市場調査レポート
商品コード
1466127
B2B eコマース・プラットフォーム市場:タイプ別、展開タイプ別、アプリケーション別、産業別-2024-2030年の世界予測B2B eCommerce Platform Market by Type (Business-to-Business-to-Consumer (B2B2C), Distributors, Manufacturers), Deployment Type (Buyer-Oriented, Intermediary-Oriented, Supplier-Oriented), Application, Industry - Global Forecast 2024-2030 |
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B2B eコマース・プラットフォーム市場:タイプ別、展開タイプ別、アプリケーション別、産業別-2024-2030年の世界予測 |
出版日: 2024年04月17日
発行: 360iResearch
ページ情報: 英文 185 Pages
納期: 即日から翌営業日
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B2B eコマース・プラットフォーム市場規模は2023年に100億9,000万米ドルと推計され、2024年には113億6,000万米ドルに達し、CAGR 11.90%で2030年には221億8,000万米ドルに達すると予測されます。
B2B eコマース・プラットフォームは、企業が他の企業や組織から商品やサービスを売買できるオンラインマーケットプレースです。B2B eコマース・プラットフォームを利用することで、企業は自社の製品を他の企業に直接販売することができ、従来のB2Bの販売方法と比較して、買い手と売り手が在庫を管理し、支払いを受け入れ、取引をより迅速かつ効率的に行うことができます。さらに、プラットフォームは、円滑な運営を支援するための分析ツールや顧客サービス・サポートなどの専門的な機能を備えていることが多いです。世界中の企業によるデジタル技術の導入の急増、柔軟な支払い方法の利用可能性、国境を越えた取引の容易さにより、世界中の組織でB2B eコマース・プラットフォームの利用が拡大しています。しかし、調達管理の複雑さやデータプライバシーへの懸念が、企業のB2B eコマース・プラットフォーム利用を妨げる可能性があります。さらに、B2B eコマース・プラットフォームへの継続的な投資と技術的進歩は、世界中の企業によるB2B eコマース・プラットフォームの採用を増加させると予想されます。
主な市場の統計 | |
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基準年[2023] | 100億9,000万米ドル |
予測年[2024] | 113億6,000万米ドル |
予測年 [2030] | 221億8,000万米ドル |
CAGR(%) | 11.90% |
タイプビジネスを成長させるために、メーカーの間でB2B eコマース・プラットフォームへの選好が高まる
企業対企業、企業対消費者(B2B2C)は、B2B事業者とB2C事業者の中間業者を排除し、事業者が消費者と直接接触できるようにすることで、B2Bモデルを消費者向けeコマースへと拡張します。ディストリビューターはメーカーと密接に連携し、商品の認知度を高め、売上を増加させ、流通チャネルに沿って商品を移動させる。ディストリビューターにとって、B2B eコマース・プラットフォームは、迅速な商品検索、異なるサプライヤー間の価格比較、ベンダープロファイルの確認、迅速な発注を簡単に行うことができます。このような機能は、流通業者にとって時間の節約につながり、面倒な管理業務に追われることなく、ビジネスの拡大に集中することができます。卸売りeコマースは、卸売業者を見つけやすく、B2B eコマース・プラットフォームを使用して割引価格で購入しやすいため、個々の消費者に製品を販売する代わりに、大量購入または販売を含みます。B2B eコマース・プラットフォームは、明確で魅力的な方法で各商品の特徴を強調するカスタムランディングページや商品リストを作成することで、より効果的に商品を紹介することができ、メーカーのビジネスの成長に役立ちます。
展開タイプ:バイヤー向けB2B eコマース・プラットフォームの採用拡大
バイヤー志向のB2B eコマース・プラットフォームは、サプライヤーによって推進されています。これらのプラットフォームは、顧客がオンラインで商品やサービスを検索、比較、購入するための簡単で効率的な方法を提供することに努めています。仲介者指向の展開プラットフォームでは、オーナーは買い手と売り手がプラットフォーム上で取引できるようにするサードパーティシステムとして機能し、買い手やクライアントが必要な商品やサービスを見つける間、サプライヤーやベンダーがプラットフォーム上で商品を紹介できるようにします。サプライヤー志向のマーケットプレースでは、少数のサプライヤーと多数のバイヤーが存在します。この製品タイプはeディストリビューションやサプライヤー・ディレクトリーとも呼ばれ、複数のサプライヤーがバイヤーのニーズに基づいて製品価格を決定します。
応用:中堅企業におけるB2B eコマース・プラットフォームの利用拡大
B2B eコマース・プラットフォームは、大企業の業務効率化、コスト削減、顧客体験の向上、新規市場への参入に貢献してきました。Eコマースプラットフォームを持つ大企業は、より多くの販売代理店を見つけることができ、売上を伸ばすことができます。中堅企業では、より広範な顧客ベースへのアクセス、商品選択と在庫の柔軟性の拡大、注文、発送、支払いプロセスの合理化により、B2B eコマース・プラットフォームを利用する企業が増えています。中小企業は、これらのプラットフォームを利用することで、簡単に製品やサービスを出品、販売し、ビジネスを成長させることができるため、大きな成長機会を見出しています。
業界官公庁での商品・サービス調達におけるB2B eコマース・プラットフォームの利用拡大
B2B eコマース・プラットフォームを利用することで、航空宇宙・防衛、自動車・運輸企業は、サプライヤー、顧客、パートナーと迅速かつ安全につながり、部品、サービス、ソフトウェアを購入し、請求書、支払い、出荷を透過的に管理することができます。B2B eコマース・プラットフォームは、建築家、建設会社、不動産デベロッパーに、競争力のある価格で資材を調達する便利な方法を提供します。さらに、これらのプラットフォームは、建設プロセスにおける様々な利害関係者が、一元化されたインターフェースを通じてプロジェクトの進捗状況を把握できるようにすることで、コラボレーションを促進します。B2B eコマース・プラットフォームは、需要予測や在庫管理など複数のプロセスを自動化することで、消費財メーカーや小売業者のサプライチェーン全体の効率化を促進します。政府機関では、様々な部門が必要とする商品やサービスの調達にB2B eコマース・プラットフォームを活用するケースが増えています。ヘルスケア組織は、医療用品、医薬品、検査試薬、検査キット、病院備品などの発注にB2B eコマース・プラットフォームを利用しています。eコマースを活用することで、流通業者や製造業者は、販売、マーケティング、在庫回転率、顧客販売の効果、顧客のエンゲージメントなどの効果を分析することができます。さらに、製造業はこのデータを活用して、より良いビジネス上の意思決定を行うことができます。銀行、金融サービス&保険、教育、エネルギー&公益事業、旅行&ホスピタリティなど、さまざまな業界の事業体も、ビジネスの成長をサポートするためにB2B eコマース・プラットフォームを活用しています。
地域別インサイト
B2B eコマース・プラットフォーム市場は、南北アメリカの企業によるデジタルソリューション導入の増加や、eコマースプラットフォーム開発者による画期的なB2B eコマース・プラットフォームのイントロダクションよって発展しています。B2Bのeコマース市場は、APAC地域で成長しています。これは、ビジネス部門全体のデジタル化に対する政府の取り組みと、新規顧客の獲得と顧客中心のサービスを提供するためのB2B eコマース・プラットフォームの利用増加によるものです。さらに、人工知能(AI)や機械学習などの革新的な技術がB2B eコマース・プラットフォームに融合し、サプライチェーンプロセスを最適化し、APACおよび海外の顧客に価値あるビジネスインサイトを提供しています。市場での存在感を高めるためにデジタル技術を採用する老舗製造業の存在や、B2B eコマース・プラットフォームの開発における継続的な進歩が、EMEA地域の企業によるB2B eコマース・プラットフォームの利用を加速させています。また、マルチペイメントオプションやチャットボットといった最先端の機能を導入することで、世界中の企業によるB2B eコマース・プラットフォームの利用が促進されると予想されます。
FPNVポジショニング・マトリックス
FPNVポジショニングマトリックスはB2B eコマース・プラットフォーム市場の評価において極めて重要です。事業戦略や製品満足度に関連する主要指標を調査し、ベンダーの包括的な評価を提供します。この綿密な分析により、ユーザーは各自の要件に沿った十分な情報に基づいた意思決定を行うことができます。評価に基づき、ベンダーは成功の度合いが異なる4つの象限に分類されます:フォアフロント(F)、パスファインダー(P)、ニッチ(N)、バイタル(V)です。
市場シェア分析
市場シェア分析は、B2B eコマース・プラットフォーム市場におけるベンダーの現状について、洞察に満ちた詳細な調査を提供する包括的なツールです。全体的な収益、顧客基盤、その他の主要指標についてベンダーの貢献度を綿密に比較・分析することで、企業の業績や市場シェア争いの際に直面する課題について理解を深めることができます。さらに、この分析により、調査対象基準年に観察された累積、断片化の優位性、合併の特徴などの要因を含む、この分野の競合特性に関する貴重な考察が得られます。このような詳細レベルの拡大により、ベンダーはより多くの情報に基づいた意思決定を行い、市場で競争優位に立つための効果的な戦略を考案することができます。
1.市場の浸透度:主要企業が提供する市場に関する包括的な情報を提示しています。
2.市場の開拓度:有利な新興市場を深く掘り下げ、成熟市場セグメントにおける浸透度を分析しています。
3.市場の多様化:新製品の発売、未開拓の地域、最近の開発、投資に関する詳細な情報を提供します。
4.競合の評価と情報:市場シェア、戦略、製品、認証、規制状況、特許状況、主要企業の製造能力について徹底的な評価を行います。
5.製品開発およびイノベーション:将来の技術、研究開発活動、画期的な製品開発に関する知的洞察を提供します。
1.B2B eコマース・プラットフォーム市場の市場規模および予測は?
2.B2B eコマース・プラットフォーム市場の予測期間中に投資を検討すべき製品、セグメント、用途、分野は何か?
3.B2B eコマース・プラットフォーム市場の技術動向と規制枠組みは?
4.B2B eコマース・プラットフォーム市場における主要ベンダーの市場シェアは?
5.B2B eコマース・プラットフォーム市場への参入に適した形態や戦略的手段は?
[185 Pages Report] The B2B eCommerce Platform Market size was estimated at USD 10.09 billion in 2023 and expected to reach USD 11.36 billion in 2024, at a CAGR 11.90% to reach USD 22.18 billion by 2030.
B2B eCommerce platforms are online marketplaces that enable businesses to buy and sell goods or services from other companies or organizations. The B2B eCommerce platform allows businesses to offer their products for sale directly to other businesses and allow buyers and sellers to manage inventory, accept payments, and engage in transactions more quickly and efficiently compared to traditional B2B sales methods. Additionally, platforms often feature specialized features such as analytics tools and customer service support to help ensure smooth operations. The surge in adoption of digital technologies by businesses worldwide, availability of flexible payment methods, and ease of cross-border transactions are expanding the use of B2B eCommerce platforms by organizations across the globe. However, complexities in managing procurement and data privacy concerns may prevent businesses from using B2B eCommerce platforms. Moreover, ongoing investments and technological advancements in B2B eCommerce platforms are expected to increase the adoption of B2B eCommerce platforms by businesses across the globe.
KEY MARKET STATISTICS | |
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Base Year [2023] | USD 10.09 billion |
Estimated Year [2024] | USD 11.36 billion |
Forecast Year [2030] | USD 22.18 billion |
CAGR (%) | 11.90% |
Type: Rising preference for B2B eCommerce platform among manufacturers to grow their businesses
Business-to-business-to-consumer (B2B2C) extends the B2B model to include eCommerce for consumers by taking out the middleman between the B2B and B2C entities, allowing the businesses to direct contact with the consumer. Distributors closely operate with manufacturers to bring visibility to their goods, increase sales, and move their products along the distribution channel. For distributors, B2B eCommerce platforms provide an easy approach to search for products quickly, compare prices across different suppliers, review vendor profiles, and place orders rapidly. All these features result in time-saving benefits for distributors, enabling them to focus more on expanding their business instead of handling tedious administrative tasks. Wholesale eCommerce includes bulk buying or selling instead of selling products to individual consumers, as it is easier for businesses to find wholesalers and buy at discounted prices using a B2B eCommerce platform. B2B eCommerce platforms are helpful for manufacturers to grow their businesses by facilitating them to showcase their products more effectively by creating custom landing pages or product listings that highlight the features of each product in a clear and engaging way.
Deployment Type: Expanding adoption of buyer-oriented B2B eCommerce platform
Buyer-oriented B2B eCommerce platforms are driven by suppliers. These platforms strive to provide customers with an easy and efficient way to locate, compare, and buy goods or services online. In an intermediary-oriented deployed platform, the owner acts as a third-party system allowing buyers and sellers to transact on their platform, enabling the suppliers or vendors to present their products on the platform while the buyers or the clients find the products or services they need. While in supplier-oriented marketplaces, there are a few suppliers and many buyers. This type is also called eDistribution or supplier directory, dictated by several suppliers who put out the prices of their products based on the buyers' needs.
Application: Increasing application of B2B eCommerce platform in Midsized Businesses
B2B eCommerce platforms have helped large businesses streamline their operations, reduce costs, improve customer experience, and gain access to new markets. Large businesses with eCommerce platforms can find more distributors, allowing them to increase their sales. Midsized businesses increasingly turn to B2B eCommerce platforms as they access a more extensive customer base, expanded product selection and availability flexibility, and streamlined ordering, shipping, and payment processes. Small businesses find significant growth opportunities with these platforms as they let them list, market, and sell their products or services with ease & help grow their business.
Industry: Growing usage of B2B eCommerce platform in government & public sector for procuring goods and services
B2B eCommerce platforms enable aerospace & defense and automotive & transportation companies to quickly and securely connect with suppliers, customers, and partners to purchase parts, services, and software and manage invoices, payments, and shipments transparently. B2B eCommerce platforms provide architects, construction firms, and real estate developers a convenient way to procure materials at competitive rates. Furthermore, these platforms facilitate collaboration between various stakeholders in the construction process by allowing them to track project progress through a centralized interface. B2B eCommerce platforms facilitate consumer goods companies and retailers to increase efficiency throughout their supply chains by automating several processes, such as demand forecasting and inventory management. Government agencies increasingly leverage B2B eCommerce platforms for procuring goods and services required by various departments within government organizations and public sector organizations such as hospitals or schools operating under government contracts or agreements. Healthcare organizations use B2b eCommerce platforms for ordering medical supplies, pharmaceuticals, laboratory reagents, testing kits, and hospital equipment. With the help of eCommerce, distributors and manufacturers analyze the effectiveness of sales, marketing, inventory turns, the effectiveness of customer sales, and engagement of customers. In addition, manufacturing industries can utilize this data to make better business decisions. Business entities across industries, including banking, financial services & insurance, education, energy & utilities, and travel & hospitality, also utilize B2B eCommerce platforms to support their business growth.
Regional Insights
The B2B eCommerce platform market is evolving in the Americas owing to the rising adoption of digital solutions by businesses in the region and the introduction of breakthrough B2B eCommerce platforms by eCommerce platform developers. The B2B eCommerce market is growing in the APAC region due to the government initiatives for digitalization across the business sector and increasing use of B2B eCommerce platforms to avail new customers and provide customer-centric services. Additionally, innovative technologies such as artificial intelligence (AI) and machine learning are amalgamating into B2B eCommerce platforms to optimize supply chain processes and provide valuable business insights to APAC and international customers. The presence of well-established manufacturing industries employing digital technologies to increase their market presence and ongoing advancements in the development of B2B eCommerce platforms are accelerating the use of B2B eCommerce platforms by businesses in the EMEA region. Besides, introducing cutting-edge features such as multi-payment options and chatbots is anticipated to encourage business organizations' use of B2B eCommerce platforms worldwide.
FPNV Positioning Matrix
The FPNV Positioning Matrix is pivotal in evaluating the B2B eCommerce Platform Market. It offers a comprehensive assessment of vendors, examining key metrics related to Business Strategy and Product Satisfaction. This in-depth analysis empowers users to make well-informed decisions aligned with their requirements. Based on the evaluation, the vendors are then categorized into four distinct quadrants representing varying levels of success: Forefront (F), Pathfinder (P), Niche (N), or Vital (V).
Market Share Analysis
The Market Share Analysis is a comprehensive tool that provides an insightful and in-depth examination of the current state of vendors in the B2B eCommerce Platform Market. By meticulously comparing and analyzing vendor contributions in terms of overall revenue, customer base, and other key metrics, we can offer companies a greater understanding of their performance and the challenges they face when competing for market share. Additionally, this analysis provides valuable insights into the competitive nature of the sector, including factors such as accumulation, fragmentation dominance, and amalgamation traits observed over the base year period studied. With this expanded level of detail, vendors can make more informed decisions and devise effective strategies to gain a competitive edge in the market.
Key Company Profiles
The report delves into recent significant developments in the B2B eCommerce Platform Market, highlighting leading vendors and their innovative profiles. These include Adobe Inc., Alibaba Group Holding Limited, Amazon.com, Inc., BigCommerce Pty. Ltd., CS-Cart, Digital River Inc., DreamingCode, Inc., eBay Inc., Ecwid by Lightspeed, Elastic Path Software Inc, HubSpot, Inc., IndiaMART InterMESH Ltd., International Business Machines Corporation, Intershop Communications AG, Intuit Inc., KIBO Software, Inc., Loaded Commerce, LLC, nopCommerce, OpenCart, Optimizely, Inc., Oracle Corporation, Oro, Inc., Paya, Inc. by Nuvei Corporation, Pepperi Ltd., PrestaShop SA, Salesforce, Inc., Sana Commerce EMEA B.V., SAP SE, Shift4 Payments, Inc., Shopify Inc., Udaan, Unilog Content Solutions, WooCommerce, Inc., and Zoey, Inc..
Market Segmentation & Coverage
1. Market Penetration: It presents comprehensive information on the market provided by key players.
2. Market Development: It delves deep into lucrative emerging markets and analyzes the penetration across mature market segments.
3. Market Diversification: It provides detailed information on new product launches, untapped geographic regions, recent developments, and investments.
4. Competitive Assessment & Intelligence: It conducts an exhaustive assessment of market shares, strategies, products, certifications, regulatory approvals, patent landscape, and manufacturing capabilities of the leading players.
5. Product Development & Innovation: It offers intelligent insights on future technologies, R&D activities, and breakthrough product developments.
1. What is the market size and forecast of the B2B eCommerce Platform Market?
2. Which products, segments, applications, and areas should one consider investing in over the forecast period in the B2B eCommerce Platform Market?
3. What are the technology trends and regulatory frameworks in the B2B eCommerce Platform Market?
4. What is the market share of the leading vendors in the B2B eCommerce Platform Market?
5. Which modes and strategic moves are suitable for entering the B2B eCommerce Platform Market?