表紙:スマートフォンブランドによる半導体チップの自社開発分析
市場調査レポート
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1404343

スマートフォンブランドによる半導体チップの自社開発分析

Analysis of In-house Development of Semiconductor Chips by Smartphone Brands

出版日: | 発行: TrendForce | ページ情報: 英文 13 Pages | 納期: 即日から翌営業日

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スマートフォンブランドによる半導体チップの自社開発分析
出版日: 2023年10月23日
発行: TrendForce
ページ情報: 英文 13 Pages
納期: 即日から翌営業日
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概要

世界の半導体業界で専門化が進む中、スマートフォン向けアプリケーションプロセッサー(AP)やシステム・オン・ア・チップ(SoC)の設計・開発は、主に集積回路(IC)設計会社が請け負っています。しかし、アップルが自社開発チップのリリースに成功したことをきっかけに、さまざまなスマートフォンブランドが同じ戦略を採用し始めています。

スマートフォンブランドにとって、半導体部品を自社開発するには多額の初期投資が必要です。さらに、SoCは画像信号プロセッサ(ISP)やモデムなど、さまざまなモジュールやアーキテクチャで構成されます。チップ設計者は、これらのモジュールやアーキテクチャ間のリソースの割り当てを最適化することで、性能と消費電力の最適なバランスを達成できるかどうかを試されます。全体として、十分な経験と技術的専門知識を持たないスマートフォンブランドにとって、半導体コンポーネントを自社開発することは複雑な作業です。とはいえ、さまざまな動機に後押しされ、スマートフォンブランドは依然としてこの目標を追求したいと考えています。

当レポートは、スマートフォンブランドによる半導体チップの自社開発について調査し、自社開発の原動力と各社の動向、リスクと課題、今後のIC設計業界に与える影響などを提供します。

目次

第1章 スマートフォンブランドによるチップの自社開発の原動力

第2章 スマートフォンブランドによるチップの自社開発

  • Apple
  • Samsung
  • Xiaomi, OPPO、Vivo
  • Huawei

第3章 スマートフォンブランドが自社チップ開発で直面するリスクと課題、およびそれらがIC設計業界に与える影響

第4章 TRIの見解

  • 市場環境が以前に比べて理想的ではなくなったため、スマートフォンブランドは自社チップの開発にあたり多くの課題に直面している
  • 中国スマートフォンブランドは機能特化型チップの開発を継続し、製品の差別化を図る
目次
Product Code: 57

With the global semiconductor industry increasingly adopting specialization, the design and development of application processor (AP) and system on a chip (SoC) for smartphones are primarily undertaken by integrated circuit (IC) design companies. However, in the wake of Apple's successful release of in-house developed chips, various smartphone brands have started to adopt the same strategy.

For smartphone brands, developing semiconductor components in-house requires a significant initial investment. Additionally, a SoC consists of various modules and architectures, such as image signal processors (ISP) and modems. Chip designers are tested to see if they can achieve the best balance between performance and power consumption by optimizing the allocation of resources between these modules and architectures. Overall, developing semiconductor components in-house is a complex task for smartphone brands without sufficient prior experience and technological expertise. Nevertheless, driven by various motivations, smartphone brands still want to pursue this goal.

Table of Contents

1. Drivers behind Smartphone Brands' Efforts in Developing Their Own Chips

2. In-house Chip Development of Smartphone Brands

  • (1) Apple
  • (2) Samsung
  • (3) Samsung
  • (4) Xiaomi, OPPO, and Vivo
  • (5) Huawei

3. Risks and Challenges That Smartphone Brands Face in Developing In-House Chips and Their Effects on the IC Design Industry

4. TRI's View

  • (1) With Market Conditions Less Ideal than Before, Smartphone Brands Face Numerous Challenges as They Develop Their Own Chips
  • (2) Chinese Smartphone Brand Will Continue to Develop Function-Specific Chips to Generate Product Differentiation