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市場調査レポート
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1755204

物流における二輪車の市場機会、成長促進要因、産業動向分析、2025年~2034年予測

Two-Wheeler in Logistics Market Opportunity, Growth Drivers, Industry Trend Analysis, and Forecast 2025 - 2034


出版日
ページ情報
英文 190 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
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物流における二輪車の市場機会、成長促進要因、産業動向分析、2025年~2034年予測
出版日: 2025年05月19日
発行: Global Market Insights Inc.
ページ情報: 英文 190 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

世界の物流における二輪車市場は、2024年に1,119億米ドルと評価され、eコマースの急増と効率的なラストワンマイルデリバリーソリューションへの需要の高まりにより、CAGR12.6%で成長し、2034年には3,520億米ドルに達すると推定されています。

オートバイ、スクーター、電動自転車などの二輪車は、手頃な価格、操縦性、混雑した市街地を移動する能力により、都市物流で急速に人気を集めています。迅速で費用対効果の高い配送に対する需要は、二酸化炭素排出量を削減するために二輪車、特に電動モデルの使用を奨励している世界各国の政府イニシアティブによっても支えられています。こうした要因により、二輪車は、特に交通渋滞によって従来の配送車両が大幅に遅れる可能性のある大都市圏において、迅速かつ信頼性の高い配送に対する期待の高まりに応えるための重要な要素となっています。

物流における二輪車Market-IMG1

これを受けて、この業界では、コストを削減し環境への影響を最小限に抑えながら配達スピードを向上させるよう設計された、より持続可能で効率的な輸送ソリューションへのシフトが顕著になっています。特にeコマースでは、より迅速な配送を求める顧客の要望に応える必要に迫られる企業が増えており、電気自動車(EV)やドローン、高度なルート最適化ソフトウェアなど、環境に優しい革新的な代替手段に注目が集まっています。これらのソリューションは、燃料消費と温室効果ガスの排出を削減し、燃料費やメンテナンス費用を含む運用経費を削減することで、長期的なコスト削減に貢献します。

市場範囲
開始年 2024年
予測年 2025年~2034年
開始金額 1,119億米ドル
予測金額 3,520億米ドル
CAGR 12.6%

スクーター分野が最大の市場シェアを占め、2024年には43%を占め、2034年には1,930億米ドルの市場規模になると予想されます。スクーターは、コスト効率、使いやすさ、交通整理のしやすさで高い支持を得ており、混雑した都市部での短距離配達に最適です。維持費が安く、燃費効率が高いスクーターは、特に政府が燃費効率の高いソリューションを支援している地域では、新興市場の物流を支配しています。

内燃機関(ICE)セグメントは、2024年時点でも56%のシェアで市場をリードしており、2034年までのCAGRは9.3%と予測されます。電動二輪車の台頭にもかかわらず、内燃機関車はその確立されたインフラと初期コストの低さから依然として人気が高いです。電気自動車は、特にラストワンマイルの配送で人気を集めているが、特にe-モビリティがまだ発展途上の地域では、充電インフラが限られているという課題に直面しています。

中国の物流における二輪車2024年の市場シェアは23%と圧倒的。eコマース大手の急成長により、北京や上海などの主要都市では二輪車に対する大きな需要が喚起されています。グリーンエネルギー自動車と持続可能な都市モビリティを推進する政府プログラムは、この動向をさらに加速させています。よりクリーンで効率的な輸送ソリューションの推進は、都市部や農村部における迅速で信頼性の高い物流サービスに対するニーズの高まりと一致しています。

世界の物流における二輪車市場の主要企業には、Flipkart、Meituan、Yulu、La Poste、DoorDashなどがあり、いずれも都市型配送サービスの未来を形作る上で極めて重要な役割を果たしています。二輪車物流市場での地位を強化するため、各社は持続可能な都市モビリティの需要に応えるべく、電気自動車や低燃費二輪車の導入拡大に注力しています。各社は地方政府と戦略的パートナーシップを結び、インセンティブを利用したり、運営コストを削減したりしています。さらに、企業は物流インフラを最適化し、車両管理能力を強化し、新市場への地理的リーチを拡大しています。

目次

第1章 調査手法と範囲

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 業界考察

  • エコシステム分析
    • サプライヤーの情勢
      • 自動車メーカー
      • 物流技術プロバイダー
      • インフラプロバイダー
      • サードパーティロジスティクス
      • シェアードモビリティプラットフォーム
      • 最終用途
    • 利益率分析
  • トランプ政権による関税への影響
    • 貿易への影響
      • 貿易量の混乱
      • 報復措置
    • 業界への影響
      • 供給側の影響(原材料)
        • 主要原材料の価格変動
        • サプライチェーンの再構築
        • 生産コストへの影響
      • 需要側の影響(販売価格)
        • 最終市場への価格伝達
        • 市場シェアの動向
        • 消費者の反応パターン
    • 戦略的な業界対応
      • サプライチェーンの再構成
  • 価格設定と製品戦略
  • テクノロジーとイノベーションの情勢
    • 自律機能とスマートコネクティビティ
    • ADAS(先進運転支援システム)(ADAS)
    • 回生ブレーキ技術
    • 高度な制御システムと安全機構
  • 特許分析
  • 総所有コスト(TCO)分析
    • 取得コスト
    • インフラコスト
    • 運用コスト
    • メンテナンス費用
    • 寿命と廃棄コスト
  • 規制情勢
    • 排出基準と環境規制
    • 政府の取り組みと補助金
    • 都市交通政策
    • 安全基準とコンプライアンス
  • ユースケース
  • 主なニュースと取り組み
  • 影響要因
    • 促進要因
      • 電気自動車技術の進歩
      • テレマティクスとIoTソリューションの統合
      • 改良された軽量素材
      • 強化された安全性と自動化機能
    • 業界の潜在的リスク&課題
      • バッテリーの制限と航続距離に関する懸念
      • メンテナンスと耐久性の問題
  • 成長可能性分析
  • ポーター分析
  • PESTEL分析
  • 持続可能性分析

第4章 競合情勢

  • イントロダクション
  • 企業の市場シェア分析
  • 競合ポジショニングマトリックス
  • 戦略的展望マトリックス

第5章 市場推計・予測:車両別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • オートバイ
  • 原付
  • モペット

第6章 市場推計・予測:推進力別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 内燃機関(ICE)
    • 最大100CC
    • 100~200CC
    • 200CC以上
  • 電気自動車(EV)
    • 最大5kWh
    • 5~10kWh
    • 10kWh以上
  • ハイブリッド車

第7章 市場推計・予測:サービス別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 宅配便・小包サービス
  • eコマース物流
    • ラストマイル配送
    • 返品管理
    • オンデマンド配送
  • 食品配達サービス
    • 消費者向けデリバリーレストラン
    • クラウドキッチンデリバリー
    • 食事キット配達サービス
  • 食料品の配達
    • オンデマンド食料品配達
    • 食料品の定期配達
    • 大量の食料品の配達
  • 医薬品の配送
    • 処方薬の配達
    • 市販薬(OTC)の配達
    • 医療機器および医療用品の配送
  • その他

第8章 市場推計・予測:所有権別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • サードパーティロジスティクス
  • 社内物流
  • シェアードモビリティプラットフォーム

第9章 市場推計・予測:地域別、2021年~2034年

  • 北米
    • 米国
    • カナダ
  • 欧州
    • 英国
    • ドイツ
    • フランス
    • イタリア
    • スペイン
    • ウクライナ
    • ロシア
  • アジア太平洋
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • オーストラリア
    • 韓国
    • 東南アジア
  • ラテンアメリカ
    • ブラジル
    • メキシコ
    • アルゼンチン
    • チリ
  • 中東・アフリカ
    • 南アフリカ
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦

第10章 企業プロファイル

  • Alibaba
  • Allcargo Logistics
  • Amazon
  • Aramex
  • Borzo
  • Correos
  • Deliveroo
  • DHL
  • DoorDash
  • Getir
  • J&T Express
  • Kerry Logistics
  • La Poste
  • Meituan
  • Poste Italiane
  • PostNL
  • Swiggy
  • Uber Eats
  • Walmart
  • Yulu
目次
Product Code: 13914

The Global Two-Wheeler in Logistics Market was valued at USD 111.9 billion in 2024 and is estimated to grow at a CAGR of 12.6% to reach USD 352 billion by 2034, driven by the surge in e-commerce and the increasing demand for efficient last-mile delivery solutions. Two-wheeled vehicles, such as motorcycles, scooters, and electric bikes, are rapidly gaining popularity in urban logistics due to their affordability, maneuverability, and ability to navigate crowded city streets. The demand for quick, cost-effective delivery is also supported by government initiatives worldwide, which are encouraging the use of two-wheelers, particularly electric models, to reduce carbon emissions. These factors have made two-wheelers a crucial component in meeting the growing expectations for fast, reliable deliveries, particularly in metropolitan areas where traffic congestion can significantly delay traditional delivery vehicles.

Two-Wheeler in Logistics Market - IMG1

In response, the sector is experiencing a notable shift toward more sustainable and efficient transportation solutions designed to improve delivery speed while reducing costs and minimizing environmental impact. As businesses face increasing pressure to meet customer demands for faster deliveries, especially in e-commerce, they are turning to innovative, eco-friendly alternatives such as electric vehicles (EVs), drones, and advanced route optimization software. These solutions cut down on fuel consumption and greenhouse gas emissions, contributing to long-term cost savings by reducing operational expenses, including fuel and maintenance costs.

Market Scope
Start Year2024
Forecast Year2025-2034
Start Value$111.9 Billion
Forecast Value$352 Billion
CAGR12.6%

The scooter segment holds the largest market share, accounting for 43% in 2024, and is expected to generate USD 193 billion by 2034. Scooters are highly favored for their cost-efficiency, ease of use, and ability to maneuver through traffic, making them ideal for short-distance deliveries in congested urban areas. With low maintenance cost and high fuel efficiency, scooters dominate logistics in emerging markets, especially in regions where government incentives support fuel-efficient solutions.

The Internal Combustion Engine (ICE) segment still leads the market with a 56% share in 2024 and is forecast to grow at a CAGR of 9.3% through 2034. Despite the rise in electric two-wheelers, ICE vehicles remain popular due to their established infrastructure and lower initial costs. While electric vehicles are gaining traction, particularly for last-mile delivery, they face challenges related to limited charging infrastructure, especially in regions where e-mobility is still developing.

China Two-Wheeler in Logistics Market held a dominant share of 23% in 2024. The rapid growth of e-commerce giants has spurred significant demand for two-wheeled vehicles in key cities, such as Beijing and Shanghai. Government programs that promote green energy vehicles and sustainable urban mobility are further accelerating this trend. The ongoing push for cleaner, more efficient transportation solutions align with the growing need for fast, reliable logistics services in urban and rural areas.

Some of the leading players in the Global Two-Wheeler in Logistics Market include companies like Flipkart, Meituan, Yulu, La Poste, and DoorDash, who are all playing pivotal roles in shaping the future of urban delivery services. To strengthen their position in the two-wheeler logistics market, companies are focusing on increasing the adoption of electric and fuel-efficient two-wheelers to meet the demand for sustainable urban mobility. They are forming strategic partnerships with local governments to access incentives and reduce operational costs. Additionally, companies are optimizing their logistics infrastructure, enhancing fleet management capabilities, and expanding their geographic reach to new markets.

Table of Contents

Chapter 1 Methodology & Scope

  • 1.1 Research design
    • 1.1.1 Research approach
    • 1.1.2 Data collection methods
  • 1.2 Base estimates & calculations
    • 1.2.1 Base year calculation
    • 1.2.2 Key trends for market estimation
  • 1.3 Forecast model
  • 1.4 Primary research and validation
    • 1.4.1 Primary sources
    • 1.4.2 Data mining sources
  • 1.5 Market scope & definition

Chapter 2 Executive Summary

  • 2.1 Industry synopsis, 2021 - 2034

Chapter 3 Industry Insights

  • 3.1 Industry ecosystem analysis
    • 3.1.1 Supplier landscape
      • 3.1.1.1 Vehicle Manufacturers
      • 3.1.1.2 Logistics Technology Providers
      • 3.1.1.3 Infrastructure providers
      • 3.1.1.4 Third-party logistics
      • 3.1.1.5 Shared mobility platforms
      • 3.1.1.6 End use
    • 3.1.2 Profit margin analysis
  • 3.2 Impact of Trump administration tariffs
    • 3.2.1 Impact on trade
      • 3.2.1.1 Trade volume disruptions
      • 3.2.1.2 Retaliatory measures
    • 3.2.2 Impact on industry
      • 3.2.2.1 Supply-side impact (raw materials)
        • 3.2.2.1.1 Price volatility in key materials
        • 3.2.2.1.2 Supply chain restructuring
        • 3.2.2.1.3 Production cost implications
      • 3.2.2.2 Demand-side impact (selling price)
        • 3.2.2.2.1 Price transmission to end markets
        • 3.2.2.2.2 Market share dynamics
        • 3.2.2.2.3 Consumer response patterns
    • 3.2.3 Strategic industry responses
      • 3.2.3.1 Supply chain reconfiguration
  • 3.3 Pricing and product strategies
  • 3.4 Technology & innovation landscape
    • 3.4.1 Autonomous features and smart connectivity
    • 3.4.2 Advanced driver assistance systems (ADAS)
    • 3.4.3 Regenerative braking technologies
    • 3.4.4 Advanced control systems and safety mechanisms
  • 3.5 Patent analysis
  • 3.6 Total Cost of Ownership (TCO) analysis
    • 3.6.1 Acquisition Cost
    • 3.6.2 Infrastructure Costs
    • 3.6.3 Operational Costs
    • 3.6.4 Maintenance Costs
    • 3.6.5 End-of-Life and Disposal Costs
  • 3.7 Regulatory landscape
    • 3.7.1 Emission Standards and Environmental Regulations
    • 3.7.2 Government Initiatives and Subsidies
    • 3.7.3 Urban Transport Policies
    • 3.7.4 Safety Standards and Compliance
  • 3.8 Use cases
  • 3.9 Key news & initiatives
  • 3.10 Impact on forces
    • 3.10.1 Growth drivers
      • 3.10.1.1 Advancements in electric vehicle technology
      • 3.10.1.2 Integration of telematics and IoT solutions
      • 3.10.1.3 Improved lightweight materials
      • 3.10.1.4 Enhanced safety and automation features
    • 3.10.2 Industry pitfalls & challenges
      • 3.10.2.1 Battery limitations and range concerns
      • 3.10.2.2 Maintenance and durability issue
  • 3.11 Growth potential analysis
  • 3.12 Porter's analysis
  • 3.13 PESTEL analysis
  • 3.14 Sustainability analysis

Chapter 4 Competitive Landscape, 2024

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Company market share analysis
  • 4.3 Competitive positioning matrix
  • 4.4 Strategic outlook matrix

Chapter 5 Market Estimates & Forecast, By Vehicle, 2021 - 2034 ($Bn)

  • 5.1 Key trends
  • 5.2 Motorcycles
  • 5.3 Scooters
  • 5.4 Moped

Chapter 6 Market Estimates & Forecast, By Propulsion, 2021 - 2034 ($Bn)

  • 6.1 Key trends
  • 6.2 Internal Combustion Engine (ICE)
    • 6.2.1 Up to 100 CC
    • 6.2.2 100-200 CC
    • 6.2.3 Above 200 CC
  • 6.3 Electric Vehicles (EV)
    • 6.3.1 Up to 5 kWh
    • 6.3.2 5-10 kWh
    • 6.3.3 Above 10 kWh
  • 6.4 Hybrid Vehicles

Chapter 7 Market Estimates & Forecast, By Service, 2021 - 2034 ($Bn)

  • 7.1 Key trends
  • 7.2 Courier & parcel services
  • 7.3 E-commerce logistics
    • 7.3.1 Last-mile delivery
    • 7.3.2 Return management
    • 7.3.3 On-demand delivery
  • 7.4 Food delivery services
    • 7.4.1 Restaurant for consumer delivery
    • 7.4.2 Cloud kitchen deliveries
    • 7.4.3 Meal kit delivery services
  • 7.5 Grocery delivery
    • 7.5.1 On-demand grocery delivery
    • 7.5.2 Scheduled grocery delivery
    • 7.5.3 Bulk grocery delivery
  • 7.6 Pharmaceutical delivery
    • 7.6.1 Prescription medicines delivery
    • 7.6.2 Over the counter (OTC) medicine delivery
    • 7.6.3 Medical equipment & supplies delivery
  • 7.7 Others

Chapter 8 Market Estimates & Forecast, By Ownership, 2021 - 2034 ($Bn)

  • 8.1 Key trends
  • 8.2 Third-party logistics
  • 8.3 In-house logistics
  • 8.4 Shared mobility platforms

Chapter 9 Market Estimates & Forecast, By Region, 2021 - 2034 ($Bn)

  • 9.1 North America
    • 9.1.1 U.S.
    • 9.1.2 Canada
  • 9.2 Europe
    • 9.2.1 UK
    • 9.2.2 Germany
    • 9.2.3 France
    • 9.2.4 Italy
    • 9.2.5 Spain
    • 9.2.6 Ukraine
    • 9.2.7 Russia
  • 9.3 Asia Pacific
    • 9.3.1 China
    • 9.3.2 India
    • 9.3.3 Japan
    • 9.3.4 Australia
    • 9.3.5 South Korea
    • 9.3.6 Southeast Asia
  • 9.4 Latin America
    • 9.4.1 Brazil
    • 9.4.2 Mexico
    • 9.4.3 Argentina
    • 9.4.4 Chile
  • 9.5 MEA
    • 9.5.1 South Africa
    • 9.5.2 Saudi Arabia
    • 9.5.3 UAE

Chapter 10 Company Profiles

  • 10.1 Alibaba
  • 10.2 Allcargo Logistics
  • 10.3 Amazon
  • 10.4 Aramex
  • 10.5 Borzo
  • 10.6 Correos
  • 10.7 Deliveroo
  • 10.8 DHL
  • 10.9 DoorDash
  • 10.10 Getir
  • 10.11 J&T Express
  • 10.12 Kerry Logistics
  • 10.13 La Poste
  • 10.14 Meituan
  • 10.15 Poste Italiane
  • 10.16 PostNL
  • 10.17 Swiggy
  • 10.18 Uber Eats
  • 10.19 Walmart
  • 10.20 Yulu