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市場調査レポート
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1636468

中東・アフリカの電気自動車用電池製造:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Middle East And Africa Electric Vehicle Battery Manufacturing - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 130 Pages
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2~3営業日
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中東・アフリカの電気自動車用電池製造:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 130 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカの電気自動車用電池製造市場規模は、2025年には5,683万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは13.41%で、2030年には1億662万米ドルに達すると予測されます。

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主要ハイライト

  • 中期的には、電気自動車(EV)の採用が増加し、電池生産強化のための政府の支援策や投資が、予測期間中の中東・アフリカの電気自動車電池製造市場の需要を促進すると予想されます。
  • 一方、原料の需給ギャップや、EV充電インフラが整備されていない同地域でのEVの高コストが、予測期間中の市場成長を抑制すると予想されます。
  • 電池技術の技術的進歩や自動車メーカーと電池メーカーの協力関係は、中東・アフリカの電気自動車用電池製造市場に今後大きな機会をもたらす可能性が高いです。

中東・アフリカの電気自動車用電池製造市場動向

リチウムイオン電池セグメントが急成長

  • 中東・アフリカの電気自動車(EV)用電池製造市場は、リチウムイオン電池(LIB)を中心に大きく成長しようとしています。LIBは主に、優れた容量対重量比、強化された性能、延長された保存可能期間、顕著な価格低下により、人気を集めています。
  • 鉛蓄電池とは対照的に、リチウムイオン(Li-ion)蓄電池には技術的に多くの利点があります。平均寿命が5,000サイクルを超えるリチウムイオン電池は、一般的な鉛電池の400~500サイクルをはるかにしのぎます。さらに、リチウムイオン電池はメンテナンスや交換の頻度が少なく、放電サイクルを通じて一定の電圧を維持するため、電気部品の効率が向上
  • 産業の主要企業は、性能を高めるために研究開発投資と事業規模を拡大しています。このような競争の激化は、技術の進歩や原料コストの低下と相まって、リチウムイオン電池の体積加重平均価格を大幅に引き下げています。2013年には780米ドル/kWhだった価格は、2023年には139米ドル/kWhまで下落しました。予測によれば、2025年には約113米ドル/kWhまで下落し、2030年には80米ドル/kWhになるといいます。このような価格低下により、リチウムイオン電池はEV用電池のセグメントでますます魅力的な選択肢となっています。
  • リチウムイオン電池は従来、民生用電子機器製品に関連していたが、電気自動車セグメントへの進出が顕著になっています。リチウムイオン電池の製造において、中東やアフリカは中国や米国、欧州といった世界のトップランナーに遅れをとっているが、アラブ首長国連邦やサウジアラビアといった国々は積極的な投資を行っています。こうした動きは、経済の多角化だけでなく、急増する電気自動車の需要に対応する狙いもあります。
  • 重要な開発として、タイタンリチウムはカリファ経済区アブダビ(KEZAD)グループと提携し、アブダビに最先端のリチウム加工施設を設立しました。この50億豪ドル規模のベンチャーは、KEZAD Al Mamourahに29万平方メートルの広大な工場を建設し、EVセクター向けの重要な電池グレードの炭酸リチウムと水酸化リチウムの生産に特化します。
  • サウジアラビアは、世界の二次電池市場でもニッチな地位を築きつつあります。2023年6月、Obeikan Investment Groupはオーストラリアの新興企業European Lithiumと共同で水酸化リチウム精製所を設立しました。さらに、国営鉱業大手のマアデンは、米国のIvanhoe Electricと協力して、Arabian Shieldでリチウムやその他のレアメタルを探しています。
  • サウジアラビアのEnergy Capital Groupは2023年9月、米国のハイテク企業Pure Lithiumと提携しました。当初5,000万米ドルで支援されたこのベンチャーは、油田かん水から供給されるリチウムから電池を開発することに重点を置いており、リチウムイオン電池用金属の需要増加を満たすことを目指しています。さらに、ERGが世界の電池アライアンスの創設メンバーであることは、サステイナブルリチウムイオン電池サプライチェーンに対するこの地域のコミットメントを強調しています。
  • アフリカのリチウムイオン電池サプライチェーンを強化するために、METALSの精製・リサイクル会社であるReElement Technologiesは、2024年2月にAfrivoltとMoUを締結しました。両社の協力関係は、アフリカにおけるクローズドループのリチウム電池とEV製造エコシステムの構築を目指すもので、ReElement Technologies Africaとその子会社が精製した現地調達の重要鉱物の使用を重視しています。
  • このイニシアチブの一環として、Aqoraとして知られていたAfrivoltは、リチウムイオン電池のギガファクトリーの設立を主導しています。ReElement TechnologiesとのMoUは、詳細な引取契約に移行しつつあり、アフリカのギガファクトリーへの強固な支援を確実なものにしています。両パートナーは、アフリカの進化する産業と製造業の情勢に不可欠なスキルを開発するための機関と協力し、地元の才能の育成に尽力しています。
  • このような前進を考えると、リチウムイオン電池セグメントが、中東・アフリカにおけるEV用電池製造の展望を当面支配することは明らかです。

アラブ首長国連邦が著しい成長を遂げる

  • アラブ首長国連邦の電気自動車(EV)用電池製造市場は、大幅な成長を遂げようとしています。急速な工業化、EV普及の急増、技術の進歩、アラブ首長国連邦の戦略的な経済的位置づけといった要因がこの勢いを後押しし、電池の堅調な採用と技術革新の舞台となっています。
  • アラブ首長国連邦におけるEVの普及は近年急増しています。国際エネルギー機関(IEA)によると、2023年の電気自動車販売台数は約2万8,900台で、2022年の約1万8,900台から大幅に増加しました。この上昇傾向は、アラブ首長国連邦が2050年までに電気自動車とハイブリッド車を全車両の50%にするという野心的な目標を掲げていることと相まって、EV電池製造産業を強化する態勢を整えています。
  • 持続可能性推進の一環として、アラブ首長国連邦はEVインフラに多額の投資を行い、気候変動と闘い化石燃料への依存を減らすためにEVの導入を促進しています。このため、高容量で耐久性のあるEV用電池の需要が急増しています。
  • さらに、電池技術の進歩、特に固体電池の台頭により、EV用電池の効率、安全性、性能が向上しています。例えば、米国を拠点とするステートボルト社は2024年4月、ラスアルハイマに32億米ドルを投じ、最大40ギガワット時の年間生産能力を目標とするギガファクトリーの建設計画を発表しました。この構想は、中東・アフリカ、インドで拡大する電池・ストレージと電動モビリティ市場に対応するためのものです。
  • アラブ首長国連邦のEV製造へのコミットメントの証として、ドバイのM Glory Holding Groupは2022年初頭、Dubai Industrial Cityに広大なEV製造工場を建設する計画を明らかにしました。15億AEDという巨額の投資により、9万3,000平方メートルの施設で年間5万5,000台のEVの生産を目指し、EV用電池の需要をさらに拡大します。
  • 電池のリサイクルの重要性を理解しているアラブ首長国連邦は、このセグメントで顕著な進歩を遂げています。2023年12月、インドのLOHUM Cleantechがアラブ首長国連邦に進出し、同国初のEV電池リサイクル工場を設立しました。アラブ首長国連邦のエネルギーインフラ省と持続可能性のリーダーであるBEEAHとの協力によるこの事業は、アラブ首長国連邦の2050年までのネット・ゼロ戦略構想と循環経済施策に沿ったものです。
  • この協力の一環として、リチウム電池の再生とリサイクルを行う8万平方フィートの施設が設立されます。この工場では、年間3,000トンのリチウムイオン電池をリサイクルし、毎年15MWhをエネルギー貯蔵システム(ESS)に再利用するという野心的な目標を掲げています。
  • こうした戦略的な動きにより、アラブ首長国連邦は中東・アフリカの電気自動車用電池製造において支配的な地位を確立することになります。

中東・アフリカの電気自動車用電池製造産業概要

中東・アフリカの電気自動車用電池製造市場は半固体化しています。市場の主要企業(順不同)には、Exide Industries Ltd.、Panasonic Holdings Corporation、C&D Technologies Inc.、Statevolt、Gotion High Techなどがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査範囲
  • 市場の定義
  • 調査の前提

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 調査手法

第4章 市場概要

  • イントロダクション
  • 2029年までの市場規模と需要予測(単位:米ドル)
  • 最近の動向と開発
  • 政府の規制と施策
  • 市場力学
    • 促進要因
      • 電気自動車の普及拡大
      • 電池生産強化に向けた政府の支援策と投資
    • 抑制要因
      • 原料の需給ギャップ
      • 地域内のEV充電インフラの不足に伴うEVの高コスト
  • サプライチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威製品・サービス
    • 競争企業間の敵対関係
  • 投資分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 電池タイプ
    • リチウムイオン
    • 鉛-酸
    • ニッケル水素電池
    • その他の電池タイプ
  • 車種
    • 乗用車
    • 商用車
    • その他
  • 推進力
    • 電池電気自動車
    • ハイブリッド電気自動車
    • プラグインハイブリッド電気自動車
  • 地域
    • アラブ首長国連邦
    • サウジアラビア
    • 南アフリカ
    • エジプト
    • ナイジェリア
    • カタール
    • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • Panasonic Holdings Corporation
    • Middle East Battery Company(MEBCO)
    • C&D Technologies Inc.
    • Exide Industries Ltd
    • GS Yuasa Corporation
    • Statevolt
    • Amara Raja Energy & Mobility Limited.
    • Gotion High tech Co Ltd
  • その他の著名な企業一覧
  • 市場ランキング分析

第7章 市場機会と今後の動向

  • 自動車メーカーと電池メーカーの提携
目次
Product Code: 50003735

The Middle East And Africa Electric Vehicle Battery Manufacturing Market size is estimated at USD 56.83 million in 2025, and is expected to reach USD 106.62 million by 2030, at a CAGR of 13.41% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Over the medium term, increasing adoption of electric vehicles (EV) and supportive government initiatives and investments to enhance the battery production are expected to drive the demand for the Middle East And Africa electric vehicle battery manufacturing market during the forecast period.
  • On the other hand, the demand-supply gap of raw materials and the high cost of EV with a lack of EV charging infrastructure in the region are expected to restrain the market's growth during the forecast period.
  • Nevertheless, the technological advancements in battery technologies and the automaker-battery manufacturer collaborations are likely to create vast opportunities for Middle East And Africa electric vehicle battery manufacturing market in the future.

Middle East And Africa Electric Vehicle Battery Manufacturing Market Trends

Lithium-ion Battery Segment to be the Fastest Growing

  • The electric vehicle (EV) battery manufacturing market in the Middle East and Africa is on the brink of substantial growth, with lithium-ion batteries (LIBs) taking the lead. LIBs are gaining traction, primarily due to their superior capacity-to-weight ratio, enhanced performance, extended shelf life, and a notable decline in prices.
  • In contrast to lead-acid batteries, lithium-ion (Li-ion) batteries present numerous technical advantages. With an impressive lifespan averaging over 5,000 cycles, Li-ion batteries far outstrip the 400-500 cycles typical of lead-acid batteries. Furthermore, Li-ion batteries require less frequent maintenance and replacements, and they sustain a consistent voltage throughout their discharge cycle, boosting the efficiency of electrical components.
  • Key industry players are ramping up R&D investments and operational scales to enhance performance. This surge in competition, combined with technological strides and declining raw material costs, has significantly reduced the volume-weighted average price of lithium-ion batteries. From USD 780/kWh in 2013, prices tumbled to USD 139/kWh in 2023. Forecasts indicate a dip to approximately USD 113/kWh by 2025 and a striking USD 80/kWh by 2030. Such price reductions are making lithium-ion batteries an increasingly appealing option in the EV battery arena.
  • Traditionally linked to consumer electronics, lithium-ion batteries have seen a marked expansion into the electric vehicle domain. While the Middle East and Africa trail behind global frontrunners like China, the US, and Europe in lithium-ion battery manufacturing, nations like the UAE and Saudi Arabia are making concerted investments. These moves aim not only to diversify their economies but also to cater to the surging demand for electric vehicles.
  • In a significant development, Titan Lithium has teamed up with the Khalifa Economic Zones Abu Dhabi (KEZAD) Group to set up a state-of-the-art lithium processing facility in Abu Dhabi. This AED 5 billion venture will see a sprawling 290,000 square meter plant in KEZAD Al Mamourah, dedicated to producing vital battery-grade lithium carbonate and hydroxide for the EV sector.
  • Saudi Arabia is also carving a niche in the global rechargeable battery landscape. In June 2023, Obeikan Investment Group joined forces with Australian startup European Lithium to establish a lithium hydroxide refinery. Furthermore, Ma'aden, the state mining giant, has collaborated with US's Ivanhoe Electric to scout the Arabian Shield for lithium and other rare metals.
  • Reinforcing its commitment, Saudi Arabia's Energy Capital Group partnered with US tech firm Pure Lithium in September 2023. This venture, backed by an initial USD 50 million, focuses on developing batteries from lithium sourced from oilfield brines, aiming to satisfy the rising demand for lithium-ion battery metals. Additionally, ERG's founding membership in the Global Battery Alliance underscores the region's commitment to a sustainable lithium-ion battery supply chain.
  • In a bid to strengthen Africa's lithium-ion battery supply chains, ReElement Technologies, a METALS refining and recycling firm, signed an MoU with Afrivolt in February 2024. Their collaboration seeks to create a closed-loop lithium battery and EV manufacturing ecosystem in Africa, emphasizing the use of locally sourced critical minerals, refined by ReElement Technologies Africa and its subsidiaries.
  • As part of this initiative, Afrivolt, previously known as Aqora, is leading the charge in setting up a lithium-ion cell gigafactory. Their MoU with ReElement Technologies is transitioning into a detailed offtake agreement, ensuring robust support for African gigafactories. Both partners are dedicated to fostering local talent, working with institutions to develop essential skills for Africa's evolving industry and manufacturing landscape.
  • Given these strides, it's clear that the lithium-ion battery segment is set to dominate the EV battery manufacturing landscape in the Middle East and Africa in the foreseeable future.

United Arab Emirates To Witness Significant Growth

  • The electric vehicle (EV) battery manufacturing market in the United Arab Emirates (UAE) is on the brink of substantial growth. Factors such as rapid industrialization, a surge in EV adoption, technological advancements, and the UAE's strategic economic positioning are driving this momentum, setting the stage for robust battery adoption and innovation.
  • EV adoption in the UAE has seen a sharp uptick in recent years. In 2023, the country recorded approximately 28,900 electric vehicle sales, a significant rise from around 18,900 in 2022, according to the International Energy Agency (IEA). This upward trend, combined with the UAE's ambitious target of having electric and hybrid vehicles make up 50% of its total vehicles by 2050, is poised to bolster the EV battery manufacturing industry.
  • As part of its sustainability drive, the UAE is heavily investing in EV infrastructure and promoting EV adoption to combat climate change and reduce reliance on fossil fuels. This has led to a surging demand for high-capacity, durable EV batteries.
  • Moreover, advancements in battery technology, especially the rise of solid-state batteries, are boosting the efficiency, safety, and performance of EV batteries. For example, in April 2024, US-based Statevolt unveiled plans for a USD 3.2 billion gigafactory in Ras Al Khaimah, targeting an annual production capacity of up to 40 gigawatt-hours. This initiative is designed to serve the expanding battery storage and electric mobility markets across the Middle East, Africa, and India.
  • In a testament to the UAE's commitment to EV manufacturing, Dubai's M Glory Holding Group revealed plans in early 2022 for a sprawling EV manufacturing plant in Dubai Industrial City. With a hefty investment of AED 1.5 billion, the 93,000 square meter facility aims for an annual output of 55,000 EVs, further amplifying the demand for EV batteries.
  • Understanding the significance of battery recycling, the UAE is making notable strides in this domain. In December 2023, LOHUM Cleantech, hailing from India, made its foray into the UAE, setting up the nation's first-ever EV Battery Recycling plant. This venture, in collaboration with the UAE's Ministry of Energy & Infrastructure and sustainability leader BEEAH, is in line with the UAE's Net Zero by 2050 Strategic Initiative and Circular Economy Policy.
  • As part of this collaboration, an 80,000 sq ft facility is being established to refurbish and recycle Lithium batteries. The plant has set ambitious targets: recycling 3,000 tons of Lithium-ion batteries annually and repurposing 15MWh into Energy Storage Systems (ESS) each year, which would satisfy over 80% of the projected EV battery management needs.
  • With these strategic moves, the UAE is set to emerge as a dominant player in the EV battery manufacturing landscape of the Middle East and Africa.

Middle East And Africa Electric Vehicle Battery Manufacturing Industry Overview

The Middle East And Africa electric vehicle battery Manufacturing market is semi-consolidated. Some of the key players in the market (not in any particular order) include Exide Industries Ltd., Panasonic Holdings Corporation., C&D Technologies Inc., Statevolt, and Gotion High Tech Co Ltd.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Scope of the Study
  • 1.2 Market Definition
  • 1.3 Study Assumptions

2 EXECUTIVE SUMMARY

3 RESEARCH METHODOLOGY

4 MARKET OVERVIEW

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Market Size and Demand Forecast in USD, till 2029
  • 4.3 Recent Trends and Developments
  • 4.4 Government Policies and Regulations
  • 4.5 Market Dynamics
    • 4.5.1 Drivers
      • 4.5.1.1 Increasing Adoption of Electric Vehicles
      • 4.5.1.2 Supportive Government Initiatives and Investments to Enhance the Battery Production
    • 4.5.2 Restraints
      • 4.5.2.1 Demand-Supply Gap of Raw Materials
      • 4.5.2.2 High Cost of EV With a Lack of EV Charging Infrastructure in the Region
  • 4.6 Supply Chain Analysis
  • 4.7 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.7.3 Threat of New Entrants
    • 4.7.4 Threat of Substitutes Products and Services
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.8 Investment Analysis

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Battery Type
    • 5.1.1 Lithium-ion
    • 5.1.2 Lead-Acid
    • 5.1.3 Nickel Metal Hydride Battery
    • 5.1.4 Other Battery Type
  • 5.2 Vehicle Type
    • 5.2.1 Passenger Cars
    • 5.2.2 Commercial Vehicles
    • 5.2.3 Other Vehicle Type
  • 5.3 Propulsion
    • 5.3.1 Battery Electric Vehicle
    • 5.3.2 Hybrid Electric Vehicle
    • 5.3.3 Plug-in Hybrid Electric Vehicle
  • 5.4 Geography
    • 5.4.1 United Arab Emirates
    • 5.4.2 Saudi Arabia
    • 5.4.3 South Africa
    • 5.4.4 Egypt
    • 5.4.5 Nigeria
    • 5.4.6 Qatar
    • 5.4.7 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Panasonic Holdings Corporation
    • 6.3.2 Middle East Battery Company (MEBCO)
    • 6.3.3 C&D Technologies Inc.
    • 6.3.4 Exide Industries Ltd
    • 6.3.5 GS Yuasa Corporation
    • 6.3.6 Statevolt
    • 6.3.7 Amara Raja Energy & Mobility Limited.
    • 6.3.8 Gotion High tech Co Ltd
  • 6.4 List of Other Prominent Companies
  • 6.5 Market Ranking Analysis

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Automaker-Battery Manufacturer Collaborations