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市場調査レポート
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1549845

リユーサブルフードサービス用包装の世界市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024年~2029年)

Reusable Foodservice Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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リユーサブルフードサービス用包装の世界市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年09月02日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

世界のリユーサブルフードサービス用包装の市場規模は、2024年に249億6,000万米ドルと推定され、2029年には322億7,000万米ドルに達し、予測期間中(2024年~2029年)にCAGR5.27%で成長すると予測されています。

Reusable Foodservice Packaging-Market

世界のリユーサブル包装市場は、耐久性があり持続可能なマテリアルハンドリングソリューションに対するニーズの高まりに後押しされ、大きな成長を遂げようとしています。リターナブル包装は、持続可能性において極めて重要な役割を果たし、一般的に埋立地に行き着く包装廃棄物の量を抑制することで際立っています。

主なハイライト

  • 多様な都市景観が、便利で持ち運びに便利な軽量食品に対する国の需要を後押ししています。近年、すぐに食べられて便利な食品は、世界のフードサービスの中で最も多様なセグメントの1つに発展しています。環境に対する関心が高まり、包装の埋立ゴミが急増する中、ホテル、フルサービスレストラン(FSR)、クイックサービスレストラン(QSR)ではリユーサブルフードサービス用包装が使用されています。
  • 世界のいくつかの政府機関は、セクターを問わずリユーサブル包装を使用するための厳しいガイドラインを課しています。例えば、SUP指令は、EU加盟国に対し、使い捨てプラスチック廃棄物を積極的に削減することを義務付けており、地方レベルや国レベルで具体的な削減目標を設定しています。規制と並行して、これらの国はこれらの目標を達成するためにリユーサブル食品包装を提唱しています。
  • フランスでは、最近の法律により、施設内の食事や軽食はすべてリユーサブル包装や食器を使って食べることが義務付けられています。
  • 過去数年間で、オンライン食品注文とレストランデリバリー部門は20%成長しました。オンラインフードデリバリーシステムが普及するにつれて、持続可能なフードサービス用包装に対する需要も急増しています。中国インターネット・ネットワーク情報センターが2024年3月に発表したところによると、中国のオンライン・フードデリバリーの利用者数は、2020年の4億1,883万人から2023年にはなんと5億4,454万人に増加しました。この増加により、メーカー各社は環境に優しいリユーサブル包装ソリューションに軸足を移しています。
  • しかし、産業用食品用途におけるプラスチック包装の使い捨てモデルから再利用モデルへの移行は、特に衛生面や知覚面において、予期せぬ課題をもたらす可能性があります。プラスチック包装の再利用は、食品中の化学物質汚染やマイクロプラスチック粒子の存在を高めるリスクを伴います。さらに、包装された商品の衛生基準や知覚的な一貫性が損なわれる可能性もあります。
  • 世界的に、大企業は従来の「獲って、詰めて、廃棄する」モデルから、廃棄物ゼロのライフスタイルへと移行しつつあります。これは、フードサービス用包装を再利用可能にすることで、そのライフサイクルを持続可能な形で延長することで実現しています。このシフトにより、包装に関連する運用コストが削減されるだけでなく、継続的に新しい包装を購入する必要もなくなります。

