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市場調査レポート
商品コード
1630217

東南アジアの越境eコマース-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Southeast Asia Cross-border E-commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 150 Pages
納期
2~3営業日
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東南アジアの越境eコマース-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

東南アジアの越境eコマース市場規模は2025年に453億9,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは11.14%で、2030年には769億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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越境eコマースは世界市場の将来展望です。物流がますます容易になったことで、海外での売買は世界中の人々にとって実行可能で魅力的な選択肢となっています。東南アジアは世界eコマース商品のホットスポットです。東南アジアの人々は、国境を越えた貿易に強い関心を示しています。以下は、東南アジア諸国の越境eコマース市場への参入に関する興味深い事実です。シンガポールとマレーシアは、東南アジアの越境EC市場のおよそ半分を占めています。タイのeコマース市場は急速に拡大しています。タイ4.0施策は、全国のすべての村でインターネットアクセスを改善することを目指しています。ベトナムとフィリピンは、より革新的でニッチな商品を導入することで、越境ECの大きな可能性を示しました。

顧客の需要と、製品やサービスを調達するメーカーの実行可能性が、国境を越えたeコマース勃興の主要原動力となっています。さらに、東南アジアは最も人口が増加しており、より多くの所得、ポケットの中の便利な技術、より良いインターネット接続性を持っています。この地域は米国や日本よりもアクティブユーザーが多く、競合eコマースへの道を開いています。これと並行して、低コストで高品質を求める声や、国内市場での商品の希少性といった要因が、国境を越えたeコマース取引の人気を高めています。メーカー各社はこれらの要因を、新たな地域、特に東南アジアに進出し、ビジネス販売における顧客層全体を広げる好機と捉えています。

越境eコマースは、特に東南アジアにおいて、eコマース市場全体よりも急速に成長すると予想されます。人口の混雑、可処分所得の増加、インターネットユーザー、スマートフォンの利用、インフラの改善などの要因により、物流サービスはより効率的かつ急速に発展しています。東南アジアの越境ECは盛んで、ニッチ商品、低価格、高品質商品などの利点を生かし、このeコマース市場の需要を押し上げています。さらに、越境ECは、高い配送コスト、短い納期、通貨、言語など、多くの課題に直面しています。また、銀行口座が必要なため、オンライン決済が妨げられる国もあります。

例えば、eコマース産業は商品の返品や返金で大きな打撃を受けているため、適切な商品広告やマーケティングが主要ポイントになると考えられます。小規模なeコマース・ブランドは、正確な商品表現が返品率の上昇を抑止する可能性があるため、現行の商品キャンペーンにより多くの投資を行うと考えられます。その中で、eコマース事業者は、ミックスメディアプロモーションや、静止画と動画のハイブリッドキャンペーンに関心を持つ可能性が高いです。小規模なeコマース・ブランドは、2023年には消費者と販売者の関係についても検討することになると考えられます。eコマースの売り手は、eコマースにおける迅速で人間味のない消費財取引を避けるために、買い手のショッピング体験をパーソナライズしようとする可能性があります。

東南アジアの越境eコマース市場動向

同地域におけるeコマースセグメントの成長が市場を牽引

他のほとんどの地域は今年小幅な増加にとどまるため、東南アジアの成長はさらに際立っています。フィリピン、インドネシア、ベトナム、マレーシア、タイは、小売eコマース売上成長市場上位10に入ると予測されています。

人々は選択肢を持つことを重視します。欧米の消費者と比較すると、東南アジアの消費者は、価格や納期を比較できるように、同じ商品を複数の販売者が出品しているのを見ることを好みます。これは、ランプ店や肉屋が軒を連ねる通りを見かけるような、オフラインでの行動に似ています。欧米の小売業では珍しいことです。また、一般的に所得が低いため、人々は価格に非常に敏感です。その結果、Shopeeのような小売店では、ゲーミフィケーション、鮮やかな色使い、ポップアップ、点滅機能などが見られます。現在、平均的な消費者は自由な時間を多く持つため、買い物をしながら楽しませることを好みます。

専門家によると、タイのeコマース市場は同国の主要な流通チャネルであり、2023年の取引額は310億米ドルに達します。取引額は毎年13.33%成長し、2027年には510億米ドルに達すると予想されています。インターネット利用の増加、物流や電子決済システムの改善、政府の施策など、いくつかの要因がこの成長を後押ししています。産業レポートによると、タイのインターネット普及率は85.3%と、世界で最も高い水準にあります。2023年1月のインターネットユーザー数は約6,121万人でした。タイ政府の施策であるタイランド4.0には、国内の村々にブロードバンドネットワークを構築するための予算が含まれています。

ソーシャルコマースの成長が市場の成長を促進

ソーシャルコマースにより、ブランドは商品発見から会計までの購買体験を通じて、好みのソーシャル・メディアプラットフォーム上でユーザーと交流することができます。ユーザーは、友人と交流したり、ニュースを読んだり、ビデオを見たりしながら、同時に買い物をすることができます。

2023年、シンガポールのeコマース市場の年間商品総量(GMV)は80億米ドルと評価されました。シンガポールのeコマース市場では、数量よりも商品の品質と価格が重視されています。シンガポールの成功の主要理由は、一人当たりのGDPが高いこと、ICTインフラが発達していること、シンガポールをスマート国家にしたいという政府の意向です。総売上高はインドネシアより低いかもしれないが、注文1件当たりの売上高と1人当たりのオンライン注文頻度はインドネシアよりはるかに高い、専門家は指摘します。

もうひとつの重要な要因は、ワンストップ・ショッププラットフォームに対する需要の高まりです。消費者は、商品の発見から購入までを可能にするプラットフォームを求めています。消費者は、発見から購入までのスムーズな移行にますます関心を寄せています。最後に、オンラインショッパーは、売り手とのコミュニケーションを可能にするプラットフォームを望んでいます。ソーシャル・コマースでは、ブランドとの直接的なコミュニケーションが可能になるため、信頼感が醸成され、販売者はより良いカスタマーサービスを提供するようになり、顧客はより多くの商品を購入するようになります。

東南アジアの越境eコマース産業概要

東南アジアの越境eコマース市場環境はセグメント化されており、多くの地元・地域参入企業が市場を独占しています。主要参入企業はShoppee、Lazada、Tokopedia、Qoo10、Bukalapakなどです。ソーシャルコマースは市場を牽引する大きな要因のひとつです。ソーシャル・コマースは、新規参入参入企業に市場参入の機会を与えています。ソーシャル・コマースにより、地域・地場企業が大きなシェアを占めており、市場において優位に立っているため、世界参入企業が市場に参入する余地は少ないです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果
  • 調査の前提
  • 調査範囲

第2章 調査手法

  • 分析手法
  • 調査フェーズ

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 政府の規制と取り組み
  • 小売業全体におけるeコマース洞察とシェア
  • 産業の技術動向
  • バリューチェーン/サプライチェーン分析
  • 地政学とパンデミックが市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • インターネット普及の拡大
    • 政府の取り組み
  • 市場抑制要因
    • 決済セキュリティへの懸念
  • 市場機会
    • 現地参入企業とのコラボレーション
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第6章 市場セグメンテーション

  • 事業別
    • B2B
    • B2C
  • 製品別
    • ファッション・アパレル
    • 民生用電子機器製品
    • 家電
    • 家具
    • 美容・パーソナルケア製品
    • その他(玩具、食品など)
  • 国別
    • シンガポール
    • タイ
    • ベトナム
    • インドネシア
    • マレーシア
    • フィリピン
    • その他の東南アジア諸国

第7章 競合情勢

  • 市場集中度概要
  • 企業プロファイル
    • Shoppee
    • Lazada
    • Tokopedia
    • Qoo10
    • Bukalapak
    • JD.com Inc.
    • ChinaAseanTrade.com
    • Shopify Inc.
    • DIYTrade.com
    • eBay Inc.
    • AliExpress
    • Alibaba Group Holding Limited*
  • その他の企業

第8章 市場機会と今後の動向

第9章 付録

  • GDP分布(活動別、地域別)
  • 資本移動に関する洞察
  • 経済統計-運輸・倉庫部門、経済への貢献
目次
Product Code: 63596

The Southeast Asia Cross-border E-commerce Market size is estimated at USD 45.39 billion in 2025, and is expected to reach USD 76.97 billion by 2030, at a CAGR of 11.14% during the forecast period (2025-2030).

Southeast Asia Cross-border E-commerce - Market - IMG1

Cross-border e-commerce is the global market's future. The increasing ease of logistics has made buying or selling overseas a viable and intriguing option for people worldwide. Southeast Asia is the hotspot for global e-commerce goods. Southeast Asians have demonstrated a strong interest in cross-border trade. The following are fascinating facts about Southeast Asian countries' participation in the cross-border e-commerce market. Singapore and Malaysia account for roughly half Southeast Asia's cross-border e-commerce market. Thailand's e-commerce market is rapidly expanding. The Thailand 4.0 policy aims to improve internet access in every village nationwide. By introducing more innovative and niche products, Vietnam and the Philippines demonstrated significant cross-border potential.

Customers' demand and the viability of manufacturers sourcing products or services have been the primary drivers of emerging cross-border e-commerce. Furthermore, Southeast Asia has seen the highest population growth, with more income, handy tech in their pockets, and better internet connectivity; the region has more active users than the United States or Japan, paving the way for competitive e-commerce. In parallel, factors such as the desire for higher quality at a lower cost and the scarcity of products in the domestic market are driving the growing popularity of cross-border e-commerce trading. Manufacturers see these factors as an opportunity to expand into new geographies, particularly Southeast Asia, to broaden their overall clientele base for business sales.

Cross-border e-commerce is expected to grow faster than the overall E-commerce market, particularly in Southeast Asia. Because of the crowded population, rising disposable income, internet users, smartphone usage, and infrastructure improvements, among other factors, logistics services have developed more efficiently and rapidly. Southeast Asia cross-border E-commerce is thriving, and taking advantage of niche products, low prices, high-quality goods, and other factors is driving up demand for this E-commerce market. Furthermore, cross-border E-commerce faces numerous challenges, such as high delivery costs, short delivery deadlines, currency, language, etc. Again, online payments are hampered in some countries due to a need for bank accounts.

For example, proper product advertising and marketing are set to become significant points of emphasis, as the e-commerce industry has suffered dramatically from product returns and refunds. Smaller e-commerce brands will invest more in current product campaigns, as accurate product representation may deter rising product return rates. Within this, e-commerce operators are likely interested in mixed-media promotion or a hybrid of static and video campaigns. Smaller e-commerce brands will also consider the consumer-seller relationship in 2023. E-commerce sellers may attempt to personalize a buyer's shopping experience to avoid fast and impersonal consumer goods transactions in e-commerce.

Southeast Asia Cross-border E-commerce Market Trends

Growth In E-commerce Sector In The Region Driving The Market

Southeast Asia's growth stands out even more because most other geographies will only see modest increases this year. The Philippines, Indonesia, Vietnam, Malaysia, and Thailand are predicted to be among the top ten retail e-commerce sales growth markets.

People value having options. When compared to Western consumers, Southeast Asian consumers prefer to see the same product listed by multiple sellers so that they can compare prices or delivery times. This is similar to their offline behaviors, where you might see a street of lamp stores or a street of butchers. That is uncommon in Western retail. People are also highly price-sensitive because their income is generally low. Playful interfaces also appeal to consumers in the region, as a result gamification, vibrant colors, pop-ups, and blinking features are found at retailers such as Shopee. Nowadays, the average consumer has more free time, so they prefer to be entertained while shopping.

According to experts, Thailand's e-commerce market is a dominant sales channel in the country, with a transaction value of USD 31 billion in 2023. The transaction value is expected to grow annually by 13.33% and reach USD 51 billion by 2027. Several factors drive this growth: increased internet usage, improved logistics and e-payment systems, and government policies. According to industry reports, Thailand holds one of the world's most significant internet penetration rates, at 85.3%. The country's internet user base was around 61.21 million in January 2023. Thailand 4.0, the Thai government's policy, included a budget for constructing a broadband network across the country's villages.

Growth In Social Commerce In The Region Propelling The Market Growth

Social commerce allows brands to interact with their audience on their preferred social media platforms throughout the purchasing experience, from product discovery to checkout. Allowing users to simultaneously shop while interacting with friends, reading news, and watching videos keeps people where they want to be.

In 2023, the annual gross merchandise volume (GMV) of the e-commerce market in Singapore was valued at USD 8 billion. The quality and price of the products are more important to Singapore's e-commerce market than sales volume. The main reasons for Singapore's success are high GDP per capita, a well-developed ICT infrastructure, and the government's desire to turn Singapore into a smart nation. While the total revenue may be lower than in Indonesia, the revenue per order and the frequency of ordering online per person are much higher than in Indonesia, as experts suggest.

Another critical factor is the growing demand for one-stop-shop platforms. Consumers are looking for platforms that allow them to discover and buy products. Consumers are increasingly interested in a smooth transition from discovery to purchase. Finally, online shoppers want platforms that enable them to communicate with sellers. Social commerce allows for direct communication with brands, which fosters trust and encourages sellers to provide better customer service and customers to purchase more products.

Southeast Asia Cross-border E-commerce Industry Overview

The Southeast Asia Cross-border E-commerce Market landscape is fragmented, with many local and regional players dominating the market. The major players include Shoppee, Lazada, Tokopedia, Qoo10, Bukalapak, and many more. Social commerce is one of the major factors driving the market. It has created the opportunity for new players to enter the market. Regional and Local players hold a significant share due to social commerce, which provides an advantage in the market and thus gives less space for global players to enter the market.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables
  • 1.2 Study Assumptions
  • 1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

  • 2.1 Analysis Methodology
  • 2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Government Regulations and Initiatives
  • 4.3 Insights and Share of E-commerce among Total Retail Sector
  • 4.4 Technological Trends in the Industry
  • 4.5 Value Chain / Supply Chain Analysis
  • 4.6 Impact of Geopolitics and Pandemic on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Internet Penetration
    • 5.1.2 Government Initiatives
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Payment Security Concerns
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Collaboration with Local Players
  • 5.4 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 5.4.1 Threat of New Entrants
    • 5.4.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 5.4.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 5.4.4 Threat of Substitute Products
    • 5.4.5 Intensity of Competitive Rivalry

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Business
    • 6.1.1 B2B
    • 6.1.2 B2C
  • 6.2 By Product
    • 6.2.1 Fashion and Apparel
    • 6.2.2 Consumer Electronics
    • 6.2.3 Home Appliances
    • 6.2.4 Furniture
    • 6.2.5 Beauty and Personal Care Products
    • 6.2.6 Other Products (Toys, Food Products, etc.)
  • 6.3 By Country
    • 6.3.1 Singapore
    • 6.3.2 Thailand
    • 6.3.3 Vietnam
    • 6.3.4 Indonesia
    • 6.3.5 Malaysia
    • 6.3.6 Philippines
    • 6.3.7 Rest of South East Asia

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Market Concentration Overview
  • 7.2 Company Profiles
    • 7.2.1 Shoppee
    • 7.2.2 Lazada
    • 7.2.3 Tokopedia
    • 7.2.4 Qoo10
    • 7.2.5 Bukalapak
    • 7.2.6 JD.com Inc.
    • 7.2.7 ChinaAseanTrade.com
    • 7.2.8 Shopify Inc.
    • 7.2.9 DIYTrade.com
    • 7.2.10 eBay Inc.
    • 7.2.11 AliExpress
    • 7.2.12 Alibaba Group Holding Limited *
  • 7.3 Other Companies

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

9 APPENDIX

  • 9.1 GDP Distribution, by Activity and Region
  • 9.2 Insights on Capital Flows
  • 9.3 Economic Statistics - Transport and Storage Sector, Contribution to Economy