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市場調査レポート
商品コード
1804308
バッテリー・アズ・ア・サービス(BaaS)の世界市場:製品タイプ別、サービスタイプ別、車両タイプ別、地域別-市場規模、産業力学、機会分析、予測(2025年~2033年)Global Battery as a service Market: Product Type, Service Type, Vehicle Type, Region -Market Size, Industry Dynamics, Opportunity Analysis and Forecast for 2025-2033 |
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バッテリー・アズ・ア・サービス(BaaS)の世界市場:製品タイプ別、サービスタイプ別、車両タイプ別、地域別-市場規模、産業力学、機会分析、予測(2025年~2033年) |
出版日: 2025年07月10日
発行: Astute Analytica
ページ情報: 英文 134 Pages
納期: 即日から翌営業日
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バッテリー・アズ・ア・サービス(BaaS)市場は、電気自動車(EV)の普及拡大、バッテリーコストの上昇、所有モデルの進化を背景に、急激な成長を遂げています。2024年に2億6,246万米ドルと評価された同市場規模は、2033年には20億8,740万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは25.91%という魅力的な成長を遂げます。BaaSプラットフォームは、消費者やフリートオペレーターがEVエネルギーにアクセスする方法を変革し、柔軟性、初期コストの削減、バッテリースワップ技術による迅速なターンアラウンドを提供しています。
アジア太平洋は、中国の広大なEVエコシステムと政府支援のインフラ整備に後押しされ、40%以上のシェアで市場をリードしています。台湾だけでも、Gogoroは1万2,000以上のGoStationを運営し、毎日約34万件のスワップを行っています。NIOのPower Swapステーションは900を数え、自動バッテリー交換システムの規模と効率を実証しています。同様の勢いは欧州でも見られ、7万台以上の急速充電器と拡大するバッテリー交換ステーションは、規制の義務化と持続可能なモビリティ政策に支えられています。北米では、米国が2万8,000基を超える急速充電器と商用車へのBaaS採用増加でインフラ整備を続けています。
バッテリー・アズ・ア・サービス(BaaS)モデルは、フリートベースのアプリケーションや都市型モビリティサービスにとって特に魅力的であり、迅速なバッテリー交換、サブスクリプションの手頃な価格、予知保全が競争上の優位性をもたらします。電動モビリティが台頭する中、BaaSサービスはインフラと所有者の経済性のギャップを埋めるのに役立ち、先進国市場と新興国市場の両方でEVの普及を加速しています。
同市場では、大幅な技術革新と投資が行われています。各社は、クラウドベースの診断、遠隔監視、無線ソフトウェア・アップデートの統合を進め、運用効率を高めています。スウェーデンやイタリアなどでは、動的ワイヤレス給電システムの試験運用が行われており、将来のBaaSインフラを補完するものと期待されています。中国は依然として最前線で、世界のバッテリースワップ設置の85%以上を占め、2025年までに1万6000ステーションを超えることを戦略的に推進しています。
サブスクリプション・モデルは急速に進化しており、NIOやGogoroのような業界リーダー企業は、数億の経常収益を生み出しています。これらのプラットフォームには現在、IoT、ビッグデータ分析、車両管理ツールが組み込まれており、パーソナライズされたエネルギー供給を可能にしています。業界はまた、段階的な価格設定、使用量ごとの有料サービス、使用強度に基づく動的な価格設定を試みており、BaaSを新興のEV-as-a-Serviceエコシステムの中心的な機能として位置付けています。
核となる促進要因
バッテリー・アズ・ア・サービス市場の主な促進要因は、EV用バッテリーの初期費用が高いことです。バッテリーパックの価格は2024年には平均1万2,000~1万5,000米ドルになるため、自動車メーカーはBaaSプロバイダーと提携し、車両とバッテリーの所有権を切り離そうとしています。NIOの月額142米ドルからのサブスクリプション・プランや、車両コストを最大8,500米ドル削減するステランティスのリース・イニシアチブは、このシフトを例証しています。
フリート・オペレーターもまた、バッテリー管理のアウトソーシングによって資本支出を何100万米ドルも節約できるため、早期導入企業には大きなメリットがあります。BaaSは、バッテリーの劣化、交換、保証管理に関するリスクを軽減します。2024年半ばまでに、中国では200万人以上のバッテリー加入者が報告され、毎月3億4,000万米ドル以上の経常収益を上げています。バッテリー・リース・インフラにはすでに25億米ドルを超える資金が投入されており、このモデルが商業的に成り立つ規模であることが証明されています。
新たな技術動向
固体電池の開発は、BaaS市場を変革する動向として浮上しています。これらのバッテリーは、より高いエネルギー密度(最大500Wh/kg)、急速充電機能(10分未満で80%)、優れた安全性プロファイルを提供します。トヨタやQuantumScapeなどの企業は、2027年から2028年までに稼働する見込みの生産施設を進めています。トヨタの施設は、スワッピング・システムとの統合のために特別に設計された月産1万個のソリッド・ステート・バッテリーの製造を目指しています。
生産コストは2030年までに米国内で65米ドル/kWhまで低下すると予測されており、経済的な提案はますます有利になっています。サムスンSDIが韓国のバッテリー交換ネットワークに2,000個のプロトタイプセルを配備するなど、パイロットプログラムはすでに進行中です。さらに、ソリッドステート・バッテリーは、熱管理費用と保険料を削減し、1,000回以上の充放電サイクルという長寿命を実現します。
最適化への障壁
大きな市場開拓の可能性があるにもかかわらず、資本要件が高いため、インフラ開発は依然として大きな課題となっています。自動化されたバッテリー交換ステーションには、1カ所あたり40万~60万米ドルのコストがかかりますが、これには送電網のアップグレードや都市部の土地取得は含まれていません。CATLやAultonを含む中国の大手企業は、2026年までに5,000カ所のステーションを建設するために32億米ドルを拠出することを表明しており、必要な投資規模の大きさを物語っています。
運営コストは収益性をさらに圧迫し、1つのステーションで毎月平均2万5,000米ドルの維持費、電気代、人件費がかかります。規模の経済を実現するには、大都市圏に最低50カ所のステーションが必要で、2,500万米ドル以上の投資が必要となります。標準化もハードルのひとつで、メーカー間でバッテリーの設計が異なるため、コストのかかる互換性ソリューションが必要になります。さらに、ユーティリティ・グリッドのアップグレードは都市クラスターあたり200万米ドルを超えることもあり、迅速な展開には限界があります。とはいえ、スワッピング・インフラへの世界総投資額は2024年に87億米ドルに達するため、市場の勢いは依然として強いです。
市場セグメンテーション
製品タイプ別では、据置型が82.6%の圧倒的な売上シェアを占めており、グリッド規模のストレージ展開が牽引しています。エネルギー企業やデータセンターは、BaaSを活用して電力信頼性、ピークカット、再生可能エネルギーの統合を管理しています。ネクステラ・エナジー社(15,000 MWh)やアマゾン・ウェブ・サービス社(45施設)など、注目すべき導入事例があります。コスト効率とゼロ設備投資モデルにより、据置型BaaSソリューションは、テレコム、ヘルスケア、産業オートメーションなどの分野で非常に魅力的なものとなっています。
サービスタイプ別では、サブスクリプション・ベース・モデルが市場の75%以上を占め、柔軟性、予測可能なコスト、継続的なパフォーマンス保証を提供しています。Gogoroのような主要プラットフォームは毎月1,100万件以上のトランザクションを処理し、グローバルシステムは320万件のサブスクリプションをサポートしています。統合されたクラウドプラットフォームは、リアルタイムの監視、障害検出、プロアクティブメンテナンスを保証し、アップタイムを最大化し、オペレーターのリスクを最小化します。サブスクリプションの階層は現在、個人用スクーターから商用トラックまで、あらゆるものに対応しています。
車両タイプ別では、乗用車が56.5%の市場シェアを占めており、都市部での普及とプレミアム車両との統合が進んでいます。NIOのバッテリー交換ステーションは、乗用車全体で3,000万回以上の交換をサポートしています。コストメリット、充電時間の短縮、性能保証により、BaaSは自家用およびフリート運用の乗用車EVの主流になりつつあります。一方、東南アジアでは2輪車と3輪車が主流で、北米と欧州では配送バンやバスなどの商用車が主要ユーザーになっています。
製品タイプ別
サービスタイプ別
車両タイプ別
地域別インサイト
地域セグメント分析
アジア太平洋地域は、年間1,400万台以上のEV販売で世界のサービスとしてのバッテリー市場をリードしています。中国のインフラは、3,200のアクティブな交換ステーションを備え、1日280万以上の交換をサポートしています。主な事業者には、NIO、CATL、Aulton、Gogoro、吉利汽車のEVOGOなどがあります。主なエンドユーザーは、ライドヘイリング、ロジスティクス、公共交通フリートなどです。125億米ドルが投資され、政府が電動化を義務付けていることから、アジア太平洋の優位は2033年まで続くと思われます。
米国は、連邦政府の積極的な支援により、19億米ドルの資金援助と商用EV1台あたり最高7,500米ドルのインセンティブを獲得しています。アマゾン、ウォルマート、フェデックスなどの企業が導入を主導し、アンプルの180の自動ステーションでは毎日4万5,000件以上の交換が行われています。官民のパートナーシップにより、2026年までに500以上のステーションの展開が予定されています。GMやフォードとの技術提携は、北米におけるBaaSエコシステムの統合をさらに強化します。
欧州は、排ガス規制とインフラ補助金によって第2位のシェアを占めています。ドイツ、フランス、ノルウェーなどの国々では、フリートへの導入が広がっています。Swobbee、Renault、Stellantisが商業運営をリードし、公共団体が5,500台以上のBaaS対応バスを管理しています。米国では、大気質と持続可能性の目標を達成するため、バッテリースワップ拡大に向けて22億米ドルが割り当てられ、毎月180以上の新しいステーションが設置されています。
米国を筆頭とする北米では、BaaS市場を成長させるために、商用車のエコシステムを活用しています。2026年までに25万台以上の車両がバッテリースワップに対応すると予測されています。地域的には、自治体の転換や戦略的投資パートナーシップによって強化された、高密度物流ゾーンにおけるコリドー開発などに重点が置かれています。カナダでも、特にラストマイル物流やライドシェア分野で導入が加速しています。
地域別
世界のサービスとしてのバッテリー市場において、イノベーション、インフラ展開、プラットフォーム統合を推進する主要企業は以下の通りです。
The battery as a service (BaaS) market is experiencing exponential growth, driven by the growing penetration of electric vehicles (EVs), rising battery costs, and evolving ownership models. Valued at US$ 262.46 million in 2024, the market is projected to reach US$ 2,087.40 million by 2033, expanding at a compelling CAGR of 25.91% during the forecast period. BaaS platforms are transforming how consumers and fleet operators access EV energy, offering flexibility, reduced upfront costs, and rapid turnaround through battery swapping technology.
Asia-Pacific leads the market with over 40% share, fueled by China's vast EV ecosystem and government-backed infrastructure development. In Taiwan alone, Gogoro operates over 12,000 GoStations, conducting approximately 340,000 swaps daily. NIO's Power Swap stations-900 and counting-demonstrate the scale and efficiency of automated battery exchange systems. Similar momentum is seen in Europe, where over 70,000 fast chargers and expanding battery swapping stations are supported by regulatory mandates and sustainable mobility policies. In North America, the U.S. continues building out its infrastructure with over 28,000 fast chargers and increased BaaS adoption in commercial fleets.