リユーサブルフードサービス用包装の市場動向

クイックサービスレストラン(QSR)の需要拡大が市場を後押し

  • クイックサービスレストラン(QSR)は、サービスのスピードに重点を置き、低価格の食事オプションを提供しています。テーブルサービスは最小限にとどめ、セルフサービスを重視する点が従来のレストランと異なります。QSRでは、飲食品は食べる前に代金を支払います。過去10年間、特にこれらの国々の地域フードサービス市場では、いくつかの国際的なQSRチェーンや、変化する消費者の嗜好に合った多様な料理を提供する自国ブランドの成長が見られました。
  • 環境の持続可能性に対する意識が高まる中、大手QSRチェーン数社は、リサイクル可能性、堆肥化可能性、リユーサブル包装にますます力を入れるようになっています。バーガーキング、マクドナルド、ウェンディーズなどの有名企業は、リユーサブル包装を採用することを表明しています。
  • 例えば、フランスのマクドナルドは、食事をした客に21種類のリユーサブル容器を提供しています。その中には、フライドポテト用の赤いプラスチック容器、透明なプラスチック飲料用グラス、チキンナゲット用の白いプラスチックカップなどが含まれます。
  • フランチャイズ・モデルは、QSRチェーンの台頭にとって極めて重要であり、今後の市場成長を世界中で促進すると予想されます。国際フランチャイズ協会(International Franchise Association)が発表したデータによると、2024年4月、米国におけるQSRの数は、COVID-19の大流行時に若干減少した後、過去数年間で着実に増加し、2020年の18万3,540店から2023年には19万5,510店に増加しました。特に、推定によれば、予測期間中、全米のQSR数はさらに改善すると予想されます。
  • さらに、外出先での食事への嗜好の高まりに後押しされた食費の増加がQSRの需要を押し上げ、リユーサブルフードサービス用包装の必要性を煽っています。国家統計局(英国)によると、英国のレストランとカフェに対する消費者支出は、パンデミック後の期間に急増して1,328億9,000万ポンド(1,695億米ドル)に達しました。この支出の増加は、結果として市場にプラスの影響を与えると予想されます。
  • 現在、特にミレニアル世代とZ世代は、自分たちの核となる価値観に共鳴するブランドや場所を積極的に求めています。全体として、QSRは自社の価値観を積極的にアピールすることで、透明性と信頼性を求める消費者の要求に応えることができます。これは、持続可能な方法で調達された食材やリサイクル可能でリユーサブル包装を特徴とする募金活動やプロモーションのような取り組みを通じて達成することができます。

予測期間中、アジア太平洋が大きな市場シェアを占める見込み

  • アジア太平洋には、中国やインドなど人口密度の高い新興経済国があり、フードサービスの需要が急増しています。市場は、利便性に対する需要の急増、より健康的な食生活の選択への軸足によって推進されており、その結果、持続可能な包装の採用が顕著に増加し、予測期間中にピークに達すると予測されています。これらの動向は、この地域を技術革新とビジネス成長の中心地へと変貌させ見込みです。
  • この地域では、移動式フードサービスステーションの需要が急増しています。この急増の主な要因は、都市化の進展、ますます忙しくなるライフスタイル、外出先での食事に対する欲求の高まりです。
  • 例えば2023年6月、香港の学生主導のフードサービス新興企業が、リユーサブルボウルの環境に優しいレンタルサービスを開始しました。この革新的な取り組みには、11のレストラン、300人の登録ユーザーが参加しています。こうした地域的な動きは、外食産業におけるリユーサブル製品包装の認知度を高めることになると思われます。
  • アジア太平洋におけるプラスチック汚染の急増は、プラスチック廃棄物の削減と持続可能な包装ソリューションの促進を目指す政策の実施をアジア太平洋全域の政府に促しています。2022年、インド政府は外食産業を含むいくつかの分野で使い捨てプラスチックの禁止を導入し、それによって同国全体で複数回使用可能な包装製品の需要が加速しています。
  • さらに、労働人口の増加と多忙なライフスタイルに伴い、日本、中国、インド、インドネシアなどの国々でも外食への消費支出が増加しています。例えば、総務省・統計局が2024年2月に発表した報告書によると、日本における外食への年間平均世帯支出額は、2021年の8,110円(51米ドル)から2023年までのわずか3年間で1万1,110円(70米ドル)に急増しています。

リユーサブルフードサービス用包装業界の概要

調査対象市場は断片化されており、大手ベンダーが市場シェアの大半を占めています。市場に多くの企業が存在することは、サービスの価格設定に影響を与え、特に小規模ベンダーにとっては直接的な競争要因となっています。調査対象市場のベンダーは、ワンストップ・ショップ・サービスの提供に注力し、競争優位に立つとみられます。市場の主な企業としては、Berry Global Inc.、Ecolab Services、Genpak LLC、Enpak Enterpriseなどが挙げられます。

  • 2024年2月:Berry Globalは、外食産業における持続可能な包装への需要の高まりに対応するため、リユーサブル食器シリーズを発売しました。この動きは、法律や消費者の要求が、より環境に優しい包装ソリューションへとこの業界を押し上げているためです。同社のフードサービス部門担当副社長によると、リユーサブル食器の新シリーズは、廃棄物を削減し、新たな資源への依存を減らし、法律上の基準を満たしながら機能性と耐久性を確保することを目的としています。
  • 2024年5月:サービスウェアと食品包装を開発するdeSterと、特殊素材企業のEastmanが共同で、リユーサブル機内用ドリンクウェアを航空会社に導入しました。この包装には、再生分子コポリエステルから作られた特殊プラスチックであるTritan Renewが使用されています。この素材は、展開中にプラスチック廃棄物を基本的な化学成分に分解し、複数のリサイクルサイクルを可能にします。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 業界バリューチェーン分析
  • 最近の地政学的シナリオが業界に与える影響の評価
  • 現在のシナリオにおけるリユーサブル型と単回使用型の安全なソリューション

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • オンライン食品宅配サービスにおける需要の高まり
    • 環境持続性に対する意識の高まりと使い捨てプラスチック包装に対する厳しい規制
  • 市場抑制要因
    • プラスチック包装の再利用がもたらす予期せぬ結果と健康に関する懸念

第6章 市場セグメンテーション

  • 材料タイプ別
    • 金属
    • プラスチック
    • ガラス
    • その他の材料タイプ
  • 製品タイプ別
    • 段ボールとカートン
    • ボトルとグラス
    • トレイ、皿、食品容器、ボウル
    • カップと蓋
    • クラムシェル
    • その他の製品タイプ
  • エンドユーザー産業別
    • クイックサービスレストラン(QSR)
    • フルサービスレストラン(FSR)
    • 機関
    • ホスピタリティ
    • その他エンドユーザー産業
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • イタリア
      • スペイン
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • メキシコ
    • 中東・アフリカ
      • サウジアラビア
      • アラブ首長国連邦
      • 南アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Berry Global Inc.
    • Ecolab services
    • deSter Corporation
    • Genpak LLC
    • Pactiv Evergreen Inc.
    • Limepack
    • Re:Dish Co.
    • Verive
    • Evergreen Packaging
    • Enpak Enterprise Co. Ltd

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 50002459

The Reusable Foodservice Packaging Market size is estimated at USD 24.96 billion in 2024, and is expected to reach USD 32.27 billion by 2029, growing at a CAGR of 5.27% during the forecast period (2024-2029).

Reusable Foodservice Packaging - Market

The global reusable packaging market is set for significant growth, fueled by a rising need for durable and sustainable material handling solutions. Returnable packaging stands out for its pivotal role in sustainability, curbing the volume of packaging waste that typically ends up in landfills.

Key Highlights

  • A diverse urban landscape drives the country's demand for convenient, on-the-go, lightweight foods. In recent years, ready-to-eat and convenient food has evolved into one of the most diverse segments of the global food service, with rising concern about the environment and the escalation in packaging landfills, reusable food service packaging in hotels, full-service restaurants (FSRs), and quick-service restaurants (QSRs).
  • Several government bodies worldwide impose strict guidelines for using reusable packaging across sectors. For instance, the SUP Directive mandates that EU Member States actively reduce single-use plastic waste, setting specific reduction targets at local and national levels. In tandem with restrictions, these states are advocating for reusable food packaging to achieve these goals.
  • Key Highlights

    • In France, recent legislation mandates that all on-site meals or snacks be consumed using reusable packaging or crockery.
  • Over the past few years, the online food ordering and restaurant delivery sector has grown by 20%. As the online food delivery system gains traction, there is a corresponding surge in demand for sustainable food service packaging. As per the China Internet Network Information Center publication in March 2024, the number of online food delivery users in China rose from 418.83 million in 2020 to a whopping 544.54 million in 2023. This uptick is prompting manufacturers to pivot toward eco-friendly reusable packaging solutions.
  • However, transitioning from a single-use to a reuse model for plastic packaging in industrial food applications can introduce unforeseen challenges, particularly in hygiene and sensory perception. Reusing plastic packaging carries the risk of heightening chemical contamination and the presence of microplastic particles in food products. Additionally, it may compromise the packaged goods' hygienic standards and sensory consistency.
  • Globally, large companies are shifting from the traditional 'catch, fill, and waste' model to a zero-waste lifestyle. They achieve this by making foodservice packaging reusable, thus extending its lifecycle sustainably. This shift not only cuts down on operational costs tied to packaging but also eliminates the need for continual new packaging purchases.

Reusable Foodservice Packaging Market Trends

Growing Demand From Quick-service Restaurants (QSR) Aids the Market

  • Quick-service restaurants (QSRs) offer low-cost food options, focusing on speed of service. Minimal table service and an emphasis on self-service distinguish this group from traditional restaurants. Food and beverages are paid for before consumption at QSRs. Over the last decade, the regional foodservice market, specifically for these countries, has witnessed the growth of several international QSR chains and home-grown brands offering varied cuisines suiting changing consumer preferences.
  • With rising awareness of environmental sustainability, several major QSR chains are increasingly focusing on recyclability, compostability, and reusable packaging. Notable players, including Burger King, McDonald's, and Wendy's, have pledged to adopt reusable packaging.
  • For instance, McDonald's in France offers 21 reusable containers for dine-in customers. These include red plastic containers for fries, clear plastic beverage glasses, and white plastic cups designed for chicken nuggets.
  • The franchise model will be crucial to the rise of QSR chains, which is expected to fuel market growth across the globe in the upcoming period. According to the data published by the International Franchise Association, in April 2024, after a slight downfall during the COVID-19 pandemic, the number of QSR in the United States rose steadily in the past few years from 183.54 thousand in 2020 to 195.51 thousand in 2023. Notably, as per the estimates, the number of QSRs across the country is expected to further improve during the forecast period.
  • Further, increased spending on food, driven by a rising preference for on-the-go eating, has bolstered the demand for QSRs, fueling the need for reusable food service packaging. As per the Office for National Statistics (United Kingdom), consumer spending on restaurants and cafes in the United Kingdom skyrocketed in the post-pandemic period to GBP 132.89 billion (USD 169.50 billion). This bolstered spending is expected to consequently impact the market positively.
  • Presently, millennials and Gen Z, in particular, actively seek out brands and places that resonate with their core values. Overall, QSRs can align with consumer demands for transparency and authenticity by actively showcasing their values. This can be achieved through initiatives like fundraisers and promotions, which feature sustainably sourced ingredients and recyclable and reusable packaging.

Asia-Pacific is Expected to Hold a Significant Market Share During the Forecast Period

  • Asia-Pacific is home to densely populated and emerging economies such as China and India, and the demand for food services is surging. The market is propelled by a surge in demand for convenience, a pivot toward healthier dietary choices, and consequently, a notable uptick in adopting sustainable packaging is projected to peak during the forecast period. These trends transform the region into a technological innovation and business growth center.
  • The region is witnessing a rapid surge in the demand for mobile food service stations. This uptick is primarily driven by escalating urbanization, increasingly busy lifestyles, and a heightened appetite for on-the-go dining.
  • For instance, in June 2023, a Hong Kong student-led food service start-up introduced an eco-friendly rental service for reusable bowls. Eleven restaurants with 300 registered users have joined this innovative initiative. Such regional developments would bolster the awareness of reusable product packaging in the foodservice sector.
  • The surge in plastic pollution in Asia-Pacific has prompted governments across the region to implement policies that aim to reduce plastic waste and promote sustainable packaging solutions. In 2022, the Government of India introduced a ban on single-use plastic in several sectors, including food service, thereby accelerating the demand for multiple-use packaging products across the country.
  • Further, with the growing working population and busy lifestyles, consumer spending on eating outside is also increasing in countries like Japan, China, India, and Indonesia. For instance, according to the Ministry of Internal Affairs and Communications (Japan) and Statistics Bureau of Japan's report published in February 2024, the annual average household expenditure on dining out in Japan increased rapidly from JPY 8.11 thousand (USD 0.051 thousand) in 2021 to JPY 11.11 (USD 0.070 thousand) in just three years ending 2023.

Reusable Foodservice Packaging Industry Overview

The market studied is fragmented, with major vendors accounting for most of the market share. The presence of many players in the market impacts the pricing of services, making it a direct competing factor, especially for small-scale vendors. The vendors in the market studied are expected to focus on providing one-stop-shop services, giving them a competitive advantage. Some of the major players in the market are Berry Global Inc., Ecolab Services, Genpak LLC, and Enpak Enterprise Co. Ltd.

  • February 2024: Berry Global launched its Reusable Tableware Range to address the incremental demand for sustainable packaging across the food service industry. This move comes as legislation and consumer demands push the sector towards more eco-friendly packaging solutions. According to the company's Vice President of Food Service division, the new range of reusable tableware aims to cut waste, lessen reliance on new resources, and ensure functionality and durability while meeting legislative standards.
  • May 2024: deSter, a developer of serviceware and food packaging, and Eastman, a specialty materials company, collaborated to introduce reusable in-flight drinkware to the airline sector. The packaging utilizes Tritan Renew, a specialty plastic crafted from recycled molecular copolyester. During its development, plastic waste is broken down into its fundamental chemical components, enabling the material to undergo multiple recycling cycles.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of Substitutes
    • 4.2.4 Threat of New Entrants
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Assessment of Impact of Recent Geopolitical Scenario on the Industry
  • 4.5 Reusable vs Single-user Safer Solution in Current Scenario

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Demand In Online Food Delivery Service
    • 5.1.2 Incremental Awareness For Environmental Sustainability and Stringent Regulations Against Single-Use Plastic Packaging
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Unforeseen Consequences of Reusing Plastic Packaging and Health Related Concerns

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Material Type
    • 6.1.1 Metal
    • 6.1.2 Plastic
    • 6.1.3 Glass
    • 6.1.4 Other Material Types
  • 6.2 By Product Type
    • 6.2.1 Corrugated Boxes And Cartons
    • 6.2.2 Bottles and Glasses
    • 6.2.3 Trays, Plates, Food Containers, and Bowls
    • 6.2.4 Cups And Lids
    • 6.2.5 Clamshells
    • 6.2.6 Other Product Types
  • 6.3 By End-user Industry
    • 6.3.1 Quick-service Restaurants (QSR)
    • 6.3.2 Full-service Restaurants (FSR)
    • 6.3.3 Institutional
    • 6.3.4 Hospitality
    • 6.3.5 Other End-user Industries
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
      • 6.4.1.1 United States
      • 6.4.1.2 Canada
    • 6.4.2 Europe
      • 6.4.2.1 United Kingdom
      • 6.4.2.2 Germany
      • 6.4.2.3 France
      • 6.4.2.4 Italy
      • 6.4.2.5 Spain
    • 6.4.3 Asia-Pacific
      • 6.4.3.1 China
      • 6.4.3.2 Japan
      • 6.4.3.3 India
      • 6.4.3.4 Australia and New Zealand
    • 6.4.4 Latin America
      • 6.4.4.1 Brazil
      • 6.4.4.2 Argentina
      • 6.4.4.3 Mexico
    • 6.4.5 Middle East and Africa
      • 6.4.5.1 Saudi Arabia
      • 6.4.5.2 United Arab Emirates
      • 6.4.5.3 South Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Berry Global Inc.
    • 7.1.2 Ecolab services
    • 7.1.3 deSter Corporation
    • 7.1.4 Genpak LLC
    • 7.1.5 Pactiv Evergreen Inc.
    • 7.1.6 Limepack
    • 7.1.7 Re:Dish Co.
    • 7.1.8 Verive
    • 7.1.9 Evergreen Packaging
    • 7.1.10 Enpak Enterprise Co. Ltd

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS