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市場調査レポート
商品コード
1639421

モバイルアナリティクス-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Mobile Analytics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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モバイルアナリティクス-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

モバイルアナリティクス市場規模は、2025年に90億5,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは24.2%で、2030年には267億6,000万米ドルに達すると予測されます。

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市場を牽引する主要要因は、複数のモバイルアナリティクス事業者が人工知能、ビッグデータ、機械学習などの革新的技術を採用していることです。

主要ハイライト

  • モバイルアプリは現在、消費者が日常的なタスクを実行するために頻繁に使用されるようになっています。これらのアプリケーションは膨大な量のデータを使用します。この膨大なデータを効率的に管理・分析するには、強力な分析システムが必要です。その意味で、データ分析は非常に重要です。多様な企業がこれらのアプリを使用してデータ主導洞察を得るのに役立ちます。モバイルアプリアナリティクスとは、モバイルアプリケーション内のアクティビティをモニターすることです。この調査によって、ユーザーがプログラムとどのように相互作用しているのか、また、特定の出来事によってユーザーがそのプログラムをアンインストールしたのかどうかを明らかにすることができます。また、インタラクション、技術データ、コンバージョンファネル、その他の指標を追跡することで、アプリが視聴者とビジネスの双方にとって意味があるかどうかを判断するのに役立ち、今後の開発を方向付けることができます。
  • ITUの予測によると、昨年は世界人口の約66%にあたる53億人近くがインターネットを利用していました。強化された人工知能(AI)と機械学習モデルにより、アプリ分析を含むモバイルアナリティクスソリューションはよりスマートになっています。アプリの管理指標の大半は、単に情報を提示するだけでなく、データ分析のモデリングやダッシュボードを組み込んで進化しています。GoogleはFirebaseを活用し、モバイル端末向けの分析を刷新しています。通知、アトリビューション、招待、ストレージ、ディープリンク、AdMob、AdWordsはすべて、企業と消費者に最大洞察を与えるためにまとめられています。例えば、Google AnalyticsとMicrosoft Clarityは、データマイニングの必要なく魅力的な洞察を発見するために、企業リーダーのためのアプリ分析アシスタントを開発しました。
  • 製品チームとマーケティングチームは、モバイルアナリティクスデータを使ってポジティブなフィードバックループを作ることができます。サイトやアプリを更新したり、キャンペーンを開始したり、新機能をリリースしたりする際に、これらの変更がオーディエンスに与える影響をテストすることができます。オーディエンスの反応に基づいて、チームはさらなる変更を加えることができ、さらに多くのデータを得て、さらなるテストにつなげることができます。これにより、製品を磨き上げる好循環が生まれます。アプリに依存するモバイルアナリティクスは、従来のウェブベースの分析プラットフォームよりもはるかに便利で正確です。ほとんどのモバイルアナリティクスツールはSDKを使用してユーザーアクティビティを追跡するため、ベンダーはオペレーティングシステムに応じて様々なコードを使用してカスタムイベントを追跡することができます。
  • ウェブ分析とは異なり、SDKはユーザーを一意に識別するためにクッキーに依存しません。したがって、他のいくつかのアプローチと比較して、モバイルアナリティクスはより正確な結果を生成する可能性が高いです。また、一般的なデスクトップの利用に比べて、携帯電話は世界的にインターネットトラフィックの大半を占めています。
  • しかし、モバイルアナリティクス事業では、データセキュリティの問題に対処する必要があります。機密データの漏洩により、アプリ分析企業は多くのユーザーと収入を失った。正規のユーザーから重要な情報を盗むために、ユーザーアカウントに侵入する海賊もいます。これらの認証情報は販売され、ユーザーの機密データはピアツーピアのファイル共有プロトコルやVPNを使用して転送されます。インジェクション攻撃、サービス拒否(DoS)攻撃、ウイルス攻撃は、データ管理ソフトウェアへのアクセスを可能にし、データの機密性を危険にさらすことで、データセキュリティの脅威となります。
  • COVID-19の流行は、モバイルマーケティングや広告を含む複数のセクターに影響を与えました。短期的には、企業は状況が安定するまでマーケティング支出を抑制しています。しかし、将来的には、印刷物や屋外活動のような伝統的マーケティングからデジタルやモバイルマーケティングへの広告予算のシフトが急増し、エンドユーザーは屋内にいて、主に携帯電話やテレビでコンテンツを消費することを好むようになると考えられます。社会的距離の縮小は、このようにモバイルマーケティング分析の利用にプラスの影響を与えます。

モバイルアナリティクス市場動向

小売産業が大きな市場シェアを占める

  • 小売業の経営は、商品中心から顧客満足を中心テーマとする複雑なプロセスとなっています。買い物客の期待はますます高まっています。彼らは、あらゆるレベルでのパーソナライゼーション、より迅速なフルフィルメント・オプション、統一されたオムニチャネル体験を期待しています。競合からのプレッシャーも高まっており、コマースの定義も進化し続けています。
  • 小売企業は、モバイルを強力なマーケティングプラットフォームとして活用しています。小売業、特にeコマース事業は、モバイルアナリティクスソリューションの主要な需要先となると予想されます。パーソナライズされたショッピング体験の創造を目指すeコマース企業の取り組みにより、モバイルアナリティクス市場には世界的にかなりの収益が見込まれます。
  • 世界的に小売産業とeコマース産業が拡大しているため、モバイルアナリティクスプロバイダーには膨大な市場が用意されています。これらの産業はインターネットインフラの開発とともに大きく成長し続け、現地のサプライヤーに大きな可能性をもたらしています。例えば、全米小売業協会(National Retail Federation)によると、米国の小売店からの収益は昨年4兆8,600億米ドルを超えました。さらに、小売産業の売上高は6%から8%増加すると予測されており、eコマースの小売売上高は昨年1兆1,700億米ドルを超え、年率11~13%のペースで成長しています。eコマースと小売向けのモバイルアナリティクスソリューションは、米国、インド、中国、韓国、台湾などの国々で人気が高まっている
  • さらに、India Brand Equity Foundationによると、小売産業はインドのダイナミックな産業の1つとして台頭しており、2024年には1兆3,000億米ドル近くに達すると予測されています。
  • 市場のベンダーの動きは、新規顧客の獲得や維持など、さまざまな新たなニーズに対応するために、小売業者とモバイルアナリティクスプラットフォームとの協力関係が拡大していることを示しています。こうした長期的な提携関係は、調査対象市場の拡大に大きく寄与しています。
  • 小売産業全体におけるデジタル化の進展、マルチチャネル事業の成長、小売分析ソリューションの構築により、小売産業はよりダイナミックになっています。小売組織は、顧客の購買習慣など膨大な量のデータを扱わなければならないため、あらゆる出会いやデータポイントが、小売部門をより効果的かつ成功に導く可能性があります。小売企業は、労働手順を改善するための技術開発に投資しています。モバイルアナリティクスの採用は、小売業の収益と顧客サービスの有効性を高めています。

アジア太平洋が大きな市場シェアを占める

  • アジア太平洋のモバイルアナリティクス市場は、スマートフォンの利用急増とモバイルビジネスメールの増加により、予測期間中に大幅な成長が見込まれています。TRAIの報告によると、インドの通信加入者数は昨年10月末時点で11億7,045万人に達しました。
  • さらに、拡大するインドの小売産業とeコマース産業は、モバイルアナリティクスプロバイダーにとって大きな市場となっています。これらの産業は、国のインターネットインフラが改善されるにつれて大きく成長し続け、国内のサプライヤーにとって大きな可能性を生み出すと考えられます。デリー、ムンバイ、バンガロール、ハイデラバードといった都市には、eコマースや小売業主導のモバイルアナリティクスソリューションの主要拠点が出現しつつあります。IBEFによると、インドのソーシャルコマース部門は、2025年にCAGR55%~60%で160億~200億米ドルに成長する可能性があり、eコマース市場は2024年までに1,110億米ドル、2026年までに2,000億米ドルに達すると予測されています。
  • スマートフォンの普及に伴い、アジア太平洋ではモバイルアナリティクスサービスのニーズが高まっています。顧客はまた、モバイルデータトラフィックの基礎的な調査のためにモバイルアナリティクスを採用しています。モバイルアナリティクス市場は、携帯電話やタブレットの普及、スマートサイバーセキュリティソリューションに対するニーズの高まり、インターネットサービスからの収入によって牽引されています。
  • 多くの利用者を持つ企業は、アジアの他の地域で見られる「スーパーアプリ」の成功を模倣して、提供するサービスを差別化しています。例えば、GoJekやGrabは、ライドヘイリング、決済システム、フードデリバリー、eコマース、出版など、さまざまな機能を東南アジア全域のユーザーに提供しており、そのビジネスモデルはインド市場でも浸透しつつあります。例えば、Truecaller(1億4,000万人のデイリーアクティブユーザーが、見知らぬ人やボットからの電話をスクリーニングできるアプリ)は、信用融資システムの導入を計画しています。インド在住のユーザーは、このアプリを使って通話録音やメッセージ送信、決済を行うこともできます。
  • さらに、インドのデジタル広告費の大半は、コロナウィルスの大流行以前からモバイルに集中しており、この世界の出来事がこの動向のきっかけとなりました。企業のデジタル広告予算の45~55%はモバイルに費やされており、昨年には65%以上に増加すると予想されています。Exchange4Mediaによると、広告予算はリッチメディア、ソーシャルメディアマーケティング、検索連動型広告に多く投資されています。このような動向は、調査した市場の成長をさらに促進すると予想されます。

モバイルアナリティクス産業概要

世界のモバイルアナリティクス市場は、OpenText Corporation、Facebook Inc.、Google LLC、Microsoft Corporation、Contentsquare SaaSといった大手数社が市場シェアの大半を占めています。これらの企業は、モバイルアナリティクスに関する研究開発活動に力を入れています。最近の市場動向をいくつか発表します。

  • 2022年4月-Mobile MarketingとRoomvoは共同で、Mobile Marketingのクライアントサイトで利用可能なビジュアライザー分析モジュールを構築しました。同社によると、Roomvoの強力な分析を使用することで、加盟店は顧客に関する新たなレベル洞察を得ることができ、在庫システムからプロモーション計画に至るまで、データ駆動型のビジネス選択を行うことができます。
  • 2022年11月-Vianovaはオンデマンド輸送会社Fenixと戦略的提携を結び、中東にモビリティの専門知識を記載しています。Fenixは、サウジアラビア、アラブ首長国連邦、バーレーン、カタールを含む5カ国でVianovaのモバイルアナリティクスプラットフォームを採用し、車両に関する洞察を得るとともに、都市との連携を強化。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19がモバイルアナリティクス市場に与える影響の評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 膨大なデータを生み出すスマートフォン革命
    • eコマースによるデータ爆発が市場を促進する可能性
  • 市場課題
    • セキュリティ侵害に関する課題

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 用途分析
    • キャンペーン分析
    • サービス分析
    • その他
  • 産業別
    • 小売
    • BFSI
    • 政府機関
    • ITとテレコム
    • メディア・エンターテイメント
    • その他
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • OpenText Corporation
    • Facebook Inc.
    • GoodData Corporation
    • Google LLC
    • Contentsquare SaaS
    • Microsoft Corporation
    • Oracle Corp.
    • Adobe Inc.
    • Salesforce.com Inc
    • AppsFlyer Ltd

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 49545

The Mobile Analytics Market size is estimated at USD 9.05 billion in 2025, and is expected to reach USD 26.76 billion by 2030, at a CAGR of 24.2% during the forecast period (2025-2030).

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The main factor driving the market is the adoption of innovative technologies like artificial intelligence, big data, and machine learning by several mobile analytics businesses.

Key Highlights

  • Mobile apps are now more frequently used by consumers to do daily tasks. These applications use a huge amount of data. A powerful analytics system is needed to manage and analyze this enormous amount of data effectively. In this context, data analytics is quite important. It helps diverse businesses use these apps to gain data-driven insight. Mobile App Analytics is to monitor activity within mobile applications. This research can reveal how users interact with a program and whether a specific incident led users to uninstall it. Tracking interaction, technical data, conversion funnels, and other metrics can also assist in determining whether an app makes sense for both the audience and the business and can direct its future development.
  • ITU predictions nearly 5.3 billion people or about 66% of the global population - were utilizing the Internet last year. With enhanced Artificial Intelligence (AI) and machine learning models, mobile analytics solutions, including app analytics, are becoming smarter. The majority of app management metrics are evolving beyond simply presenting information to incorporate data analytics modeling and dashboarding. Google is utilizing Firebase to reinvent analytics for mobile devices. Notifications, attribution, invitations, storage, deep links, AdMob, and AdWords are all packed together to give companies and consumers the greatest insights. For example, Google Analytics and Microsoft Clarity have developed app analytics assistants for corporate leaders to uncover fascinating insights without the need for data mining.
  • Product and marketing teams can create positive feedback loops with mobile analytics data. As they update their site or app, launch campaigns, and release new features, they can test the impact of these changes on their audience. Based on how audiences respond, teams can make further changes that yield even more data and lead to more testing. This creates a virtuous cycle that polishes the product. Mobile analytics, which depends on apps, is far more convenient and accurate than traditional web-based analytics platforms. As most mobile analytics tools use an SDK to track user activity, vendors can use various codes to track custom events, depending on the operating system.
  • Unlike web analytics, SDKs do not depend on cookies to uniquely identify a user. Hence, compared to several other approaches, mobile analytics will likely generate more accurate results. Also, mobile phones are responsible for most internet traffic globally compared to general desktop usage.
  • However, mobile analytics businesses still need to address data security problems. Due to sensitive data breaches, app analytics firms lost a large number of users and income. Some pirates break into user accounts in order to steal important information from legitimate users. These credentials are sold, and users' sensitive data is transferred using peer-to-peer file-sharing protocols or a VPN. Injection attacks, Denial of Service (DoS) assaults, and virus attacks pose data security threats by allowing access to data management software and putting data confidentiality at risk.
  • The COVID-19 pandemic impacted multiple sectors, including mobile marketing and advertising. In the short term, companies have curtailed their marketing spending till the situation stabilizes. However, in the future, the shift of advertising budget from traditional marketing like print and outdoor activities to digital and mobile marketing would witness a spike, with end-users being indoors and preferring to consume content primarily on their mobile phones or TV. Social distancing, thus positively impacting the usage of mobile marketing analytics.

Mobile Analytics Market Trends

Retail Industry Holds Significant Market Share

  • Retail management has become an intricate process with customer satisfaction as its central theme, shifting from focusing on products. Shopper expectations are increasing where. They expect personalization at all levels, faster fulfillment options, and unified omnichannel experiences. Competitive pressures are also increasing, and the definition of commerce continues to evolve.
  • Retailers are using mobile as a powerful marketing platform. The retail sector, especially e-commerce operations, is expected to be the primary demand for mobile analytics solutions. Efforts of e-commerce companies to create personalized shopping experiences are expected to draw considerable revenues to the mobile analytics market globally.
  • An enormous market is available for mobile analytics providers because of the expanding global retail and e-commerce industries. The industries will continue to grow significantly with the development of internet infrastructure, creating a significant potential for local suppliers. For instance, According to the National Retail Federation, revenues from over retail outlets in the United States exceeded USD 4.86 trillion last year. Furthermore, retail industry sales are predicted to rise between 6% and 8%, and e-commerce retail sales exceeded USD 1.17 trillion last year, growing at an 11-13% annual pace. Mobile analytics solutions for e-commerce and retail are increasingly popular in nations including the United States, India, China, South Korea, Taiwan, and others.
  • Moreover, the retail industry has emerged as one of the dynamic industries in India, which is anticipated to reach nearly USD 1.3 trillion by 2024, according to the India Brand Equity Foundation.
  • The market's vendor activity points to expanding collaborations between retailers and mobile analytics platforms to meet various emerging needs, including new customer acquisition and retention. Such long-term alliances have significantly contributed to the market under study's expansion.
  • The retail industry has become more dynamic as a result of increased digitization throughout the retail industry, the growth of multi-channel operations, and the creation of retail analytics solutions. Since retail organizations must handle a massive quantity of data, such as customer purchasing habits, every encounter and data point can potentially make the retail sector more effective and successful. Retailers are investing in developing technology to improve labor procedures. The adoption of mobile analytics boosts retail revenue and customer service effectiveness.

Asia Pacific to Occupy Significant Market Share

  • The Asia Pacific, mobile analytics market, is expected to grow significantly over the forecast period owing to the surge of smartphone device utilization and an increasing number of mobile business emails. According to a TRAI report, India's telecom subscriber base reached 1170.45 million at the end of October last year.
  • Additionally, the expanding Indian retail and e-commerce industry presents a sizable market for mobile analytics providers. The industries will continue to grow significantly with the improvement of the nation's internet infrastructure, creating a major potential for local suppliers. Major hubs for e-commerce and retail-driven mobile analytics solutions are emerging in cities like Delhi, Mumbai, Bangalore, and Hyderabad. According to IBEF, India's social commerce sector has the ability to develop to USS 16 to 20 billion in the year 2025, at a CAGR between 55% to 60%, while the country's e-commerce market is predicted to reach USD 111 billion by 2024, and USD 200 billion by 2026.
  • As smartphones become more popular, there is an increasing need for mobile analytics services in the APAC area. Customers also employ mobile analytics for a fundamental study of mobile data traffic. The mobile analytics market is driven by the proliferation of phones and tablets, the rising need for smart cybersecurity solutions, and income from internet services.
  • Companies with a large audience differentiate their offering, replicating the success of 'super-apps' seen elsewhere in Asia. For example, GoJek and Grab are offering users across South Eastasia a range of features, such as ride-hailing, payment systems, food delivery, e-commerce, publishing, and their business model, is one that is catching on in the Indian market. For instance, Truecaller - an app that allows its 140 million daily active users to screen calls from strangers and bots - plans to implement a credit loaning system. Users based in India can also use the app to record calls, send messages, and complete payments.
  • Furthermore, most of India's digital ad spend was mobile-focused before the coronavirus pandemic, and this global event has acted as a catalyst for this trend. Between 45-55% of organizations' digital advertising budgets are spent on mobile, which is anticipated to increase to more than 65% in the last year. As per Exchange4Media, ad budgets invest heavily in rich media, social media marketing, and paid search. Such trends are expected to drive further the growth of the market studied.

Mobile Analytics Industry Overview

The Global Mobile Analytics Market is dominated by a few giants, like OpenText Corporation, Facebook Inc., Google LLC, Microsoft Corporation, and Contentsquare SaaS, which occupy most of the market share. They are emphasizing R&D activities related to mobile analytics. Some of the recent developments in the market are:

  • April 2022 - Mobile Marketing and Roomvo collaborated to build a visualizer analytics module available on Mobile Marketing's client site. According to the firm, using strong analytics from Roomvo, merchants can acquire new levels of insight into their customers and make data-driven business choices, from inventory systems to promotion planning.
  • November 2022 - Vianova established a strategic alliance with on-demand transportation company Fenix to deliver mobility expertise to the Middle East. Fenix employs Vianova's mobile analytics platform in five countries, including Saudi Arabia, United Arab Emirates, Bahrain, and Qatar, to get insights about its fleets and increase collaboration with cities.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Mobile Analytics Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Smartphone Revolution to Generate Enormous Data
    • 5.1.2 Data Explosion from E- commerce Likely to Propel the Market
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Challenges Regarding Security Breach

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Application Analytics
    • 6.1.2 Campaign Analytics
    • 6.1.3 Service Analytics
    • 6.1.4 Other Applications
  • 6.2 By End-User Vertical
    • 6.2.1 Retail
    • 6.2.2 BFSI
    • 6.2.3 Government
    • 6.2.4 IT and Telecom
    • 6.2.5 Media and Entertainment
    • 6.2.6 Other End-User Verticals
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
    • 6.3.2 Europe
    • 6.3.3 Asia Pacific
    • 6.3.4 Rest of the World

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 OpenText Corporation
    • 7.1.2 Facebook Inc.
    • 7.1.3 GoodData Corporation
    • 7.1.4 Google LLC
    • 7.1.5 Contentsquare SaaS
    • 7.1.6 Microsoft Corporation
    • 7.1.7 Oracle Corp.
    • 7.1.8 Adobe Inc.
    • 7.1.9 Salesforce.com Inc
    • 7.1.10 AppsFlyer Ltd

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS