デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1636588

アジア太平洋のプラスチック包装:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

Asia Pacific Plastic Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=149.84円
アジア太平洋のプラスチック包装:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

アジア太平洋のプラスチック包装市場は予測期間中にCAGR 3.20%を記録する見込み

Asia Pacific Plastic Packaging-Market-IMG1

主要ハイライト

  • プラスチックは軽量で割れにくく、取り扱いが簡単なため、プラスチック包装は他の製品よりも消費者に人気があります。製造コストが低いため、大手メーカーもプラスチック包装を好んでいます。さらに、ポリエチレンテレフタレート(PET)や高密度ポリエチレン(HDPE)などのポリマーの導入により、プラスチックボトルの用途が拡大しています。市場ではPETボトルの需要が増加しています。
  • ペットボトル・ジャーが主に使用されている産業は、飲食品、化粧品・パーソナルケア、医療などです。飲料セグメントのペットボトル市場は、ボトル入り飲料水とノンアルコール飲料の需要により、急速な成長が見込まれています。
  • 昨年2月、Coca-Cola Companyは、再利用可能な包装の使用量を大幅に増やすという産業をリードする目標を設定しました。2030年までに、Coca-Cola Companyは、自社のブランドポートフォリオ全体で、全飲料の少なくとも25%を、詰め替え・返却可能なペットボトル、または従来のファウンテンやコカ・コーラ・フリースタイルのディスペンサーを使った詰め替え可能な容器で販売することを目指しています。このような開発は、ペットボトル製造の市場需要を増加させると予想されます。
  • さらに、eコマース産業の急速な拡大が市場拡大の新たな機会を生み出すと予想されます。輸送コストを削減するため、eコマース企業は軽量で軟質な包装オプションを好んでいます。日常的な生鮮食品、FMCG製品、電気機器、衣料品などをオンラインで購入する人が増えるにつれて、このセグメントは拡大すると予想されます。
  • プラスチック包装の需要は、環境への影響に対する深刻な懸念が提起されているにもかかわらず、急増を続けています。しかし、市場は政府の規制や消費者の需要による課題に直面し、メーカーはサステイナブル資源に由来する生分解性プラスチック包装ソリューションを探す必要に迫られます。
  • COVID-19のパンデミックは、企業が顧客一人一人の購入量を制限しているにもかかわらず、清潔なボトル入り飲料水、栄養価の高いジュース、飲料に対する需要が史上最高水準にあることを示しました。これらの容器のほとんどは使い捨てであったが、多くの企業が消費者の懸念を満たすために再生プラスチックの使用を増やそうとしています。

アジア太平洋のプラスチック包装市場の動向

費用対効果と製品の賞味期限延長が市場成長を牽引

  • プラスチック包装は、他の材料で作られた包装よりも安価で便利です。飲食品、医療、化粧品など、多くの産業で多目的に使用されています。また、Plastindia Foundationによると、インドでは、一次プラスチックの総需要が1,500万トン(エンジニアリングプラスチックと熱硬化性プラスチックを除く)あり、そのうちポリエチレンが約600万トンを占めています。この年、ポリプロピレンは莫大な需要があった主要な汎用プラスチックでした。
  • また、軟包装協会によると、軟包装は主に食品に使用され、市場全体の60%以上を占めています。軟質包装産業は、産業が直面する多くの包装課題に対して革新的なソリューションを導入することができたため、健全な成長を目の当たりにしています。IBEFによると、インドの食品・食料品市場は世界第6位で、小売が売上の70%を占めています。インドの食品加工産業は、同国の食品市場全体の32%を占め、生産、消費、輸出、期待される成長において5位にランクされるインド最大の産業のひとつです。
  • さらに、EPSは軽量で耐久性に優れ、熱効率が高く、汎用性があります。また、優れた衝撃吸収特性を備えているため、電子機器、ワイン、化学品、医薬品など、壊れやすく高価な品目の保管や輸送に最適です。EPSの断熱性と防湿性により、柔らかい果物、野菜、魚介類などの生鮮品の賞味期限延長が可能になります。
  • さらに、オーストラリア包装規約機構(APCO)によると、オーストラリアで毎年消費されるEPS包装の総量は4万4,000トン以上と推定され、その用途は電気・電子製品の包装に2万トン、その他の包装に2万4,000トンとなっています。

硬質プラスチック包装が大きな市場シェアを占める

  • 硬質プラスチック包装容器は、高い衝撃強度、剛性、バリア性といった独自の利点を提供し、近年の硬質プラスチック包装を拡大してきました。また、持続的な需要により、新しく改良された強靭なPE樹脂が導入されています。例えば、ブラスケムは前年、硬質包装セグメントで新しいポリエチレン(PE)樹脂を発売しました。ブラスケムは、リジオファミリーのポートフォリオの一部であるHD1954Mという新しい製品オプションを市場に提供しました。高密度ポリエチレンは、高い剛性、100%リサイクル可能なグレード、優れた衝撃強度、環境応力割れ(ESCR)の組み合わせを提供し、包装の最適化と生産性の向上を実現します。
  • ポリエチレンテレフタレート(PET)と高密度ポリエチレン(HDPE)ポリマーの採用は、プラスチックボトルの用途を拡大しました。高密度ポリエチレンのペットボトルは、フレッシュジュースや牛乳市場で人気のある包装のひとつです。
  • 硬質包装産業では、PETはソフトドリンク、水、ジュース、スポーツドリンク、ビール、マウスウォッシュ、キャットサップ、サラダドレッシング、食品用ジャー、電子レンジで温められる食品トレイ用のプラスチックボトルに使用されています。また、PETボトルは日本で最も広く使用されているペットボトル材料のひとつです。PETボトルは、日本では炭酸飲料の包装にも使われています。日本では平均的な人が年間183本のPETボトルを購入しています。HDPEやPPといった他の包装材料も採用率が上昇しており、企業はさまざまな製品を提供することで、より多くの消費者を引き付けようとしています。
  • また、プラスチック包装産業の成長市場に参入するため、戦略的買収を行う企業も複数あります。例えば、前年にはTricorBrausがCormack Packagingを買収することで合意し、ニュージーランドとオーストラリアに拠点を確立し、飲食品、医薬品、パーソナルケア、工業、家庭用クリーニング産業に硬質包装を提供することが期待されています。
  • 昨年度のインドのポリエチレン(PE)用途は包装が中心でした。軟質包装セグメントは同年のPE需要の52%を占め、リジッド包装は市場全体の18%を占めています。

アジア太平洋のプラスチック包装産業概要

アジア太平洋のプラスチック包装市場は競争が激しく、複数の大手企業が参入しています。少数の参入企業は、より良い市場信用を享受し、地理的認知度とプレゼンスを拡大しています。比較的大きな市場シェアを持つ大手企業は、エンドユーザー産業全体の顧客基盤拡大に注力しています。

  • 2022年3月:日本の石油化学メーカーであるTosohは、混合プラスチックから原料モノマーを生成するケミカルリサイクル技術の開発を目指しており、2025年3月末までに技術を確立することを目標としています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の産業への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 製品の費用対効果と賞味期限の延長
    • 包装の小型化
  • 市場抑制要因
    • 厳しい環境規制

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 硬質プラスチック包装
    • 軟質プラスチック包装
  • 材料別
    • 二軸延伸ポリプロピレン(BOPP)
    • キャストポリプロピレン(CPP)
    • エチレンビニルアルコール(EVOH)
    • ポリエチレン(PE)
    • ポリエチレンテレフタレート(PET)
    • ポリプロピレン(PP)
    • ポリスチレン(PS)と発泡ポリスチレン(EPS)
    • ポリ塩化ビニル(PVC)
    • その他
  • 製品別
    • ボトル・ジャー
    • トレイ・容器
    • パウチ
    • フィルム・ラップ
    • その他
  • エンドユーザー産業別
    • 食品
    • 飲料
    • 医療
    • 化粧品・パーソナルケア
    • その他
  • 国別
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • オーストラリア
    • 韓国
    • その他のアジア太平洋

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Mondi Group
    • Berry Plastics Corporation
    • Sonoco Products Company
    • Amcor Limited
    • DS Smith PLC
    • Bemis Company, Inc.
    • NatureWorks LLC
    • Reynolds Group Holdings Ltd(Packaging Finance Limited)
    • ALPLA-Werke Alwin Lehner GmbH & Co. KG
    • Consolidated Container Company

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 52545

The Asia Pacific Plastic Packaging Market is expected to register a CAGR of 3.20% during the forecast period.

Asia Pacific Plastic Packaging - Market - IMG1

Key Highlights

  • Plastic packaging became popular among consumers over other products, as plastic is lightweight and unbreakable, making it easier to handle. Even significant manufacturers prefer plastic packaging, owing to the lower production cost. Moreover, introducing polymers, such as polyethylene terephthalate (PET) and high-density polyethylene (HDPE), is expanding plastic bottle applications. The market is witnessing an increasing demand for PET bottles.
  • The industries where plastic bottles and jars are mainly used in the market include food and beverage, cosmetics and personal care, and healthcare. The beverage sector market for plastic bottles is anticipated to witness rapid growth, owing to the demand for bottled water and non-alcoholic beverages.
  • In February last year, the Coca-Cola Company set an industry-leading objective to increase its reusable packaging usage significantly. By 2030, the firm hopes to have at least 25% of all beverages sold in refillable/returnable plastic bottles or refillable containers through a traditional fountain or Coca-Cola Freestyle dispensers across its portfolio of brands. Such developments are expected to increase the market demand for plastic bottle manufacturing.
  • Additionally, the e-commerce industry's rapid expansion is anticipated to create new opportunities for market expansion. To cut transportation costs, e-commerce enterprises favor lightweight and flexible packaging options. The sector is expected to increase as more people shop online for everyday fresh foods, FMCG products, electrical devices, and clothing.
  • Plastic packaging demand continues to surge even though serious concerns about its environmental impact are raised. However, the market will face challenges from government regulations and consumer demand, pushing manufacturers to look for biodegradable plastic packaging solutions derived from sustainable sources.
  • The COVID-19 pandemic indicated that demand for clean bottled water, nutritious juices, and beverages is at an all-time high, despite businesses limiting the amount of each customer's purchase. Although most of these containers were single-use, many firms are attempting to increase the use of recycled plastic content to satisfy consumer concerns.

Asia Pacific Plastic Packaging Market Trends

Cost-effectiveness & increased shelf-life of the product to drive the growth of the market

  • Plastic packaging is cheaper and more convenient than packaging made from other materials. It is commonly used for multiple purposes in many industries, including food and beverages, healthcare, cosmetics, etc. Also, according to Plastindia Foundation, In India, there was a total demand for primary plastics in the range of 15 million tons (excluding engineering plastics and thermosets), with polyethylene varieties accounting for around six million metric tons of that total. During that year, polypropylene was the primary commodity plastic with an enormous demand.
  • Also, according to the Flexible Packaging Association, flexible packaging is mainly used for food, contributing to more than 60% of the total market. The flexible packaging industry is witnessing healthy growth, as the industry was able to implement innovative solutions for the many packaging challenges it faced. According to IBEF, the Indian food and grocery market is the sixth-largest global, with retail contributing 70% of the sales. The Indian food processing industry accounted for 32% of the country's total food market, one of the largest industries in India, ranked fifth in terms of production, consumption, export, and expected growth.
  • Additionally, EPS is lightweight, durable, thermally efficient, and versatile. It also includes exceptional shock-absorbing characteristics, making it ideal for storing and transporting fragile and expensive items, such as electronic equipment, wine, chemicals, and pharmaceutical products. The thermal insulation and moisture-resistant properties of EPS enable a shelf-life extension of perishable products, such as soft fruits, vegetables, and seafood.
  • Moreover, according to the Australian Packaging Covenant Organization (APCO), the total amount of EPS packaging consumed in Australia every year is estimated to be more than 44,000 metric tons, broken down into applications of 20,000 metric tons for packaging of electrical and electronic products and 24,000 metric tons for another packaging.

Rigid Plastic Packaging to Hold the Significant Market Share

  • Rigid plastic packaging containers provide unique benefits, such as high impact strength, stiffness, and barrier properties, which have expanded rigid plastic packaging in recent years. Also, new and improved tough PE resins are introduced due to sustained demand. For instance, Braskem launched a new polyethylene (PE) resin in the rigid packaging segment the previous year. Braskem provided the market with a new product option, HD1954M, which is a part of the Rigeofamily portfolio. High-density polyethylene offers a combination of high rigidity, 100% recyclable grade, good impact strength, and Environmental Stress Cracking (ESCR), rendering packaging optimization and productivity gains.
  • The introduction of polyethylene terephthalate (PET) and high-density polyethylene (HDPE) polymers expanded plastic bottling applications. High-density polyethylene plastic bottles are among the popular packaging choices for the fresh juice and milk market.
  • In the rigid packaging industry, PET is used for plastic bottles for soft drinks, water, juice, sports drinks, beer, mouthwash, catsup, salad dressing, food jars, and microwavable food trays. Also, PET is one of Japan's most widely used materials for manufacturing plastic bottles. PET bottles are also used for packaging carbonated drinks in the country. An average person in the country buys 183 PET bottles per year. Other packaging materials, such as HDPE and PP, are also witnessing rising adoption rates, with companies looking to attract more consumers by offering different products.
  • Also, several companies are making strategic acquisitions to tap into the growing market of the plastic packaging industry. For instance, in the previous year, TricorBrausentered an agreement to acquire Cormack Packaging, expected to establish the former's footprint in New Zealand and Australia and serve the food and beverage, pharmaceutical, personal care, industrial, and household cleaning industries with rigid packaging.
  • Packaging is India's primary polyethylene (PE) application in the last financial year. The flexible packaging segment accounted for 52 % of PE demand in the same year, while rigid packaging made up 18 % of the total market.

Asia Pacific Plastic Packaging Industry Overview

The Asia Pacific Plastic Packaging Market is highly competitive and includes several significant players. A few players enjoy better market goodwill and extended geographical recognition and presence. The major players, who have a relatively prominent market share, focus on expanding their customer base across the end-user industries.

  • March 2022: Tosoh, a Japanese petrochemical producer, aims to develop its chemical recycling technology to generate raw monomers from mixed plastics, targeting to establish the technology by the end of March 2025.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of COVID-19 Impact on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Cost-Effectiveness & Increased Shelf-Life Of The Product
    • 5.1.2 Downsizing Of Packaging
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Stringent Environmental Regulations

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Rigid Plastic Packaging
    • 6.1.2 Flexible Plastic Packaging
  • 6.2 By Material
    • 6.2.1 Bi-orientated Polypropylene (BOPP)
    • 6.2.2 Cast polypropylene (CPP)
    • 6.2.3 Ethylene Vinyl Alcohol (EVOH)
    • 6.2.4 Polyethylene (PE)
    • 6.2.5 Polyethylene Terephthalate (PET)
    • 6.2.6 Polypropylene (PP)
    • 6.2.7 Polystyrene (PS) and Expanded Polystyrene (EPS)
    • 6.2.8 Polyvinyl Chloride (PVC)
    • 6.2.9 Other Materials
  • 6.3 By Product
    • 6.3.1 Bottles and Jars
    • 6.3.2 Trays and containers
    • 6.3.3 Pouches
    • 6.3.4 Bags
    • 6.3.5 Films & Wraps
    • 6.3.6 Other Products
  • 6.4 By End-user Industry
    • 6.4.1 Food
    • 6.4.2 Beverage
    • 6.4.3 Healthcare
    • 6.4.4 Cosmetics and Personal Care
    • 6.4.5 Other End-user Industries
  • 6.5 By Country
    • 6.5.1 China
    • 6.5.2 India
    • 6.5.3 Japan
    • 6.5.4 Australia
    • 6.5.5 South Korea
    • 6.5.6 Rest of Asia Pacific

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Mondi Group
    • 7.1.2 Berry Plastics Corporation
    • 7.1.3 Sonoco Products Company
    • 7.1.4 Amcor Limited
    • 7.1.5 DS Smith PLC
    • 7.1.6 Bemis Company, Inc.
    • 7.1.7 NatureWorks LLC
    • 7.1.8 Reynolds Group Holdings Ltd (Packaging Finance Limited)
    • 7.1.9 ALPLA-Werke Alwin Lehner GmbH & Co. KG
    • 7.1.10 Consolidated Container Company

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET