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市場調査レポート
商品コード
1550229

インドネシアの金融技術サービス:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2024年~2029年)

Indonesia Financial Technology Services - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


出版日
ページ情報
英文 104 Pages
納期
2~3営業日
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インドネシアの金融技術サービス:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年09月02日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 104 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアの金融技術サービス市場規模は2024年に191億5,000万米ドルと推定され、2029年には298億9,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2024-2029年)のCAGRは9.31%で成長すると予測されます。

Indonesia Financial Technology Services-Market

主なハイライト

  • インドネシアはASEAN諸国の中でも経済発展が著しく、デジタル決済の導入が急増しています。これを支えているのは、スマートフォンの普及と、金融包摂の拡大に向けた政府の取り組みです。こうした要因が、新しく革新的な決済システムの成長に有利な環境を作り出し、同国の金融技術サービスへの需要を牽引しています。
  • デジタル決済、NFT、暗号通貨ベースの決済の成長とともに、フィンテック情勢の台頭が市場の成長を支えています。さらに2024年1月、国際貿易局はインドネシアのフィンテック企業が成長していると報告しました。同国はASEANにおけるフィンテック企業の20%を記録しています。2025年には86億米ドルの売上が見込まれており、金融技術サービス市場における今後の成長の可能性を示しています。
  • 商品先物取引規制庁(Bappebti)は、2024年3月にインドネシアで暗号通貨取引が大幅に急増したと報告しました。取引額は103兆5,800億IDR(約64億米ドル)に急増し、2024年2月と比較して207.5%増加しました。そのため、暗号通貨のデジタル取引や投資を管理する金融テクノロジー・サービス・プロバイダーへの需要が高まっています。
  • しかし、国内の金融リテラシーとフィンテック・プラットフォームへの参入の間に存在するギャップは、市場の成長を制限する可能性があります。同国の個人はフィンテック・サービスを知っているが、それにアクセスするためにはより多くの手段を必要としており、これは金融技術サービスの採用に影響を与えると思われます。
  • COVID-19の大流行は、金融テクノロジー・サービス・プロバイダーの進歩によるデジタル取引の増加によって、同国の決済状況を一変させ、市場に影響を与えました。電子財布、インターネットバンキング、クイック・レスポンス・コード・インドネシア標準(QRIS)などのデジタル・プラットフォームの採用は、パンデミック後の伝統的なオフラインからオンラインへの金融活動の移行を示し、市場の成長を支えました。

インドネシア金融技術サービス市場動向

デジタル決済が成長に大きく貢献

  • デジタル決済への需要は、インターネット普及率の上昇やハイテクに精通した人口の増加と相まって、金融テクノロジー・サービス・プロバイダーが伝統的な銀行と提携してオンライン・サービスを提供する機会を生み出し、市場の成長に拍車をかけています。
  • インドネシアでは、電子マネー取引総額の増加に伴い、銀行のデジタルサービス提供を促進するために、フィンテックと銀行の間で重要なパートナーシップが登録されており、同市場のベンダーに成長機会をもたらしています。例えば、2024年2月、PT Krom Bank Indonesia Tbk(Krom)は、市場ベンダーであるKredivo GROUPのエコシステムを利用して、若い世代をターゲットにしたローン商品のアプリケーションを開始しました。
  • 調査対象市場は、同国におけるデジタル決済の需要と金融技術サービス・プロバイダーのニーズに沿って、重要な新興企業への投資を記録しています。世界なBFSI企業は、インドネシアの急成長する金融サービス部門への投資を増やしています。三菱UJFフィナンシャル・グループ(MUFG)は、ジャカルタを拠点とするフィンテック・ユニコーン・Akulakuに2億米ドルを投資しました。このような投資は、予測期間中の市場の成長を促進すると予想されます。
  • より良い取引管理のためのB2Bセグメントにおけるデジタル決済の採用、企業資源計画(ERP)/会計システム内蔵のモバイルPOSシステムの利用可能性、QRIS、デビットカード、クレジットカード決済の有効化、中小企業向け融資支援が、同国の金融技術サービスプロバイダーの需要を支えています。
  • 国内の金融技術サービス企業への新興企業投資の増加は、市場の供給側を強化することで市場の成長を支えると思われます。例えば、2023年10月には、インドネシアを拠点とするフィンテック企業で、デジタル決済プロセスを改善するための加盟店向け垂直型SaaS(Software-as-a-Service)プラットフォームであるLUNAが、市場の成長を後押しする資金調達ラウンドの完了を発表しました。

著しい成長を記録するジャワ地域

  • インドネシアではインターネット普及率が大幅に伸びており、金融セクターのデジタル変革需要を下支えし、同国地方の金融テクノロジー・サービス・プロバイダーに成長機会をもたらすと期待されています。
  • 2024年2月、インドネシア・インターネット・サービス・プロバイダー協会(APJII)は、ジャワ州のインターネット普及率が最も高いと報告しました。同協会の報告によると、ジャワ州はインターネット利用普及率が最も高い地域(83.64%)で、これにスマトラ州(77.34%)、カリマンタン州(77.42%)、バリ島とヌサ・トゥンガラ州(71.80%)、スラウェシ州(68.35%)、マルク州とパプア州(69.91%)が続く。
  • APJIIの報告によると、都市部と農村部の分類に基づくと、都市部のインターネット・ユーザーの貢献度は69.5%に達し、普及率は82.2%でした。インドネシアの農村部も30.5%と貢献度は低く、普及率は74%だった。JAVA地域の都市部におけるインターネット普及率の向上は、今後数年間の市場成長を支えるものと期待されます。
  • 同国の西ジャワ州は人口が多く、都市化と都市化州を利用したアンコールは、テクノロジー基盤地域におけるテクノロジー需要を生み出し、同市場における金融テクノロジー・サービス技術の需要に拍車をかけると思われます。
  • ジャワ島地域には、ジャカルタ、スラバヤ、ブカシなどの主要都市が存在するため、市場の成長に拍車がかかると予想されます。2024年1月、ジャカルタを拠点とするFinTech分野の企業Komunalは、全国の様々な地方銀行でデジタル預金向けサービスを拡大し、同国の伝統的な銀行モデルを変革するため、550万米ドルの追加資金調達に成功しました。これは、予測期間中、同国ジャワ州の主要都市における金融技術サービスの成長を示しています。

インドネシア金融技術サービス産業の概要

インドネシアの金融テクノロジー・サービス市場は競争が激化しており、複数のベンダーが製品ラインを拡充して幅広い金融ソリューション・ポートフォリオを提供しています。ベンダーは、提携、拡張、パートナーシップを通じて、先進的なテクノロジーベースの金融サービスを展開しています。同市場の主要企業は、PT Ajaib Teknologi Indonesia、PT Investree Radhika Jaya、Grab Holdings Limited、PT GoTo Gojek Tokopedia Tbk、PT Akulalu Silvrr Indonesiaなどです。

  • 2024年6月:インドネシアのデジタル・バンキング・サービス・プロバイダーであるスーパーバンクは、グラブのプラットフォーム上でサービスを開始しました。これにより、スーパーアプリのユーザーやパートナーは銀行口座を開設し、追加アプリをインストールすることなく、グラブの全サービスの直接決済アプリとして利用できるようになります。この開拓は、デジタル・バンキング・プロバイダーと市場ベンダーであるグラブ・ホールディングス・リミテッドのコラボレーションを示しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • COVID-19からの影響と回復の評価
  • マクロ経済シナリオの分析

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 低コストで使いやすい投資オプションの成長
    • 暗号通貨とNFTの台頭
  • 市場抑制要因
    • ユーザーの技術的理解不足
  • ユーザー数
    • デジタル資産
    • デジタル投資
    • デジタル決済
    • ネオバンキング

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • デジタル資本調達
      • クラウド投資
      • クラウドレンディング
      • マーケットプレース・レンディング
    • デジタル・ペイメント
      • デジタル・コマース
      • デジタル送金
      • モバイルPOS決済
    • ネオバンキング
  • 地域別
    • ジャワ
    • スマトラ
    • カリマンタン
    • その他の地域(スラウェシ、パプア&ムルク、バリ&ヌサ・トゥンガラ)

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • PT Ajaib Teknologi Indonesia
    • PT Investree Radhika Jaya
    • Grab Holdings Limited
    • PT GoTo Gojek Tokopedia Tbk
    • PT Akulalu Silvrr Indonesia
    • PT Dompet Anak Bangsa(GoPay)
    • Jenius(PT Bank Tabungan Pensiunan Nasional Tbk)
    • Kredivo Group Ltd
    • DANA(PT Espay Debit Indonesia Koe)
    • Xendit(PT Sinar Digital Terdepan)

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 50002813

The Indonesia Financial Technology Services Market size is estimated at USD 19.15 billion in 2024, and is expected to reach USD 29.89 billion by 2029, growing at a CAGR of 9.31% during the forecast period (2024-2029).

Indonesia Financial Technology Services - Market

Key Highlights

  • Indonesia has been experiencing a significant surge in the adoption of digital payments due to its economic developments among the ASEAN countries. This is supported by the increasing use of smartphones and government efforts to increase financial inclusion. These factors have created a favorable environment for the growth of new and innovative payment systems, driving the country's demand for financial technology services.
  • The emergence of the fintech landscape, along with the growth of digital payments, NFT, and cryptocurrency-based payments, supports the growth of the market. Moreover, in January 2024, the International Trade Administration reported that Indonesia's FinTech companies are growing. The country has recorded 20% of all fintech firms in ASEAN. It is expected to generate USD 8.6 billion in revenue by 2025, showing strong future growth potential in the financial technology services market.
  • The Commodity Futures Trading Regulatory Agency (Bappebti) reported a significant surge in cryptocurrency transactions in Indonesia in March 2024. The transaction value soared to IDR 103.58 trillion (Apprximately USD 6.4 Billion), a 207.5% increase compared to February 2024. Thus, the demand for financial technology service providers is increasing to manage the digital trading and investments of cryptocurrencies in the country.
  • However, the existing gap between financial literacy and inclusion in the fintech platforms in the country can restrict the market's growth. Individuals in the country have been aware of fintech services but need more means to access them, which would impact the adoption of financial technology services.
  • The COVID-19 pandemic impacted the market by transforming the country's payment landscape, with a rise in digital transactions through the advancement of financial technology service providers. The adoption of digital platforms, such as e-wallets, internet banking, and Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS), showed the shift from traditional offline to online financial activities post-pandemic and supported the market's growth.

Indonesia Financial Technology Services Market Trends

Digital Payments Contribute Significantly to Growth

  • The demand for digital payments, combined with the increasing internet penetration and the country's increasing tech-savvy population, is fueling the market's growth by creating opportunities for financial technology service providers to collaborate with traditional banks to offer online services.
  • Indonesia has been registering significant partnerships among fintechs and banks to facilitate the banks' digital service offering with the growth of aggregate value of e-money transactions, creating a growth opportunity for the vendors in the market. For instance, in February 2024, PT Krom Bank Indonesia Tbk (Krom) launched an application using the ecosystem of Kredivo GROUP, a market vendor, for loan products to target the younger generation.
  • The market studied has been registering significant startup investments in line with the demand for digital payments in the country and the need for financial technology service providers. Global BFSI companies have been increasingly investing in Indonesia's burgeoning financial services sector. Mitsubishi UJF Financial Group (MUFG) invested in the Jakarta-based fintech unicorn Akulaku with USD 200 million. Such investments are expected to drive the market's growth during the forecast period.
  • The adoption of digital payments in the B2B segments for better transaction management, the availability of mobile point-of-sale systems with a built-in enterprise resource planning (ERP)/accounting system, QRIS, debit, and credit card payment enablement, and financing support for MSMEs are supporting the demand for the country's financial technology service providers.
  • The increasing startup investments in financial technology service companies in the country would support the market's growth by strengthening the supply side of the market. For instance, in October 2023, LUNA, an Indonesia-based fintech and vertical software-as-a-service (SaaS) platform for merchants to improve their digital payment processes, announced the completion of a financing round that will fuel the market's growth.

Java Region to Register Significant Growth

  • Indonesia has been witnessing significant growth in Internet penetration, which is anticipated to support the demand for digital transformation in the financial sector and create growth opportunities for financial technology service providers in the country's provinces.
  • In February 2024, the Indonesian Internet Service Provider Association (APJII ) reported that the Java province had the highest penetration rate of Internet usage. The association reported that the Java province is the region with the highest penetration rate of Internet usage (83.64%), followed by Sumatera (77.34%), Kalimantan (77.42%), Bali and Nusa Tenggara (71.80%), Sulawesi (68.35%), and Maluku and Papua (69.91%).
  • APJII reported that based on the urban or rural classification, the contribution of internet users in urban areas reached 69.5%, with a penetration rate of 82.2%. Indonesia's rural areas also contributed less at 30.5%, with a penetration rate of 74%. The increasing internet penetration in the country's urban areas in the JAVA region is expected to support the growth of the market in the coming years.
  • The country's west Java Province has a large population, and the encore, using urbanization and urbanization province, would create a demand for technology in a technology-based region, fueling the demand for financial technology service technology in the market.
  • The presence of major cities, such as Jakarta, Surabaya, Bekasi, and others, in the Java region, is expected to fuel the market's growth. In January 2024, Jakarta-based Komunal, a company in the FinTech sector, successfully raised an additional fund of USD 5.5 million to expand its services for digital deposits across various rural banks nationwide and transform the country's traditional banking model. This shows the growth of financial technology services in the major cities of the country's Java province during the forecast period.

Indonesia Financial Technology Services Industry Overview

The Indonesian financial technology services market is becoming highly competitive, with multiple vendors expanding their product lines to offer a broad portfolio of Financial solutions. Vendors have been rolling out advanced technology-based financial services through collaborations, expansions, and partnerships. Key players in the market are PT Ajaib Teknologi Indonesia, PT Investree Radhika Jaya, Grab Holdings Limited, PT GoTo Gojek Tokopedia Tbk, and PT Akulalu Silvrr Indonesia, among others.

  • June 2024: Indonesian digital banking service provider Superbank launched its services on the Grab platform, which will allow the super-app's users and partners to open bank accounts and use it as a direct payment app for all Grab services without installing an additional app. This development shows the collaboration between a digital banking provider and the market vendor, Grab Holdings Limited.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Assessment of the Impact and Recovery from COVID-19
  • 4.4 Analysis of Macro-economic Scenarios

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growth in Low-cost, Easy-to-use Investment Options
    • 5.1.2 Rise of Cryptocurrencies and NFTs
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Lack of Technical Understanding Among Users
  • 5.3 Number of Users
    • 5.3.1 Digital Assets
    • 5.3.2 Digital Investment
    • 5.3.3 Digital Payment
    • 5.3.4 Neobanking

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Digital Capital Raising
      • 6.1.1.1 Crowd investing
      • 6.1.1.2 Crowd Lending
      • 6.1.1.3 Marketplace Lending
    • 6.1.2 Digital Payments
      • 6.1.2.1 Digital Commerce
      • 6.1.2.2 Digital Remittances
      • 6.1.2.3 Mobile PoS Payments
    • 6.1.3 Neobanking
  • 6.2 By Region
    • 6.2.1 Java
    • 6.2.2 Sumatra
    • 6.2.3 Kalimantan
    • 6.2.4 Other Regions (Sulawesi, Papua & Muluku, and Bali & Nusa Tenggara)

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 PT Ajaib Teknologi Indonesia
    • 7.1.2 PT Investree Radhika Jaya
    • 7.1.3 Grab Holdings Limited
    • 7.1.4 PT GoTo Gojek Tokopedia Tbk
    • 7.1.5 PT Akulalu Silvrr Indonesia
    • 7.1.6 PT Dompet Anak Bangsa (GoPay)
    • 7.1.7 Jenius (PT Bank Tabungan Pensiunan Nasional Tbk)
    • 7.1.8 Kredivo Group Ltd
    • 7.1.9 DANA (PT Espay Debit Indonesia Koe)
    • 7.1.10 Xendit (PT Sinar Digital Terdepan)

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET