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市場調査レポート
商品コード
1454214
航空・海運産業の脱炭素化(2024年)Decarbonizing Aviation and Maritime Industries - 2024 |
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カスタマイズ可能
適宜更新あり
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航空・海運産業の脱炭素化(2024年) |
出版日: 2024年02月29日
発行: GlobalData
ページ情報: 英文 33 Pages
納期: 即納可能
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航空・海運は、価格競争力のあるエネルギー密度の高い燃料を必要とするため、排出削減がもっとも困難な2つの部門です。このような要件から、排出削減を達成するためには、両部門ともエネルギー転換技術を組み合わせて取り組む必要がある可能性が高いです。
自動車部門では電気自動車の需要が大きく伸びていますが、航空・海運部門では脱炭素化が遅れています。排出削減のインセンティブを高めるため、両部門とも大胆なネットゼロ目標を設定しています。しかし、IEAによれば、両部門ともまだ達成には程遠い状況にあります。
民間航空機の場合、重量の懸念とエネルギー密度の制限により、電動化は短距離かハイブリッドのソリューションに限定されます。持続可能な航空燃料(SAF)や水素のようなエネルギー密度の高い代替燃料の生産とコスト競争力を高めることが、長距離飛行の脱炭素化の鍵となります。また、この部門は総排出を相殺するために、大気中の炭素の直接回収を模索し始めています。
海運部門は、当レポートが明らかにする4つのエネルギー転換技術すべてを活用するのに適した立場にあります。バイオ燃料や、船舶の排気ガスに取り付けるCCUSユニットは、即座に脱炭素化を実現できます。長期的には、水素(または水素誘導体)や電気推進システムとの互換性を高めるために、船舶が再設計される可能性があります。しかし、これらの技術にはコストがかかるため、採用を促進するには相当な政策インセンティブが必要となります。
当レポートでは、航空・海運産業の脱炭素化について調査分析し、両部門の脱炭素化の可能性を秘めたエネルギー転換技術として、電化、代替燃料、水素、炭素回収・利用・貯蔵(CCUS)の適合性を評価します。また、両部門の最大手企業の排出開示のスナップショットも提供しています。
Aviation and maritime represent two of the most difficult to abate sectors due to their demand for cost-competitive and energy-dense fuels. Due to this requirement, it is likely that both sectors will need to engage with a combination of energy transition technologies to achieve emissions reductions.
While the automotive sector experiences a strong growth in demand for electric vehicles, the aviation and maritime sectors have been slow to decarbonize. To incentivize emission reductions, both sectors have set bold net-zero targets. However, according to the IEA, they remain far off track.
Aviation and maritime represent two of the most difficult to abate sectors due to their demand for cost-competitive and energy-dense fuels. Due to this requirement, it is likely that both sectors will need to engage with a combination of energy transition technologies to achieve emissions reductions.
This report assesses the suitability of electrification, alternative fuels, hydrogen, and carbon capture, utilization, and storage (CCUS) as energy transition technologies that hold decarbonization potential for both sectors. This report also includes a snapshot of emissions disclosures for both sectors' biggest companies.
For commercial aviation, weight concerns and energy density limitations will restrict electrification to short range or hybrid solutions. Increasing production and cost competitiveness of energy-dense alternative fuels such as sustainable aviation fuels (SAFs) and hydrogen will be key to decarbonizing longer-range flights. The sector is also starting to explore direct air carbon capture to offset its overall emissions.
The maritime sector is well placed to capitalize on all four of the energy transition technologies identified in this report. Biofuels as well as CCUS units fitted to ship exhausts can offer immediate decarbonization. In the long term, ships can be redesigned to increase compatibility with hydrogen (or hydrogen derivatives) and electric propulsion systems. However, the costly nature of these technologies will require substantial policy incentives to drive adoption.