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市場調査レポート
商品コード
1590531
石油・ガス部門の低炭素燃料に対する戦略Oil and Gas Sector Strategies for Low-Carbon Fuels |
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カスタマイズ可能
適宜更新あり
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石油・ガス部門の低炭素燃料に対する戦略 |
出版日: 2024年10月03日
発行: GlobalData
ページ情報: 英文 42 Pages
納期: 即納可能
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石油・ガス産業は、政府と投資家の双方から、脱炭素化と製品の多様化を求める圧力を受けています。再生可能ディーゼル、SAF、合成燃料のような低炭素燃料は、石油・ガス産業が既存の消費財産業に製品とサービスを提供し続けることを可能にする一方で、資産を多様化し、インフラが老朽化するリスクを低減する脱炭素化への道を提供します。
石油・ガス産業は現在、数多くの課題に直面していますが、脱炭素化と製品の多様化に対する圧力は、間違いなく最大のものです。これは、気候変動への懸念や、石油・ガス企業の利益を脅かす政府による炭素税の増加によるものです。この圧力は、産業の長期的な収益性を懸念する投資家からのものでもあります。実際、World Economic Forumは、石油需要が2030年~2035年にピークに達すると予測しています。
再生可能ディーゼル、SAF、合成燃料のような低炭素燃料は、石油産業が既存の消費財産業に製品とサービスを提供し続け、同時に資産を多様化し、インフラが老朽化するリスクを低減することを可能にする脱炭素化へのルートを提供します。
石油・ガス企業が低炭素燃料市場に参入するために模索している戦略は数多くあります。その1つが、コプロセッシングによる再生可能ディーゼルやSAFの生産、あるいは既存設備の再利用による既存製油所の転換です。もう1つの道筋は、再生可能スタンドアロン製油所への長期投資です。この製油所では、初期投資額は大きくなりますが、コプロセッシング製油所や転換製油所よりもはるかに高い生産能力まで生産規模を拡大することができます。
再生可能スタンドアロンプロジェクトは、再生可能ディーゼルとSAFの生産能力の大部分に寄与し、2030年に再生可能エネルギー製油所全体の生産能力の64%を占めると予測されます。一方、石油・ガス企業は、合成燃料を生産するために、水素供給業者と協力するか、独自の水素生産施設に投資する必要があります。
こうした低炭素燃料の生産はそれぞれ増加すると予測されますが、いずれも、現在のところ従来型燃料と比較してコスト競争力がないという課題を抱えています。また、近年の化石燃料需要の急増により、石油・ガス企業は産業の長寿命化に自信を深め、低炭素燃料への投資は近年減速しています。
全体として、SAFはもっとも力強く成長し、生産高は2020年~2035年にCAGRで44%の増加を示し、その結果、石油・ガス産業にとって有望な開発分野となります。一方、再生可能ディーゼルの生産能力は、その一部がSAFに転用されるため、同時期におけるCAGRは9%にとどまると予測されます。再生可能ディーゼルは、需要の減少が予測されるため、今後10年間は供給過剰の課題に直面する可能性があります。最後に、生産上の課題から、2030年に向けて石油・ガス企業がもっとも選ばない再生可能燃料は合成燃料になると見られます。
当レポートでは、世界の石油・ガス産業について調査分析し、低炭素燃料戦略に対する戦略、バイオ燃料に関する法的枠組み、各再生可能燃料の市場の見通しなどを提供しています。
The oil and gas industry is facing pressures from both governments and investors to decarbonize and diversify its products. Low-carbon fuels such as renewable diesel, SAFs, and synthetic fuels offer a route to decarbonization that allows the industry to continue providing products and services to its existing consumer industries, while diversifying its assets and decreasing the risk of its infrastructure becoming obsolete.
The oil and gas industry currently faces numerous challenges, but the pressure to decarbonize and diversify its products is arguably the largest. This is due to climate concerns, as well as increasing carbon tax imposed by governments, which threatens oil and gas companies' profits. This pressure also comes from investors, who are concerned with the long-term profitability of the industry. In fact, the World Economic Forum forecasts oil demand to peak between 2030 and 2035.
Low-carbon fuels such as renewable diesel, SAFs, and synthetic fuels offer a route to decarbonization that allows the industry to continue providing products and services to its existing consumer industries, while diversifying its assets and decreasing the risk of its infrastructure becoming obsolete.
There are a number of strategies that oil and gas players are exploring to branch into the low carbon fuels market. One pathway includes producing renewable diesel and SAFs through coprocessing or the conversion of existing refineries by repurposing existing equipment. Another pathway includes long-term investments into renewable standalone refineries, which require greater upfront capital but can scale production to far higher capacities than co-processing and conversion refineries.
Renewable standalone projects are expected to contribute the bulk of the production capacity for renewable diesel and SAFs, accounting for 64% of the overall renewable refinery capacity in 2030. Meanwhile, oil and gas players will need to engage with hydrogen suppliers or invest in their own hydrogen production facilities to produce synthetic fuels.
The production of each of these low-carbon fuels is expected to increase, but all come with their own set of challenges, namely that they are currently not cost-competitive compared to conventional fuels. A surge in fossil fuel demand in recent years has also led oil and gas companies to gain more confidence surrounding the industry's longevity, leading to a recent slowdown in low-carbon fuel investments.
Overall, SAFs will experience the strongest growth, with production increasing at a CAGR of 44% between 2020 and 2035 and, as a result, represent a promising area of development for the oil and gas industry. Meanwhile, renewable diesel production will increase at a smaller CAGR of 9% across the same time frame, as some of its capacity will be diverted to SAFs. RD may also face oversupply challenges in the next decade, due to a predicted decrease in its demand. Lastly, production challenges will see synthetic fuels as the renewable fuel picked the least by oil and gas companies in the run-up to 2030.