Battery as a service models are particularly attractive for fleet-based applications and urban mobility services, where rapid battery turnaround, subscription affordability, and predictive maintenance offer competitive advantages. With electric mobility on the rise, BaaS offerings are helping bridge gaps in infrastructure and ownership economics, accelerating EV adoption across both developed and emerging markets.
The market is witnessing significant innovation and investment. Companies are increasingly integrating cloud-based diagnostics, remote monitoring, and over-the-air software updates, enhancing operational efficiency. Pilots of Dynamic Wireless Power Transfer systems in countries like Sweden and Italy are expected to complement future BaaS infrastructures. China remains at the forefront, accounting for more than 85% of global battery-swapping installations, with a strategic push to exceed 16,000 stations by 2025.
Subscription models are evolving rapidly, with industry leaders like NIO and Gogoro generating hundreds of millions in recurring revenue. These platforms are now embedded with IoT, big data analytics, and fleet management tools, enabling personalized energy delivery. The industry is also experimenting with tiered pricing, pay-per-use services, and dynamic pricing based on usage intensity, positioning BaaS as a central feature in the emerging EV-as-a-Service ecosystem.
Core Growth Drivers
A key driver for the battery as a service market is the high upfront cost of EV batteries, which continues to push consumers toward subscription-based alternatives. With battery pack prices averaging between US$ 12,000 and US$ 15,000 in 2024, automotive manufacturers are partnering with BaaS providers to decouple vehicle and battery ownership. NIO's subscription plans starting at US$ 142/month and Stellantis' leasing initiatives that reduce vehicle costs by up to US$ 8,500 exemplify this shift.
Fleet operators also benefit significantly, with early adopters saving millions in capital expenditure through outsourced battery management. BaaS reduces risks related to battery degradation, replacement, and warranty management. By mid-2024, China reported more than 2 million battery subscribers, generating over US$ 340 million in monthly recurring revenue. With more than US$ 2.5 billion in financing already committed to battery leasing infrastructure, the model has proven commercially viable at scale.
Emerging Technology Trends
Solid-state battery development is emerging as a transformative trend in the BaaS market. These batteries offer higher energy densities (up to 500 Wh/kg), rapid charging capabilities (80% in under 10 minutes), and superior safety profiles. Companies such as Toyota and QuantumScape are advancing production facilities expected to be operational by 2027-2028. Toyota's facility aims to manufacture 10,000 solid-state batteries monthly, specifically engineered for integration with swapping systems.
The economic proposition is becoming increasingly favorable, with production costs projected to drop to US$ 65/kWh by 2030. Pilot programs are already underway, such as Samsung SDI's deployment of 2,000 prototype cells in South Korea's battery exchange networks. Additionally, solid-state batteries reduce thermal management expenses and insurance premiums, while offering long life cycles of 1,000+ charge/discharge cycles-key metrics for commercial viability in battery swapping applications.
Barriers to Optimization
Despite strong market potential, infrastructure development remains a significant challenge due to high capital requirements. Automated battery swap stations cost between US$ 400,000 and US$ 600,000 each, not including grid upgrades or urban land acquisition, which can add another US$ 150,000 per location. China's leading firms-including CATL and Aulton-have pledged US$ 3.2 billion to build 5,000 stations by 2026, illustrating the scale of investment required.
Operational costs further weigh on profitability, with a single station averaging US$ 25,000 monthly in maintenance, electricity, and staffing. To achieve economies of scale, networks need a minimum of 50 stations in metropolitan zones, requiring investments upwards of US$ 25 million. Standardization is another hurdle-unique battery designs across manufacturers necessitate costly compatibility solutions. Moreover, utility grid upgrades can exceed US$ 2 million per urban cluster, limiting rapid deployment. Nevertheless, with total global investment in swapping infrastructure reaching US$ 8.7 billion in 2024, market momentum remains strong.
Market Segment Analysis
By Product Type, the stationary segment holds a dominant 82.6% revenue share, driven by grid-scale storage deployments. Energy companies and data centers are leveraging BaaS to manage power reliability, peak shaving, and renewable integration. Notable deployments include NextEra Energy (15,000 MWh) and Amazon Web Services (45 facilities). Cost efficiency and zero-capex models make stationary BaaS solutions highly attractive across sectors including telecom, healthcare, and industrial automation.
By Service Type, subscription-based models account for over 75% of the market, offering flexibility, predictable costs, and ongoing performance assurance. Leading platforms like Gogoro handle over 11 million monthly transactions, while global systems support 3.2 million subscriptions. Integrated cloud platforms ensure real-time monitoring, fault detection, and proactive maintenance, maximizing uptime and minimizing operator risk. Subscription tiers now accommodate everything from personal scooters to commercial trucks.
By Vehicle Type, passenger vehicles command a 56.5% market share, with widespread urban adoption and premium vehicle integrations. NIO's battery swap stations have supported over 30 million swaps across its passenger vehicle fleet. Cost benefits, faster recharge times, and performance guarantees are pushing BaaS into mainstream adoption for both private and fleet-operated passenger EVs. Meanwhile, 2 & 3-wheelers dominate in Southeast Asia, and commercial vehicles like delivery vans and buses are becoming key users in North America and Europe.
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Geographic Insights
Region Segment Analysis
Asia Pacific leads the global battery as a service market with over 14 million annual EV sales. China's infrastructure-featuring 3,200 active swap stations-supports over 2.8 million daily exchanges. Key operators include NIO, CATL, Aulton, Gogoro, and Geely's EVOGO. Major end users include ride-hailing, logistics, and public transport fleets. With US$ 12.5 billion invested and government mandates for electrification, Asia Pacific's dominance will persist through 2033.
United States is advancing through aggressive federal support, with US$ 1.9 billion in funding and incentives of up to US$ 7,500 per commercial EV. Companies like Amazon, Walmart, and FedEx lead adoption, while Ample's 180 automated stations handle over 45,000 swaps daily. Public and private partnerships are facilitating the rollout of over 500 stations by 2026. Technological partnerships with GM and Ford further enhance BaaS ecosystem integration in North America.
Europe holds the second-largest share, driven by emissions regulations and infrastructure subsidies. Countries like Germany, France, and Norway are seeing widespread fleet adoption. Swobbee, Renault, and Stellantis lead commercial operations, while public entities manage over 5,500 BaaS-enabled buses. The EU has allocated US$ 2.2 billion toward battery swapping expansion, with over 180 new stations being installed monthly to meet air quality and sustainability goals.
North America, led by the U.S., is leveraging its commercial fleet ecosystem to grow the BaaS market. Over 250,000 vehicles are projected to be battery-swap enabled by 2026. Regional focus includes corridor development in high-density logistics zones, bolstered by municipal conversions and strategic investment partnerships. Canadian adoption is also accelerating, particularly in last-mile logistics and ride-sharing segments.
By Region:
Key players driving innovation, infrastructure deployment, and platform integration in the global battery as a service market include: