales of food and beverages impact the growth of the paper packaging market.

Asia-Pacific is Expected to Hold Significant Market Share

  • Asia-Pacific is anticipated to record significant growth in the market studied. The market is expanding due to the rising number of production facilities, rising consumerism, and the transit packaging industry in the region. The region is expected to expand quickly due to the increasing need for paper pulp in developing nations like China and India.
  • In China, the transportation packaging market is growing along with consumption, fueling the demand for paper packaging. The growing urban population, evolving e-commerce industry, dropping pulp prices, and improving population awareness about environmentally friendly packaging are expected to propel the paper packaging market in the region.
  • As per the Indian Paper Manufacturers Association (IPMA), paper consumption in India is expected to witness 6 to 7% annual growth and reach 30 million tonnes by FY 2026-27. This growth is expected to be mainly driven by the growing emphasis on education and literacy, coupled with the increase in organized retail business.
  • Furthermore, the growing paper consumption in China throughout the end-user industries is also influencing the production of paper-based products like cardboard. According to data from the National Bureau of Statistics of China, the production of processed paper and cardboard increased simultaneously with their growing demand in January and February 2024. China's cumulative processed paper and cardboard production volume was approximately 22.42 million metric tons, which increased from 12.25 million metric tons in August 2023.
  • Nestle, a Japanese company, is looking into new packaging options for various brands and goods. It is also aggressively researching materials to lessen its environmental impact further, as it sells approximately 4 million products daily. Furthermore, several government measures to limit plastic waste influence the market's growth. As a result, increasing consumer awareness and the growth of food, beverage, and other sectors in the region are pushing market's growth.

Paper Packaging Industry Overview

The paper packaging market is fragmented with several players like International Paper, Mondi, Smurfit Kappa, WestRock Company, and more. The companies are innovating and entering into strategic partnerships to retain their market share. Companies constantly innovate with technology and redesign their packaging to get better performance, improve marketability, and enhance sustainability.

  • In February 2024, Mondi Group expanded the production of its innovative range of paper-based EcoWicketBags as part of the rising need for sustainable home and personal care (HPC) packaging, specifically for diapers and feminine hygiene products. By expanding the production of EcoWicketBags at its Szada (Hungary) plant, Mondi further leverages the Group's integrated value chain, from in-house paper production to coating and converting.
  • In January 2024, WestRock announced plans to construct a new corrugated box plant in Pleasant Prairie, Wisconsin, to fulfill customers' growing needs. This investment is expected to position the company to increase production capabilities and enhance its cost profile in Great Lakes. The construction is slated to cost approximately USD 140 million.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHT

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Supply Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Development of Barrier-coated Paperboard Products
    • 5.1.2 Growing Consumer Awareness on Paper Packaging
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Effects of Deforestation on Paper Packaging
    • 5.2.2 Increasing Operational Costs

6 GLOBAL RECOVERED PAPER PRODUCTION STATISTICS

  • 6.1 Recovered Paper, Production Quantity
  • 6.2 Recovered Paper, Import Value, and Import Quantity
  • 6.3 Recovered Paper, Export Value, and Export Quantity
  • 6.4 Recovered Paper Production, by Leading Countries

7 CARTONBOARD EXIM SCENARIO

  • 7.1 Cartonboard Exports by Value & Volume (USD million, million tonnes)
  • 7.2 Cartonboard Imports by Value & Volume (USD million, million tonnes)

8 MARKET SEGMENTATION

  • 8.1 By Grade
    • 8.1.1 Carton Board
      • 8.1.1.1 Solid Bleached Sulphate (SBS)
      • 8.1.1.2 Solid Unbleached Sulphate (SUS)
      • 8.1.1.3 Folding Boxboard (FBB)
      • 8.1.1.4 Coated Recycled Board (CRB)
      • 8.1.1.5 Uncoated Recycled Board (URB)
      • 8.1.1.6 Othder Graes
    • 8.1.2 Containerboard
      • 8.1.2.1 White-top Kraftliner
      • 8.1.2.2 Other Kraftliners
      • 8.1.2.3 White top Testliner
      • 8.1.2.4 Other Testliners
      • 8.1.2.5 Semi Chemical Fluting
      • 8.1.2.6 Recycled Fluting
  • 8.2 By Product
    • 8.2.1 Folding Cartons
    • 8.2.2 Corrugated Boxes
    • 8.2.3 Other Types
  • 8.3 By End User Industry
    • 8.3.1 Food
    • 8.3.2 Beverage
    • 8.3.3 Healthcare
    • 8.3.4 Personal Care
    • 8.3.5 Household Care
    • 8.3.6 Electrical Products
    • 8.3.7 Other End User Industries
  • 8.4 By Geography
    • 8.4.1 North America
      • 8.4.1.1 United States
      • 8.4.1.2 Canada
    • 8.4.2 Europe
      • 8.4.2.1 Germany
      • 8.4.2.2 United Kingdom
      • 8.4.2.3 Italy
      • 8.4.2.4 France
    • 8.4.3 Asia
      • 8.4.3.1 China
      • 8.4.3.2 Japan
      • 8.4.3.3 India
      • 8.4.3.4 Australia and New Zealand
    • 8.4.4 Latin America
      • 8.4.4.1 Brazil
      • 8.4.4.2 Mexico
    • 8.4.5 Middle East and Africa
      • 8.4.5.1 United Arab Emirates
      • 8.4.5.2 Saudi Arabia
      • 8.4.5.3 South Africa

9 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 9.1 Company Profiles
    • 9.1.1 International Paper Company
    • 9.1.2 Mondi Group
    • 9.1.3 Smurfit Kappa Group
    • 9.1.4 DS Smith PLC
    • 9.1.5 Eastern Pak Limited
    • 9.1.6 WestRock Company
    • 9.1.7 Packaging Corporation of America
    • 9.1.8 Cascades Inc.
    • 9.1.9 Nippon Paper Industries Ltd
    • 9.1.10 Sonoco Products Company

10 INVESTMENT ANALYSIS

11 FUTURE OF THE MARKET